Ärsyttää ihmiset, jotka elävät ”tili tuli tili meni”-elämää!
Ärsyttää kuunnella työpaikalla ihmisten jatkuvaa kitinää, kun rahat eivät riitä. Monet eivät voi jäädä sairaana kotiin, kun ensimmäinen sairauspäivä on palkaton (kenen talous ei kestä yhden palkkapäivän menetystä?!). No kannettu vesihän ei kaivossa pysy. Vaikka näille ihmisille antaisi kuinka paljon rahaa, niin kohta olisivat taas PA. Kun sitten taas yhden kerran kuuntelin niitä näitä paasauksia, niin kävi ilmi, että työkaveri oli tilaillut 150€ pizzaa kuukauden aikana kotiin, kun ei aina jaksa tehdä ruokaa. Ja kyseessä ala, jolla palkat eivät ole isot, mutta järkeä käyttämällä saa helposti rahaa säästöön. Miten joku voi olla niin riippuvainen palkkapäivistä? Minä pärjäisin puoli vuotta hyvin ilman, että tulisi yhtään palkkaa.
Kommentit (101)
Vierailija kirjoitti:
Kaikki palkka menee kahdessa viikossa. Asuntolaina, bensa, autoverot/vakuutukset, puhelin/netti, asunnon lämmitysöljy, sähkö, vesi, tonttivuokra, kiinteistövero, sakokaivon tyhjennys, nuohous, ylipäätään kunnossapito ja korjaus, ruoka, välttämättömät lääkkeet ja lääkärissäkäynnit, sikspäkki lonkeroa /kk, ja loput rahat hakeekin sitten täysi-ikäinen lapsi kun "kaapissa ei ole mitään syötävää". Sitten hän ostaa antamallani ruokarahalla leipää jonka kilohinta on 16e, lattekahveja mukaan kiskalta, ja lopuilla helkkarin kalliita pähkinöitä, ja parin päviän päästä ollaan taas käsi ojossa.
Voin sanoa että kaikki menee eikä riitäkkään :D
Miksi et laita lapselle rajaa? Tai mikei et anna lapselle apua ruokana jos on pakko auttaa? Mulla on täysi-ikäisen lapsen sijaan sisko joka oli kuukausittain ruinaamassa rahaa, tai se meni siihen että hän aina oletti ilman muuta saavansa. Laitoin jossain välissä stopin ja lopetin vippaamisen. Ei se ole hyvä jos aina, joka kuukausi pelastaa. Sisko on joutunut itsenäistymään, tai ei oikeastaan edes ole, koska siirtyi vaan kuppaamaan seuraavaa henkilöä. Meidän välinen yhteydenpito on vähentynyt 99% ja se on aika surullista.
Vuokralla asuminen on kalleinta kirjoitti:
Kyllähän ne rahat menee, jos asuu vuokralla eli makselee vuokraisännän sijoitusasunnon vuokraisännän puolesta + vuokratuotto vielä siihen päälle. Aikamoista hyväntekeväisyyttä.
Voi elämä. Ilmaiseksiko pitäisi saada jonkun toisen omistamassa asunnossa asua? Anna kun arvaan, sinusta yhteiskunta on sinulle velkaa ja se, että et ole menestynyt elämässäsi, on muiden vika? Asuntolainan omistaja ottaa aikamoisen riskin vuokratessaan asunnon ventovieraalle ihmiselle. Lisäksi aina on riski, että taloon tulee yllättäviä remontteja.
Jos taas pointtisi on se, että kaikkien kannattaisi asua omistusasunnossa, mistä kuvittelet pienituloisten repivän asuntolainaan tarvittavat säästöt? Nyt kun pitää pystyä maksamaan 10 % asunnosta omilla säästöillä.
Tää on ihan normia. Olen elänyt aina visusti vaikka olen aiemmin ollut pienipalkkaisessa työssä. Ostan tarpeellisen, mutta en juuri koskaan enempää. Silti mulla on asioita, joita kaikilla ei ole, mutta jotka ovat mulle merkityksellisiä. Tulisin esim. toimeen ilman autoa, mutta olen omistanut halvahkoja autoja jo kohta 10 vuoden ajan. Niihin menee rahaa tarpeettomasti, mutta arvostan sitä vapautta jonka auto tuo. Lisäksi tietokone on sellainen, johon panostan sen verran että sillä voi pelata pelejä joita haluan. Keikkareissut, pelireissut ja matkustelu ovat myös sellaisia, että toisinaan haluan niihin vähän satsata. Naisystäväni, jolla menee kaikki rahat, syyllistää mua toisinaan siitä, että mulla on rahaa. Mun pitäisi ilmeisesti tuhlata kaikkeen turhaan, mutta siihen en suostu. Ennemmin vaikka eroan, jos häntä ahdistaa liikaa mun rahankäyttö/käyttämättömyys.
Ensimmäinen sairaspäivä ei ole kylläkään palkaton. Jos työnantaja näin toimii, hän rikkoo lakia. Itselläni on hieman otsikonkaltainen tilanne, tili menee laskuihin kuun alussa ja se mitä jää riittää hädintuskin loppukuun ruokiin ja bensaan. En mä sitä silti pahemmin valita, mulla on kyllä omaisuutta osakkeissa useampi kymppitonni, mutta en sitä viitsis syödä. Tuloillani koutan tulla toimeen, mutta se on usein vaikeaa.
Itsekin osallistun kitinään, vaikka omistusasunto, mökki ja vene täysin maksettu, osakesalkku ja tili pullottavat. Ei sitä kehtaa olla valittamatta, kun muut valittavat. Yrittäisivät vain lainata rahaa.
Se on kädestä suuhun elämistä. Ei osata rahan käyttöä.
Tee lapselle valmista ruokaa tai vie ruokakasseja. Opeta vertailemaan hinnat ja tekemään ruokaa. Esim. Kaksi kallista kahvia kk on ok, mutta ei enempää. Jos joku tuhlaa hallitsemattomasti ja tekee velkaa niin paras palvelus sille ja kupattavalle on antaa sellaisen menettää luottotiedot.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin osallistun kitinään, vaikka omistusasunto, mökki ja vene täysin maksettu, osakesalkku ja tili pullottavat. Ei sitä kehtaa olla valittamatta, kun muut valittavat. Yrittäisivät vain lainata rahaa.
käy ulkomailla.teatterissa.ylipäätään maksavia elämyksiä ilmaisten rinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen sairaspäivä ei ole kylläkään palkaton. Jos työnantaja näin toimii, hän rikkoo lakia. Itselläni on hieman otsikonkaltainen tilanne, tili menee laskuihin kuun alussa ja se mitä jää riittää hädintuskin loppukuun ruokiin ja bensaan. En mä sitä silti pahemmin valita, mulla on kyllä omaisuutta osakkeissa useampi kymppitonni, mutta en sitä viitsis syödä. Tuloillani koutan tulla toimeen, mutta se on usein vaikeaa.
Joillakin aloilla 1.sairaspäivä on palkaton, raksa-alalla vissiin ainakin? Tuo on täysin järjetön juttu, ihmiset kulkevat sairaina töissä kun palkasta pidätetään. Ja toinen, suurempi ongelma mielestäni, on se että sitten ollaankin huolella useampi päivä sairaana koska 1 päivä kärsitty "omaan piikkiin".
Vierailija kirjoitti:
Jaan tämän tunteen. Teen joissakin asioissa juuri näin miten oletaan ihmisen toimivan :D Mene kertomaan kahvipöydässä, että minulla ei ole velkaa vaikka ajan vuoden vanhalla autolla, asun omakotitalossa ja kesällä veneilen, sekä muuta omaisuutta on n. puolenmiljoonan edestä. Mikä olisi 15 min päästä aihe vapaan otsikko? Työkaveri kehuskeelee raha-asioilla niin että oma kehu haisee kuin biojätepussi ja se on synytynyt kultalusikka suussa ja saanut kaiken ilmaiseksi.
Tiedätkö ap mitä, niin se ärsyttää minuakin että tilipäivänä laskujen maksamisen jälkeen elämiseen ei jää yhtään ylimääräistä eikä ihan edes tarpeeksi. Eikä puhettakaan, että söisin edes joskus noutoruokaa. Ehei, puuroa sen sijaan tulee syötyä useammankin kerran niin aamiaiseksi, lounaaksi kuin päivälliseksikin. En myöskään tupakoi tai käytä alkoholia eikä ole edes lainarahalla hankittua bemaria. Ei ole edes fillaria.
myyjä
Vierailija kirjoitti:
Duunarin käsissä ei raha pysy, mun työpaikalla moni suht pienipalkkainen duunari ajaa velkarahalla ostetulla bemarilla. Juntteja kun ovat.
Kyllä minusta enemmän junttia on ostaa 500 euron auto ja laittaa rahaa jatkuvasti auton huoltoon.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tällainen nykyaikaan siirretty entisajan mummo, joka elää kituuttamalla ja sitten kuoleman jälkeen paljastuu jättiomaisuus. Ei järjenhäivää tässäkään.
Tatuoinnit, ripsien pidennykset, Michael Kors -käsilaukku, hiuslisäkkeet... se tulee kuulkaas kalliiksi näyttää näin halvalta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen paljon luottotiedottomia toimeentulotukiasiakkaita, joilla säästämiseen ei ole mitään motiivia, kun se on käytännössä mahdotonta. Toisaalta heidän päihdeongelmansa estäisi sen muutenkin. Ap:n tutut kuitenkin käyvät töissä. Hän todennäköisesti halveksuisi minuakin, koska laitan niin paljon säästötilille, ettei elämiseen jää hirveästi ja siksi voi ulkopuolisen silmin näyttää, että olen tuhlannut palkkani, kun ei ole varaa lähteä työpaikan baarireissulle tms.
No eihän tässäkään mitään järkeä ole. Elämästä voi nauttia ja silti säästää. Säästä vähemmän, elä enemmän. Mikä muuten on niin tärkeä säästökohde, että sen takia täytyy pihistellä?
Nettopalkkani on 1300 ja vuokrani 700, että trallallaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnen paljon luottotiedottomia toimeentulotukiasiakkaita, joilla säästämiseen ei ole mitään motiivia, kun se on käytännössä mahdotonta. Toisaalta heidän päihdeongelmansa estäisi sen muutenkin. Ap:n tutut kuitenkin käyvät töissä. Hän todennäköisesti halveksuisi minuakin, koska laitan niin paljon säästötilille, ettei elämiseen jää hirveästi ja siksi voi ulkopuolisen silmin näyttää, että olen tuhlannut palkkani, kun ei ole varaa lähteä työpaikan baarireissulle tms.
No eihän tässäkään mitään järkeä ole. Elämästä voi nauttia ja silti säästää. Säästä vähemmän, elä enemmän. Mikä muuten on niin tärkeä säästökohde, että sen takia täytyy pihistellä?
Unohdit asumistuen määrän, noh, sellaista sattuu 🙄.
Lähipiirissä on tällainen, jonka kaikki rahat menee, mitkä tulee. Ihmetteli kovasti, miksi sisarensa miehensä kanssa laittoi talon myyntiin lasten muutettua pois kotoa. Ei käsitä yhtään, miten kallis on iso kaksikerroksinen talo kahdelle aikuiselle, varsinkin, kun sille yläkerralle ei enää ole käyttöä ollenkaan. Pelkät alakerran huoneetkin riittäisivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit asumistuen määrän, noh, sellaista sattuu 🙄.
Niin unohdinkin muuten, 198 e.
Mua ei haittaa muiden rahankäyttö. Nyökyttelen vaan mukana kun valittavat miten tällä palkalla ei ihminen elä.. itse saan monta sataa kuussa sijoituksiin :)
Oikeaa köyhyyttä on koettu ja opittu katsomaan että rahat riittävät.
Vertailu lienee tarpeellista, on vaan melko turha puhua että nuoresta asti pärjännyt hyvin jos on saanut hyvät lähtökohdat.