Olin ulkona syömässä ja kuulin viereisen pöydän nuorten naisten keskustelua: "Mun ei kannata mennä töihin, kun menee tuet"
Ei jumalauta! Tällainenko on nykynuorten asenne työntekoa kohtaan? Ei mennä töihin, kun nyyh, nyyh, sit menee tuet alta ja onhan se muutenkin kivempaa bilettää kavereiden kaa, kun tehdä töitä.
Vikaa on myös tämän yhteiskunnan tukijärjestelmässä, kun se sallii lonkanvetämisen ja maksaa siitä hyvästä aivan liian suuria tukia!
Sosiaaliturva vastikkeelliseksi ja vähän äkkiä!
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Mun yksinhuoltaja kaverini laski kerran, että hänen pitäisi tienata nettona vähintään 2300e / kk että saisi enemmän palkkaa kun nyt saa erilaisia tukia ja avustuksia. Ja tuostakaan ei vielä tarvitsisi maksaa edes päivähoitomaksuja.
Montako vahinkolaukausta sillä on? Joutuu nimittäin olemaan aika monta. Mä olin pari kk työttömänä opiskelujen jälkeen (olen yh) ja sain asumistuki 320e, työttömyyskorvaus 570e, lapsilisä 148e ja kelan minimi elatusmaksu 150e. Heti kun sain töitä niin tilanne helpottui huomattavasti. Taitaa sun yh kaveri asua Porvoossa.
Voisi hyvin olla kyse opintotuesta. Saat tienata max. 667€/kk ja sitten lähtee tuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla nettopalkka 800e ja 150e päiväraha päälle. Työmatka 70km yhteensä. Että kyllä työttömillä menee paremmin.
Tuolla saa soviteltua, ja ainahan voit jäädä työttömäksi.
Soviteltu on just sen 150e. Karenssi olis tullut jos en ois työtä ottanut vastaan.
Miten sovitellun osuus voi olla vain 150e, kun on 300e suojaosuus ja siitä yli jokainen tienattu euro vähentää tukea 50snt? Enkö osaa laskea, kun mielestäni sinun pitäisi saada satanen enemmän? Noin pienillä tuloilla on oikeutettu myös asumis- ja jopa toimeentulotukeen. Hirveän moni täällä valittaa minimalistisen pienestä palkastaan, mutta fakta on, että työssä käyvä tukiasiakas saa noiden suojaosien ansiosta enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin nuoria. Suomessa pienipalkkaisen ei paljon kannata töihin mennä. Jos palkka esim. 12€ tunnissa ja teet 150 tuntia töitä kuukaudessa, vähennät verot, eläkemaksut, liiton maksu jne. käteen jää ainoastaan 1260€. Ei todellakaan kannusta työntekoon.
No höpöhöpö :,D minun tuntipalkka on 11e, teen 133 h kuukaudessa ja käteen jää n. 1600e.
11€ * 133 = 1463€ ... bruttona.
tuolla matkalla 11€ on ihan hyvä tuntipalkka ;)
Varmaan saa lisinä loput. Vaikea antaa muuta tuntipalkkaa kuin perustuntipalkka, jos lisät ovat kellonajoista ja päivistä riippuen eri. Esim. kaupan alalla iltalisä, lauantailisä, pyhätyökorvaus jne. Lisistä tulee kuitenkin jopa useampi satanen, jos on ilta- ja viikonloppupainotteista.
En pystynyt lukemaan koko ketjun viestejä, sillä valtaosa vastaajista näyttää olevan armottoman tietämättömiä.
Ei minunkaan kannata mennä töihin. Olen opiskelija. Päivät joille koulu on suunnitellut etäopiskelua, on tietenkin opiskelua varten. Näitä on yleensä 1-2 viikossa, ja ne todellakin tarvitsee lukemiseen ja harjoitteluun. Viikonloput ovat lepoa, sosiaalista elämää ja normaalia asioiden hoitamista varten. Sosiaalisella elämällä en tarkoita kreisibailaamista, en itse käytä alkoholia lainkaan.
Luokallani on ihmisiä, jotka joutuvat/haluavat olemaan töissä ja sen huomaa heidän opinnoistaan. Ovat sairaana, hyvin väsyneitä ja suoritus huonompi. Saman verran tai alle satanen enemmän rahaa.
Opiskelijoiden tilanne on huonontunut Suomessa.
Kyllähän työnantajat yrittää kikkailla kaikenmaailman nollatuntisopimuksilla ja osa-aikaisilla työntekijöillä, ja työllisen virallinen määritelmä on aivan naurettava sekin. Et ole työtön, jos olet työssä tunnin viikossa. Työn vastaanottamisen este ei ole liian suuret tuet, vaan liian huono palkka, jolla ei elä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla nettopalkka 800e ja 150e päiväraha päälle. Työmatka 70km yhteensä. Että kyllä työttömillä menee paremmin.
Tuolla saa soviteltua, ja ainahan voit jäädä työttömäksi.
Soviteltu on just sen 150e. Karenssi olis tullut jos en ois työtä ottanut vastaan.
Miten sovitellun osuus voi olla vain 150e, kun on 300e suojaosuus ja siitä yli jokainen tienattu euro vähentää tukea 50snt? Enkö osaa laskea, kun mielestäni sinun pitäisi saada satanen enemmän? Noin pienillä tuloilla on oikeutettu myös asumis- ja jopa toimeentulotukeen. Hirveän moni täällä valittaa minimalistisen pienestä palkastaan, mutta fakta on, että työssä käyvä tukiasiakas saa noiden suojaosien ansiosta enemmän rahaa.
Päivät tuli täyteen niin soviteltu putosi. En ole ikinä edes hakenut asumistukea tai toimeentulotukea. Oma maksettu talo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene kokopäivätöihin? Työttömät saavat noin 800 kuussa käteen, eli sinulla menee nyt jo rahallisesti paremmin. Lisäksi saat kokea olevasi hyödyllinen, se on merkittävä tekijä mielialan kannalta. Saat tuohon asumistukea vielä päälle btw.
Ei täällä mennä noin vain töihin ja olen kyllä ollut aikoinaan vakityössä 12v. Enkä saa mitään tukia.
Töitä tehdään sen takia, ettei tarvitse olla tekemisissä TE-toimiston HUONON palvelun tai Kelan kanssa. Jos olisin työtön, tekisin mitä vain, ettei TE-toimistoon tarvis mennä.
Yksi kaveri sai keikkaluontoisen työn, tulee varmasti pahasti takkiin, kun todennäköisesti hänet katsotaan yrittäjäksi, mutta parempi sekin kuin olla työtön ja ilman työkokemusta. Hullu jättää työn väliin, varsinkin, kun sillä voi olla merkitystä tulevaisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin nuoria. Suomessa pienipalkkaisen ei paljon kannata töihin mennä. Jos palkka esim. 12€ tunnissa ja teet 150 tuntia töitä kuukaudessa, vähennät verot, eläkemaksut, liiton maksu jne. käteen jää ainoastaan 1260€. Ei todellakaan kannusta työntekoon.
Tuntipalkkani on 11,93 euroa ja siitä kun on imetty verot ynnä muut "ylimääräiset", niin itselleni siitä jää noin 1600 euroa kuukaudessa. En tiedä miten sinun esimerkissäsi jää vain 1260 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ymmärrä.
T. Nelikymppinen töissäkäyvä perheellinen, tuntipalkka 12€ ja risat
Ja piti vielä lisätä tuo sana kuin edellinen, että käteen jää kuukaudesta ja tunneista riippuen 1500-1800€.
On se kumma, jos nuoren ei noilla rahoilla kannata töitä tehdä ja elättää vain ja ainoastaan itsensä, kun se kannattaa perheellisellekin.
Tervetuloa nyky-Suomeen! Mitäs puolueita siellä hallituksessa nyt onkaan; hmm...
Minun nuoruudessa mentiin töihin vaikka mihin että sai rahaa ja ettei cv::hen tullut aukkoja.
Ja koska tuilla ei kerta kaikkiaan tullut toimeen!!
vm-75
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene kokopäivätöihin? Työttömät saavat noin 800 kuussa käteen, eli sinulla menee nyt jo rahallisesti paremmin. Lisäksi saat kokea olevasi hyödyllinen, se on merkittävä tekijä mielialan kannalta. Saat tuohon asumistukea vielä päälle btw.
Miten sinne kokopäivätyöhön mennään?
Murtaudutaan työpaikalle kun eivät suostu sopimusta tekemään eivätkä avaimia antamaan?
Onko sinulla jäänyt huomaamatta yt-uutiset, joita jo monta vuotta on tasaiseen tahtiin tullut?
Kaikille ei riitä edes osa-aikatyötä, kokopäivätyöstä puhumattakaan.
Nykyään moni on alkanut pakko-yrittäjäksi kun ei muita vaihtoehtoja työllistymiseen ole.
Itse olen yksi näitä pakko-yrittäjiä.
Onhan siinä yritystoiminnassa etunsa. Palkkakin suurempi kuin työsuhteessa. Vakituinen työsuhde etuineen tuntui kuitenkin turvallisemmalta ja helpommalta.
Ihan varmasti ottaisin vastaan tavallisen kokopäivätyön jos sellaisen löytäisin.
T. Ohis, joka on kyllästynyt työttömien haukkumisen.
Suurin ongelma meikäläisissä tuissa ja varsinainen syy siihen ettei lyhytkestoisia töitä kannata ottaa vastaan on se että tukien maksatus katkaistaan välittömästi siihen asti että tukien saaja tekee laajat selvitykset tuloistaan. Jos ja kun hakijan taloudellinen tilanne on huono eikä pelivaraa ole, ei se joskus kuun lopussa saatava 150e palkkatulo paljoa lämmitä kun vuokra piti maksaa kaksi viikkoa sitten, ruokaa tarvii ostaa ja pitäisi työpaikalle päästä jotenkin. Tulorekisteri on suuntana oikea ja toivottavasti tekee lopun turhista katkoksista ja tukia saavankin kannattaa työllistyä edes joskus. Vielä parempi olisi tehdä tarkistuksia esimerkiksi kolmen kuukauden välein ja tasata tukien summaa joustavasti jos tulorajat ylittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, esimerkiksi minun ei kannata ottaa nollatuntisopimusta vastaan tai tehdä vain muutamaa työvuoroa yhtään missään sillä toimeentulotuessa nuo kaikki rahat joka tapauksessa menettää ja sitten taas ei saa maksusitoumusta kalliiseen elintärkeään lääkitykseen. Joten minun kannattaa ottaa töitä vaan jos saa vähintään 1000 euroa palkkaa kuussa.
Jos tienaa 150 tai alle, sitä ei huomioida edes toimeentulotuessa. Musta on käsittämätöntä miten toimeentulotuella eläville ei tuo 150 euroa kelpaa, kun minulle osa-aikatyössä olevalle se on ISO raha.
Vierailija kirjoitti:
Pitäis varmaan itsekin lopettaa työnteko! Sairaanhoitajana oon tehnyt töitä 20 vuotta ja enää en vaan jaksaisi. Että paljonko tukia saa ansiosidonnaisen jälkeen? Voisin muuttaa jonnekin pikkukylään ja lepäillä 😊
Mä oon työttömänä ja sairaanhoitajan opinnot kiinnostaa. Tehdään vaihtarit, mä meen töihin ja sä saat ansaitun levon 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa työttömät rahaa käteen mitään 800€ paitsi jos on ansiosidonnaisella, ja tuo on aika pienestä palkasta. Normaalisti työttömät saa reilu 500€ käteen ja jos puoliso sattuu olemaan töissä niin mitään muuta ei saa, ei edes asumistukea. Joten kyllä jos saa töistä käteen 950€ niin se on huomattava parannus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä puhutaan niistä kannustinloukuista. Jos menet johonkin keikkatöihin niin jokainen euro vähennetään tuista eli +/-0 tienaat, mutta samalla maksut viivästyy, etkä tiedä milloin saat rahasi vaikka juoksevat kulut eivät odota.
Väärin, vaikkakin kannustinloukkuja tosiaan löytyy eli sen verran oli tässä faktaakin.
Ensinnäkin 300 euroa saa tienata keikkatöistä joka kuukausi sen vaikuttamatta mitenkään työmarkkinatukeen. Tämän jälkeenkään tuloja ei vähennetä euro eurosta, vaan jokaista tienattua euroa kohti työmarkkinatuki vähenee 50 senttiä. Ja tukien maksut viivästyvät kyllä tosiaan.
Eli käytännössä tuon 300 euron tienaamisen jälkeen tekee töitä ns. puolella palkalla, mutta saa siitä silti lisäeuroja talouteensa hommattua kivasti (joskaan ei niin kannattavasti kuin ekat 300e).
Ei viivästy enää, sulla jäi nyt yksi fakta huomioimatta, eli se että huhtikuussa muuttui laki niin että jos tekee töitä työttömänä, se palkka otetaan huomioon vasta siinä kuussa kun palkka maksetaan, eli se estää sen että tuet viipyisivät kun odotellaan palkanmaksua. Jos teet keikan toukokuussa ja palkka maksetaan kesäkuun 15. niin saat normaalisti työttömyyskorvauksen toukokuussa, ja kun ilmoitat siinä että olet ollut töissä ja palkka tulee ensi kuussa niin ehtivät hyvin siinä ennen seuraavaa maksupäivää laskea sovitellun määrän.
Eräs ystäväni on ns. Väliinputoaja. Hän on pieni palkkaisessa työssä, mutta palkka ylittää himpun verran tulorajat, että hän ei saa kelan tukia. Hän monesti nauraakin, että olisi sama ottaa loparit ja jäädä kotiin, kun silloin jäisi enemmän rahaa käyttöön (ilmainen asuminen, lääkkeet ym saisi Kelasta). Hän ei kuitenkaan halua jäädä yhteiskunnan elätiksi, vaan yrittää kokoajan etsiä parempi palkkaista työtä.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäjän näkökulma aiheeseen, kuvitteellinen työhaastattelu:
Työnantaja: Sinähän valmistuit juuri, mutta kerrotko vielä aiemmasta työkokemuksestasi?
Hakija: Olen tehnyt kaikki alan harjoittelut (kuvailee tarkemmin)Työnantaja: Onko sinulla muuta työkokemusta, esim. alan ulkopuolelta?
Hakija: Ei, olisin menettänyt tuet. Siksi en mennyt.Muuta viimeinen lause:
Hakija: No lomat tein jotain, siivoushommia, Mäkkärillä vuorotöissä, raksoillla jälkisiivouksia. Mutta ei kyllä tältä alalta mitään.
Kumman olevat saavan paikan, ja miksi?
Kumpikaan ei saa todennäköisesti paikkaa julkisesta hausta. Jos sinulla on yliopistotutkinto ja haet jotain asiantuntijatehtävää tai vaikka pelkästään alemman tason toimihenkilön paikkaa, niin joku siivoustyö rakennuksilla ei paljon toimi meriittinä. Ensimmäisen työsuhteen saa joko suhteilla tai harjoittelun kautta, jos firmalla sattuu olemaan paikka vapaana. Ihan turha tuhlata paperia/aikaa lähettelemämällä CVtä siivoustyön ja mäkkärin hampurilaisten kokoojan työkokemuksella, kun paikan saa se jolla on suhteita tai relevanttia työkokemusta. Yleensä tarvitaan molempia.