Olin ulkona syömässä ja kuulin viereisen pöydän nuorten naisten keskustelua: "Mun ei kannata mennä töihin, kun menee tuet"
Ei jumalauta! Tällainenko on nykynuorten asenne työntekoa kohtaan? Ei mennä töihin, kun nyyh, nyyh, sit menee tuet alta ja onhan se muutenkin kivempaa bilettää kavereiden kaa, kun tehdä töitä.
Vikaa on myös tämän yhteiskunnan tukijärjestelmässä, kun se sallii lonkanvetämisen ja maksaa siitä hyvästä aivan liian suuria tukia!
Sosiaaliturva vastikkeelliseksi ja vähän äkkiä!
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Pitäis varmaan itsekin lopettaa työnteko! Sairaanhoitajana oon tehnyt töitä 20 vuotta ja enää en vaan jaksaisi. Että paljonko tukia saa ansiosidonnaisen jälkeen? Voisin muuttaa jonnekin pikkukylään ja lepäillä 😊
yritä jaksaa kyllä ne eläkepäivätkin tulee jos hengissä pysyy.
Taitaa olla aloittajalla vähän puurot ja vellit sekaisin.
Just yksi työnantaja kertoi, ettei sen kannata ottaa ammattimiestä taloon ihan siitä syystä, että tukiviidakko rankaisee tarpeettoman lujaa. Helppo se on huudella töihinmenosta, mutta kun paperirumban on kerran saanut sujumaan niin sitä ei kannata kahden viikon tai jopa kahden vuoron työpätkällä sekoittaa, tai tulee aika kalliit työvuorot. Ihmisillä on nimittäin maksettavana vuokra ja puhelinlasku sekä netti. Helppo se on jeesustella aiheella, mutta todellisuus on se, että a) kukaan ei halua maksaa palkkaa b) jos maksaa, niin ei säännöllisesti. Siinä aloittajalle pohtimista. Mistä suunnasta lähtisit purkamaan tätä? Ratkaisu ei voi olla tukien poisto, koska se olisi kuin hölmöläisten peiton ompelu.
Ensin kuukausitolkulla raskasta paperisotaa että saa tuet pyörimään ja sitten tuo kaikki pitäisi heittää hukkaan vain jotta saisi tehdä 38,5h/viikossa jotain hanttihommia joista jää käteen muutama satanen enemmän kuin vetäessä lonkkaa ja joka ei edes CV:tä kaunista? Siitä jos taas jättäydyt pois ja yrität jotain muuta, niin karenssia lyödään päälle. Ei tämä nyt niin kadehdittavaa elämää ole.
Vierailija kirjoitti:
Pitäis varmaan itsekin lopettaa työnteko! Sairaanhoitajana oon tehnyt töitä 20 vuotta ja enää en vaan jaksaisi. Että paljonko tukia saa ansiosidonnaisen jälkeen? Voisin muuttaa jonnekin pikkukylään ja lepäillä 😊
Karkeasti laskettuna: ansiosidonnainen on puolet kuukausipalkastasi ja työmarkkinatuki puolet ansiosidonnaisesta päivärahastasi. Veroja maksat palkastasi ehkä noin 10% (hatusta heitetty luku), ansiosidonnaisesta 25% ja työmarkkinatuesta 20%. Siitä vain laskemaan mitä jää käyttörahaa kun kaikki menot oletettavasti pysyy samana. Meneekö miinukselle ja minkä verran? Tää on kuule yhtä juhlaa. Tervetuloa porukkaan.
Ei meidän veronmaksajienkaan kannata laiskoja elättää. EN todellakaan voi ymmärtää, että "työnteko ei kannata". Työnteko on itsestään selvä velvollisuus kaikille niille, joita vanhemmat ei elätä (alaikäiset ja opiskelijat). No ei kannata tämä maksaminenkaan. Jos maksetaan, menkööt Siperiaan tai Thaimaahan. Siellä on halvempa asuminenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin nuoria. Suomessa pienipalkkaisen ei paljon kannata töihin mennä. Jos palkka esim. 12€ tunnissa ja teet 150 tuntia töitä kuukaudessa, vähennät verot, eläkemaksut, liiton maksu jne. käteen jää ainoastaan 1260€. Ei todellakaan kannusta työntekoon.
No höpöhöpö :,D minun tuntipalkka on 11e, teen 133 h kuukaudessa ja käteen jää n. 1600e.
Ei voi mitenkään pitää paikkaansa. Laske 11x133= 1463 ja tuosta vähennetään verot ja muut, millä laskuopilla saat 1600?
Vierailija kirjoitti:
Ei meidän veronmaksajienkaan kannata laiskoja elättää. EN todellakaan voi ymmärtää, että "työnteko ei kannata". Työnteko on itsestään selvä velvollisuus kaikille niille, joita vanhemmat ei elätä (alaikäiset ja opiskelijat). No ei kannata tämä maksaminenkaan. Jos maksetaan, menkööt Siperiaan tai Thaimaahan. Siellä on halvempa asuminenkin.
Tilanteita on monia, eikä yksioikoistaminen kannata. Ei ole työläisten vika, että on luotu systeemi, jossa ihmisten ajatellaan joko olevan töissä 100 % tai olevan työttömiä. Osa-aikatöistä pitää antaa reilusti porkkanaa, ei keppiä!
Ei tästä aiheesta kannata mesota ja kuohuta, vaan lähettää esim. eduskuntaan sähköpostia ja toivoa systeemiä, jossa kaikkia kannustetaan työntekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kieltämättä mietin aikanaan työnteon järkevyyttä, kun tuntipalkka oli alle kympin miinus verot ja muut maksut... mutta nyt olen tyytyväinen: se työ poiki jatkosopimuksen, ylennyksen ja portaittaisen palkankototuksen. 18e/ tunti mahdollistaa asioita aivan eri tavalla kuin hikinen kymppi.
Niin riippuu tietysti mihin sitä rahaa käyttää ja kuinka paljon on tarpeen. Kaikki on suhteellista. Eli tekeekö sinut onnelliseksi se että voit mahdollisesti ostaa sen mitä "haluat" koska rahaa on? Olisitko alunperin tarvinnutkaan sitä mitä haluat? Tiedätkö mitä elämältäsi oikeasti haluat?
Minut tekee onnelliseksi se, että pystyn päättämään missä asun, kieltämättä olen tyytyväinen kun tuolla palkalla pystyn itse elättämään lapseni eikä tarvitse olla käsi ojossa että auttakaa. Koskaan ei ole ollut halua tai tarvetta ostaa "vain siksi koska voin." Olenko nyt kova-arvoinen kapitalisti kun olen tyytyväinen tekemiini valintoihin?
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä puhutaan niistä kannustinloukuista. Jos menet johonkin keikkatöihin niin jokainen euro vähennetään tuista eli +/-0 tienaat, mutta samalla maksut viivästyy, etkä tiedä milloin saat rahasi vaikka juoksevat kulut eivät odota.
No ei se aina ole +- 0, mutta kun rahantulo viivästyy, voi jäädä laskut maksamatta ja saat siten maksaa niitä maksuhuomatusmaksuja ja viivästyskorkoja, sen lisäksi, että saat elää rahattomana, koska menit tekemään töitä. Nuo pitäisi vaan saada käsiteltyä nopeammin. Ehkä voisi vaikka maksaa puolet tuesta, ja pidättää osa seuraavasta tuesta tai hyvittää erotus heti kun laskelma on valmis.
Osa-aikatöistä annetaan jo porkkanaa. On suojaosat työttömyystuessa ja asumistuessa, lisäksi tukiin ei tule katkoksia vime kevään uudistuksen jälkeen ja työn verotuskin on keveämpää. Mitä ihmeen porkkanaa vielä halutaan?
Keskittyisivät ennemmin työpaikkojen luomiseen kuin lisärahan lappamiseen jo valmiiksi osa-aikatyössä oleville.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tästä syystä puhutaan niistä kannustinloukuista. Jos menet johonkin keikkatöihin niin jokainen euro vähennetään tuista eli +/-0 tienaat, mutta samalla maksut viivästyy, etkä tiedä milloin saat rahasi vaikka juoksevat kulut eivät odota.
No ei se aina ole +- 0, mutta kun rahantulo viivästyy, voi jäädä laskut maksamatta ja saat siten maksaa niitä maksuhuomatusmaksuja ja viivästyskorkoja, sen lisäksi, että saat elää rahattomana, koska menit tekemään töitä. Nuo pitäisi vaan saada käsiteltyä nopeammin. Ehkä voisi vaikka maksaa puolet tuesta, ja pidättää osa seuraavasta tuesta tai hyvittää erotus heti kun laskelma on valmis.
Tähän on tullut tänä keväänä uudistus. Palkkatulot vaikuttavat sen kuun etuuteen jolloin ne maksetaan eikä siinä kuussa jolloin ne on tienattu.
Vierailija kirjoitti:
Jos menen töihin, tulee karenssi. piste
Olen ollut aikuisena aina töissä, enkä ole koskaan saanut karenssia.
Mukava palkka sen sijaan tulee kerran kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on tullut tänä keväänä uudistus. Palkkatulot vaikuttavat sen kuun etuuteen jolloin ne maksetaan eikä siinä kuussa jolloin ne on tienattu.
Ihan hyvä. Pitäisi nopeuttaa päätösten valmistumista. Silti ne hakemukset pitää käsitellä, ja siihen menee joka tapauksessa aikaa. Toki sen pitäisi olla nopeaa, jos työttömällä on palkkakuitit yms valmiina samassa hakemuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin nuoria. Suomessa pienipalkkaisen ei paljon kannata töihin mennä. Jos palkka esim. 12€ tunnissa ja teet 150 tuntia töitä kuukaudessa, vähennät verot, eläkemaksut, liiton maksu jne. käteen jää ainoastaan 1260€. Ei todellakaan kannusta työntekoon.
No höpöhöpö :,D minun tuntipalkka on 11e, teen 133 h kuukaudessa ja käteen jää n. 1600e.
Ei voi mitenkään pitää paikkaansa. Laske 11x133= 1463 ja tuosta vähennetään verot ja muut, millä laskuopilla saat 1600?
Ehkä siinä on jotain viikonloppulisiä ja ylityökorvauksia jäänyt huomioimatta.
Vierailija kirjoitti:
Osa-aikatöistä annetaan jo porkkanaa. On suojaosat työttömyystuessa ja asumistuessa, lisäksi tukiin ei tule katkoksia vime kevään uudistuksen jälkeen ja työn verotuskin on keveämpää. Mitä ihmeen porkkanaa vielä halutaan?
Keskittyisivät ennemmin työpaikkojen luomiseen kuin lisärahan lappamiseen jo valmiiksi osa-aikatyössä oleville.
Suojaosa on 279 e (brutto) per 4 vkoa, 300 e (brutto) per kk.
Esim. itselläni 279 e muodostuu karkeasti kahdesta työpäivästä tai alle. Käteen jää tietysti huomattavasti vähemmän. Jos teen viikon sijaisuuden, alkaa olla jo kiikun kaakun, kannattaako sitä tehdä, koska tuet alkavat lähteä alta aikayksikön nollille.
Totta kai kannattaa, jos mietitään vain työkokemusta ja osallistumista työelämään. Valitettavasti itsensä täytyy myös elättää jollain keinoin. Jos työnteko johtaa vain siihen, että tuet kapenevat ja aikaa menee silti eikä mitään pysyvää työtäkään ole saamassa, niin en ole ihan varma, onko järkevää ottaa työtä vastaan vai järkevämpää jatkaa työnhakua. Joissain tapauksissa kannattaa kärvistellä, kaikissa ei.
Ja kyllä, itse olen tehnyt ylitöitäkin opiskeluaikoina, päätyen aina vain siihen, että kuukaudessa max 150 e lisää vs. tuet. Näin ollen sen varsinaisen pitkän korren on vetänyt sossu ja yhteiskunta.
Köyhät köyhinä, rikkaat rikkaina. Näin se iskulause vain menee yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoria pitää tukea paljon enemmän ja kannustinloukuista luopua. Monet eivät ymmärrä että työnteon avulla pääsee eteenpäin elämässä. Kukaan ei halua olla samassa tilanteessa 5kymppisenä. Se on edessä jos nyt ei tee mitään. No saattaa se siltikin tietysti olla mutta ei heti kannata luovuttaa.
Pääseekö? Minä en olisi niin varma. Jos työtön ryhtyy vaikka jakamaan lehtiä öisin tmv "paskaduuniin" niin ei sieltä mihinkään etene. Samaa huonosti palkattua hommaa vuodesta toiseen.
Vakituinen työnantaja, vaikka vähän paskempikin, tietää työterveyshuoltoa, lomarahaa ja mahdollisuutta pitää palkaton opintovapaa, jos haluaa opiskella. Silloin saa kuitenkin paremman päivärahan kuin työtön.
Kunnat ja kaupungit ovat kapean mutta varman leivän maksajia. Niiden palveluksessa voi tehdä montaa erilaista työtä työnantajan vaihtumatta.
Kyttääminen ja pieni palkka ärsyttää, mutta edut on ok.
T.kaupungin siivooja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuoria pitää tukea paljon enemmän ja kannustinloukuista luopua. Monet eivät ymmärrä että työnteon avulla pääsee eteenpäin elämässä. Kukaan ei halua olla samassa tilanteessa 5kymppisenä. Se on edessä jos nyt ei tee mitään. No saattaa se siltikin tietysti olla mutta ei heti kannata luovuttaa.
Pääseekö? Minä en olisi niin varma. Jos työtön ryhtyy vaikka jakamaan lehtiä öisin tmv "paskaduuniin" niin ei sieltä mihinkään etene. Samaa huonosti palkattua hommaa vuodesta toiseen.
Vakituinen työnantaja, vaikka vähän paskempikin, tietää työterveyshuoltoa, lomarahaa ja mahdollisuutta pitää palkaton opintovapaa, jos haluaa opiskella. Silloin saa kuitenkin paremman päivärahan kuin työtön.
Kunnat ja kaupungit ovat kapean mutta varman leivän maksajia. Niiden palveluksessa voi tehdä montaa erilaista työtä työnantajan vaihtumatta.
T.kaupungin siivooja.
Tuo työterveyshuoltokaan ei ole automaattisesti joka työpaikassa. On pieniä firmoja ja konkurssin partaalla keikkuvia firmoja joissa on tasan vain se yksi "työhöntulotarkastus" ja se jälkeen maksat kaiken itse eli käyt julkisella kuten työttömänäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T.kaupungin siivooja.Tuo työterveyshuoltokaan ei ole automaattisesti joka työpaikassa. On pieniä firmoja ja konkurssin partaalla keikkuvia firmoja joissa on tasan vain se yksi "työhöntulotarkastus" ja se jälkeen maksat kaiken itse eli käyt julkisella kuten työttömänäkin.
Totta. Olen kokenut sen. Tämä koskeekin ns. parempia p-duuneja, kuten juurikin kunnan työ.
-ed.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyörä on taas keksitty uudelleen, kuten tuo 300€:n suojaosakin. Molemmat on vanhoja juttuja, mutta lama vei ne pitkäksi aikaa.
Jos menen töihin, tulee karenssi. piste