Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin ulkona syömässä ja kuulin viereisen pöydän nuorten naisten keskustelua: "Mun ei kannata mennä töihin, kun menee tuet"

Vierailija
04.07.2019 |

Ei jumalauta! Tällainenko on nykynuorten asenne työntekoa kohtaan? Ei mennä töihin, kun nyyh, nyyh, sit menee tuet alta ja onhan se muutenkin kivempaa bilettää kavereiden kaa, kun tehdä töitä.

Vikaa on myös tämän yhteiskunnan tukijärjestelmässä, kun se sallii lonkanvetämisen ja maksaa siitä hyvästä aivan liian suuria tukia!

Sosiaaliturva vastikkeelliseksi ja vähän äkkiä!

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä puhutaan niistä kannustinloukuista. Jos menet johonkin keikkatöihin niin jokainen euro vähennetään tuista eli +/-0 tienaat, mutta samalla maksut viivästyy, etkä tiedä milloin saat rahasi vaikka juoksevat kulut eivät odota.

Joo, meillä on kannustinloukkuja, mutta pysytään nyt kuitenkin totuudessa. Päivärahaan saa tienata 300 bruttona ennen kuin vaikuttaa. Asumistukeen 400 ennen kuin se edes tarkistetaan. Käsittääkseni jopa toimeentulotuesta jätetään huomiotta 150 euron palkka. Lisäksi nyt on tullut uudistus, ettei enää edes tarvitse odottaa ensin palkkakuittia vaan soviteltu päiväraha maksetaan reaaliajassa.

Vierailija
42/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäis varmaan itsekin lopettaa työnteko! Sairaanhoitajana oon tehnyt töitä 20 vuotta ja enää en vaan jaksaisi. Että paljonko tukia saa ansiosidonnaisen jälkeen? Voisin muuttaa jonnekin pikkukylään ja lepäillä 😊

Päiväraha, varmaan joku 500 euroa ilman lapsikorotuksia. Toimeentulotukeen pitää tietenkin myydä ensin omaisuus. Tervetuloa koittamaan! 😊

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottahan se on, ettei määräaikaista keikkaa tai matalapalkkaista osa-aikaista välttämättä kannata ottaa. Joutuu byrokratian ikeeseen ja tulee taloudellisesti takkiin. Äkkiä vaan perustulo, niin alkaa tuollaisetkin työt maistua ihan uudella tavalla.

Nimenomaan kannattaa ottaa! Kokoaikaisessa työssä saisin n. 1500-1600 lisineen. Nyt soviteltu päiväraha plus esimerkiksi 30 tuntia/ kk töitä tekee n. 1200 käteen. Jos en olisi parisuhteessa, tulisi päälle asumistuki.

Vierailija
44/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porvoossa kuultua 😂

Vierailija
45/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, esimerkiksi minun ei kannata ottaa nollatuntisopimusta vastaan tai tehdä vain muutamaa työvuoroa yhtään missään sillä toimeentulotuessa nuo kaikki rahat joka tapauksessa menettää ja sitten taas ei saa maksusitoumusta kalliiseen elintärkeään lääkitykseen. Joten minun kannattaa ottaa töitä vaan jos saa vähintään 1000 euroa palkkaa kuussa. 

Jos tienaa 150 tai alle, sitä ei huomioida edes toimeentulotuessa. Musta on käsittämätöntä miten toimeentulotuella eläville ei tuo 150 euroa kelpaa, kun minulle osa-aikatyössä olevalle se on ISO raha.

Vierailija
46/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niistä tukirahoista kerry eläkettä.Eli paska eläke sitten joskus tulossa jos ei työtuloja ole ollut.Mutta eihän sitä jotkut ajattele, elävät kuin viimeistä kesäpäivää .

Matalapalkkahommista saa joka tapauksessa eläkettä takuueläkkeen verran, joten ei kannata eläkkeenkään vuoksi.

Vierailija
47/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäis varmaan itsekin lopettaa työnteko! Sairaanhoitajana oon tehnyt töitä 20 vuotta ja enää en vaan jaksaisi. Että paljonko tukia saa ansiosidonnaisen jälkeen? Voisin muuttaa jonnekin pikkukylään ja lepäillä 😊

Päiväraha, varmaan joku 500 euroa ilman lapsikorotuksia. Toimeentulotukeen pitää tietenkin myydä ensin omaisuus. Tervetuloa koittamaan! 😊

Kyllä sairaanhoitajan ansiosidonnainen on vähintään 1200 nettona! Sillä pärjää ihan kivasti, jos vuokra on pieni. Saapahan lepäillä vaihteeksi.

Vierailija
48/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin keskustelevat vain ne, tämän maan laiskimmat,  ja ne jotka haluavat hyötyä muista kaiken.

Ei kukaan koulutettu ja osaava ihminen, laske tuollaista myrkkyä suustaan.

Kyseessä on todennäköisesti ihminen, joka useista yrityksistään huolimatta ei ole saanut töitä.

Ja miksi ei ole saanut, sitä kannattaa kysäistä tuolta ihmiseltä itseltään.

Vierailija
49/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sairaanhoitajan ansiosidonnainen on vähintään 1200 nettona! Sillä pärjää ihan kivasti, jos vuokra on pieni. Saapahan lepäillä vaihteeksi.

Siinähän kysyttiinkin, että mitä saa ansiosidonnnaisen jälkeen.

Vierailija
50/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa noista ihmisistä jotka sanovat ettei kannata mennä duuniin, koska kaikilla saamillaan tukimuodoilla pärjää.

Tuo on täyttä paskaa. Aikuinen terve ihminen pääsee aina töihin, jos halukas töitä tekmään:

Voi olla että joutuu aloittamaan alhaalta, mutta ahkera ja osaava ihminen  pääsee aina elämässä eteenpäin.

Opiskelu on yksi tie eteenpäin menemisessä.

Toivottavasti tulevaisuudessa tarpeettomat työttymyyskorvaukset lopetetaan. Niiden maksua ei mikään kansantalous kestä. Jos vain harvat tekee töitä ja muuta makailee, kyllä talous on jatkuvasti kurjassa tilassa.

Vierailija
51/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän täysin nuoria. Suomessa pienipalkkaisen ei paljon kannata töihin mennä. Jos palkka esim. 12€ tunnissa ja teet 150 tuntia töitä kuukaudessa, vähennät verot, eläkemaksut, liiton maksu jne. käteen jää ainoastaan 1260€. Ei todellakaan kannusta työntekoon.

No höpöhöpö :,D minun tuntipalkka on 11e, teen 133 h kuukaudessa ja käteen jää n. 1600e.

11€ * 133 = 1463€ ... bruttona.

tuolla matkalla 11€ on ihan hyvä tuntipalkka ;)

Vierailija
52/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus tarkoittaa sitä että pienimmät palkat on liian pieniä. 2000 nettopalkalla kannattaa jo mennä töihin työttömyyskorvauksen sijaan. Ei tosiaan jollain 1300-1500 bruttopalkalla.

Vierailija
53/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niistä tukirahoista kerry eläkettä.Eli paska eläke sitten joskus tulossa jos ei työtuloja ole ollut.Mutta eihän sitä jotkut ajattele, elävät kuin viimeistä kesäpäivää .

Eläkettä ei kerry alle 21-vuotiaana tehdyistä töistä.

Vierailija
54/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä pelkäävät, sohvilla maikailevat ihmiset heti töihin.

Kyllä työttömyyskorvauksen täytyy olla vastikkeellinen.

Miten kauan työssä käyvät jaksavat maksaa nuo terveiden ihmisten vapaat?

Muutakin maksamista heille löytyy, kuten vanhustenhoito ja koulutus ja muut.

Vierailija
55/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuoria pitää tukea paljon enemmän ja kannustinloukuista luopua. Monet eivät ymmärrä että työnteon avulla pääsee eteenpäin elämässä. Kukaan ei halua olla samassa tilanteessa 5kymppisenä. Se on edessä jos nyt ei tee mitään. No saattaa se siltikin tietysti olla mutta ei heti kannata luovuttaa.

Kannustinloukuista pääsee helpoimmin eroon leikkaamalla 50 prossaa vastikkeettomasta tuesta.

Vierailija
56/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikaan matalapalkkalainen ei todellakaan saa 2000 euroa puhtaana käteen.

Kaukana siitä.  Koulutettukaan ihminen ei tuota summaa saa puhtaana käteen.

Kaikki tuet pois ja työttömät mihin tahansa töihin, jolla ansaitsevat nuo tukensa.

Vierailija
57/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeistopuudeli taas räksyttää, hau, hau.

Vierailija
58/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älähööööpätä kirjoitti:

Jos opiskelija tekee kuukauden tai pari töitä kesällä lähtee opintotuki syksyllä ja asumistuki kesällä.

Palkka pitää säästää.Nämä nuoret tekee jo nyt ilmaista työtä yrityksissä kouluntyöharjoitteluissa.

Mamman pojat ja tytöt voi hankkia kun asuvat kotona.

Niinhän homma en mennyt aina: jos haluat kunnon työpaikan, hommat työkokemusta, vaikkei kannattaisi rahallisesti. Jos et saa töitä omalta alaltasi, niin teet jotain työtä. Lähti tuet tai ei.

Se "ilmainenkin" työ (kun tuet meni eikä voittoa tullut) on työkokemusta. Vaikka ei olisi omalta alalta, on ainakin kokemusta työnteosta ja luultavasti henkilö on oppinut siinä sivussa jotain omalla alalla hyödyllisiä metataitoja.

Vain mammanpojilla/tytöillä on varaa hetkessä elävään elintasoshoppailluun.

Koulun harjoittelut tehdään noin 200 euron opintotuella eikä niistä saa mitään työtodistusta.

Elät 80-luvulla.

Oman alan töitä voi monella paikkakunnalla harjoitella vain kampaamoissa,kassoilla,hoitoalalla tai maataloudessa.

Ymmärrettävää ettei kaikki nuoret mahdu näille aloille vaikka kuinka haluaisit.

Nuori saa enemmän elämänkokemusta lähtemällä maailmalle,siellä maksetaan jopa palkkaakin.

Vierailija
59/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta. Mulla on työpaikka odottamassa, mutta ei mun kannata mennä sinne, kun saamme kotihoidontuen lisäksi toimeentulotukea. Olen ennemmin vielä vuoden lapsen kanssa, kunnes kotihoidontuki loppuu. Sitten pääsen surkeapalkkaiseen vuorotyöhön, jossa vapaat oli ainakin kolme vuotta sitten aivan surkeasti järjestetty. Ei siis puhettakaan mistään 5 töitä, 2 vapaata rytmistä. Todennäköisesti haen opiskelemaan ja näytän keskisormea koko puljulle. Parhaat työkaveritkin on lähtenyt sieltä näiden vuosien saatossa, joten ei ole siinäkään syytä mennä takaisin.

Vierailija
60/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monikaan matalapalkkalainen ei todellakaan saa 2000 euroa puhtaana käteen.

Kaukana siitä.  Koulutettukaan ihminen ei tuota summaa saa puhtaana käteen.

Kaikki tuet pois ja työttömät mihin tahansa töihin, jolla ansaitsevat nuo tukensa.

Keljuttaako olla noin paljon töissä?

Suomessa työilmapiiri on kauhea,siksi olen mueluumin kotona, jos pystyn.

Pimeillätöillä hankin noin 300 kuussa eli laiska en ole 😂

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kaksi