Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olin ulkona syömässä ja kuulin viereisen pöydän nuorten naisten keskustelua: "Mun ei kannata mennä töihin, kun menee tuet"

Vierailija
04.07.2019 |

Ei jumalauta! Tällainenko on nykynuorten asenne työntekoa kohtaan? Ei mennä töihin, kun nyyh, nyyh, sit menee tuet alta ja onhan se muutenkin kivempaa bilettää kavereiden kaa, kun tehdä töitä.

Vikaa on myös tämän yhteiskunnan tukijärjestelmässä, kun se sallii lonkanvetämisen ja maksaa siitä hyvästä aivan liian suuria tukia!

Sosiaaliturva vastikkeelliseksi ja vähän äkkiä!

Kommentit (141)

Vierailija
61/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä puhutaan niistä kannustinloukuista. Jos menet johonkin keikkatöihin niin jokainen euro vähennetään tuista eli +/-0 tienaat, mutta samalla maksut viivästyy, etkä tiedä milloin saat rahasi vaikka juoksevat kulut eivät odota.

Väärin, vaikkakin kannustinloukkuja tosiaan löytyy eli sen verran oli tässä faktaakin.

Ensinnäkin 300 euroa saa tienata keikkatöistä joka kuukausi sen vaikuttamatta mitenkään työmarkkinatukeen. Tämän jälkeenkään tuloja ei vähennetä euro eurosta, vaan jokaista tienattua euroa kohti työmarkkinatuki vähenee 50 senttiä.  Ja tukien maksut viivästyvät kyllä tosiaan.

Eli käytännössä tuon 300 euron tienaamisen jälkeen tekee töitä ns. puolella palkalla, mutta saa siitä silti lisäeuroja talouteensa hommattua kivasti (joskaan ei niin kannattavasti kuin ekat 300e).

Vierailija
62/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömät ovat kaikki niitä wt-ihmisiä.

Ei heillä ole omistusasuntoja, eikä harrastuksia ja eikä muitakaan menoja kuin asumistuettu vuokra ja kaljat ja tupakat.

Suurinpiirtein tuet kattaa nuo.

Ja loputkin menot kustantaa  Suomi Oy. palkansaajiensa veroilla.

No mitä varten sitää rahaa sitten tarvitsee jos ei ole menoja? Haalia rahaa kuin joku orava käpyjä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä mietin aikanaan työnteon järkevyyttä, kun tuntipalkka oli alle kympin miinus verot ja muut maksut... mutta nyt olen tyytyväinen: se työ poiki jatkosopimuksen, ylennyksen ja portaittaisen palkankototuksen. 18e/ tunti mahdollistaa asioita aivan eri tavalla kuin hikinen kymppi.

Niin riippuu tietysti mihin sitä rahaa käyttää ja kuinka paljon on tarpeen. Kaikki on suhteellista. Eli tekeekö sinut onnelliseksi se että voit mahdollisesti ostaa sen mitä "haluat" koska rahaa on? Olisitko alunperin tarvinnutkaan sitä mitä haluat? Tiedätkö mitä elämältäsi oikeasti haluat?

Vierailija
64/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on maksettu talo.

Hoidan omaistani työttömyyskorvauksella, koska omaishoidontuki olisi 200/kk.

Tämä tekee minusta siis wt:n?

Vierailija
65/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkaveri muutti jonkun muijan kanssa täältä landelta stadiin ja on siitä saakka saikuttanut.

Vuokra ja kaikki maksetaan ja muija sai pennulle ilmaisen hoitopaikan ja 600€/kk rahaa + lapsilisät ja elarit.

Että silleen.

Eli rahaa tulee kuussa 600+95=695 euroa. Jos lapsia on yksi. Jos elarit tulee kelalta, se on 155 eli 845 e. Mä en ainakaan lapsen kanssa tullut sillä toimeen. Tuskin tuokaan perhe, vaikka kateellisia tietenkin aina löytyy.

Pelkkä vuokra 1050€ noilla.

Vierailija
66/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme kohta yliopistosta valmistuva nuoripari.

Meillä on valmiina työpaikat ulkomailla. Ja olemme siitä todella onnellisia.

Ei tarvitse jäädä Suomeen, maksamaan veroja muille, kuten työhaluttomille ja tukien hyväksikäyttäjille.

Ulkomailla myös maksamme vähemmän veroa ja maksamme mielellämme tarvittaseassa palveluista enemmän.

Asuinkulut tulevassa työkaupungissammen ovat pienemmät kuin Suomessa ja elintaso edullisempi.

Kuka korkeastikoulutettu haluaa jäädä Suomeen elättämään niitä ihmisiä, jotka itse eivät halua nähdä pienintäkään vaivaa, olosuhteidensa parantamiseksi.

Ja ansiotuloverotus Suomessa on yksi maailman korkeimpia, ainakin euroopan korkeimpia.

Kyllä se karu elämä teillekin vielä paljastuu. Mutta onnea matkaan.

Vierailija
67/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä syystä puhutaan niistä kannustinloukuista. Jos menet johonkin keikkatöihin niin jokainen euro vähennetään tuista eli +/-0 tienaat, mutta samalla maksut viivästyy, etkä tiedä milloin saat rahasi vaikka juoksevat kulut eivät odota.

No ei työttömyyskorvauksesta ja asumistuesta vähennetä, tässä ei varmaankaan puhuta nyt mistään toimeentulotukiasiakkaasta. Saa tienata 300€ kuussa niin ettei tuet laske, ja senkin jälkeen työttömyyskorvauksesta vähennetään vain puoli euroa jokaista tienattua euroa kohti. Sitä tarkoittaa soviteltu päiväraha.

Ja keväällä tuli uudistus niin ettei keikkatyö enää aiheuta rahojen viivästymistä koska palkka otetaan kelassa/työttömyyskassassa huomioon vasta siinä kuussa kun rahat tulee tilille. Eli tiedät kyllä koska rahasi tulevat paljon paremmin kuin ennen.

Vierailija
68/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olemme kohta yliopistosta valmistuva nuoripari.

Meillä on valmiina työpaikat ulkomailla. Ja olemme siitä todella onnellisia.

Ei tarvitse jäädä Suomeen, maksamaan veroja muille, kuten työhaluttomille ja tukien hyväksikäyttäjille.

Ulkomailla myös maksamme vähemmän veroa ja maksamme mielellämme tarvittaseassa palveluista enemmän.

Asuinkulut tulevassa työkaupungissammen ovat pienemmät kuin Suomessa ja elintaso edullisempi.

Kuka korkeastikoulutettu haluaa jäädä Suomeen elättämään niitä ihmisiä, jotka itse eivät halua nähdä pienintäkään vaivaa, olosuhteidensa parantamiseksi.

Ja ansiotuloverotus Suomessa on yksi maailman korkeimpia, ainakin euroopan korkeimpia.

Mielenkiinnosta kysyn, että minne muutatte? Tutustuin nimittäin opinnoissani kansainvälitykseen verotukseen ja yllätyin siitä, että itse asiassa Suomi ei ole kokonaisuutta katsoen niitä maita, joissa verotus on korkein. Lisäksi verotus hoidettu eri tavoin monessa maassa enkä olisi lainkaan vakuuttunut niiden paremmuudesta.

Vierailija
69/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoria pitää tukea paljon enemmän ja kannustinloukuista luopua. Monet eivät ymmärrä että työnteon avulla pääsee eteenpäin elämässä. Kukaan ei halua olla samassa tilanteessa 5kymppisenä. Se on edessä jos nyt ei tee mitään. No saattaa se siltikin tietysti olla mutta ei heti kannata luovuttaa.

Pääseekö? Minä en olisi niin varma. Jos työtön ryhtyy vaikka jakamaan lehtiä öisin tmv "paskaduuniin" niin ei sieltä mihinkään etene. Samaa huonosti palkattua hommaa vuodesta toiseen.

Jep. Olen 37v nainen. Olen tehnyt 19-vuotiaasta saakka työmarkkinatuella ja muilla ilmaistempauksilla töitä. Samoin olen tehnyt palkkatuella töitä. Missä on ura? No ei missään. Osaamista on, mutta kelpasin (taas) 0-tuntisopimukselle. Tässä on kitkuteltu 0 tunneilla 4 vuotta samassa paikassa ja mihinkään en ole edennyt. Asun yksin joten ei ole taloudellisesti mitään juhlaa tämä, kun huomisen työvuoroista ei tiedä mitään.

Jos olisi perustulo, voisin hypätä kevyryrittäjäksi ilman pelkoa, että joudun sillan alle. Pystyisin tekemään useampia eri asioita keikkaluontoisesti, myös ulkomaille netin kautta. Mutta kun ei. 

Vierailija
70/141 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kieltämättä mietin aikanaan työnteon järkevyyttä, kun tuntipalkka oli alle kympin miinus verot ja muut maksut... mutta nyt olen tyytyväinen: se työ poiki jatkosopimuksen, ylennyksen ja portaittaisen palkankototuksen. 18e/ tunti mahdollistaa asioita aivan eri tavalla kuin hikinen kymppi.

Ihan kiva, mutta kaikille ei todellakaan käy noin. Osa joutuu jäämään lyhyisiin määräaikaisiin työsuhteisiin huonolla palkalla loppuelämäkseen. 

Vierailija
71/141 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla nettopalkka 800e ja 150e päiväraha päälle. Työmatka 70km yhteensä. Että kyllä työttömillä menee paremmin.

Unohdit mainita asumistuen. Noilla tuloilla saat lähes täydet.

En ole ikinä edes hakenut asumistukea tai toimeentulotukea. Mulla on oma maksettu talo.

Vierailija
72/141 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan aikaa sitten äitini oli hetken työttömänä. Työkkäri tarjosi osa-aika duunia mutta sanoi ettei oikeastaan kannata, tienaa enemmän jos pysyt kotona. Matalapalkka-ala kyseessä.

Äiti otti työn ja sanoi että tienaa mieluummin työtä tekemällä pienemmän summan kuin tukien varassa lepäillessä. Tämän asenteen olen omaksunut vaikka suht nuori vielä olenkin.

Vierailija
73/141 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin opiskelija, ja olen muuttamassa pois vuokra-asunnosta tämän kuun lopulla eli saan tämän kuun loppuun saakka asumistukea. Jouduin itsekin ottamaan tämän kuun palkattomaksi vapaaksi, vaikka raha kelpaisi aina näin muuton alla. Syynä on se, että jos tienaan nyt satasenkin lisää, keskiarvotuloni heilahtaa niin, että alkuvuoden asumistukia aletaan periä takaisin lähes saman verran kuin mitä olen tienannut. Ennen kuin nettoaisin oikeasti nimellisesti mitään, perittäisiin kaikki asumistuet alkuvuodelta pois. Eli saan tienata 750 kuussa, ja sitten pitääkin tienata yli tonni ennen kuin siitä on enemmän hyötyä kuin 750 eurolla lorvailusta. Opintotuki menee onneksi jonkin verran järkevämmin, sen vuoditulorajaa löasken ja maksan tukia takaisin, jos tarvitsee.

Vierailija
74/141 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottahan se on, ettei määräaikaista keikkaa tai matalapalkkaista osa-aikaista välttämättä kannata ottaa. Joutuu byrokratian ikeeseen ja tulee taloudellisesti takkiin. Äkkiä vaan perustulo, niin alkaa tuollaisetkin työt maistua ihan uudella tavalla.

Minä otin vastaan pienipalkkaisen osa-aikatyön heti kohtuu hyväpalkkaisen kokoaikatyön päätyttyä. Katunut en hetkeäkään. Oli ihanaa tehdä lyhyempää työviikkoa vaihteeksi ja sen minkä palkassa hävisin, sain käteen ansiosidonnaista.

Tilanne toki olisi ollut eri, jos ansiosidonnainen olisi ollut pienempi (eli ed. työ huonompipalkkainen). Onnistuin saamaan talouttakin tasapainoon, kun hain ansiosidonnaista tiettyyn aikaan kuukautta ja heti alkuun venytin hakua niin että yksi kuukausi oli jemmassa.

Nyt taas kokoaikaisena ja sylettäähän ne työt välillä, mutta mielummin itse ansaittu palkka kuin tukianomusten täyttö.

Vierailija
75/141 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään nuorilla on huonot mahdollisuudet työllistyä koska työnantajat vaativat 1-5 vuotta työkokemusta jotta töihin voi päästä.

Joten mieluummin loisii tuilla, kuin hankkisi sitä työkokemusta? Siivoojaksi ja kaupan kassaksi kyllä pääsee.

Vierailija
76/141 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden keskustelun perusteella en ketään tuomitsisi. On totta että on työhaluttomia ihmisiä myös on olemassa. Kuvittele itsesi tilanteeseen, kun ovet pysyvät haastatteluista jo kiinni kun ei ole työkokemusta. Käy huviksesi vaikka työkkärin sivuilta lukemassa vaatimuksia jo ihan osa-aikahommiinkin. Sitten nämä "helpommin" työllistävät hommat ovat isosti nollatuntisopimuksella. Itse ihan aikuisena ja työttömänä ollessani otin kesäksi homman ajatuksella jos se jotain poikisi muuta. Nollatuntisopimus ja töitä piti aluksi olla hurjasti. Netin varausohjelmasta näit edellisenä iltana onko 6.00 töitä. Kuukauden aikana 3 päivän harjoittelun jälkeen oli pari vuoroa. Lisävuoroha (2-3h vuoroja) olisi voinut tehdä n 65-100km:n matkalla yhteen suuntaan, sen voi jokainen laskea kuinka kannattavaa se on. Kyllä siinä rahan kanssa jännitti sen kesän. Eikä cv saanut yhtään täytettä tuosta repaleisesta "työjaksosta".

Vierailija
77/141 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään nuorilla on huonot mahdollisuudet työllistyä koska työnantajat vaativat 1-5 vuotta työkokemusta jotta töihin voi päästä.

Ihan sama tilanne oli 15 vuotta sitten. Silloin kuitenkin se ensimmäinen työpaikka hankittiin vaikka väkisin, eikä jääty makaamaan sohvalle somemyrskyjä masinoimaan.

Vierailija
78/141 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sille mitään voi jos kannustinloukut on rakennettu. Pääkaupunkiseudulla varsinkin työttömät voi asua hulppeissa asunnoissa jos jää työttömäksi. Moni osaa kyllä laskea ettei kannata jos työstä saa satkun enemmän kuussa tai perheen toimeentulo jopa putoaa kun molemmat töissä.

Vierailija
79/141 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono provo tämä aloitus. Oletko ap Puuttinin trollolloo?

Vierailija
80/141 |
05.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan kiva, mutta kaikille ei todellakaan käy noin. Osa joutuu jäämään lyhyisiin määräaikaisiin työsuhteisiin huonolla palkalla loppuelämäkseen. 

Niihin joutuu jäämään, jos niihin tyytyy. Ei minulle ainakaan hyväpalkkaisia töitä kotisohvalle kiikutettu. Piti kehittää osaamistaan ja hakea kyllästymiseen saakka.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi