Olin ulkona syömässä ja kuulin viereisen pöydän nuorten naisten keskustelua: "Mun ei kannata mennä töihin, kun menee tuet"
Ei jumalauta! Tällainenko on nykynuorten asenne työntekoa kohtaan? Ei mennä töihin, kun nyyh, nyyh, sit menee tuet alta ja onhan se muutenkin kivempaa bilettää kavereiden kaa, kun tehdä töitä.
Vikaa on myös tämän yhteiskunnan tukijärjestelmässä, kun se sallii lonkanvetämisen ja maksaa siitä hyvästä aivan liian suuria tukia!
Sosiaaliturva vastikkeelliseksi ja vähän äkkiä!
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun yksinhuoltaja kaverini laski kerran, että hänen pitäisi tienata nettona vähintään 2300e / kk että saisi enemmän palkkaa kun nyt saa erilaisia tukia ja avustuksia. Ja tuostakaan ei vielä tarvitsisi maksaa edes päivähoitomaksuja.
Montako vahinkolaukausta sillä on? Joutuu nimittäin olemaan aika monta. Mä olin pari kk työttömänä opiskelujen jälkeen (olen yh) ja sain asumistuki 320e, työttömyyskorvaus 570e, lapsilisä 148e ja kelan minimi elatusmaksu 150e. Heti kun sain töitä niin tilanne helpottui huomattavasti. Taitaa sun yh kaveri asua Porvoossa.
Minä olen kolmen lapsen yh ja ensi vuonna paluu töihin. Tuet ovat: asumistuki 780e + elatusmaksut noin 450e + lapsilisät noin 489e + kotihoidontuki noin 400e +perustoimeentulotuki noin 200e =2 319e
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin nuoria. Suomessa pienipalkkaisen ei paljon kannata töihin mennä. Jos palkka esim. 12€ tunnissa ja teet 150 tuntia töitä kuukaudessa, vähennät verot, eläkemaksut, liiton maksu jne. käteen jää ainoastaan 1260€. Ei todellakaan kannusta työntekoon.
No höpöhöpö :,D minun tuntipalkka on 11e, teen 133 h kuukaudessa ja käteen jää n. 1600e.
11€ * 133 = 1463€ ... bruttona.
tuolla matkalla 11€ on ihan hyvä tuntipalkka ;)
Ikinä kuullut lisistä? Yölisät, iltalisää, sunnuntailisää...
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa nyky-Suomeen! Mitäs puolueita siellä hallituksessa nyt onkaan; hmm...
Minun nuoruudessa mentiin töihin vaikka mihin että sai rahaa ja ettei cv::hen tullut aukkoja.
Ja koska tuilla ei kerta kaikkiaan tullut toimeen!!
vm-75
Kovasti nuoruus muuttunut viidessä vuodessa. Itse olen vuosimallia 1970 ja oikein mainiosti 90-luvun laman aikaan tuli ansiosidonnaisella toimeen. En enää muista paljonko ansiosidonnainen silloin oli suhteessa palkkaan, mutta parempi suhde kuin tänä päivänä.
Ei silloin ollut töitä, niitä aukkoja tuli kaikille. Silloin huomasin miten systeemi on rakennettu ja miten ihmismieli toimii. Ei ollut minkäänlaista järkeä yrittääkään johonkin huonosti palkattuun paskaduuniin, kotona olemalla tuli toimeen oikein hyvin. Olen ollut aina normaaliin elämään tyytyväinen, en mitään ihmeellisyyksiä ole tarvinnut ja hyvin olen tullut elämäni toimeen pääasiassa yhteiskunnan elättinä, loisena, riippakivenä. Siitä huolimatta olen itse ollut elämääni tyytyväinen, omaan rauhaan, omaan lomaan. Olen saanut tehdä elämässäni sitä mistä olen nauttinut ja siihen kellonaikaan, kuin olen sen mielekkääksi kokenut. Systeemi tämän on mahdollistanut.
En siis missään mielessä ikinä sanoisi, että aloituksen esimerkin nuorissa on mitään vikaa: itsenäisesti ajattelevia ihmisiä, jotka ymmärtävät systeemin edut. Jos se vika jossain, on se systeemissä.
Sä siis teit johtopäätöksen tilanteen laadusta muutaman kuulemasi sanan perusteella. Et siis tiedä koko totuutta, et sitä miten keskustelu oli mennyt ennen tuota tai sen jälkeen? Mistä siis päättelit että juuri nuo kyseiset nuoret mielummin bilettävät kuin tekevät töitä? Neuvo sinulle; älä työnnä nokkaasi toisten asioihin!
Minä olen päälle parikymppinen nainen ja sairauteni on kroonistunut jonka vuoksi en ole ainakaan kokoaikaisesti työkykyinen. Pystyn välillä tekemään kevyttä työtä, mutta en todellakaan siinä määrin, että sillä itseni elättämään pystyisin. Olen siis ihan samaa mieltä tuon henkilön kanssa. Ei ole järkeä mennä töihin, tulen paremmin toimeen tuilla. Näin se vaan joillakin ja joskus menee. Toki toivon, että tilanteeni ei tule aina olemaan tämä, vaan jatkossa elättäämään itseni työllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun yksinhuoltaja kaverini laski kerran, että hänen pitäisi tienata nettona vähintään 2300e / kk että saisi enemmän palkkaa kun nyt saa erilaisia tukia ja avustuksia. Ja tuostakaan ei vielä tarvitsisi maksaa edes päivähoitomaksuja.
Montako vahinkolaukausta sillä on? Joutuu nimittäin olemaan aika monta. Mä olin pari kk työttömänä opiskelujen jälkeen (olen yh) ja sain asumistuki 320e, työttömyyskorvaus 570e, lapsilisä 148e ja kelan minimi elatusmaksu 150e. Heti kun sain töitä niin tilanne helpottui huomattavasti. Taitaa sun yh kaveri asua Porvoossa.
Minä olen kolmen lapsen yh ja ensi vuonna paluu töihin. Tuet ovat: asumistuki 780e + elatusmaksut noin 450e + lapsilisät noin 489e + kotihoidontuki noin 400e +perustoimeentulotuki noin 200e =2 319e
Lapsilisä ja elarit tulee päälle, vaikka olisi töissä.
Tuo on totta. Pitää laskea tarkasti kuinka paljon tunteja voi tehdä, ettei mene miinukselle.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään nuorilla on huonot mahdollisuudet työllistyä koska työnantajat vaativat 1-5 vuotta työkokemusta jotta töihin voi päästä.
Ei vaadi, kun suostuu myös ns. paskatöihin, mistä me kaikki muutkin olemme yleensä aloittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsilisä ja elarit tulee päälle, vaikka olisi töissä.
Juu ja menee suoraan päivähoitomaksuihin ja niihin kuluihin mitkä sossu nyt maksaa, mutta ei maksa enää jos käy töissä. Plus tietysti työmatkakulut, vaatteet jne.
Kun nuorena olin osa-aikaisena kaupan kassalla (Homma josta on lähes mahdotonta saada 37,5h työviikkoja) niin eipä sillä tilillä jäänyt kauas tuista, joskus tuli jopa vähemmän rahaa mitä tuilla olisi saanut. Hiljaisena kuukautena saattoi tunteja tulla vain 20-25 viikossa, palkka 8,5 euroa tunnilta. Keskimäärin rahaa tuli käteen 600-1000 euroa kuussa ennen veroja. Ei tuolla todellakaan elä eikä 18-20-vuotias nuori saa ilman koulutusta muutakaan hommaa. Tukia sentään tulee joka kuu sama määrä ja se riittää vuokraan ja ruokaan. Nuorille pitäisi saada täysipäiväisiä työpaikkoja enemmän, kaikki eivät pääse kouluun opiskelemaan tutkintoa ensimmäisellä eikä toisellakaan yrittämällä.
Suosittelen työssäkäyviä, jotka kadehtii tuilla eläviä, lopettamaan työnsä ja vaihtamaan tuille.
Se vaatii sitten aika paljon henkistä kapasiteettia hoitaa jatkuvaa byrokratiaa ja stressata viranomaispäätöksiä, jotka voi olla ihan mitä vaan. Jokaisesta tuesta tehdään aina päätös, joskus myös kyykytetään pitkään ja on käytävä pitkäkestoinen kuukausien paperisota ennen kuin saa myönteisen päätöksen. Siinä ehtii lannistumaan, ja montakin kertaa!
on varmaan joku talousnero kun noin aloittaja "päättelee"; milainen on käypä palkkataso suhteessa ostovoimaan?
Suomalaisen yhteiskunnan ongelma on juuri mitä aloituksessa mainittiin. Lukuisten sosiaalitukien porrastus tulorajoihin on niin jyrkkä, että monissa tapauksissa palkkatyönteosta ei yksilö taloudellisesti hyödy yhtään. Tämä tulee kalliiksi veronmaksajille ja lisäksi erilaisten tukimuotojen hallinnoiminen kalliiksi julkistaloudelle. Odotankin mielenkiinnolla perustulokokeilun tuloksia.
Ja palvelualoilla ei saa edes 12€ tunti, harjoittelijan tuntiliksa 8 ja risat.
Vierailija kirjoitti:
Nuoria pitää tukea paljon enemmän ja kannustinloukuista luopua. Monet eivät ymmärrä että työnteon avulla pääsee eteenpäin elämässä. Kukaan ei halua olla samassa tilanteessa 5kymppisenä. Se on edessä jos nyt ei tee mitään. No saattaa se siltikin tietysti olla mutta ei heti kannata luovuttaa.
No miksiköhän. Yritystukia annetaan, mutta työtä ei anneta. Korruptio jyllää ja koko ajan leikataan systemaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kokkisota tyypppiset ohjelmat on tärkeitä.
Mä ihastuuin siihen turkulaiseen kokkiin ihaan tälleeti hetero mies mieless mikä sekin tärkkee sinällää toistaseks mainita hemmeti hyvää läppää kaveri suoltaa et iha mahtava gaiffarii ett silleee.
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri muutti jonkun muijan kanssa täältä landelta stadiin ja on siitä saakka saikuttanut.
Vuokra ja kaikki maksetaan ja muija sai pennulle ilmaisen hoitopaikan ja 600€/kk rahaa + lapsilisät ja elarit.
Että silleen.
Meillä on varmaan sama tuttu :)
Naapurustossa on myös lestadiolaisperhe ehkä n. 400 000 euron omakotitalossa, 7 lasta 8. tulossa, kumpikaan vanhemmista ei ole käynyt töissä koko aikana kun ovat asuneet tuossa. Puhui n. 15 000 euron / kk tuista heille, siis tämå mamma.
En nyt lukenut ketjua vaan kommentoin suoraan aloituksen perusteella. No siis, totta kai kavereiden kanssa biletys on kivempaa kuin työnteko? Onko tämä jotenkin outoa? :D Itse teen osa-aikaisena duunia kympin tuntiliksalla ja olen aina tullut toimeen palkallani, vaikka puhtaasti tuilla eläen saisin enemmän. Itse vaan tykkään työstäni ja nautin rutiineista ja arjesta. Mutta kyllä meiltä on moni lähtenyt lätkimään hetken jälkeen koska valtiolta saa paremmat massit. Todella ymmärrettävää.
Useinhan tuo on karu totuus. Jos tienaa esim. hieman enemmän kuin suojaosa on, niin juu, ei oikein kannata ei. Ei tuo siitä kerro mitään, etteikö töitä haluaisi tehdä, mutta se voi kertoa siitä, että on tärkeämpää pitää taloudellinen paketti kasassa.
2 lasta on vaan. Laski siis tuohon mukaan sossun setelit esim apteekkiin sekä lasten harrastukset jotka sossu maksaa. Kyllä siitä vaan tuli yhteensä lähemmäs tuo 2300e kaikkineen, usko tai älä.