Olin ulkona syömässä ja kuulin viereisen pöydän nuorten naisten keskustelua: "Mun ei kannata mennä töihin, kun menee tuet"
Ei jumalauta! Tällainenko on nykynuorten asenne työntekoa kohtaan? Ei mennä töihin, kun nyyh, nyyh, sit menee tuet alta ja onhan se muutenkin kivempaa bilettää kavereiden kaa, kun tehdä töitä.
Vikaa on myös tämän yhteiskunnan tukijärjestelmässä, kun se sallii lonkanvetämisen ja maksaa siitä hyvästä aivan liian suuria tukia!
Sosiaaliturva vastikkeelliseksi ja vähän äkkiä!
Kommentit (141)
Niin, esimerkiksi minun ei kannata ottaa nollatuntisopimusta vastaan tai tehdä vain muutamaa työvuoroa yhtään missään sillä toimeentulotuessa nuo kaikki rahat joka tapauksessa menettää ja sitten taas ei saa maksusitoumusta kalliiseen elintärkeään lääkitykseen. Joten minun kannattaa ottaa töitä vaan jos saa vähintään 1000 euroa palkkaa kuussa.
Yrittäjän näkökulma aiheeseen, kuvitteellinen työhaastattelu:
Työnantaja: Sinähän valmistuit juuri, mutta kerrotko vielä aiemmasta työkokemuksestasi?
Hakija: Olen tehnyt kaikki alan harjoittelut (kuvailee tarkemmin)
Työnantaja: Onko sinulla muuta työkokemusta, esim. alan ulkopuolelta?
Hakija: Ei, olisin menettänyt tuet. Siksi en mennyt.
Muuta viimeinen lause:
Hakija: No lomat tein jotain, siivoushommia, Mäkkärillä vuorotöissä, raksoillla jälkisiivouksia. Mutta ei kyllä tältä alalta mitään.
Kumman olevat saavan paikan, ja miksi?
En voi mennä nollasopimuksella töihin, koska jos töitä ei ole ei ole mitään tulonlähdettä. Epäonnistuneesta politiikasta tämä on kiinni, eikä nuorista.
Vierailija kirjoitti:
Nuoria pitää tukea paljon enemmän ja kannustinloukuista luopua. Monet eivät ymmärrä että työnteon avulla pääsee eteenpäin elämässä. Kukaan ei halua olla samassa tilanteessa 5kymppisenä. Se on edessä jos nyt ei tee mitään. No saattaa se siltikin tietysti olla mutta ei heti kannata luovuttaa.
Pääseekö? Minä en olisi niin varma. Jos työtön ryhtyy vaikka jakamaan lehtiä öisin tmv "paskaduuniin" niin ei sieltä mihinkään etene. Samaa huonosti palkattua hommaa vuodesta toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Nuorten naisten tuet ovat todennäköisesti työmarkkinatuki 518 euroa ja asumistuki n.300 euroa. Jopa Virossa keskipalkka on tuota suurempi. Eli unta näit.
Muuten oikein muuta asumistuki yli 400 euroa, kun Helsingissä asun ja vuokra 620 euroa. Eli siitä jäisi 300 euroa kuussa ruokaan ja elämiseen, mutta saan vielä n. 150e toimeentulotukea. Ja kyllä haen töitä. Ei kai tukia saisi jos ei yrittäisi työllistyä. Palkka pitää kuitenkin olla kohtuullinen iekä mikään minimi
Jälleen kerran peukut osoittavat sen, että perus av-mamma on patalaiska asennetyötön, joka ei halua mitään vastikkeellisuutta, vaan raha pitää maksaa kotisohvalle.
Vierailija kirjoitti:
Työkaveri muutti jonkun muijan kanssa täältä landelta stadiin ja on siitä saakka saikuttanut.
Vuokra ja kaikki maksetaan ja muija sai pennulle ilmaisen hoitopaikan ja 600€/kk rahaa + lapsilisät ja elarit.
Että silleen.
Eli rahaa tulee kuussa 600+95=695 euroa. Jos lapsia on yksi. Jos elarit tulee kelalta, se on 155 eli 845 e. Mä en ainakaan lapsen kanssa tullut sillä toimeen. Tuskin tuokaan perhe, vaikka kateellisia tietenkin aina löytyy.
Mun yksinhuoltaja kaverini laski kerran, että hänen pitäisi tienata nettona vähintään 2300e / kk että saisi enemmän palkkaa kun nyt saa erilaisia tukia ja avustuksia. Ja tuostakaan ei vielä tarvitsisi maksaa edes päivähoitomaksuja.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään nuorilla on huonot mahdollisuudet työllistyä koska työnantajat vaativat 1-5 vuotta työkokemusta jotta töihin voi päästä.
jotenkin kummallisesti suurin osa nuorista kuitenkin työllistyy vaikka jokainen aloittaa ilman kokemusta🙄 Aika säälittävää jos nuori ihminen ei edes viitsi hakea “kun ei kuitenkaan pääse.”
Vierailija kirjoitti:
Jälleen kerran peukut osoittavat sen, että perus av-mamma on patalaiska asennetyötön, joka ei halua mitään vastikkeellisuutta, vaan raha pitää maksaa kotisohvalle.
Jos työttömyydestä saa enemmän rahaa kuin työllistymisestä niin olisi typerää tehdä työtä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin nuoria. Suomessa pienipalkkaisen ei paljon kannata töihin mennä. Jos palkka esim. 12€ tunnissa ja teet 150 tuntia töitä kuukaudessa, vähennät verot, eläkemaksut, liiton maksu jne. käteen jää ainoastaan 1260€. Ei todellakaan kannusta työntekoon.
No höpöhöpö :,D minun tuntipalkka on 11e, teen 133 h kuukaudessa ja käteen jää n. 1600e.
Ihan normaalia. Olen sosiaalityöntekijä aikuissosiaalityössä ja tuota logiikkaa kuulee usein. Moni on tunnustanut ettei halua työskennellä niin että tuet kärsivät. Siinä sitten pitää koittaa motivoida jotenkin.
Olen itse nuori, 27-vuotias. Tilanne vain on se, etten ole ammatissa josta saisi päätähuimaavaa palkkaa. Sentään minulla on työ, mutta olen vain osa-aikainen 20h viikkosopparilla. Perus tuntipalkka on 10,97 €, viikonloppu- ja iltalisät hieman avittavat, ja välillä mahdolliset lisätyövuorot jotka ehtii itselleen napata. Olen koittanut etsiä töitä joista voisin saada parempaa palkkaa; minua ei valita, koska minulla ei ole juuri kyseisen alan aiempaa työkokemusta, eikä koulutustasoni riitä edes harkitsemaan palkkaamistani (merkonomi.) Tiedän, että olen enemmän tekevä kuin lukeva ihminen, pelkästään lukio oli rankkaa puhumattakaan siitä että menisin yliopistoon tai AMK:hon.
Mitä mulle siis jää? Hanttihommia ja huonommin palkattuja töitä, joita teen vain rahan vuoksi. Miksi haluaisin puurtaa töissä entistä enemmän ja uhrata vapaa-aikani, kun voin saada Kelalta pientä avustusta yleisen asumistuen muodossa, jolloin käteeni jää sama raha kuin silloin kun teen puolet enemmän töitä enkä saa Kelalta mitään? Tiedän ettei tilanne näytä hyvältä, mutta niin kauan kun en saa parempaa hommaa, esimerkiksi assistentin virkaa, joilla on varaa työkokemuksen -panoksen kautta pyytää silloin tällöin jopa palkankorotuksia, niin tähän on tyytyminen. Ompahan sentään edes vähän enemmän vapaa-aikaa nauttia nuoruudesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään nuorilla on huonot mahdollisuudet työllistyä koska työnantajat vaativat 1-5 vuotta työkokemusta jotta töihin voi päästä.
jotenkin kummallisesti suurin osa nuorista kuitenkin työllistyy vaikka jokainen aloittaa ilman kokemusta🙄 Aika säälittävää jos nuori ihminen ei edes viitsi hakea “kun ei kuitenkaan pääse.”
Se on osittain onnesta kiinni. Tutkitusti esim ulkonäkö vaikuttaa siihen saako töitä. Meillä on avoimia työpaikoja vähemmän kuin työttömiä, joten on väistämätöntä, että tietty määrä jää ilman työtä.
Älähööööpätä kirjoitti:
Jos opiskelija tekee kuukauden tai pari töitä kesällä lähtee opintotuki syksyllä ja asumistuki kesällä.
Palkka pitää säästää.Nämä nuoret tekee jo nyt ilmaista työtä yrityksissä kouluntyöharjoitteluissa.
Mamman pojat ja tytöt voi hankkia kun asuvat kotona.
Niinhän homma en mennyt aina: jos haluat kunnon työpaikan, hommat työkokemusta, vaikkei kannattaisi rahallisesti. Jos et saa töitä omalta alaltasi, niin teet jotain työtä. Lähti tuet tai ei.
Se "ilmainenkin" työ (kun tuet meni eikä voittoa tullut) on työkokemusta. Vaikka ei olisi omalta alalta, on ainakin kokemusta työnteosta ja luultavasti henkilö on oppinut siinä sivussa jotain omalla alalla hyödyllisiä metataitoja.
Vain mammanpojilla/tytöillä on varaa hetkessä elävään elintasoshoppailluun.
Ei niistä tukirahoista kerry eläkettä.Eli paska eläke sitten joskus tulossa jos ei työtuloja ole ollut.Mutta eihän sitä jotkut ajattele, elävät kuin viimeistä kesäpäivää .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin nuoria. Suomessa pienipalkkaisen ei paljon kannata töihin mennä. Jos palkka esim. 12€ tunnissa ja teet 150 tuntia töitä kuukaudessa, vähennät verot, eläkemaksut, liiton maksu jne. käteen jää ainoastaan 1260€. Ei todellakaan kannusta työntekoon.
No höpöhöpö :,D minun tuntipalkka on 11e, teen 133 h kuukaudessa ja käteen jää n. 1600e.
133 x 11e tekee 1463e. Eli miten ihmeessä saat käteen 1600e? Et taida edes lomarahojen kera päästä noille nettotuloille.. siitä palkasta kun tehdään muitakin vähennyksiä kuin verot.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän se niin on, ja on ollut jo yli 20 v. että työnantaja puoli VAATII iäksi max. 25 v., työkokemusta 10-20 v., kaikki ammattitutkinnot ja pätevyydet mitä kuvitella saattaa (oma kustanteisesti, luonnollisesti. Sekä kaikki ed. mainittujen kuitit työnantajalle että SE saa ne vähennyksiin), aloituspalkaksi n.7.5 €/h ~15 v. työkokemuksella sekä joka päivä talolle tehtäväksi vähintään 1h talkoita. Noilla spekseillä voit EHKÄ saada 3 v. koeajalla määräaikaisen sopparin, ja jos talkootunnit eivät nouse tuona aikana omaehtoisesti ja / tai palkkapyynti nousee, niin se on automaattisesti hylkyyn ja portin takaa riittää tulijoita-kortin heiluttelua.
Kyllä työelämä näinä päivinä on aivan vitusta, ja työnantaja puolen mulkerot saavat imeä p e r s e t t ä.
Ja tuosta ed. mainitusta touhusta jos tai ehkä saat jotain "tienattua" niin senkin nyysii verottaja kommarikätyreidensä kanssa. Hyötysuhde tekijän näkökulmasta = 0-luokkaa. Ei ihme että juniorit nakkaavat paskaaa töihin hankkiutumisesta nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Mulla nettopalkka 800e ja 150e päiväraha päälle. Työmatka 70km yhteensä. Että kyllä työttömillä menee paremmin.
Unohdit mainita asumistuen. Noilla tuloilla saat lähes täydet.
Se nyt on vaan tyhmää ottaa sellaista työtä, jonka seurauksena tulee huonommin toimeen. AP on tyypillinen oikeistolainen, ei halua parantaa yhteiskuntaa vaan vaatii että muista tehdään hänelle orjia.