Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen ihminen ottaa kulutusluottoa?

Vierailija
04.07.2019 |

Ennen säästettiin ja sitten ostettiin. Nyt pitää kaikki saada heti ja sitten otetaan kallis kulutusluotto. Eivätkö ihmiset tiedä mikä on velka? Tai korko? Kouluun pitäisi saada taloustieto pakolliseksi oppiaineeksi ekaluokalta lähtien.

Kommentit (84)

Vierailija
1/84 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan elää nyt enkä sitten joskus. Jos haluun Thaimaaseen, niin voin ottaa hyvin lainan ja maksan sitä vaan sitte pois. Simple as that!

Vierailija
2/84 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

WT

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/84 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä saan 1500€ käteen kuussa. Tuosta kun ottaa vuokran ja laskut niin ei paljoa jää.Joskus haluan ostaa kivoja juttujakin niin vähän pakko ottaa sitä lainaa :D

Vierailija
4/84 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähävarainen.

Vierailija
5/84 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis köyhä ei saisi mitään koskaan sinun mielestä hankkia? Haista v***u!

Vierailija
6/84 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

WT

Huoh- tää wt-kommentointi alkaa olla jo liian kulunut ketjuun kuin ketjuun.

Vierailija
7/84 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epätoivoinen

Vierailija
8/84 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mä saan 1500€ käteen kuussa. Tuosta kun ottaa vuokran ja laskut niin ei paljoa jää.Joskus haluan ostaa kivoja juttujakin niin vähän pakko ottaa sitä lainaa :D

Ja sitten jatkossa jää yhä vähemmän käyttörahaa. Mutta ne on sitten varmaan niitä "laskuja"

Vierailija
9/84 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki  ottaa kaiken mitä saa. Eihän maksuhäiriö kestä kuin muutaman vuoden.

Vierailija
10/84 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis köyhä ei saisi mitään koskaan sinun mielestä hankkia? Haista v***u!

Köyhällä ei luulisi olevan varaa maksaa ylimääräistä. Kulutusluotot on tehty malttamattomille ihmisille. Ennemmin otan tuotteen nyt ja maksan enemmän 1-5 vuoden ajan kuin säästäisin jonkin aikaa ja ostaisin tuotteen sitten. Mobiilipelit toimivat samalla logiikalla. Voit käyttää aikaa tai rahaa edetäksesi. Joku jaksaa odottaa, toinen ei.

Kun ihmisen tilanteen voivat muuttua, niin sitoumukset tulevaisuuteen tulisi minusta pitää mahdollisimman vähissä. En itse halua kiinteää kuukausittaista menoa ellei ole pakko ja hupiostoksissa harvemmin on pakkoa.

Vierailija
11/84 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo asia opetetaan koulun yhteiskuntaopissa yhdeksännellä luokalla. Moniko noudattaa sitten neuvoja, vaikka ylivelkaantumisesta on varoiteltu?

Vierailija
12/84 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla tuli ero miehestä. Toisin sanoen hän vaihtoi lennosta uuteen. Mitään en saanut mukanani vietyä, kuin omat henkilökohtaiset tavarani vaikka irtaimisto oli minun hankkimaani. Siinä tilanteessa kun näin kävi, niin eipä ollut vaihtoehtoa kuin ottaa se kulutusluotto ja hankkia ne välttämättömimmät tavarat, jotta pääsee edes uuden alun syrjään kiinni. Sikäli helppoa, kun ei ennestään ollut mitään lainaa lanttiakaan ja ihan palkkatyössä olen kuitenkin. Toki olisin voinut käräjäoikeuden kautta omiani hakea pois, mutta siinä tilanteessa kun ihminen on lähestulkoon shokissa, siihen ei vaan jaksa ryhtyä ja se vasta olisikin maksanut. Sen lisäksi käsittelyt kestää, niin ilmeisesti olisi palstan mukaan vaan pitänyt elää ilman yhtään mitään, kunnes saa säästettyä.  Kaikki kun ei ota sitä luottoa sen takia, että elää yli varojensa.

Vierailija
13/84 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten maksuhäiriöt nousivat juuri ennätykseensä jälleen kerran. Eli moni on ottanut. Ei ne isot tulot vaan pienet menot tai tuloihin sopeutetut menot.

Ymmärrän kyllä luoton ottamisen tietyissä tilanteissa ja sitähän varten ne luotot on että saa remontoitua, ostettua auton tms. 

Vierailija
14/84 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu pankkijärjestelmän viasta. Rikkaille annetaan luottoa pienemmällä korolla ja köyhille ei ollenkaan jolloin turvaudutaan hätäratkaisuihin. Monen suvun omaisuus perustuu jatkuvaan lainaan. 

Vierailija
15/84 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No esim. vaikka minä olen ottanut kulutusluottoa vuosi sitten 9000e. Monelle varmasti täysin turhaan juttuun, minulle tärkeään.

Tuloni ovat brutto 6900e/kk, netto 4150e/kk. Eli periaatteessa toki olisin voinut aikaa myöden myös säästää tuon helposti. Miksikö en säästänyt sitten vaan otin ”kallista” kulutusluottoa?

Koska minun näkökulmastani katsoen luotto ei ollut kallis. Kyseessä oli Resurs Bankin 12kk laina. Maksoin siitä järjestelykulut 35e alussa (kertaluonteinen maksu) ja lisäksi tulee 3e/kk tilinhoitokulua. Ei erillistä korkoa, sitä olisi joutunut maksamaan vasta jos olisi halunnut pitemmän kuin 12kk maksuajan. Eli 9000e lainasta maksan takaisin vuodessa 9071e (9000e + 35e + (12x3e) = 9071e). Se on siis tämän kalliin kulutusluoton kokonaiskustannus.

Omasta näkökulmastani ja omalla tulotasollani se että maksan vuodessa 71e lisää on aika lailla ei mitään. Se menee helposti jo siihen että tapaa kerran kaverit työpäivän jälkeen ja menee syömään.

Toisaalta kulutusluoton ottaminen mahdollisti sen (parjatun päätöksen) että kun mieleen tuli että haluan tehdä xyz niin pystyin tekemään sen heti.

Vierailija
16/84 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienituloiset. Itse olen ollut aina tarkka raha-asioissa ja olen ollut kaikkea lainaamista vastaan. Sain säästöön muutaman vuoden aikana 12 000 euroa. Nyt olen pienempipalkkaisessa työssä ja säästöt hupenevat hiljalleen. Voisin kuvitella, että jos noita säästöjäni ei olisi, minunkin olisi pakko ottaa kulutusluotto johonkin yllättävään menoon, jos esim auto hajoaa yhtäkkiä. Tällä hetkellä en saa säästöön mitään.

Vierailija
17/84 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No esim. vaikka minä olen ottanut kulutusluottoa vuosi sitten 9000e. Monelle varmasti täysin turhaan juttuun, minulle tärkeään.

Tuloni ovat brutto 6900e/kk, netto 4150e/kk. Eli periaatteessa toki olisin voinut aikaa myöden myös säästää tuon helposti. Miksikö en säästänyt sitten vaan otin ”kallista” kulutusluottoa?

Koska minun näkökulmastani katsoen luotto ei ollut kallis. Kyseessä oli Resurs Bankin 12kk laina. Maksoin siitä järjestelykulut 35e alussa (kertaluonteinen maksu) ja lisäksi tulee 3e/kk tilinhoitokulua. Ei erillistä korkoa, sitä olisi joutunut maksamaan vasta jos olisi halunnut pitemmän kuin 12kk maksuajan. Eli 9000e lainasta maksan takaisin vuodessa 9071e (9000e + 35e + (12x3e) = 9071e). Se on siis tämän kalliin kulutusluoton kokonaiskustannus.

Omasta näkökulmastani ja omalla tulotasollani se että maksan vuodessa 71e lisää on aika lailla ei mitään. Se menee helposti jo siihen että tapaa kerran kaverit työpäivän jälkeen ja menee syömään.

Toisaalta kulutusluoton ottaminen mahdollisti sen (parjatun päätöksen) että kun mieleen tuli että haluan tehdä xyz niin pystyin tekemään sen heti.

Ja noilla tuloilla sinulla ei ollut säästöjä? Tietänet muutes että koroton kulutusluotto on todella harvinaista, on vaikea uskoa että kertomasi on edes totta...

18/84 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä muuttajat? Uusi koti kiva saada kuosiin.

Tai auton, veneen ostajat.

Nordea mainostaa 3% korolla kulutusluottoa, mutta yleensä kai korko on enemmän?

Vierailija
19/84 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaveri valehtelee niin että korvat heiluu. Mikään pankki ei lainaa rahaa 0 korolla. Nyt kun oli puhe vielä pikavipeistä ym vakuudettomista luotoista, joissa on riski ettei pankki saa rahojaan takaisin. Ei pankit ole mitään hyväntekeväisyyslaitoksia...

Vierailija
20/84 |
04.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai minulla on säästöjä. Mutten halunnut koskea niihin. Voihan olla että lähitulevaisuudessa olisi tullut kohde johon olisin tarvinnut ison määrän rahaa ja johon ei olisi ollut mahdollista saada näin halpaa luottoa. Jos halpaa luottoa saa sitä kannattaa käyttää.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja noilla tuloilla sinulla ei ollut säästöjä? Tietänet muutes että koroton kulutusluotto on todella harvinaista, on vaikea uskoa että kertomasi on edes totta...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kahdeksan