Millainen ihminen ottaa kulutusluottoa?
Ennen säästettiin ja sitten ostettiin. Nyt pitää kaikki saada heti ja sitten otetaan kallis kulutusluotto. Eivätkö ihmiset tiedä mikä on velka? Tai korko? Kouluun pitäisi saada taloustieto pakolliseksi oppiaineeksi ekaluokalta lähtien.
Kommentit (84)
4150e nettotulot eikä kykene itse säästämään rahaa.
Juu varmasti henkilö puhuu totta :)
Käytän bank norwegianin luottokorttia nettiostoksiin. Maksan aina koko summan kuukausittain takaisin.
Otin remonttilainaa 30 000 euroa ja omia säästöjä laitoin 15 000 euroa. Korko hieman päälle 3%. Erin jälkeen halusin tehdä remontin ihan just ja heti. Ei ole vaikeuksia maksaa takaisin.
No, laskuissa on eräpäivä. Siksi ei aina mahdollista säästää ennalta, varsinkaan kun laskun suuruus ei ollut tiedossa ja oli väärää informaatiota.
T. Maanmittaushallitukseen pettynyt
En jaksanut tehdä raskasta työtä ilman syömistä, enkä ollut tukiin oikeutettu. Siksi oli pakko ottaa kulutusluottoa aikanaan. Kun ei palkka riittänyt elämiseen.
Kulutusluotot ja pikavipit pitäisi kieltää kokonaan. Juuri kenenkään sellaisen, jolla on näille tarvetta, ei pidä niitä ottaa. Kertoo heikosta talouden- ja ehkä elämänhallinnastakin, jos ei säästämällä ja normaalilla luottokortilla kykene elämästään selviämään. Muuten ei olisi väliä, sotkeeko joku raha-asiansa vai ei, mutta Suomessa yhteiskunta on se, joka huolehtii ylivelkaantuneista. Rahaa kuluu toimeentulotukiin, ja luottotiedottomilla on kohonnut syrjäytymisriski.
Maksuhäiriömerkintöjen ja luottotiedot menettäneiden määrä on kasvanut räjähdysmäisesti sen jälkeen, kun erilaiset vakuudettomat pikalainat alkoivat yleistyä. Maksuhäiriömerkintöjen määrä kasvoi vuodesta 2017 vuoteen 2018 kymmenen prosenttia, ja tällä hetkellä 25-44-vuotiaista miehistä joka seitsemännellä on maksuhäiriömerkintä.
Rikas osaa käyttää hyväksi halpaa rahaa. Näinhän se on.
Ei omia säästöjä kannata syödä jos toisaalta saa halpaa lainarahaa jota voi maksaa pikkuhiljaa pois.
Tämä taito erottelee usein köyhät ja keskituloiset rikkaista. Keskituloisetkin pelkäävät lainaa usein kuin ruttoa eivätkä osaa miettiä onko fiksumpaa käyttää halpaa lainaa ostoihin ja pitää omat rahat keräämässä tuottoja suuremmalla summalla vaiko vain pelätä lainan ottoa.
Vierailija kirjoitti:
Rikas osaa käyttää hyväksi halpaa rahaa. Näinhän se on.
Ei omia säästöjä kannata syödä jos toisaalta saa halpaa lainarahaa jota voi maksaa pikkuhiljaa pois.
Tämä taito erottelee usein köyhät ja keskituloiset rikkaista. Keskituloisetkin pelkäävät lainaa usein kuin ruttoa eivätkä osaa miettiä onko fiksumpaa käyttää halpaa lainaa ostoihin ja pitää omat rahat keräämässä tuottoja suuremmalla summalla vaiko vain pelätä lainan ottoa.
Tämä on kyllä sellaisen kirjoitus, joka ei osaa hallita omia raha-asioitaansa lainkaan.
Olen ottanut joustoluoton autoa varten. Siihen aikaan elin vielä vuokralla ja säästin asuntoa varten, eikä rahaa jäänyt sen enempää säästöön autoa varten, aika kauan olis saanut odotella että saisi säästettyä autoon.
Kohta joudun ottamaan samaa luottoa kylppäriremonttia varten, alle 10 000e lainaan ei saa mitään muuta, ainakaan nordealta ja kylppäri olisi pakko remontoida muutamasssa vuodessa. Yritän kyllä raapia summaa kokoon parhaani mukaan, mutta varmasti jonkun verran joudun lainaamaan.
Hienoa jos jollakin on elämässä niin vähän kuluja tai niin iso palkka, että pystyy kaiken säästämään ennen ostamista.
Velkaongelmissa en kuitenkaan ole, en kerrytä lainoja.
:) kovasti minua 9000e kulutusluoton ottanutta arvostellaan. No ei se mitään. Maksan siis luoton kuluina 71e. Se tarkoittaa 0,78% koko lainasummasta. Ei siis edes prosenttiakaan.
Samanaikaisesti nämä 9000e ovat minulla säästössä (no, on siellä enemmänkin mutta anyway nyt puhutaan siitä 9000e:stä jonka otin lainaa enkä ottanut säästöistä). Ne tuottavat noin 1% vuodessa eli 9000e:stä saan tuloja 90e.
Maksan kulutusluotoista 71e/v. Saan samalla 9000e:stä joka pysyy säästössä 90e. Voitan 19e vuositasolla verrattuna siihen että olisin vaan ottanut tuon 9000e säästöistä ja vähentänyt säästöjen määrää.
No minulla on ainakin kulutusluottoa vaikka kuinka, eikä se ole minulle mikään ongelma. Jos jotain haluaa, niin en ole niin rikas että kaiken voisi ostaa kerralla tai viitsi odottaa että saisi säästettyä.
Olemme kohtuuhyvätuloisia eikä tosiaan mitään WT väkeä. Epäilen ettei pienituloisilla ole tosiaan "varaa" ylimääräisiin lainoihin.
Asuntolainan lisäksi minulla on luottokortti, jolla ostan tarvittaessa/maksan esim. matkareissuja ja jota lyhennän sitten miten milloinkin. Lisäksi autolaina, mökkilaina.
Säästöön jää jotain, mutta suurin osa menee noihin tiettyihin kiinteisiin maksuihin, joita lyhentelen osaa säännöllisellä maksuerällä ja luottokorttia sitten tosiaan miten milloinkin. Joskus luotto on tapissa ja joskus nollissa, vaihtelee vähän.
Näillä järjestelyillä voi vähän nauttia elämästä, jää rahaa lasten harrastuksiin ( vie ison osan tuloista koska useampi lapsi ja kohtuu hinnakkaat harrastukset). Voidaan matkustaa tarvittaessa yms.
,Mies maksaa talolainan ja omat mahdolliset luottonsa, minä nuo omani.
Jos säästöjä jää, niin sijoitan ne tiettyihin osakkeisiin mielummin kuin maksan noita kuukausittaisia kiinteitä kuluja pienemmäksi.
En ole ikinä ymmärtänyt miksi se alituinen säästäväisyys on normi ja inhoan ylipäätään pihejä ihmisiä.
Nyt olen sitten varmaan k..ipää, mutta kerran täällä vaan eletään.
Kulutusluottojen kanssa sotkevat asiansa kyllä myös monet normaali- tai hyvätuloisetekin. Olen itse luottoja töissä käsitellessäni ihmetellyt, miten solmuun ihan kohtuupalkkaiset ihmiset pystyvätkin raha-asiansa saamaan. Hölmöjä ovat.
Vierailija kirjoitti:
:) kovasti minua 9000e kulutusluoton ottanutta arvostellaan. No ei se mitään. Maksan siis luoton kuluina 71e. Se tarkoittaa 0,78% koko lainasummasta. Ei siis edes prosenttiakaan.
Samanaikaisesti nämä 9000e ovat minulla säästössä (no, on siellä enemmänkin mutta anyway nyt puhutaan siitä 9000e:stä jonka otin lainaa enkä ottanut säästöistä). Ne tuottavat noin 1% vuodessa eli 9000e:stä saan tuloja 90e.
Maksan kulutusluotoista 71e/v. Saan samalla 9000e:stä joka pysyy säästössä 90e. Voitan 19e vuositasolla verrattuna siihen että olisin vaan ottanut tuon 9000e säästöistä ja vähentänyt säästöjen määrää.
Katso tässä jo huomaa, miten epäonnistuit yrityksessäsi ylläpitää tätä "tarinaasi".
Ensinnäkin laskit tämän laskusi ajatuksella, ettet maksaisi tilillesi takaisin lainkaan niitä rahoja takaisin koko vuonna, jotka sieltä olet pois ottanut. Käytit ns. huonoa matiikkaa.
Toisekseen fiksu rahankäyttäjä kykenisi yli 4000e kuukausituloilla säästämään puolessa vuodessa 9000e jos todellakin haluaa, jos ei pienemmässä ajassa. Kykenisit siis maksamaan jo suurimman osan takaisin tilille kerryttämään korkoa.
Tarinassasi siis todennäköisesti menetät enemmän, kuin saat. Ja kun lasketaan vielä, että koroista pitää maksaa veroja (mikä on taas hyvä esimerkki siitä, ettet tiedä mistä puhut) niin sinun lainasi menettää vielä enemmän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
- - halusin tehdä remontin ihan just ja heti.
Nämä remonttilainat ovat ymmärrettäviä, jos on vaikka vesivahinko ja katto vuotaa ja se on pakko korjata heti, ei jäädä säästämään, koska lisävahingot pitää estää.
Vierailija kirjoitti:
No esim. vaikka minä olen ottanut kulutusluottoa vuosi sitten 9000e. Monelle varmasti täysin turhaan juttuun, minulle tärkeään.
Tuloni ovat brutto 6900e/kk, netto 4150e/kk. Eli periaatteessa toki olisin voinut aikaa myöden myös säästää tuon helposti. Miksikö en säästänyt sitten vaan otin ”kallista” kulutusluottoa?
Koska minun näkökulmastani katsoen luotto ei ollut kallis. Kyseessä oli Resurs Bankin 12kk laina. Maksoin siitä järjestelykulut 35e alussa (kertaluonteinen maksu) ja lisäksi tulee 3e/kk tilinhoitokulua. Ei erillistä korkoa, sitä olisi joutunut maksamaan vasta jos olisi halunnut pitemmän kuin 12kk maksuajan. Eli 9000e lainasta maksan takaisin vuodessa 9071e (9000e + 35e + (12x3e) = 9071e). Se on siis tämän kalliin kulutusluoton kokonaiskustannus.
Omasta näkökulmastani ja omalla tulotasollani se että maksan vuodessa 71e lisää on aika lailla ei mitään. Se menee helposti jo siihen että tapaa kerran kaverit työpäivän jälkeen ja menee syömään.
Toisaalta kulutusluoton ottaminen mahdollisti sen (parjatun päätöksen) että kun mieleen tuli että haluan tehdä xyz niin pystyin tekemään sen heti.
Sama. Tosin mun netto ei ole ihan noin suuri, tonnin vähempi mutta halusin kelkan, ostin kelkan (santanderin lainalla vielä, todella kova korko).
Vastaus siis on, että malttamaton ihminen, jolla on varaa siihen.
Vierailija kirjoitti:
Missä kulutusluotossa on noin pieni korko? Yleensä ne korot on jotain 15% luokkaa.
Jouduin ottamaan , onneksi sain ei ollut ihan läpihuutojuttu, lainaa jokusen kymppitonnin perinöveron maksamiseen. Maksan stä seuraavat 10 vuotta näillä tuloilla. Luottokortti tapissa putkirempan väliaikaiskämpän maksamisesta.
Kumpaakaan en vapaaehtoisesti halunnut. Tiesin , että perintöveroa joudun joskus maksamaan, mutta kuinka moni varautuu tai pystyy varautumaan veroihin vuosikymmenen etukäteen.
Em.eivät ehkä ole kulutusluottoja, mutta luottoja joita on joskus pakko ottaa, jos saa.
Mulla on kulutusluottoa (vakuudellinen laina pankista) 1% korolla kesämökkiin ja autoon. Pakollinen maksuerä on pieni ja lyhentelen ylimääräistä. Mutta puskuri yllätyksiä varten ja muut säästöt/sijoitukset on omissa näpeissä ja käytettävissä miten itse haluan, ei tarvitse olla ekana pyytämässä lyhennysvapaata jos jotain sattuu tai jos haluaa sinne Thaimaahan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso tässä jo huomaa, miten epäonnistuit yrityksessäsi ylläpitää tätä "tarinaasi".
Ensinnäkin laskit tämän laskusi ajatuksella, ettet maksaisi tilillesi takaisin lainkaan niitä rahoja takaisin koko vuonna, jotka sieltä olet pois ottanut. Käytit ns. huonoa matiikkaa.
Toisekseen fiksu rahankäyttäjä kykenisi yli 4000e kuukausituloilla säästämään puolessa vuodessa 9000e jos todellakin haluaa, jos ei pienemmässä ajassa. Kykenisit siis maksamaan jo suurimman osan takaisin tilille kerryttämään korkoa.Tarinassasi siis todennäköisesti menetät enemmän, kuin saat. Ja kun lasketaan vielä, että koroista pitää maksaa veroja (mikä on taas hyvä esimerkki siitä, ettet tiedä mistä puhut) niin sinun lainasi menettää vielä enemmän rahaa.
:) sinua nyt taitaa harmittaa aika lailla joku ihan muu kuin minun luottoni ja se että siinä on järkeä :) Ei sekään mitään. Joskus vaan sattuu huono päivä meille kaikille. Mukavaa kesän jatkoa kuitenkin sinulle. Minulle tämän lainan otto oli järkevää. Jollekin muulle ehkä ei.
Kuten jo alussa sanoin tulotasollani 71e menetys ei ole minkään arvoinen. Ymmärrän kyllä että se saattaa tuntua toiselle todella ikävältä ajatukselta ja rahan tuhlaukselta. Se vaan on niin että kun on säästöjä ja tuloja tarpeeksi niin jokaista senttiä ja euroa ei tarvitse laskea. Ihan niinkuin ruokakaupassa voi ostaa jotain spesiaalia ihan sen enempää miettimättä kun taas toinen joutuu tekemään ison pohdinnan siitä voiko jotain tiettyä erikoisempaa ostaa vai meneekö budjetti sillä aivan sekaisin.
Jos nyt sattuisit olemaan huolissani minusta niin voin luvata että osaan arvioida minkäkokoisen summan voin hövelisti käyttää ja minkä en. :)
Ole hyvä ja käy katsomassa esim. Resurs Bank Pihlajalinna-luotto. Löydät nämä tiedot sieltä.