Millainen ihminen ottaa kulutusluottoa?
Ennen säästettiin ja sitten ostettiin. Nyt pitää kaikki saada heti ja sitten otetaan kallis kulutusluotto. Eivätkö ihmiset tiedä mikä on velka? Tai korko? Kouluun pitäisi saada taloustieto pakolliseksi oppiaineeksi ekaluokalta lähtien.
Kommentit (84)
Pikavippejä ottavat ihmiset, joilla ei ole muutenkaan rahaa. Sinänsähän lainan ottaminen ei ole mikään paha paha asia, mutta noi pikavipit on todella kalliita maksella pois ja siihen ei sitten kaikki pystykään. Helppo ottaa, kaikille niitä annetaan ja se saattaa sumentaa järjenjuoksun.
Normaali laina pankista tai edes luottokortin käyttö olisi paljon edullisempaa, jos on pakko saada extrarahaa (toki monet ostokset, kuten lentoliput ja autonvuokraus vaatiikin sen luottokortin), mutta esim nuoret tai maksuhäiriöiset eivät näitä saa. Siksi turvautuvat pikavippeihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:) kovasti minua 9000e kulutusluoton ottanutta arvostellaan. No ei se mitään. Maksan siis luoton kuluina 71e. Se tarkoittaa 0,78% koko lainasummasta. Ei siis edes prosenttiakaan.
Samanaikaisesti nämä 9000e ovat minulla säästössä (no, on siellä enemmänkin mutta anyway nyt puhutaan siitä 9000e:stä jonka otin lainaa enkä ottanut säästöistä). Ne tuottavat noin 1% vuodessa eli 9000e:stä saan tuloja 90e.
Maksan kulutusluotoista 71e/v. Saan samalla 9000e:stä joka pysyy säästössä 90e. Voitan 19e vuositasolla verrattuna siihen että olisin vaan ottanut tuon 9000e säästöistä ja vähentänyt säästöjen määrää.
Missä kulutusluotossa on noin pieni korko? Yleensä ne korot on jotain 15% luokkaa.
Resurs Bankin alle 12kk kulutusluottotileissä on näin pieni kulu vuosittain. Mutta sehän riippuu luoton määrästä. Jos ottaa luottoa 1000e ja se maksaa vuodessa 71e niin prosentuaalinen määrä on paljon isompi kuin jos ottaa luottoa 10000e ja maksaa siitä vuodessa sen 71e. Tosiaan tilinhoitomaksu ja avauskulut ovat samat lainamäärästä riippumatta. Varsinaista koron nimellä kulkevaa korkoa joutuu maksamaan vasta kun laina-aika on yli 12kk.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kulutusluottoa (vakuudellinen laina pankista) 1% korolla kesämökkiin ja autoon. Pakollinen maksuerä on pieni ja lyhentelen ylimääräistä. Mutta puskuri yllätyksiä varten ja muut säästöt/sijoitukset on omissa näpeissä ja käytettävissä miten itse haluan, ei tarvitse olla ekana pyytämässä lyhennysvapaata jos jotain sattuu tai jos haluaa sinne Thaimaahan.
Edelleen, mistä ihmeestä tällaisen kulutusluoton saa? Kun luottokortin korotkin on tuota 12-15% luokkaa, kulutusluoton yleensä vielä enemmän. Mistä ihmeestä vedätte näitä 1% korolla, joka on todella pieni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:) kovasti minua 9000e kulutusluoton ottanutta arvostellaan. No ei se mitään. Maksan siis luoton kuluina 71e. Se tarkoittaa 0,78% koko lainasummasta. Ei siis edes prosenttiakaan.
Samanaikaisesti nämä 9000e ovat minulla säästössä (no, on siellä enemmänkin mutta anyway nyt puhutaan siitä 9000e:stä jonka otin lainaa enkä ottanut säästöistä). Ne tuottavat noin 1% vuodessa eli 9000e:stä saan tuloja 90e.
Maksan kulutusluotoista 71e/v. Saan samalla 9000e:stä joka pysyy säästössä 90e. Voitan 19e vuositasolla verrattuna siihen että olisin vaan ottanut tuon 9000e säästöistä ja vähentänyt säästöjen määrää.
Missä kulutusluotossa on noin pieni korko? Yleensä ne korot on jotain 15% luokkaa.
Resurs Bankin alle 12kk kulutusluottotileissä on näin pieni kulu vuosittain. Mutta sehän riippuu luoton määrästä. Jos ottaa luottoa 1000e ja se maksaa vuodessa 71e niin prosentuaalinen määrä on paljon isompi kuin jos ottaa luottoa 10000e ja maksaa siitä vuodessa sen 71e. Tosiaan tilinhoitomaksu ja avauskulut ovat samat lainamäärästä riippumatta. Varsinaista koron nimellä kulkevaa korkoa joutuu maksamaan vasta kun laina-aika on yli 12kk.
No se selittikin. Tuokin vaatii sitä varallisuutta, että voi ottaa 12kk kulutusluoton. Eli ei ollut mulle apua tuostakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso tässä jo huomaa, miten epäonnistuit yrityksessäsi ylläpitää tätä "tarinaasi".
Ensinnäkin laskit tämän laskusi ajatuksella, ettet maksaisi tilillesi takaisin lainkaan niitä rahoja takaisin koko vuonna, jotka sieltä olet pois ottanut. Käytit ns. huonoa matiikkaa.
Toisekseen fiksu rahankäyttäjä kykenisi yli 4000e kuukausituloilla säästämään puolessa vuodessa 9000e jos todellakin haluaa, jos ei pienemmässä ajassa. Kykenisit siis maksamaan jo suurimman osan takaisin tilille kerryttämään korkoa.Tarinassasi siis todennäköisesti menetät enemmän, kuin saat. Ja kun lasketaan vielä, että koroista pitää maksaa veroja (mikä on taas hyvä esimerkki siitä, ettet tiedä mistä puhut) niin sinun lainasi menettää vielä enemmän rahaa.
:) sinua nyt taitaa harmittaa aika lailla joku ihan muu kuin minun luottoni ja se että siinä on järkeä :) Ei sekään mitään. Joskus vaan sattuu huono päivä meille kaikille. Mukavaa kesän jatkoa kuitenkin sinulle. Minulle tämän lainan otto oli järkevää. Jollekin muulle ehkä ei.
Kuten jo alussa sanoin tulotasollani 71e menetys ei ole minkään arvoinen. Ymmärrän kyllä että se saattaa tuntua toiselle todella ikävältä ajatukselta ja rahan tuhlaukselta. Se vaan on niin että kun on säästöjä ja tuloja tarpeeksi niin jokaista senttiä ja euroa ei tarvitse laskea. Ihan niinkuin ruokakaupassa voi ostaa jotain spesiaalia ihan sen enempää miettimättä kun taas toinen joutuu tekemään ison pohdinnan siitä voiko jotain tiettyä erikoisempaa ostaa vai meneekö budjetti sillä aivan sekaisin.
Jos nyt sattuisit olemaan huolissani minusta niin voin luvata että osaan arvioida minkäkokoisen summan voin hövelisti käyttää ja minkä en. :)
Hymiöiden määrästä päätellen taisit itsekkin tajuta, ettei tarinasi ollut ihan kaikista parhaiten kirjoitettu. Ehkä ihmiset jotka eivät tiedä näistä asioista voi tälläiseen kirjoitukseen jopa uskoa, mutta ei ne, jotka tietävät pikkasen enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduin ottamaan , onneksi sain ei ollut ihan läpihuutojuttu, lainaa jokusen kymppitonnin perinöveron maksamiseen. Maksan stä seuraavat 10 vuotta näillä tuloilla. Luottokortti tapissa putkirempan väliaikaiskämpän maksamisesta.
Kumpaakaan en vapaaehtoisesti halunnut. Tiesin , että perintöveroa joudun joskus maksamaan, mutta kuinka moni varautuu tai pystyy varautumaan veroihin vuosikymmenen etukäteen.
Em.eivät ehkä ole kulutusluottoja, mutta luottoja joita on joskus pakko ottaa, jos saa.Yleensä perintöverojen maksamiseen myönnetään ihan surutta sitä luottoa, koska nehän maksetaan heti takaisin. Olet saanut ison perinnön jos olet maksanut siitä jokusen kymppitonnin, mihin sinä sen perinnön jo tuhlasit?
Nykyään on oikeinkin tavallista, että perintöverojen maksuun tarvitaan lainoitusta. Näin esimerkiksi, kun:
- pesässä ei ole rahaa, vaan esim metsää tai varmaan tyypillisimmillään asunto
- on peritty osakkeita, eikä niitä kannata myydä siinä vaiheessa kun vero tulee maksuun
- osakas lunastaa muilta esim. osuuksia mökistä -> kaikkiaan menee paljon raharahaa, mutta se muu omaisuus lisääntyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kulutusluottoa (vakuudellinen laina pankista) 1% korolla kesämökkiin ja autoon. Pakollinen maksuerä on pieni ja lyhentelen ylimääräistä. Mutta puskuri yllätyksiä varten ja muut säästöt/sijoitukset on omissa näpeissä ja käytettävissä miten itse haluan, ei tarvitse olla ekana pyytämässä lyhennysvapaata jos jotain sattuu tai jos haluaa sinne Thaimaahan.
Edelleen, mistä ihmeestä tällaisen kulutusluoton saa? Kun luottokortin korotkin on tuota 12-15% luokkaa, kulutusluoton yleensä vielä enemmän. Mistä ihmeestä vedätte näitä 1% korolla, joka on todella pieni?
Kulutusluotossakin voi olla vakuus, vaikka (osittain maksettu) asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim. vaikka minä olen ottanut kulutusluottoa vuosi sitten 9000e. Monelle varmasti täysin turhaan juttuun, minulle tärkeään.
Tuloni ovat brutto 6900e/kk, netto 4150e/kk. Eli periaatteessa toki olisin voinut aikaa myöden myös säästää tuon helposti. Miksikö en säästänyt sitten vaan otin ”kallista” kulutusluottoa?
Koska minun näkökulmastani katsoen luotto ei ollut kallis. Kyseessä oli Resurs Bankin 12kk laina. Maksoin siitä järjestelykulut 35e alussa (kertaluonteinen maksu) ja lisäksi tulee 3e/kk tilinhoitokulua. Ei erillistä korkoa, sitä olisi joutunut maksamaan vasta jos olisi halunnut pitemmän kuin 12kk maksuajan. Eli 9000e lainasta maksan takaisin vuodessa 9071e (9000e + 35e + (12x3e) = 9071e). Se on siis tämän kalliin kulutusluoton kokonaiskustannus.
Omasta näkökulmastani ja omalla tulotasollani se että maksan vuodessa 71e lisää on aika lailla ei mitään. Se menee helposti jo siihen että tapaa kerran kaverit työpäivän jälkeen ja menee syömään.
Toisaalta kulutusluoton ottaminen mahdollisti sen (parjatun päätöksen) että kun mieleen tuli että haluan tehdä xyz niin pystyin tekemään sen heti.
Ja noilla tuloilla sinulla ei ollut säästöjä? Tietänet muutes että koroton kulutusluotto on todella harvinaista, on vaikea uskoa että kertomasi on edes totta...
Totta, mikään pankki ei myönnä ilmaista rahaa, ehkä tämä henkilö ei vain tajunnut kaikkia kuluja. Pankin tehtävä on tuottaa voittoa, ei olla hyväntekeväisyyslaitos, joka muuten vain ilmaiseksi lainaa rahaa vuodeksi 😂
Vierailija kirjoitti:
No minulla on ainakin kulutusluottoa vaikka kuinka, eikä se ole minulle mikään ongelma. Jos jotain haluaa, niin en ole niin rikas että kaiken voisi ostaa kerralla tai viitsi odottaa että saisi säästettyä.
Olemme kohtuuhyvätuloisia eikä tosiaan mitään WT väkeä. Epäilen ettei pienituloisilla ole tosiaan "varaa" ylimääräisiin lainoihin.
Asuntolainan lisäksi minulla on luottokortti, jolla ostan tarvittaessa/maksan esim. matkareissuja ja jota lyhennän sitten miten milloinkin. Lisäksi autolaina, mökkilaina.
Säästöön jää jotain, mutta suurin osa menee noihin tiettyihin kiinteisiin maksuihin, joita lyhentelen osaa säännöllisellä maksuerällä ja luottokorttia sitten tosiaan miten milloinkin. Joskus luotto on tapissa ja joskus nollissa, vaihtelee vähän.
Näillä järjestelyillä voi vähän nauttia elämästä, jää rahaa lasten harrastuksiin ( vie ison osan tuloista koska useampi lapsi ja kohtuu hinnakkaat harrastukset). Voidaan matkustaa tarvittaessa yms.
,Mies maksaa talolainan ja omat mahdolliset luottonsa, minä nuo omani.
Jos säästöjä jää, niin sijoitan ne tiettyihin osakkeisiin mielummin kuin maksan noita kuukausittaisia kiinteitä kuluja pienemmäksi.
En ole ikinä ymmärtänyt miksi se alituinen säästäväisyys on normi ja inhoan ylipäätään pihejä ihmisiä.
Nyt olen sitten varmaan k..ipää, mutta kerran täällä vaan eletään.
Viestistä välittyy kuva, että koet olevasi jotenkin oikeutettu kaikkiin näihin hankintoihin: teillä on asuntolaina, autolaina, mökkilaina, luottokortit ja lisäksi kulutusluottoa, jota käytetään mm. matkoihin. Ei keskituloisilla ole varaa tällaiseen elintasoon. Elämässä voi kuitenkin sattua kaikenlaista, ja taloudelliseen romahdukseen ei tarvita kuin ero, jommankumman jääminen työttömäksi tai jonkun perheenjäsenen vakava sairastuminen. Kyllä elämästä saa ja pitää nauttia, mutta ääripäiden - kaikesta kitsastellen ja velkarahalla ylellisesti eläen - välillä on taloudellisesti kestävämpiäkin vaihtoehtoja.
Käyttäjä2628 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jouduin ottamaan , onneksi sain ei ollut ihan läpihuutojuttu, lainaa jokusen kymppitonnin perinöveron maksamiseen. Maksan stä seuraavat 10 vuotta näillä tuloilla. Luottokortti tapissa putkirempan väliaikaiskämpän maksamisesta.
Kumpaakaan en vapaaehtoisesti halunnut. Tiesin , että perintöveroa joudun joskus maksamaan, mutta kuinka moni varautuu tai pystyy varautumaan veroihin vuosikymmenen etukäteen.
Em.eivät ehkä ole kulutusluottoja, mutta luottoja joita on joskus pakko ottaa, jos saa.Yleensä perintöverojen maksamiseen myönnetään ihan surutta sitä luottoa, koska nehän maksetaan heti takaisin. Olet saanut ison perinnön jos olet maksanut siitä jokusen kymppitonnin, mihin sinä sen perinnön jo tuhlasit?
Nykyään on oikeinkin tavallista, että perintöverojen maksuun tarvitaan lainoitusta. Näin esimerkiksi, kun:
- on peritty osakkeita, eikä niitä kannata myydä siinä vaiheessa kun vero tulee maksuun
- osakas lunastaa muilta esim. osuuksia mökistä -> kaikkiaan menee paljon raharahaa, mutta se muu omaisuus lisääntyy
Tuossakin se on ihan vapaaehtoista, että ottaako lainaa "ostaakseen" metsää tai talon. Pakkohan sitä perintöä ei ole vastaanottaa. Itsekkin miettisin kaksi kertaa että haluaisinko siihen ryhtyä. Paras tietenkin, jos esim. talo/mökki/metsä myydään jo ennen perinnön jakoa ja näin kai yleensä toimitaankin. Sen vuoksi tuo on verrattavissa siihen, että joku haluaa kyseiset asiat ostaa, nyt vain perintöveron hinnalla.
Itkeminen tuosta asiasta on aika turhaa, eikä kukaan ole "joutunut" ottamaan mitään lainaa, vaan on ottanut sen täysin vapaaehtoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota 1 % korkoa en tiedä, mutta ilman mitään neuvotteluja mulla näkyy Nordean avausikkunassa tämmöinen:
"Nordean Premium-asiakkaana voit saada Joustoluoton 3 % marginaalilla. Luottoa voit hakea 2 000 eurosta aina 50 000 euroon saakka tarpeesi mukaan."
Voisin kuvitella, että neuvottelemalla olisi edullisempikin korko. Ennen kirjautumista Nordea mainostaa Joustoluottoa, jonka koroksi ilmoitetaan mainoksessa 8 %.
Muista kuluista en tiedä, en viitsi huvikseen täyttää lomaketta kun ei ole ajankohtainen itselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kulutusluotossakin voi olla vakuus, vaikka (osittain maksettu) asunto.
Tässä ei varmaan nyt tarkoitettu tällaista vakuudellista lainaa, vaan nimenomaan niitä missä korot on suuret? Ihan sama mikä se lainan nimi on, mutta aikamoista tulle leveilemään jollakin rikkaan lainoillaan tällaiseen ketjuun, hohhoijjaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim. vaikka minä olen ottanut kulutusluottoa vuosi sitten 9000e. Monelle varmasti täysin turhaan juttuun, minulle tärkeään.
Tuloni ovat brutto 6900e/kk, netto 4150e/kk. Eli periaatteessa toki olisin voinut aikaa myöden myös säästää tuon helposti. Miksikö en säästänyt sitten vaan otin ”kallista” kulutusluottoa?
Koska minun näkökulmastani katsoen luotto ei ollut kallis. Kyseessä oli Resurs Bankin 12kk laina. Maksoin siitä järjestelykulut 35e alussa (kertaluonteinen maksu) ja lisäksi tulee 3e/kk tilinhoitokulua. Ei erillistä korkoa, sitä olisi joutunut maksamaan vasta jos olisi halunnut pitemmän kuin 12kk maksuajan. Eli 9000e lainasta maksan takaisin vuodessa 9071e (9000e + 35e + (12x3e) = 9071e). Se on siis tämän kalliin kulutusluoton kokonaiskustannus.
Omasta näkökulmastani ja omalla tulotasollani se että maksan vuodessa 71e lisää on aika lailla ei mitään. Se menee helposti jo siihen että tapaa kerran kaverit työpäivän jälkeen ja menee syömään.
Toisaalta kulutusluoton ottaminen mahdollisti sen (parjatun päätöksen) että kun mieleen tuli että haluan tehdä xyz niin pystyin tekemään sen heti.
Ja noilla tuloilla sinulla ei ollut säästöjä? Tietänet muutes että koroton kulutusluotto on todella harvinaista, on vaikea uskoa että kertomasi on edes totta...
Totta, mikään pankki ei myönnä ilmaista rahaa, ehkä tämä henkilö ei vain tajunnut kaikkia kuluja. Pankin tehtävä on tuottaa voittoa, ei olla hyväntekeväisyyslaitos, joka muuten vain ilmaiseksi lainaa rahaa vuodeksi 😂
Niinpä. Ei kukaan pankki anna olemattomilla koroilla lainaa ihmisille, varsinkin kun niissä on aina omat riskinsä. Ja tuleehan lainasta myös kuluja pankille itselleen.
Tämä tyyppi on varmaan ottanut 200e lainan ja maksanut siitä takaisin 271e ja luulee nyt, että 71e kulut pätevät kaiken kokoisiin lainoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun siinä , olen asunut jo vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2628 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossakin se on ihan vapaaehtoista, että ottaako lainaa "ostaakseen" metsää tai talon. Pakkohan sitä perintöä ei ole vastaanottaa. Itsekkin miettisin kaksi kertaa että haluaisinko siihen ryhtyä. Paras tietenkin, jos esim. talo/mökki/metsä myydään jo ennen perinnön jakoa ja näin kai yleensä toimitaankin. Sen vuoksi tuo on verrattavissa siihen, että joku haluaa kyseiset asiat ostaa, nyt vain perintöveron hinnalla.
Itkeminen tuosta asiasta on aika turhaa, eikä kukaan ole "joutunut" ottamaan mitään lainaa, vaan on ottanut sen täysin vapaaehtoisesti.
Talon voi myydä, jos a) menee kaupaksi, b) leski ei jää asumaan siihen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No minulla on ainakin kulutusluottoa vaikka kuinka, eikä se ole minulle mikään ongelma. Jos jotain haluaa, niin en ole niin rikas että kaiken voisi ostaa kerralla tai viitsi odottaa että saisi säästettyä.
Olemme kohtuuhyvätuloisia eikä tosiaan mitään WT väkeä. Epäilen ettei pienituloisilla ole tosiaan "varaa" ylimääräisiin lainoihin.
Asuntolainan lisäksi minulla on luottokortti, jolla ostan tarvittaessa/maksan esim. matkareissuja ja jota lyhennän sitten miten milloinkin. Lisäksi autolaina, mökkilaina.
Säästöön jää jotain, mutta suurin osa menee noihin tiettyihin kiinteisiin maksuihin, joita lyhentelen osaa säännöllisellä maksuerällä ja luottokorttia sitten tosiaan miten milloinkin. Joskus luotto on tapissa ja joskus nollissa, vaihtelee vähän.
Näillä järjestelyillä voi vähän nauttia elämästä, jää rahaa lasten harrastuksiin ( vie ison osan tuloista koska useampi lapsi ja kohtuu hinnakkaat harrastukset). Voidaan matkustaa tarvittaessa yms.
,Mies maksaa talolainan ja omat mahdolliset luottonsa, minä nuo omani.
Jos säästöjä jää, niin sijoitan ne tiettyihin osakkeisiin mielummin kuin maksan noita kuukausittaisia kiinteitä kuluja pienemmäksi.
En ole ikinä ymmärtänyt miksi se alituinen säästäväisyys on normi ja inhoan ylipäätään pihejä ihmisiä.
Nyt olen sitten varmaan k..ipää, mutta kerran täällä vaan eletään.
Viestistä välittyy kuva, että koet olevasi jotenkin oikeutettu kaikkiin näihin hankintoihin: teillä on asuntolaina, autolaina, mökkilaina, luottokortit ja lisäksi kulutusluottoa, jota käytetään mm. matkoihin. Ei keskituloisilla ole varaa tällaiseen elintasoon. Elämässä voi kuitenkin sattua kaikenlaista, ja taloudelliseen romahdukseen ei tarvita kuin ero, jommankumman jääminen työttömäksi tai jonkun perheenjäsenen vakava sairastuminen. Kyllä elämästä saa ja pitää nauttia, mutta ääripäiden - kaikesta kitsastellen ja velkarahalla ylellisesti eläen - välillä on taloudellisesti kestävämpiäkin vaihtoehtoja.
Täh? Mullakin on keskituloisena kaikkia noita lainoja, paitsi matkusteluun kun matkustelu ei kiinnosta. Jos tässä nyt tulisi ero, niin ainoa mikä lyödään rahoiksi on yhteinen asunto ja molemmat hankkii oman. Tai jos tulee työttömyys, niin ostetaan halvempaa ruokaa, huvitellaan vöhemmän ja harkitaan hankintoja tarkemmin, eikä tietenkään säästetä/sijoiteta liki puolta nettotuloista kuten nyt. Autokin tulisi siinä kohtaa vaihdettua halvempaan.
Ei tää elämä ole mitään yleellistä vaan ihan normaalia keski-ikäisen 25v töitä tehneen elämää.
Minä kävin resurs bankin sivuilla ja siellä vuoden kulutusluotolle oli kyllä yli 20 prosentin vuosikorko. En tajua, mistä tuo yksi vastaaja puhuu.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2628 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pesässä ei ole muuta kuin lesken hallinnoima asunto, niin ei siinä ole paljoa muuta vaihtoehtoa kuin laina perintöveroon tai palkkamurha.
No mulla on 4-5 luottokorttia, opintolaina (todella edullista lainaa muuten, suosittelen kaikille. Ikinä et saa näin halpaa lainaa aikuisena), asuntolaina, autorahoitus, metsälaina. Mitähän muuta on..🤔
Yleensä perintöverojen maksamiseen myönnetään ihan surutta sitä luottoa, koska nehän maksetaan heti takaisin. Olet saanut ison perinnön jos olet maksanut siitä jokusen kymppitonnin, mihin sinä sen perinnön jo tuhlasit?