Millainen ihminen ottaa kulutusluottoa?
Ennen säästettiin ja sitten ostettiin. Nyt pitää kaikki saada heti ja sitten otetaan kallis kulutusluotto. Eivätkö ihmiset tiedä mikä on velka? Tai korko? Kouluun pitäisi saada taloustieto pakolliseksi oppiaineeksi ekaluokalta lähtien.
Kommentit (84)
Autorhoitus on hyvin tyypillinen kulutusluotto. Niitä saa vähän väliä ilman korkoa ja kuluja.
Kaikkihan niitä ottaa niin rikkaat kuin "köyhät", jos vain saavat. Itsekin 100000eur/v tuloilla olen ostanut autoa ja kalusteita. Ja välillä ostan ihan käteisellä. Riippuu ihan täysin kulutusluottojen koroista/kuluista, ja hankinnan arvosta. Omat sijoitukset tuottavat helposti kulutusluottojen menot. 😉 Ja jos kuluttumia/korottomia tarjotaan niin 100% varmuudella otan kulutusluoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No esim. vaikka minä olen ottanut kulutusluottoa vuosi sitten 9000e. Monelle varmasti täysin turhaan juttuun, minulle tärkeään.
Tuloni ovat brutto 6900e/kk, netto 4150e/kk. Eli periaatteessa toki olisin voinut aikaa myöden myös säästää tuon helposti. Miksikö en säästänyt sitten vaan otin ”kallista” kulutusluottoa?
Koska minun näkökulmastani katsoen luotto ei ollut kallis. Kyseessä oli Resurs Bankin 12kk laina. Maksoin siitä järjestelykulut 35e alussa (kertaluonteinen maksu) ja lisäksi tulee 3e/kk tilinhoitokulua. Ei erillistä korkoa, sitä olisi joutunut maksamaan vasta jos olisi halunnut pitemmän kuin 12kk maksuajan. Eli 9000e lainasta maksan takaisin vuodessa 9071e (9000e + 35e + (12x3e) = 9071e). Se on siis tämän kalliin kulutusluoton kokonaiskustannus.
Omasta näkökulmastani ja omalla tulotasollani se että maksan vuodessa 71e lisää on aika lailla ei mitään. Se menee helposti jo siihen että tapaa kerran kaverit työpäivän jälkeen ja menee syömään.
Toisaalta kulutusluoton ottaminen mahdollisti sen (parjatun päätöksen) että kun mieleen tuli että haluan tehdä xyz niin pystyin tekemään sen heti.
Kaveri valehtelee niin että korvat heiluu. Mikään pankki ei lainaa rahaa 0 korolla. Nyt kun oli puhe vielä pikavipeistä ym vakuudettomista luotoista, joissa on riski ettei pankki saa rahojaan takaisin. Ei pankit ole mitään hyväntekeväisyyslaitoksia...
Pikavippi on eri kuin kulutusluotto. Nordeassa kulutusluoton korko on 3 %. En minäkään usko tuohon nollaprosenttiin.
EriOnko joustoluotto sama kuin kulutusluotto? Mulla oli juuri joustoluotto nordeasta ja oli kyllä korot paljon enemmän kuin 3%.
"Joustoluotto on vakuudeton kertaluotto ja sen korko on luottohakemuksen allekirjoittamiskuukauden ensimmäisenä pankkipäivänä noteerattu 3 kk:n euriborkorko + 8,0 % marginaali. Nimelliskoron ollessa 7,69 % ja laina-ajan ollessa 60 kk on todellinen vuosikorko 5 000 euron suuruiselle Joustoluotolle 11,3 % (03/2019)."
Luottokorteissa korko on alkaen 13,2%.
Vai puhutko taas siitä vakuudellisesta luotosta, joka on aivan eri asia, kuin mitä tässä on nyt tarkoitettu? Saakelin ärsyttävää että tässä nyt sekoitetaan asioita ihan tahallisesti, työntäkää perse eseen ne luoton vakuudeksi kelpaavat asuntonne ja muu omaisuus.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kulutusluotto
Kulutusluottotermin alle lasketaan kaikki vakuudettomat ja vakuudelliset luotot, jotka on otettu kulutustarkoitukseen. Kulutusluotot ovat yleensä verrattain lyhytaikaisia, kestoltaan alle viiden vuoden lainoja, joiden suuruus on tyypillisesti muutamia tuhansia euroja. Kulutusluottoja tarjoavat niin pankit kuin yksityiset suomalaiset ja muunmaalaiset luottospesialistit.Kyllä mun auto- ja mökkilaina menee tuon määritelmän alle. Vaikkei mökkilaina olekaan tyypillinen muutamia tuhansia vaan 20 tuhatta.
Eikö mökkilainan vakuutena ole se mökki?
https://fi.wikipedia.org/wiki/Kulutusluotto
Kulutusluottotermin alle lasketaan kaikki vakuudettomat ja vakuudelliset luotot, jotka on otettu kulutustarkoitukseen. Kulutusluotot ovat yleensä verrattain lyhytaikaisia, kestoltaan alle viiden vuoden lainoja, joiden suuruus on tyypillisesti muutamia tuhansia euroja. Kulutusluottoja tarjoavat niin pankit kuin yksityiset suomalaiset ja muunmaalaiset luottospesialistit.
Kyllä mun auto- ja mökkilaina menee tuon määritelmän alle. Vaikkei mökkilaina olekaan tyypillinen muutamia tuhansia vaan 20 tuhatta.