Mitä tarkoittaa "lokin päällä lokki"?
Apulannan uusi biisi kyseessä, mutta tältä osin sanat jäi mysteeriksi.
Kommentit (231)
Vierailija kirjoitti:
Apulannan sanoituksissa ei oo koskaan ollu järjen häivää.
Ei oo totta! Esimerkiksi kappaleessa ”Mato” on selvä ja konkreettinen teksti, joka varmasti avautuu sullekin.
Jos joku ei vieläkään tajua, niin biisiään kertoo mielisairaudesta ja sen hoitamisesta. Psykoosi tai masennus. Sehän nyt sanotaan siinä suoraan.
Hulluus tulee pyytämättä.
Se ruokkii itseään.
Hoito vie pois muutakin kuin taudin.
Toni tuo leivän pöytään, vaimo harrastelee musiikkia.
Aukenee kyllä, kun mietit omaan työyhteisöösi . Joskus myös nämä asioiden toiminta voi aiheuttaa tätä järjestelmä shokki.
Toni on tehnyt loistavan biisin.
Laulussahan puhutaan myös musteläiskätestistä. Jos ootte nähneet ko. biisin "logon" niin siinä on lokin päällä lokki -> kuva laulussa mainitun musteläiskätestin tulkinnasta. Laulaja näki testissä lokin päällä lokin.
Tässä yksi pointti biisistä.
Minustakin laulaja etsii itseään ja rämpii oman mielensä viidakossa
Ja lisätäkseni: jokainen saa ja voi tulkita lyriikoita omalla tavallaan. Ei ole yhtä oikeaa tapaa tulkita sanoituksia, siksipä musiikintekijät ei ota sitä "oikeutta" omiin käsiinsä ja selitä biisejään, vaan jättävät tulkinnanvaraa kuulijalle.
Laulujen sanathan on useinkin 'hieman' vaikeasti avautuvaa runoutta, joka ei välttämättä tarkoita yhtään mitään. Vai kuinka tulkitset aika usein rock-lyriikassa toistuneen: ou yeah, beibi... lausahduksen?
Vierailija kirjoitti:
Laulujen sanathan on useinkin 'hieman' vaikeasti avautuvaa runoutta, joka ei välttämättä tarkoita yhtään mitään. Vai kuinka tulkitset aika usein rock-lyriikassa toistuneen: ou yeah, beibi... lausahduksen?
Ne panee, aina.
Järjestelmäshokki, lokin päällä lokki = meidän terveydenhuolto?
Tulkitsen isosti, että liittyy vaimon mielenterveys-pulmiin ja mitä haasteita toikaan perhe-elämään.
Kelan asiakkaat suorittamassa yhdyntää.
Ei tarkoita yhtään mitään. Valtava ponnistus tehdä biisi ja sanoittaa ilman yritystä olla uusi Aila Meriluoto.
Mielenkiintoisia tulkintoja!
Joku on joskus sanonut, että laulun sanat on onnistuneet, kun niitä voi tulkita monella tavalla (kukin itselleen sopivalla tavalla).
Mä olen myös miettinyt tuota sanoitusta, ja ajatellut, että tuo "lokin päällä lokki" tarkoittaa vähän samaa kuin "bugin päällä bugi", eli ihmiset ei saa apua, ja hakemukset hautautuu järjerjestelmään.
Toivottavasti Toni joskus avaa tuota ajatusta jossain haastattelussa.
Vähän tuo lokin päällä lokki kyllä särähtää korvaan, melkein toivon, että olisi keksinyt tuohon jonkun muun, kun biisi muuten on niin hyvä ;D
Toi on kyllä niin ärsyttävä, huono ja tekotaiteellinen biisi kuten koko Apulannan tuotanto. Ei jatkoon!
Tulee jopa sossut mieleen, ketkä riistävät lapsen elämän. Ja varsinkin jos ihmisellä on psykiatrisia ongelmia.
Toni on loistava sanoissaan. Jokainen voi myös tulkita oman tilanteensa mukaan.
Ja joiden elämä on ruusuilla tanssimista ei tarvitse ymmärtääkään.
Tämä osuu ja uppoaa. Loistava kappale!
Vierailija kirjoitti:
Apulannan sanoituksissa ei oo koskaan ollu järjen häivää.
Otan osaa, että menetät elämässä näin paljon vain siksi ettet itse ymmärrä asioita. Apulannan sanoitukset ja Tonin liveverbaliikka myös on kerta toisensa jälkeen ollut nerokasta, joskin toisinaan musiikki on ollut ala-arvoisempaa, toisinaan huikeaa. Aika saapas saa olla etteivät nämä aukene, harmi juttu siis sinulle.
Runoanalyysi lyriikoista. Mielestäni laulukertoo masennuksen uusiutumisesta.
"Aikaa ennen valoa,
ennen heijastusta ja tulen kajoa
Kun hiljaisuus on kaivo, johon katoaa
Syvyytensä pohjaan sanat patoaa"
Kirjoitan viestejä peileihin,
siitä ne heijastuu kasvoihin
Valehtelen kauniiksi vastaukset,
kun odotan valoo"
Kuvaa masennusta, aikaa pimeässä ennen valoa. Toipumista odottaessa näkee itsensä negatiivisesti mutta esittää muille, valehtelee että kaikki on hyvin.
"Ehtii aivan liikaa keksii,
kun itseänsä etsii ajatuksistaan
Vaarallisii hetkii, tehdä sinne retkii
Tahdot taikka et, niin
teet sen uudestaan"
Masentunut ihminen kääntyy sisäänpäin tutkimaan itseään ja sieltä ei aina löydä mitään kovin hyvää.
"Ja joka kerta hulluus tuli
kutusumatta mun huoneisiin
ylleni sataen,
Pelastusta myyvät, on luvanneet sen
ei vaadi sulta muuta kuin koko elämän
kun se manataan
Rautaa ilman rajoja,
ilman yhtään syytä tai sydänvaloja"
Mielenterveyden järkkyminen yhä uudestaan ei kysy lupaa. Siihen tarjotaan monenlaista apua/pelastusta mutta sillä on hintansa, esim lääkkeiden haittavaikutukset.
"Rautaa ilman rajoja, ilman yhtään syytä tai sydänvaloja Kun hiljaisuus on linna, koti ainoa Se hengittää mun kanssani ajan painoa
Ymmärsin viisaudet aiemmin, tajusin kaiken mut unohdin. Vääriin mustetahratesteihin vastasin Ja odotin taikaa"
Masennus on kahle joka lukitsee mielen vankilaan, vaikkei konkreettisesti ole vankilan seiniä ympärillä.
Kertoja on jo aikaisemmin saanut hoitoa/ terapiaa ja ymmärtänyt asioita, mutta nyt on taas masennus saanut uudestaan otteen.
"Koskaan ei oo tullu vastaan mitään yhtä paskaa kuin tämä mitä teen Järjestelmäshokki, lokin päällä lokki Toisistansa nokki joka repaleen"
Lokki on ihmisen oman mielen eri puolet jotka repivät toisensa hajalle. Ihminen tuhoaa omilla vaatimuksellaan itse itseänsä.
"Ulos, pois, vie jotain mukanaan Ulos, pois Miten joku on noin pieni ja silti voi peittää kaiken alleen
Lokki, lokin päällä lokki, lokin lokin lokki monikasvoinen Lokki, lokin päällä lokki, lokin lokin lokki minun näköinen"
Kertoja toivoo toistuvaan masennukseen ajavan vaativuuden tai muun oman hankalan piirteensä lähtevän lopullisesti itsestä pois. Lokki on minun näköinen koska se on yksi ihmisen omista monista puolista.
Siis tämä tarkoittaa että ns. "lokittelijat" eli pummaajat on seksuaalisessa junassa, 3 lokkia parrut penaalissa niiku. lokki, lokin päällä lokki=3 lokkia silleen niiku. Sitä tää tarkottaa täähän on ihan selkeetä.
Lokki panee sitä toista lokkia varmaan.
Vierailija kirjoitti:
Apulanta... Voi ristus mitä tuubaa. Musa on ikiteiniangstista tykitystä ja lyriikat tekosyvällistä skeidaa.
Päätit sitten kertoa tuon upean oivalluksen meille tänne, menikö pitkäkin aika tuon oivalluksen pukemisesta sanoiksi?
Lokki kuvaa itsekkyyttä, riistoa, jokainen yrittää vain hyötyä toisista.