Miksi niin monet piilottavat parisuhdetietonsa Facebookissa?
Niin, kysymys otsikossa. Mulla on kyllä ollut oma parisuhdestatus- ja kumppani näkyvissä siitä asti kun sovittiin seurustelevamme. Mutta tosi monilla, vaikka olisi lapsiakin, on kumppanin nimi piilotettuna ja lukee "ei näytettäviä parisuhdetietoja". Lisäksi henkilön kuvissa ei myöskään ole monesti kuvia kumppanista vaan ainoastaan lapsista, lemmikeistä yms. Ovatko muut huomanneet tätä trendiä? Mitä syitä tähän voi olla?
Kommentit (67)
Puoliso on voinut kieltää tietojensa laittamisen eikä sinne pitäisi lapsiakaan laittaa muussa tapauksessa kun he ovat jo sen ikäisiä että tajauavat mistä on kyse ja antavat luvan. Ei se mikään perhepotretti, albumi ole tai päiväkirja. Eikö oma itse riitä ja omat harrastukset, nimenomaan omat.
Eiköhän usein ole kyse myös puolisoiden välisistä sopimuksista onko parisuhde olennainen osa FB:n profiilia ja mainitaanko silloin suhteesta. Joskus taustalla voi olla myös ammatti, jossa on suojeltava perheen turvallisuutta. Muutenkin liika avoimuus on aina kyseenalaista, sillä some on myös viidakko ja viidakossa kaikki eivät ole kivoja. Kaikenlaista kiusantekoa voi sattua.
Myös oma suhde FB:n ja sen merkitykseen vaihtelee. Se on jo aika lailla keski-ikäisten ja vanhempien ajanviete ja jossa vallitsevat nyt hieman erilaiset arvot kuin mihin FB oli alkujaan tarkoitettu.
Usein parisuhdetietoja vaativat ja sitä tonkivat etsivät seuraa kuin myös elävät vielä sinisilmäisessä maailmassaan kotisohvalta käsin ymmärtämättä, ettei nettiin kannata tunkea aivan kaikkea elämäänsä liittyvää. Se tieto voi olla aivan viaton ja vuosien päästä harmittaa, kun sitä ei enää saa pois.
En käytä facebookkia enkä antaisi lupaa.
Vierailija kirjoitti:
Halutaan kaiketi välttää niitä noloja tilanteita eron koittaessa, niin monesti nähty näitä "olet ihana kulta"-päivityksiä ja pian sen jälkeen erotaan ja kaavitaan kaikki ihkuilut pois vaikka myöhäistähän se siinä vaiheessa on. Siispä parempi pitää piilossa koko puoliso kun kuitenkin vaihtuu samaa tahtia sukkien kanssa.
Juu, kun kerran neljäänkymmeneen vuoteen menee naimisiin tällä tahdilla (saattaapi tässä mennä kauemminkin vielä) niin eihän sitä uskalla julkaista kun jatkuvasti vaihtuu.
Hankkikaa stalkkerit oma elämä jooko?
Ihan kivoja vastauksia ja jotenkin odotettua, että tällä palstalla aletaan heti haukkumaan muita (uusi suoli24:han tämä on), mutta minusta kannattaa varmaan pysyä pois sieltä Facebookista jos siellä ei mitään halua jakaa "kaiken maailman stalkkaajille". Facebookin ideahan kuitenkin on pitää yhteyksiä ihmisiin. Ja se, että jakaa parisuhdetiedon ei ole ihan sama asia kuin että postaa joka päivä jotain lässynlässyn -päivityksiä. Luulisi tuon tiedon kuitenkin olevan aika olennainen osa henkilön elämää.
-Ap
Ainahan voidaan puhua siitä, onko ylipäätänsä järkevää jakaa juuri mitään tietoja somessa. Tietynlainen epäjohdonmukaisuus itseäni kyllä ihmetyttää, mutta eipä asia minulle kuulu. Tarkoitan tällä sitä, jos asuinpaikkakunta ja syntymäpäivä on näkyvillä, mutta sitten yksityisyyteen vedoten varjellaan somessa kuin valtionsalaisuutta sitä tietoa, että ollaan oltu Pekan kanssa naimisissa 8 vuotta (tai että ollaan ylipäätään parisuhteessa). Kyllähän ystävät tuon tietää aivan yhtä lailla kuin kotipaikkakunnan tai syntymäpäivänkin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kivoja vastauksia ja jotenkin odotettua, että tällä palstalla aletaan heti haukkumaan muita (uusi suoli24:han tämä on), mutta minusta kannattaa varmaan pysyä pois sieltä Facebookista jos siellä ei mitään halua jakaa "kaiken maailman stalkkaajille". Facebookin ideahan kuitenkin on pitää yhteyksiä ihmisiin. Ja se, että jakaa parisuhdetiedon ei ole ihan sama asia kuin että postaa joka päivä jotain lässynlässyn -päivityksiä. Luulisi tuon tiedon kuitenkin olevan aika olennainen osa henkilön elämää.
-Ap
Facebookia voi käyttää moniin tarkoituksiin, itse en käytä sitä oman elämäni tietojen jakamiseen vaan lähinnä paikallisten kirpputoriryhmien selailuun. Tämän vuoksi ei ole mitään tarvetta jakaa henkilökohtaisia tietoja itsestäni.
En muuten huomannut, että tässä keskustelussa olisi haukuttu muita, eriävä mielipide ei ole sama asia kuin haukkuminen.
Jotkut nyt vain tykkäävät jakaa itsestään tietoa julkisuuteen, toiset eivät. Minulla on pienellä kaverilistallani kumpiakin, muttei heistä voi tehdä luonneanalyyseja sillä perusteella, mitä heidän profiileissaan näkyy.
Joskus voi kyllä aavistaa, mistä erikoiset maininnat johtuvat. Yhden entisen työtuttavan karussa profiilissa näkyy vain nimi, valokuvaamossa otettu rintakuva ja "naimisissa". Vaimon nimeä ei mainita, mutta vaimon tuntien voin kuvitella, että miehen parisuhdestatusmerkintä on näkyvissä juuri hänen tahdostaan torjumassa satojen työuran aikana tavattujen yhden yön juttujen lähestymistä.
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Ymmärräthän kuitenkin, että monelle Facebook ei ole pelkästään perheen ja ystävien keskeinen, vaan siellä on paljon tuttavia esim. työpiireistä, joille ei halua jakaa omaa elämäänsä, mutta joiden kanssa on syystä tai toisesta tarpeellista olla Facebook-kaveri.
Miksi ihmeessä puolisollani pitäisi olla MINUSTA kuvia hänen facebookissa? Kyllä kaikki ystävät ja läheiset minut tietävät, niin eiköhän se riitä.
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Asia ei varmaan kuulu sinulle, jos et tiedä jonkun puolisosta.
Yhdellä häntäheikillä ei lukenut seurustelusuhteesta mitään. Helpompi esittää sinkkua ja vaihtaa patjaa lennosta.
Yhdellä ei lukenut vaimosta mitään. Oli sitten helpompi ottaa ero.
Vierailija kirjoitti:
Minä en taas ymmärrä miksi niitä tietoja ei ole......Minusta se on luonnollista, että KOSKA naamakirjassa juuri ollaan ystävien kanssa kavereita, niin eikö siihen kuulu myös puoliso?
Meillä on puolison kanssa esim paljon yhteisiä kavereita siellä.
Minusta on taas outoa, että jaetaan todella paljon elämästään asioita naamakirjassa ja laitetaan kuvia, mutta sitten ei siitä tärkeimmästä eli puolisosta mitään tietoa/kuvia jne. Olen joskus luullut jonkun olevan sinkku kun naamakirjan perusteella saa sen kuvan. Näistä tulee olo, että hävetään sitä puolisoa tai se ei ole tärkeä osa elämää tmv.
Minä ainakin olen kieltänyt miestä laittamasta minusta kuvia facebookiin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä puolisollani pitäisi olla MINUSTA kuvia hänen facebookissa? Kyllä kaikki ystävät ja läheiset minut tietävät, niin eiköhän se riitä.
Logiikkasi kusee. Miksi puolisollasi on facebookissaan oma nimensä ja kuvansa? Ei riitä, että hänen ystävänsä tietävät, miltä hän näyttää ja mikä hänen nimensä on?
Ei ole tarvetta laittaa. Kyllä kaverit tietävät muutenkin. En muutenkaan jaa oikeastaan mitään yksityis- enkä työasioita siellä. Minun tiedoissani on vain se mistä olen kotoisin. Käymme siellä kevyttä keskustelua yleisellä tasolla ja se on minulle ok.
Hypergamian takia. Aina jätetään se tilaisuus auki mahdolliselle GigaChadille joka lähestyisi sitä kautta ja sitten voidaan branchswingata uuteen mieheen joka ei edes älynnyt että olisit varattu. Sama miehilläkin, tosin miehellä varattu status nostaa hänen arvoaan muiden naisten silmissä, joten miehet laittaa sen statuksen sinne hanakammin kuin mitä naiset. Nainen on arvokkaimmillaan sinkkuna, hypergamian perspektiivistä.
Mun profiilissa lukee kyllä naimisissa, mutta ei että kenen kanssa. Mies ei ole somessa ollenkaan eikä halua itsestään muutenkaan jaettavan mitään someen.
Mä en laita Facebookiin kuvia kenestäkään muusta kuin itsestäni ja itsestänikin vain hyvin harvoin. En myöskään parisuhdetietoja enkä muita perhe- ja sukulaisuussuhdetietoja. Vain pieni osa fb-kavereistani tuntee perheeni ja vielä pienempi osa on myös heidän fb-kavereitaan. Jokainen mun lähipiirissäni voi itse julkaista omia kuviaan omalla seinällään. Kyse on muiden ihmisten yksityisyyden kunnioittamisesta.
Kumppanillani ei ole edes tiliä, lähipiiri kyllä tietää kenen kanssa olen. Vanhat tutut tai puolitutut, onko väliäkään jos luulevat sinkuksi? Itse lähinnä harrastus- ja työasioiden puitteissa pyörin Facebookissa, ja erilaiset paikalliset ilmoitustaulu-/kirppariryhmät ovat käytössä. Tuskin jonkun nojatuolinmyyjän tarvii tietää parisuhdestatusta. Yhteydenpito on kiva juttu, mutta mä kyllä valitsen vaihtaa niiden puolituttujenkin kanssa ne pari riviä kuulumisia privaatisti (esim. mesessä). Mitä yhteydenpitoa se on, jos tiedottaa asioistaan yleisesti, eikä edes tiedä kuka niitä katsoo? Mulle sopii paremmin dialogi, vaikka sekin olisi pinnallinen.
En ole itse fb:ssa ja olen pyytänyt miestä olemaan laittamatta kuviani tai päivityksiä meistä. Joitakin lasten kuvia on yhdessä valittu.
En halua että minulla on yksityiselämää esillä. Työssäni on niin monta sidosryhmää, mm asiakkaitani miehen kontakteissa. Se muuttaisi käsityksiä, eikä työssäni ole eduksi olla liian persoonalla esillä. Kukaan lähimmistä kollegoistani ei ole somessa. Mies taas harrastuksensa vuoksi on fb ryhmissä aktiivinen.
Väärinkäsityksiä on syntynyt, mm naisten iskuyrityksiä ja tykkäyskampanjoita miehen kuviin, suoria yksityisviestejä ja epäsuorempia tapaamisehdotuksia. Miehellä kyllä lukee "parisuhteessa" mutta kuvani ja arkemme ei ole esillä. Lähentelyt ovat silti pienempi paha kuin se että menettäisin ammatillisen etäisyyteni työkontakteihini.