Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kerrostaloasujat, miten vietätte vapaa-aikanne?

Vierailija
02.07.2019 |

Itse olen lähes aina asunut ok-talossa. Pari vuotta rivitalossa nuorena ja 6 kk kerrostalossa. Rivitaloasuminen meni vielä jotenkin, olihan siinä omaa pikku pihaa näpertää ja puuhata. Talvella hieman tylsempää, kun ei juuri ollut kuin lumityöt omalta osalta. Toki sisällä pientä nikkarointia, siinä asuessa vaihdettiin mm keittiö ja laitettiin muutkin pinnat uusiksi. Myytiin sitten pois, kun ok-talo valmistui.

Mutta kerrostalo...kyllä oli elämäni tylsimmät kuukaudet asua siellä. Aina jos halusi ulos, piti lähtemällä lähteä jonnekin. Tuntui, että mitään ei voi tehdä, kun pitää olla hiljaa. Grillata ei saanut parvekkeella eikä iltaisin uskaltanut esim ommella, ettei naapuri häiriinny. Vuokra-asunto, joten ei tietysti voinut remppaa tehdä, mutta jos olisi omakin ollut, niin sekin olisi säädelty, milloin sitä voit tehdä.
Silloin tuli oltua jotenkin kamalan paljon ihan vain sisällä. Töiden jälkeen se lähteminen aina johonkin väsytti. Toki kävin lenkillä tms mutta niinhän käyn nytkin. Mutta jotenkin tekemistä riittää enemmän ja tää lääni ympärillä on omaa. Jos mä haluan kaataa puun, rakentaa kukkapenkin tai maata terassilla alasti, kukaan ei valita. Kerrostalossa kaikki on niin säädeltyä ja ”yhteistä”.
Miten vapaa-ajat kuluu siellä? Mitä niinku käytännössä teette?

Kommentit (357)

Vierailija
81/357 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan ulkoile muutenkaan vain omalla pihallaan? Itse käyn viereisillä lenkkipoluilla/metsässä kävelyllä, hiihdän kaupungin ylläpitämillä laduilla, käyn kuntosalilla, soitan pianoa hyvin äänieristetyssä kerrostalossa. Kesällä ollaan myös paljon mökillä.

Ei VAIN omalla pihalla, mutta paljon kyllä. Tänäänkin olen viettänyt klo 10 alkaen päivääni tässä omalla pihalla. Välillä käveltiin vain lähikauppaan hakemaan ruokatarvikkeita, tehtiin muurikalla kanawokkia, kuopus läträä vähän väliä uima-altaassa, kaksi vanhempaa kavereineen puuhaa leikkimökissä, väliin trampalla ja mitä nyt tuossa puuhaavat.

Myöhemmin illalla käydään rannalla koiraa uittamassa, saa toki ihmisetkin pulahtaa. Mut oikeestaan tämän päivän ulkoilut muualla kuin kotipihassa on varmaankin pikku kauppareissu ja uimaretki :D Mä en oikeesti ees jaksais koko ajan olla jossain ihmisten ilmoilla. Lapsillekin tää on mukavampaa kun voivat turvassa ja rauhassa leikkiä ulkona kavereiden kanssa ja on ihan eri tavalla tekemistä kuin ankeissa kerrostalojen pihoissa. Ja juu, onhan niitä huippupihojakin, mut mitä nyt tuossa oon nähnyt niin ei mitään ihmeellistä niissä ole lapsille.

Ap.

>Ootko hullu vai provo ? Otapa huomioon ettei ollenkaan jokaisella ole mahdollisuutta ostaa omakotitaloa ja lapset joutuvat asumaan missä vanhempansakin. Ja aina sen ankeimmankin kerrostalopihan lähistöllä on joku kiva puisto jossa voi käydä leikkimässä. Olet kyllä ärsyttävä taidat olla pitkästynyt kesälomallasi. Mieti vähän mitä kirjoittelet !!

Vierailija
82/357 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap haluaa vain tuntea itsensä paremmaksi ihmiseksi kun on ihan ikioma piha.

Siis on paljon tosi kivoja kerrostalopihoja joissa asukkaat viihtyy ja nauttii kesästä + talkkari hoitaa kaikki raskaimmat hommat. Me elämme ja olemme tässä pienkerrostalon pihassa ihan samoin kuin olisimme omakotitalossa. Ainut ero että joskus pihalla on myös pari naapuriakin. Tosin kesällä moni naapuri reissaa, on mökillä tai purjehtii niin usein olemme ainut perhe koko talossa. Just otin aurinkoa pihalla ja juotiin päiväkahvit. Kukat pitää vielä kastella. Saunan voisi lämmittää illalla ja kuistilla voi vaikka grillata makkaraa.

Kaikki on lähellä. Omakotitaloon minut saa vain jos se on keskustassa mutta ei niitä ole myynnissä eikä edes tarvita lisää tilaa. Nämä sata neliötä riittää meille (2+1).

Miksi minun pitäisi haluta tuntea itseni paremmaksi? Asuinmuotoni takiako? Ei minua haittaa se missä kukakin asuu, pääasia että jokainen asuu just niin kuin itselle parhaaksi sopii.

Nähtävästi kerrostaloissa asuminen on monelle mukavaa ja elämä siellä auvoista. Ja se on hyvä! Niin paljon on kumminkin kuultu sitä huonoakin! Minä en itse viihtynyt, se boxissa asuminen vain tökki. Sinänsä siinäkään asunnossa itsessään ei ollut vikaa, olispa se ollut vain yksittäinen talo ja puoli hehtaaria maata ympärillä :D

Noista lasten harrastuksista, meillä ei kuljetella ketään, osaavat itse polkee pyöräillä tallille ja kerhoon. Kauppareissut hoidan itsekin (tai mies) yleensä työpäivän jälkeen työpaikan vieressä Prismassa tai Cittarissa. Vain joskus erikseen haetaan lähikaupasta jotain pientä. Tästä ajaa motaria 20 min kaupungin keskustaan, ei tää omakotiasuminen pakosti sitä tarkoita, että pitää metsässä asua kaukana sivistyksestä. Monella kaupunkilaisella menee se 20 min bussien ja niiden odotteluiden kanssa keskustaan myös.

Eikä omakotitalossa tarvi pihatöitä tehdä jos ei halua. Ihme harhaluulo. Kaikenhan voi ulkoistaa. Niin meilläkin oli pari vuotta, kun asuimme toisaalla. Ostettiin palvelu, joka hoiti tontin vuodenaikoihin sopivalla tavalla. Mutta nyt taas tässä asuessa HALUAN tehdä itse asioita, eipä tarvi hikisillä kuntosaleilla käydä :D Oon semmonen, että touhua pitää olla ja tilaa touhuta. Siksi se kerrostaloasuminen ahisti.

Tuttu asuu kerrostalossa, jossa ei kyl kukaan viihdy ulkona, jotain vanhoi äijiä siellä joskus näkyy istuvan. Talossa asuu lapsia, mut ei niitä pihalla näy. Parvekkeella kun istuttiin, niin samalla haisteltiin alakerran tupakointia. Siellä on parvekegrillaus kielletty, mut nähtävästi tupakointia ei! Viime kesänä oli kauheen kuuma koko asunnossa, mut mitään ilmalämpöpumppuja ei niihin asuntoihin kuulemma asenneta. En tiiä onko sitten vähän ns. huonompaa aluetta.

Ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/357 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtään seinänaapuria ei ole eikä ketään asu alapuolella joten ei tarvitse olla hiljaa. Meillä on puisto ja merenranta talon vieressä, ei tarvitse lähtemällä lähteä, sen kun kävelee ulos ovesta. Sijainti on kerrostaloasunnon tärkein ominaisuus, kaikki muu tulee sen jälkeen. 

Harva kuitenkaan asuu sellaisessa kerrostalossa, jossa ei ole seinänaapureita eikä alapuolellakaan ketään. Eikä kaikilla se meri ole heti vastassa, kun astuu ovesta ulos.

Kertostalo missä itse asuin, oli keskustassa ja kun astui pääovesta ulos, olit kadulla :/

Ap.

Nautin juuri siitä kun astun ovesta ulos, olen keskustassa. Aiemmin olen asunut kahdessa eri omakotitalossa, ei ole meidän juttu. Nyt asumme päätyhuoneistossa ylimmässä kerroksessa. Lapset teini-ikäisiä, viihtyvät keskustassa loistavasti. Pääsevät omiin harrastuksiinsa helposti, ei tarvitse kuskailla paikasta toiseen. Kesät kuluu paljolti parvekkeella, jossa grillaamme sähkögrillillä ja syömme siellä kaikki ateriat meölkenpä aina. Nukun myös paljon siellä, luen kirjoja, selailen tablettia ja teen käsitöitä. Kuitenkin tarvittaessa kaikki riennot ovat lähellä. Alimmassa kerroksessa on kahvila ja pizzeria. Hissillä alas ja olet perillä. Helppo hakea aamulla tuoreet sämpylät ym. Työpaikalle on kolmen minuutin kävelymatka. En vaihda pois tätä elämisen helppoutta.

Vierailija
84/357 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vaan tiedoksi, ilmalämpöpumpun asunnus ei ole alueesta kiinni. Ne ei vaan sovi oikein tänne Suomeen kerrostaloihin. Oot kyllä aika leso tyyppi. Nauti nyt kesästäsi koko rahan edestä ! ps. varmaan kiva sun ystävän lukea noita kirjoituksia, kun arvioit hänen asuinympäristöään....

Vierailija
85/357 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalta muuttaneet eivät useinkaan sopeudu kerrostaloon. Tietysti poikkeuksiakin on.

Vierailija
86/357 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin 22 vuotta omakotitalossa, enkä viihtynyt. Teetimme kaikki pihatyöt alan pienyrittäjällä.

Lomat vietimme muualla.

Nyt asun luhtitalon ylimmässä kerroksessa, ja jos olen kotona kuten tänään, makaan ja luen tai roikun täällä.

Eilen olin yli 6 h kaupungilla . Söin lounaan, istuin Stockan tuulisella kattoterrasilla, pyörin alennusmyynneistä. Huomenna muuten sama ohjelma, mutta lounaspaikka ja terassi vaihtuvat.

Vierailija
87/357 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuin 22 vuotta omakotitalossa, enkä viihtynyt. Teetimme kaikki pihatyöt alan pienyrittäjällä.

Lomat vietimme muualla.

Nyt asun luhtitalon ylimmässä kerroksessa, ja jos olen kotona kuten tänään, makaan ja luen tai roikun täällä.

Eilen olin yli 6 h kaupungilla . Söin lounaan, istuin Stockan tuulisella kattoterrasilla, pyörin alennusmyynneistä. Huomenna muuten sama ohjelma, mutta lounaspaikka ja terassi vaihtuvat.

Olet aina julkisessa tilassa eikä sulla ole paikkaa missä olla rauhassa suojassa katseilta. Itse en ole noin kommuunihenkinen.

Vierailija
88/357 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietän suuren osan päivästä koneella, tykkään katsella TV-sarjoja. Luen kirjoja, kirjoitan  omia juttuja. Leikin kissojen kanssa, juttelen kämppiksen kanssa. Joskus käydään ulkona syömässä ja leffassa. Tykkään myös kirjastossa käymisestä.

Meillä on alle kilometrin päässä upea puisto, jossa voi kaikessa rauhassa kävellä kun haluaa luontoon. Isoja puita ja hienoja kukkaistutuksia. Lintuja ja oravia on paljon. Ei tarvitse istuttaa eikä kitkeä itse mitään, en ikimaailmassa jaksaisi pipertää puutarhassa. Puistossa on myös mahdollisuus käydä uimassa.

Toisaalta meiltä on vain muutama kilometri keskustaan, ja tästä menee monta bussia. Heti kun haluaa, pääsee vaikka ostoskeskukseen shoppailemaan. Yksi bussi menee suoraan isoon Prismaan, josta voi tehdä isompia ostoksia ja tulla samalta pysäkiltä takaisin kotiin.

Sinänsä on kiva ajatus, että voisi vaikka maalata ja sisustaa kämpän mieleisekseen. Rakentaisin esim. kiipeilytasoja ja putkia kissoille, niin saisivat kulkea missä tykkäävät ja piileskellä seinän sisällä, jos haluaisivat. Se on pitkäaikainen haave. Meillä pitäisi kuitenkin olla huomattavasti isommat tulot, koska ok-talossa asuminen on niin kallista. Tässä opiskelijakämpässä taloyhtiö maksaa kaikki putki- ym. korjaukset, ja hoitaa erilaiset huollot itse. Ei tarvitse kilpailuttaa ja sitten maksaa maltaita omasta taskusta.

Samoin ok-talossa on oltava auto, ja minulla ei ole edes ajokorttia. Kämppiksellä sentään on, mutta auto olisi kallis ja hankala hoitaa. Täältä pääsee bussilla joka paikkaan. Ok-talojen lähellä on yleensä vain vähän kauppoja ja muita palveluita.

Tässä talossa on erittäin hyvät äänieristeet. Yläkerran naapurilla on vauva, joka itkee joskus, mutta en koe sitä erityisen ahdistavana, se kuuluu kuitenkin vaimeasti ja vauvan itkulle nyt ei voi mitään. Olemme joskus katsoneet aika myöhällä telkkaria, mutta naapurit eivät ole valittaneet, joten oletan että se ei kuulu mihinkään.

Tällä hetkellä en näe mitään syytä, miksi pitäisi elää jossain muussa kuin kerrostalossa, ja vähän hämmennyin koko tästä aloituksesta, mutta jokainen tietysti tyylillään.

Vierailija
89/357 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset ovat erilaisia ja toisille sopii helppous ja toisille ei. Riippuu elämäntilanteestakin missä vaihetta elämää elää. Jos ei kiinnosta tai ei jaksa omakotitalon työt ja pihatyöt niin minua alkaisi stressaamaan se hoitamaton ympäristö. Laatotukset sammaloituu ja rikkaruohoihin hukkuu jos ei silloin tällöin pese painepesurilla niitä ja käytä trimmeriä. Aita puskiin pitää olla työkalut ja toimiva ruohonleikkuri koko ajan. Ensimmäinen hajosi aika äkkiä mutta kun ostettiin kalliimpi 800 euron leikkuri niin pelittää vieläkin 8 vuoden jälkeen. Aika paljon pitää noita ympäristön hoitoon koneita olla mm. trimmerit meillä 4 erilaista, kaksi ruohonleikkuria ja toinen saatu, teleskooppinen akku pensasleikkuri, sähkö pensasleikkuri, lehtipuhallin jotta saa hankalista paikoista roskat pois, sähkösaha, moottorisaha, risuhaketin että saa hakettaa risukasat, kompostit puutarhajätteelle että kotitalousjätteelle, monenlaisia fiskarssin oksasaksia ym. ym. niin en ihmettele että jotkut ovat kokeilleet ja palanneet takaisin helpompaan asumiseen.

Vierailija
90/357 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika paljon pitää noita ympäristön hoitoon koneita olla mm. trimmerit meillä 4 erilaista, kaksi ruohonleikkuria ja toinen saatu, teleskooppinen akku pensasleikkuri, sähkö pensasleikkuri, lehtipuhallin jotta saa hankalista paikoista roskat pois, sähkösaha, moottorisaha, risuhaketin että saa hakettaa risukasat, kompostit puutarhajätteelle että kotitalousjätteelle, monenlaisia fiskarssin oksasaksia ym. ym. niin en ihmettele että jotkut ovat kokeilleet ja palanneet takaisin helpompaan asumiseen.

Jos oikeasti on oltava nuo kaikki, niin en ikinä muuta omakotitaloon. Stressaava lista jo lukeakin.

Vierailija
91/357 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suonensisäiset huumeet on suosittuja kerrostaloissa.

Vierailija
92/357 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomat vietimme muualla.

Tää ois just mun painajaiselämää :D

Aina jossain väentungoksessa kaupungilla tai kotona makaamassa.

Ap.

Vierailija
93/357 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä omakotitalossa tarvi pihatöitä tehdä jos ei halua. Ihme harhaluulo. Kaikenhan voi ulkoistaa. Niin meilläkin oli pari vuotta, kun asuimme toisaalla. Ostettiin palvelu, joka hoiti tontin vuodenaikoihin sopivalla tavalla.

Periaatteessa voi ulkoistaa - jos on reilusti rahaa. Kaikilla ei ole, joten on oikeasti tehtävä pihatyöt itse. Kiva sinulle kun voit valita.

Vierailija
94/357 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kikka01 kirjoitti:

Ihan vaan tiedoksi, ilmalämpöpumpun asunnus ei ole alueesta kiinni. Ne ei vaan sovi oikein tänne Suomeen kerrostaloihin. Oot kyllä aika leso tyyppi. Nauti nyt kesästäsi koko rahan edestä ! ps. varmaan kiva sun ystävän lukea noita kirjoituksia, kun arvioit hänen asuinympäristöään....

No ei sen mun tuttukaan siitä alueesta ja asumisestaan mitenkään nauti. Sanonut sen monta kertaa.

Ap.

Vierailija
95/357 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomat vietimme muualla.

Ap.

No onneksi sun ei tarvitse elää sitä toisen ihmisen elämää. Tällaiset kommentit kuulostavat aika tylyiltä. Väität ettet pidä itseäsi parempana, mutta tämän perusteella on vaikea uskoa.

Vierailija
96/357 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä omakotitalossa tarvi pihatöitä tehdä jos ei halua. Ihme harhaluulo. Kaikenhan voi ulkoistaa. Niin meilläkin oli pari vuotta, kun asuimme toisaalla. Ostettiin palvelu, joka hoiti tontin vuodenaikoihin sopivalla tavalla.

Periaatteessa voi ulkoistaa - jos on reilusti rahaa. Kaikilla ei ole, joten on oikeasti tehtävä pihatyöt itse. Kiva sinulle kun voit valita.

Kerrostaloasuja maksaa kunnossapidosta myös, siksihän yhtiö ja hoitovastiketta maksetaan. Eli ei ne huoltotoimenpiteet, ruohonleikkuut ja lumenluonnit itsestään hoidu kerrostalossakaan, joku ne tekee ja asukkaat maksaa.

Ap.

Vierailija
97/357 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomat vietimme muualla.

Ap.

No onneksi sun ei tarvitse elää sitä toisen ihmisen elämää. Tällaiset kommentit kuulostavat aika tylyiltä. Väität ettet pidä itseäsi parempana, mutta tämän perusteella on vaikea uskoa.

Millä tavalla pidän itseäni parempana jos en pidä samoista asioista? Tässä on lähes joka viestissä sanottu, ettei missään nimessä kukaan voisi asua omakotitalossa. Samalla logiikalla nää kerrostalohehkuttajathan on sitten olevinaan parempia ihmisiä, kun joku omakotitalossa asuminen pihatöineen ois heidän mielestä jotain ihan hirveetä :D

Vierailija
98/357 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerrostaloasuja maksaa kunnossapidosta myös, siksihän yhtiö ja hoitovastiketta maksetaan. Eli ei ne huoltotoimenpiteet, ruohonleikkuut ja lumenluonnit itsestään hoidu kerrostalossakaan, joku ne tekee ja asukkaat maksaa.

Ap.

Omistuasunnoissa kyllä. Vuokralla on eri juttu. Tietysti meillä opiskelijatalossa on vähän paremmat palvelut kuin muilla, mutta silti.

Vierailija
99/357 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Turussa kerrostalossa meren rannalla, pieni hiekkarantakin on ihan vieressä. Kesällä viihtyy ulkona, jokilaivoilla tulee istuttua ja muillakin terasseilla. Talvisin olen vähän kotihiiri, arkisin olen melkein illat kotona töiden jälkeen, viikonloppuisin sitten kavereiden kanssa jossain, esim. piknillä paatilla, kyläilemässä, syömässä, ostoksilla.

Vierailija
100/357 |
02.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomat vietimme muualla.

Ap.

Millä tavalla pidän itseäni parempana jos en pidä samoista asioista? Tässä on lähes joka viestissä sanottu, ettei missään nimessä kukaan voisi asua omakotitalossa. Samalla logiikalla nää kerrostalohehkuttajathan on sitten olevinaan parempia ihmisiä, kun joku omakotitalossa asuminen pihatöineen ois heidän mielestä jotain ihan hirveetä :D

Itse ainakin puhuin vain omasta puolestani, että tykkään asua kerrostalossa. Ehkä siitä kieltämättä tuli vähän pitkä ja paasaava kirjoitus, mutta pointti oli siinä että tämä sopii minulle juuri nyt parhaiten.

En sanonut, että olet tylsä tyyppi kun teet pihatöitä, tai että sun omakotitalosi on jollain paskalla asuinalueella, missä vain juopot kehtaavat istua pihalla. Enkä sanonut että just toi on niin kurjaa, olla aina pihalla puuhaamassa :( - mikä painajainen!

Huomaatko, että oma kirjoitustyylisi (jota matkin yo. kappaleessa) on aika hyökkäävä? Voit kertoa mikä sulle sopii, mutta tuollaiset "aina kotona makaamassa"-jutut (joita on tässä ketjussa näköjään useita) ovat toisen ihmisen elämäntavan mollaamista. Vähän voisit säätää äänensävyäsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kaksi