Ferritiini 8, infuusiota ei anneta kun olen ”terve ja nuori urheilija”
Leposyke koko ajan yli sata, kävellessä 170, pyörryttää ja huimaa, hengenahdistus päällä koko ajan ja useamman kerran on jo ”mustunut silmissä” . Ohjeeksi että syö rautaa. Rautanapit korjaa tilanteen aikaisintaan 6-10 kk päästä. Siihen asti pitää nyt sitten henkitoreissaan kitua. Infuusiota ei voi saada kun hb on 104. Kuulemma ”liikaa”.
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Tarkistakaapa vaikka Finelin laskurilla, saatteko rautaa ruokavaliosta tarpeeksi! Olen sekasyöjä, vaan rautaa näköjään saan riittävästi ainakin tuon laskurin mukaan ainoastaan sellaisina päivinä, jolloin popsin verilettuja...
Näillä syömisillä ku ei ole mitään merkitystä, jos nainen vuotaa kuin seula neljän viikon välein. Pitää saada ne vuodot kuriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap vegaani? Ärsyttää nämä, jotka tekee itsensä sairaiksi syömällä huonosti ja sitten vaaditaan veronmaksajia kustantamaan kalliita infuusioita. Lääkäri teki oikein, kun ei heti antanut infuusioita ainakaan ilman omaa yrittämistä ennen. Maksamalla saat, muuta ei yhteisestä kassasta. Minä olen syönyt rautakuureja melkein koko aikuisiän ja rautapitoista ruokaa ja lihaa. Ferritiini pysyy omin avuinkin ylhäällä, jollei ole oikeasti sairas.
Voin mielleäni maksaa itse mutta se ei auta. Se infuusio annetaan vain jos hb alle 95. Nää on ilmeisesti samat ohjeet kaikkialla. Olen käyttänyt koko ajan RAUTALISÄÄ juurikin lakto-ovo ruokavalion takia. Silti ferritiini tippui.
Ap
Joku syyhän siihen ferritiinin tippumiseen on, ja se syy pitää hoitaa ensin. Runsaat kuukautiset, joku imeytymishäiriö... voi olla mitä vaan. Ei ne infuusiota anna syytä tietämättä, sillä eihän se kertatankkaus auta mitään, jos ei tiedetä, miksi se ferritiini laskee.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tilanne on huono, niin suun kautta otettava rauta on aina parempi. Ferritiinin on parempi nousta hitaasti. Ymmärrän että olosi on kamala eikä tuollaista kärsimystä pitäisi olla, mutta ensisijaisesti kannattaa syödä rautaa suun kautta. Jos ferritiini ei nouse, niin sitten infuusiota pitää harkita.
Eri asia jos kyseessä on raskaana oleva nainen, silloin ei ole aikaa odottaa ferritiinin nousua.
Tiedän että minut kivitetään tästä vastauksesta, mutta halusin tuoda myös toisen näkökannan.
Terveisin, lääkäri
Hei lääkäri. Olen syönyt nyt rautaa 10kk ja ferritiini on 8, lähdettiin lukemasta 5. edelleenkään ei luvattu infuusiota vaikka olen kuin zombie ja välillä työkyvytön. Meneenhän se olo näinkin, ehkä tulee kuolema ja helpotus ennen infuusiota.
p.s. minusta tämä on kidutusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko ap vegaani? Ärsyttää nämä, jotka tekee itsensä sairaiksi syömällä huonosti ja sitten vaaditaan veronmaksajia kustantamaan kalliita infuusioita. Lääkäri teki oikein, kun ei heti antanut infuusioita ainakaan ilman omaa yrittämistä ennen. Maksamalla saat, muuta ei yhteisestä kassasta. Minä olen syönyt rautakuureja melkein koko aikuisiän ja rautapitoista ruokaa ja lihaa. Ferritiini pysyy omin avuinkin ylhäällä, jollei ole oikeasti sairas.
Voin mielleäni maksaa itse mutta se ei auta. Se infuusio annetaan vain jos hb alle 95. Nää on ilmeisesti samat ohjeet kaikkialla. Olen käyttänyt koko ajan RAUTALISÄÄ juurikin lakto-ovo ruokavalion takia. Silti ferritiini tippui.
ApJoku syyhän siihen ferritiinin tippumiseen on, ja se syy pitää hoitaa ensin. Runsaat kuukautiset, joku imeytymishäiriö... voi olla mitä vaan. Ei ne infuusiota anna syytä tietämättä, sillä eihän se kertatankkaus auta mitään, jos ei tiedetä, miksi se ferritiini laskee.
Minulla ei ole runsaat kuukautiset, on tähystetty ylä- ja alakautta eikä mitään vikaa missään ja silti ferritiini alle 10. Infuusiota ei ole annettu.
Mun serkulleni annettiin 70-80-luvulla ohjeeksi syödä maksaa ja veriruokia. Ite syön kerran kuussa maksaa. Ihan kamalan makuista, mutta auttaa heikkoon vointiin. Siinä oleva rauta imeytyy paljon paremmin, kuin tableteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApJoku syyhän siihen ferritiinin tippumiseen on, ja se syy pitää hoitaa ensin. Runsaat kuukautiset, joku imeytymishäiriö... voi olla mitä vaan. Ei ne infuusiota anna syytä tietämättä, sillä eihän se kertatankkaus auta mitään, jos ei tiedetä, miksi se ferritiini laskee.
Minulla ei ole runsaat kuukautiset, on tähystetty ylä- ja alakautta eikä mitään vikaa missään ja silti ferritiini alle 10. Infuusiota ei ole annettu.
Erikoista, että erikoislääkäri ei suostu antaa tiputusta.
Vierailija kirjoitti:
Jaa että tämmönen kilpirauhasgate tälle vuodelle.
Laittaisitko yhteystietosi, niin pyydän verisyöpälääkäreitä olemaan sinuun yhteydessä mm. minun luuydinsyöpäni hoidoista?
He raukat luulevat, että ferritiinillä on merkitystä.
Itsellä syy on viljoissa ilman keliakiaa. Tuhoaa suolistoni eikä rauta tai b12 vitamiini imeydy. Tähystyksessä suolinukka oli madaltunut, mutta koska ei ollut täysin tuhoutunut, sanottiin että kaikki kunnossa.
7 vuotta meni että ymmärsin ettei suolistoni kestä viljoja ja kaikki muut sairaudet joita lääkärit hoitaneet erillisinä, johtuivat kohdallani viljoista.
Migreeni, närästys, anemia, suupolte, rytmihäiriöt, hiiva kierteet, masennus, paniikkihäiriö, akne. Matalalle ferritiinille löytyi myös syy vaikka lääkäreiden papereissa on varmaan sairauden pelko tai muu mt- ongelma.
Mummoni sai rautainfuusion kun hb 110
Kuinka moni on käynyt ravitsemusterapeutilta matalan ferritiinin takia?
Me saatiin apu sieltä kun teini-ikäisellä lapsella tippui ferritiini alle 10. Hänellä oli syynä suolisto-ongelmat, joita toki hoidettiin ja hoidetaan lääkärin ohjeiden mukaan. Lääkäri ei kuitenkaan tiedä miten ruokavalio vaikuttaa sairauksiin ja niistä toipumiseen. Siksi ratkaiseva apu löytyi ravitsemusterapeutin vastaanotolta.
Teinin vointi parani nopeasti kun siirryttiin soseruokaan ja alettiin antamaan hänelle proteiinilisää. Myös rautatabletteja annetaan hänelle. Ajatuksena oli siirtyä sellaiseen ruokavalioon, joka tukee raudan (ja muidenkin tärkeiden aineiden) imeytymistä ja jonka vaurioitunut suolisto kestää.
Ferritiiniä ei olla vielä mitattu uudestaan, mutta ainakin vointinsa kohenee koko ajan.
Väsymys ja voimattomuus lähtivät parissa viikossa ruokavaliomuutoksella ja rautapillereillä.
Nyt, 2 kk myöhemmin on alkanut näkymään muutoksia mielialassa. Iloisuus ja leikkisyys on palannut takaisin. Matala ferritiinihän vaikuttaa myös mielialaan.
Aika yksinkertaisilla muutoksilla saatiin siis ihmeitä aikaan.
Maitotuotteita teini ei ole käyttänyt allergian takia. Maito ei siis hänellä ollut syynä raudanpuutteeseen. Ongelma aiheutui suoliston huonosta kunnosta ja liian vähäisestä syömisestä.
Kannattaa tutustua ruokavalio-ohjeisiin vaikka ei ravitsemusterapeutin vastaanotolle lähtisikään. Ruokavalio vaikuttaa terveelläkin ihmisellä siihen miten vitamiinit ja hivenaineet imeytyvät.
Suomalainen tapa käyttää maitoa ruokajuomana ei ainakaan auta asiaa. Maitohan estää raudan imeytymistä. Onneksi nykyään yhä useampi juo vettä mieluummin kuin maitoa. Maitopohjaisia ruokia ja jälkiruokia kuitenkin käytetään edelleen yleisesti.
Jos hb ja ferritiini tippuu hitaasti sitä ei edes huomaa. Itselläni hb ollut 80 ja ferritiini 4, ei tuntemuksia. Treenasin liikaa, toisilla hikoilu tiputtaa paljon. Sairastan myös reumaa joka tiputtaa ja estää imetymistä, ja olen vegaani.
Nestemäisiä rautavalmisteita vedän nykyään, pysyvät melkein rajoissa.
Jos ihminen on zombi ja väsynyt niin kannattaa sitten muutkin asiat tutkia ja pikaisesti!
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni on käynyt ravitsemusterapeutilta matalan ferritiinin takia?
Me saatiin apu sieltä kun teini-ikäisellä lapsella tippui ferritiini alle 10. Hänellä oli syynä suolisto-ongelmat, joita toki hoidettiin ja hoidetaan lääkärin ohjeiden mukaan. Lääkäri ei kuitenkaan tiedä miten ruokavalio vaikuttaa sairauksiin ja niistä toipumiseen. Siksi ratkaiseva apu löytyi ravitsemusterapeutin vastaanotolta.
Teinin vointi parani nopeasti kun siirryttiin soseruokaan ja alettiin antamaan hänelle proteiinilisää. Myös rautatabletteja annetaan hänelle. Ajatuksena oli siirtyä sellaiseen ruokavalioon, joka tukee raudan (ja muidenkin tärkeiden aineiden) imeytymistä ja jonka vaurioitunut suolisto kestää.
Ferritiiniä ei olla vielä mitattu uudestaan, mutta ainakin vointinsa kohenee koko ajan.
Väsymys ja voimattomuus lähtivät parissa viikossa ruokavaliomuutoksella ja rautapillereillä.
Nyt, 2 kk myöhemmin on alkanut näkymään muutoksia mielialassa. Iloisuus ja leikkisyys on palannut takaisin. Matala ferritiinihän vaikuttaa myös mielialaan.Aika yksinkertaisilla muutoksilla saatiin siis ihmeitä aikaan.
Maitotuotteita teini ei ole käyttänyt allergian takia. Maito ei siis hänellä ollut syynä raudanpuutteeseen. Ongelma aiheutui suoliston huonosta kunnosta ja liian vähäisestä syömisestä.
Kannattaa tutustua ruokavalio-ohjeisiin vaikka ei ravitsemusterapeutin vastaanotolle lähtisikään. Ruokavalio vaikuttaa terveelläkin ihmisellä siihen miten vitamiinit ja hivenaineet imeytyvät.
Suomalainen tapa käyttää maitoa ruokajuomana ei ainakaan auta asiaa. Maitohan estää raudan imeytymistä. Onneksi nykyään yhä useampi juo vettä mieluummin kuin maitoa. Maitopohjaisia ruokia ja jälkiruokia kuitenkin käytetään edelleen yleisesti.
No saa vinkata hyviä ravintoterapeutteja. Oma suolistoni meni rikki yhden huonon neuvoja kuunnellessa...
Minä olen myös lääkärin määräämällä rautakuurilla, kun ferritiini oli 9. Lähtötilanne oli oikeasti se, että monesti nukkumaan mennessäni mietin että mahdankohan aamulla herätäkään. Ihmeelliset oireet, kuten lihasheikkous, huimaaminen ja pistelyn tunne raajoissa olivat alkaneet jo viime vuoden alussa, mutta tänä keväänä kuntoni romahti täysin. Verikoetta edeltävällä viikolla nukahdin heti töistä tultuani kunhan olin saanut lämmitettyäni valmisruokaa, ja muutenkin toukokuusta kesäkuun alkuun en muista oikein mitään. Ruokaa en jaksanut tehdä kuukauteen, vaan elin valmisruoilla.
En koskaan olisi voinut kuvitellakaan, että oireeni voivat johtua matalasta ferritiinistä, mutta niin vain hermosto- ja sydänoireet hävisivät kahden viikon kuluessa rautakuurin aloittamisesta. Syön 200 mg joka toinen päivä, menossa taitaa olla kolmas viikko. Väsynyt olen toki vieläkin, muisti heittää vielä jonkin verran ja välillä kädet vähän tärisevät, mutta kerrankin en tunne oloani kuolemansairaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt jaksako, se alkaa nousta ihan niillä napeillakin muutamassa viikossa vaikka tavoitelukemiin pääseminen kestääkin sen jopa puoli vuotta. Nestemäiset valmisteet on hyviä ja tosi nykyään on nopeasti vaikuttavia suihkeitakin. Tabletit pitää muistaa ottaa eri aikaan maidon kanssa. Se ferritiini infuusion vaatimen on muoti-ilmiö. Noilla perinteisillä keinoilla noussut arvo 10stä liki sataan. Ja olo alkoi helpottaa nopeasti.
No kiva että sullaalkoi, mulla ei, vaikka vuoden söin. Lääkärikin myönsi, ettei usein auta..
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla joku yleisinfektio joka laskee ferritiinin noin alas? Eihän se ilman syytö laske?
Urheilijalla kuluu rautaa enemmän. Naisilla kuukautiset syö varastorautaa, etenkin jos ne on runsaat. Lisäksi voi olla imeytymishäiriö tai ruokavalio ei sisällä tarpeeksi rautaa. Tai sitten voi olla verenvuotoa suolistossa. Syitä on monia, jotka laskee ferritiinin alas.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli ferritiini 4. Ihmekös, kun en ollut jaksanut oikein lenkillä käydä.
Söin apteekin rautavalmistetta 2 kk ja siitä 1 kk päästä otetussa mittauksessa se oli jo n. 30. Ohjeeksi jatkaa vielä pari kuukautta lisää rautavalmistetta. Ei ongelmaa, hyvää palvelua mielestäni, olo kohentui.
Ferritiiniä ei ennen edes otettu mitenkään huomioon. Näen verkosta vanhat verikoetulokseni (veriarvoja seurataan kroonisen sairauden takia), ja ferritiini ei ole omakanta-palvelun käyttöönoton jälkeen otetuissa kokeissa ollut aiemminkaan koskaan yli 15. Ihan hyvin olen pärjännyt. Mutta tuo 4 oli kyllä pohjanoteeraus ja siinä vaiheessa kieltämättä väsyttikin.
Itellä oli 23 ja väsymys valtava. En palautunut treenistä, eikä 10 tunnin yöunetkaan poistaneet väsymystä. Lisäksi unenlaatu heikkeni, koska kärsin levottomista jaloista.
Onneksi asiansa tunteva lääkäri suositteli kokeilemaan rautakuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä ihmisten infuusiovouhotus on, kun ihan oikeasti tabletitkin on keksitty? Tuosta infuusioon pääsystä on tullut nyt jokin pakkomielle, kun ihmiset luulevat, että rauta tekee ihmisestä saman tien energisen, vahvan, hoikan ja mitä lie... Tablettien kanssa ihmisillä ei tunnu olevan yhtään pitkäjänteisyyttä. Kaikki pitäisi järjestyä heti, vaikka raudanpuute tulee pikku hiljaa jopa vuosien saatossa.
Ja rautatabletit käy useimmilla alkuun vatsan päälle, mutta sekään ei ole heti syy pyytää infuusiota. Rautaan voi totuttautua pikku hiljaa: Ensin viikon ajan 25mg täyteen mahaan, sitten viikko 50mg tyhjään mahaan, sitten vaikka 100mg joka toinen päivä jne... Ei ole järkeä aloittaa 200mg päivässä ja luovuttaa heti, kun maha meneekin kuralle...
No joo, ei ollut pitkäjänteisyyttä oikein siinä vaiheessa kun kunto romahti niin etten päässyt pyörtymättä kävelemään sohvalta vessaan. Kas kun olisi pitänyt kyetä hoitamaan myös lapset, koti ja vielä töissäkin käymään. Siinä vaiheessa on vähän vaikeaa ensin totutella viikkotolkulla johonkin rautatabletteihin ja sitten odotella puoli vuotta niitä pillereitä napostellen että alkaa vähän helpottaa.
On totta että raudanpuutteesta on tullut vähän muotisairaus, olen itsekin törmännyt näihin horhöihin jotka paasaa infuusion tarpeestaan vaikka ferrit on yli 50 ja niitä jotka valittavat kehnoa oloaan joka johtuu raudanpuutteesta ja kehuskelevat sitten että kuinka kävivät rautapurkilla ja ottivat äsken pari tabua niin nyt olo taas helpottaa 😒 mutta näiden horhöjen lisäksi on lukematon määrä ihmisiä joiden keho piiputtaa siksi että rauta on kehosta loppu. Raudanpuutteeseen voi ihan aikuisten oikeasti kuolla jos tilannetta ei hoideta. Jos ei tätä usko, kannattaa vähän googletella raudan tehtävistä ihmiselimistössä.
Ja sitten on meitä, jotka on tuolta väliltä. Mulla auttoi tabut, mutta merkittävää muutosta huomasin vasta ehkä 4kk kuurin jälkeen, jonka aikana mietin oikeasti milloin raudan otan (eli aterioiden välissä, ei kahvia tabletinottoajan läheisyydessä jne.).
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa kun oli raitaa syöviä; mihin perustuu se että rautanappi pitäisi ottaa vain joka toinen päivä?
Joillakin kestää maha paremmin noin.
Älkää nyt jaksako, se alkaa nousta ihan niillä napeillakin muutamassa viikossa vaikka tavoitelukemiin pääseminen kestääkin sen jopa puoli vuotta. Nestemäiset valmisteet on hyviä ja tosi nykyään on nopeasti vaikuttavia suihkeitakin. Tabletit pitää muistaa ottaa eri aikaan maidon kanssa. Se ferritiini infuusion vaatimen on muoti-ilmiö. Noilla perinteisillä keinoilla noussut arvo 10stä liki sataan. Ja olo alkoi helpottaa nopeasti.