Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ferritiini 8, infuusiota ei anneta kun olen ”terve ja nuori urheilija”

Vierailija
01.07.2019 |

Leposyke koko ajan yli sata, kävellessä 170, pyörryttää ja huimaa, hengenahdistus päällä koko ajan ja useamman kerran on jo ”mustunut silmissä” . Ohjeeksi että syö rautaa. Rautanapit korjaa tilanteen aikaisintaan 6-10 kk päästä. Siihen asti pitää nyt sitten henkitoreissaan kitua. Infuusiota ei voi saada kun hb on 104. Kuulemma ”liikaa”.

Kommentit (207)

Vierailija
161/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ferritiini oli 11 ja obsidan-kuurilla alkoi tasainen nousu aika lailla heti. Puoli vuotta söin, tosin vaikutuksen huomasi olossa kyllä jo parissa viikossa.

Jos vatsa kestää tabletit niin miksi infuusio?

Tärkeää kuitenkin, että raudanpuutteen syy selvitetään.

Vierailija
162/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle nlassa sanottiin, että rautalisää joka toinen päivä, imeytyy ihan yhtä hyvin.

Rv33, ferrit 8 ja hb 104, ei vaadi muita toimenpiteitä kuin tabut. Niiiiiiiiiiiiiin...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ferritiini oli 19 pitkien syöpähoitojen ja vaikeimman mahdollisen elinsiirron jälkeen, mutta sain rautaa vain tabletteina. En saanut verensiirtoa.

Ferritiini on nyt 50 eli huomattavasti parempi kolmen kuukauden Obsidanien jälkeen. Saiastuin keväällä mononukleosiin, joten en voinut syödä sairauden aikana rautaa, koska maha meni sekaisin sekä antibiooteista että raudasta.

Lääkärien on mielestäni helppo ns. hurskastella lääkityksen vuoksi, koska he eivät yleensä ole heikkoja ja/tai voi pahoin alhaisen ferritiinin vuoksi.

Parempaa vointia sinulle, aloittaja!

Vierailija
164/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko ett johtuu välttis raudasta. Mun ferritiini on ollut 4 ja 7 välillä täs viimeiset pari vuotta. Toki hemoglobiini korkeampi kuin sulla mutta ei mullekaan mitään infuusiota vaikka vatsa ei kestä tota ns vatsaystävällistä rautaa. Ehdotettiin hormoniehkäisyä.

Itsekin haaveilin siitä infuusiosta, mutta siihen liittyy rautamyrkytyksen riski. Suun kautta rauta on suht turvallista.

Mistä sun raudanpuutos johtuu, onko tutkittu? Ensin pitää tutkia.

Juu mullakin välillä lenkillä tuntuu ettei happea saa tarpeeksi, mut noi sun oireet voi olla kuule muutakin.. saatko esim kaliumia tarpeeksi? Paljonko juot vettä? Jne. Rauta ei ratkaise kaikkea. Missään tapauksessa en toki halua vähätellä, itsekin odotan että tää asia korjaantuu... onneksi viimeksi oli mukavan oloinen lääkäri.

Vierailija
165/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut vastaajista on kyllä typeriä. Siinä vaiheessa kun ferritiini on alle 10 niin raudanpuute on kestänyt jo vuosia ja ihminen mennyt todell huonoon kuntoon. Jos pyörtyilee, ei saa henkeä, jalat menee alta useita kertoja päivässä ja leposyke hallaa yli satasta, on aivan idarin luulo että joku rautatabletti korjaa noin vakavan tilanteen. Ja aivan epäinhimillistä ajatella että ihmisen kuuluu pyörtyillä ja kaatuilla ja rsiä rytmihäiriöistä seuraava vuosi, nimittäin tilanne korjautuu 1-2 VUODESSA. Jotkut dillet luulee että kun itsellään ollut huono hb ja rautanapit auttoivat viikossa, että sama kävisi ihmisen kanssa joka kärsinyt vuosia tilanteesta ja on liki sairaalahoidon tarpeessa.

Mutta, av kanavalla saa av vastauksia ;)

Juuh. Mene vaikka metsään mölisemään. Keskustelun olisi pitänyt loppua tuohon ensimmäisellä sivulla olevaan lääkärin vastaukseen.

Raudanpuuteasioissa erityisen hämmentävää on lääkärien mielipiteiden hajonta. Mulle työterveyslääkäri itse sanoi, että on niin monenlaista rautauskovaista lääkäreissä, että kirjoitan kertomukseen ferritiinin tavoitetason olevan 100. Mulla on oireena oikein vaikeat levottomat jalat, ja ikävä väsyttävä lääkitys niihin. Ferritiinitason merkitystä on mulle vähätelty, vaikka kansainvälisissä hoitosuosituksissa levottomiin jalkoihin se mainitaan ainaja on yksi ihan klassinen syy. Harmittaa että osa lääkäreistä on oikeasti pihalla tässä asiassa. T. Ferritiini 3, hemoglobiini 145.

Vierailija
166/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos olet raivona ja kuumissasi ja/tai hikinen ja ramppaat vessassa, sinulla on lisäksi myös kilpirauhasen liikatoiminta. 

Vierailija
167/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö teitä hyväuskoisia hölmöjä löytyy, jotka lapsenomaisen uskonne kanssa uskotte, että joku maaginen ferritiini selittää kaikki ympäripyöreät oireenne maan ja taivaan väliltä?

Vierailija
168/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö teitä hyväuskoisia hölmöjä löytyy, jotka lapsenomaisen uskonne kanssa uskotte, että joku maaginen ferritiini selittää kaikki ympäripyöreät oireenne maan ja taivaan väliltä?[/quote

Pakollinen ilkeilykommentti ihmiseltä, jota vaivaa pakonomainen ilkeämielisyys.

Vierailija
169/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syö maksalaatikkoa ja maksamakkaraa paprikan kanssa joka päivä, älä juo maitoa ja kahvia silloin. Syö kasviksia ja ruisleipää ja lihaa. Ruualla minä sain nousemaan. 13 oli aluksi, 35 kahden kuukauden päästä pelkällä rautaruualla! Nokkoslettuja, verilettuja ja aina c-vitamiinia mukaan , minä söin vielä B12-vitamiinitabletin rautaruuan kanssa, imeytyy paremmin.

Mä oon syönyt koko ikäni paljon rautapitoista ruokaa mut silti mun ferritiini oli 4. Väsynyt oon ollu jo vuosia, lähemmäs 10 vuotta. Mun hemoglobiini oli ennen aina 150. Nykyisin jottai 117-125 välillä.. Runsaat kuukautiset, lääkitys. Siinä puutteen todennäköiset syyt ainakin mulla.

Vierailija
170/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö maksalaatikkoa ja maksamakkaraa paprikan kanssa joka päivä, älä juo maitoa ja kahvia silloin. Syö kasviksia ja ruisleipää ja lihaa. Ruualla minä sain nousemaan. 13 oli aluksi, 35 kahden kuukauden päästä pelkällä rautaruualla! Nokkoslettuja, verilettuja ja aina c-vitamiinia mukaan , minä söin vielä B12-vitamiinitabletin rautaruuan kanssa, imeytyy paremmin.

Mä oon syönyt koko ikäni paljon rautapitoista ruokaa mut silti mun ferritiini oli 4. Väsynyt oon ollu jo vuosia, lähemmäs 10 vuotta. Mun hemoglobiini oli ennen aina 150. Nykyisin jottai 117-125 välillä.. Runsaat kuukautiset, lääkitys. Siinä puutteen todennäköiset syyt ainakin mulla.

Niin ja mistään muoti-ilmiöstä en edes tiennyt, en itse edes tajunnut, että mulla voisi olla rauta-arvoissa vikaa. Tutkittiin muun sairauden yhteydessä.

Vierailija
171/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ferritiini 4 ja Hd 99 ja olin raskaana. Rautatableteilla se korjaantui muutamassa kuukaudessa, kun söin sellaista rautaa, joka minulla imeytyy. Sitä söin tuplasti sen mitä purkin kyljessä suositellaan. Olin siihen mennessä kokeillut ties kuinka monta valmistetta, ja mitään ei tapahtunut. Kun löytyi oikea valmiste, alkoi rauta-arvot nousta vauhdilla.

Mitä valmistetta söit?

Vierailija
172/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla maltofer ei imeytynyt, obsidan aiheutti hirveät krampit. Ferrodan toimii. Joten kannattaa kokeilla eri tuotteita! T. Eri

Vierailija
173/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Normaalia julkista terveydenhuoltoa.

Mä sain ja mulla oli hb 105. Vaikea saada korjattua tilannetta ja pääsen uudestaan jos tilanne vaatii.

En ole nuori ja vaihdevuodet kun alkaa rajuilla vuodoilla.

Uudestaan lääkäriin ja sanot että olet syönyt rautaa ja vatsa tosi kipeä ja ummettaa sekä närästää.

Mulla oli näin ja pääsin.

Rautavarastot jos on tyhjät niin vaikea niitä enää korjata raudalla.

Vierailija
174/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se saa kun se on terve. Oon ite pitkäaikaissairas ni mulle lykätää pussi joka toinen vuosi. Syö maksaa

Vierailija
175/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ferritiini on moderni eläinperäinen kilpirauhasvalmiste. Ko. hoidoille ei ole juuri koskaan lääketieteellistä perustetta, mutta valitettavasti aina löytyy lääkäreitä, joiden moraali on nollan alapuolella. Kun on täysin vakuuttunut omasta erinomaisuudestaan, voi ko. hoitoja määrätä vaikka täysin vastoin laboratoriotutkimusten tuloksia. Ennen vakiintuneiden hoitokäytäntöjen käyttämistä tulisi tutkia huolellisesti muut mahdolliset, myös mielenterveydelliset syyt.

Sähän puhut ihan paskaa.

Mene kuule itse hoitoon!!!

Vierailija
176/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naudanliha ja rautatabletit, nostivat minulla veriarvot takaisin melko nopeasti. Sain tietää silloin myös mielenkiintoisen faktan siitä mikä laskee juoksijoiden rauta-arvoja, se on kantapäähän osuva isku, olin hämmentynyt tästä tiedosta. Siis jos juokset paljon vähennä sitä hetkeksi, vaihda vaikka pyöräilyyn.

Vierailija
177/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihansyöjäsisarellani ferritiini 5. Ja syö lihaa minkä kerkeää. Uskokaa jo että ei ole aina euokavaliosta kiinni.

Kukaan ei tainnut mitään tällaista väittääkään. Kyse oli siitä, ettei ap:lla ole edes mielenkiintoa yrittää. Jos ajatellaan tilanteen olevan tällä hetkellä täysi 0, koska ei saa mitään muutakaan hoitoa tilaansa. Niin ruokavaliolla voisi ainoastaan parantaa tuota MAHDOLLISESTI.

Eli kyse ei ole mistään ruokavalio vastaan infuusio -argumentoinnista eikä niin ikään kukaan ole täällä väittänyt, että toimii kaikilla maailmassa. Vaan siitä, että on mahdollisesti keino, jota ap voi kokeilla, mutta ei suostu. Vain länsimaissa on mahdollista nyrpistellä nenäänsä tällä tavalla ja yrittää shoppailla hoitojaan. Ja samalla puhua eettisyydestä.

Siis sinulle ei kuulu tipan vertaa se mitä aion tehdä. Sun mielipiteesi ei kiinnosta, heippa!

Ap

Kylläpäs olet ilkeä! Sinulle annetaan hyvä neuvoja, joita itse pyydät, ja sitten käyttäydyt näin! Opettelepa keskustelemaan niin kuin aikuiset. Samaa mieltä ei tarvitse olla, mutta kauniisti pitää käyttäytyä.

Tuo lihansyönnin tuputtaja on se törkeästi käyttäytyvä.

Ap ei suostu syömään lihaa, vaikka se todennäköisesti parantaisi hänet, mutta suostuisi ottamaan verivalmistetta itseensä? Erikoista. Ihmisestä otettua verta voi ottaa, mutta ei eläimestä otettua.

Ruokavalio ei ole alhaisen ferritiinin syy. Tän jälkeen en enää vastaa tälle lihansyöjävimmalle. Ap

Jos B12 on vähissä, kuten useimmilla vegaaneilla, ei edes tabletista saatava rauta imeydy. B12 saa vain lihasta ja maidosta. Onko sinulta tutkittu sitä? Jos ferritiini on alhaalla, myöskään  kilpirauhashormoni ei toimi kunnolla. Pyydä tutkimaan sekin. Sydänoireita tulee kilpirauhasvaivoissakin ja väsymystä.

"B12 saa vain lihasta ja maidosta." VÄÄRIN! ^_^ Vegaaneille ja vegeille sopii loistavasti brittiläisen imperiumin hienoin keksintö: oluthiivatahna Marmite. Siinä on enemmän B-vitamiineja kuin lihassa tai maidossa (ja maitohan estää raudan imeytymistä, joten se pitäisi jättää kokonaan pois, ainakin lehmänmaito). :) 

Marmitea saa myös Suomesta, jos ei halua tehdä kuten minä ja rahdata sitä purkeittain Lontoosta. :D 

"Marmite is rich in B vitamins including thiamin (B1), riboflavin (B2), niacin (B3), folic acid (B9) and vitamin B12."

https://en.wikipedia.org/wiki/Marmite

Vierailija
178/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyrant kirjoitti:

Naudanliha ja rautatabletit, nostivat minulla veriarvot takaisin melko nopeasti. Sain tietää silloin myös mielenkiintoisen faktan siitä mikä laskee juoksijoiden rauta-arvoja, se on kantapäähän osuva isku, olin hämmentynyt tästä tiedosta. Siis jos juokset paljon vähennä sitä hetkeksi, vaihda vaikka pyöräilyyn.

Juoksen paljon, puolimaratoneja. Pitää googlailla, kiitos vinkistä! Ap

Vierailija
179/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistakaapa vaikka Finelin laskurilla, saatteko rautaa ruokavaliosta tarpeeksi! Olen sekasyöjä, vaan rautaa näköjään saan riittävästi ainakin tuon laskurin mukaan ainoastaan sellaisina päivinä, jolloin popsin verilettuja...

Vierailija
180/207 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on lääkäreiden koulutus todella surkea. Vaikea erottaa puoskaria lääkiksen käyneestä tosin puoskari saattaa jopa osua oikean arvatessaan mitä lääkärit ei tee, koska kukaan ei nykyisin tutki mitään. Lääkärit vain arvailee. On tainnut mennä opiskeluajat kiljun laitossa ja kaljaviesteissä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yhdeksän