Täytin pyöreitä vuosia: vanhempani tulivat juhliin ilman lahjaa?
Täytin pyöreitä vuosia ja järjestin läheisilleni pienet juhlat ravintolassa. Myös vanhempani tulivat paikalle mutta eivät antaneet mitään lahjaksi. Onko oikein olla muistamatta jos tulee kuitenkin juhliin?
Jotenkin itselleni jäi tosi ontto olo. Ymmärtäisin jos ei olisi kyse pyöreistä vuosista, mutta ettei mitään anna muistoksi, edes symbolista. Itse en kehtaisi tehdä noin, kenellekään, en todellakaan. En erityisesti omalle lapselleni. Söivät ja joivat kuitenkin hyvällä ruokahalulla maksamiani tarjoiluja.
Olenko mielestänne lapsellinen ja nillitän nyt ihan turhasta? Mitä ajatuksia tämä lahjattomuus herättää?
Kommentit (164)
Kauheeta! Miksei tuoneet jotain ihanaa ja sympoolista? Onko teillä suvussa mielisairautta?
Katkaise kaikki yhteydenpito noihin ihmissaastoihin.
Pyöreät vuodet ovat sitten vaikka vain 30-40 vuotta ovat ihmisen elämässä iso tapaus. Ei lahjan tarvitse olle arvokas vaan ajatus on tärkein. Ap:n vanhempien käytös kertoo vähättelystä. Samanlaista vähättelyä sain itse vanhempieni ja sisarusteni osalta kun täytin 40v. Syntymäpäivääni ei voinut juhlia oikeana päivänä kun oli kiireitä. Ei yhtään mitään. Silkkaa itsekeskeisyyttä ei mitään muuta. Eikä kyse ollut kuin kahvihetkestä lähipiirin kesken. En sanonut mitään mutta loukkaannuin kyllä syvästi ja aivan syystä.
Toisaalta ravintolaan on aika vaikea kiikuttaa mitään lahjapaketteja varsinkin, jos juhlitaan kunnolla. Mä en kyllä loukkaantuis, jos mutsi ei tois lahjaa. Ollaan niin hyvissä väleissä. Kunnon juhlat on pääasia kaikkien kanssa. Skumppaa ja hyvää ruokaa.
Ihmettelin myös kun appivanhemmat toivat vaan pienen kimpun ruusuja tuli heistä todella köyhä olo.
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta! Miksei tuoneet jotain ihanaa ja sympoolista? Onko teillä suvussa mielisairautta?
Kuuleppas suomessa oli sotakin joskus ja jälkiseurauksia kannetaan edelleen. Ei iehiä pidettty sylissä jne.
Harmi juttu. Pakko kyllä sanoa, että olen kokonaan lopettanut eräälle lähisukulaiselle lahjojen ostelun. Aina sanoi, ettei hän nyt mitään olisi tarvinut, ei hän tuollaisia käytä ja yritti lahjoja antaa eteenpäin heti juhlassa muille vieraille. Viimeksi yritti aika voimakkaasti saada minut ottamaan takaisin juuri antamani lahjan. Sen jälkeen en ole lahjoja hänelle ostanut.
Varmaan tästä ei ole sun kohdalla kysymys, olen nähnyt tämäntapaista käytöstä nimittäin vain vanhemmilla ihmisillä. Mutta tuli mieleen vain.
Kahdeksan sivua vastauksia tähän noloon provoon. :D En ihmettele yhtään, että täällä trollit mellastaa, kun jengi on näin hyvä uskoista.
Tuollainen vanhempien käytös ei ole voinut tulla yllätyksen... koska sellaista ei ole ikinä tapahtunut kuin porvoossa! Vanhemmat kyllä olisivat tuoneet ilmi lahjattomuutensa jotenkin.
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisit käännyttänyt pois tai lähettänyt laskun syömingeistä. Lopuksi katkaise välit ahneisiin ja itsekkäisiin vanhempiisi.
23 ihmistä tähän mennessä ei ole tajunnut sarkasmia...
Mä luulen, että sä olet ainoa joka ei tiedä mitä sarkasmi on. Ei kovin onnistunut tuo sun läppäs.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa joku että minkä takia lahjoja annetaan?
Jo Itämaan tietäjät toivat lahjoja syntyneelle Jeesus-lapselle. Onko riittävä selitys?
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa joku että minkä takia lahjoja annetaan?
Minkä takia?
Lahjoilla, kukilla ja muistamisilla lahjan antajat voivat osoittaa että lahjansaaja on heille arvokas, välitetty, hänen vuokseen halutaan nähdä vaivaa. Lahjalla juhlistetaan lahjansaajan merkittävää juhlapäivää, näytetään teoin että se on hieno ja arvostettava merkkipaalu.
Voi voi kuka miettii sitä lahjaa tai vasta lapsi muille on ne vanhemmat tärkeimmät.
En voisi ikinä kuvitella ajattelevani omista vanhemmistani ihan totta noin että petyn jos yhtöä lahjaa ei oltaisi tuotu. Mitä väliä sillä on? Vanhemmat ovat maailman arvokkaimmat ihmiset maailmassa! Kunhan tulevat paikalle niin se riittää kyllä.
Älä hätäile. Voit saada sen junaradan joululahjaksi
Itse olin pettynyt, kun serkkuni tuli viikko tyttäreni lakkiaisten jälkeen kylään (jäi vielä yöksikin) eikä hänellä ollut tytölle mitään lahjaa eikä muutenkaan onnitellut eikä mitään. Olin kyllä kutsunut hänet lakkiaisiin, mutta ei päässyt tulemaan (asuu eri kaupungissa). Minulle toi pari nuupahtanutta orvokkia.
Lapsen puolesta harmitti, mielestäni lakkiaisista oli kulunut niin lyhyt aika. Olisi edes onnitellut. Silloin todella tajusin sen, miten mieltä lämmittää se että jotenkin huomioidaan.
Onhan se kummallista käytöstä. Kun menee juhliin kylään, niin kuuluu peruskäytöstapoihin viedä joku tuliainen. Kyllähän siinä on jonkinlaisesta vähättelystä varmaan kyse, ajatellaan kuten jotkut tässä ketjussa, että on jo annettu lapsille tarpeeksi ja että nyt pitäisi päinvastoin olla itse saamapuolella. Eli juuri sellaiset kommentoijat tässä ketjussa ovat niitä, jotka miettivät hyötymistä muistaihmisistä, lahjanviejät taas ovat niitä, jotka haluavat ilahduttaa muita pyyteettömästi.N49
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en osaa viedä kylään mennessäni viemisiä. Ja useimmiten minua lähinnä ärsyttää jos joku kylään poikkeava tuo meille tullessaan jotain. Koska useimmiten ne tuomisen ovat minulle ongelma.
Kukkia kiitos joo, vienkö heti ulos koska meillä osalle perheestä tulee kukista huono olo vai pitäisikö laittaa kahvipöytään esille ja sitten viedä kukat ulos kun vieraat lähtee ja siivota keittiö hyvin (siitepölyallergiaa ja pahana meillä ei ole sisällä mitään kukkivia kukkia).
Viiniä, hienoa mutta meillä ei kukaan juo sitä. No täytyy antaa eteenpäin kunhan muistan etten tyrkytä sille joka toi pullon. Kahvia, no emme juo sitäkään ja vieraita käy sen verran vähän että ei kannata jemmata vanhenemaan. Onneksi naapurille kelpaa kahvipaketit. Ruokia no niitä harva tuo koska tietävät että meillä niin laajat allergiat. Sopimattomat karkit saa yleensä annettua lasten kavereille jne.
Minusta on tosi kiva että esim veljeni tulevat tyhjin käsin ja vastaavat rehellisesti kun kysyy haluavatko kahvia tai jotain muuta syötävää. Mielelläni tarjoan pullan sijaan leipää jos vieras syö mielummin sitä.
Lahjoja saa toki juhliin tuoda jos haluaa mutta ei haittaa vaikka ei tuokkaan. Osa vieraista toi lapsen rippijuhliin lahjan mutta ei kaikki. Vieraan valinta eikä minulle mikään ongelma.
Ihme että joku haluaa teille tulla. Vaikutatte vähän vaikeilta tyypeiltä.
Jep minkäpä noille allergioille voi. Annettaisiin mielellään pois jos vain joku kertoo miten.
Meillä käy kyllä yllättävänkin paljon vieraita. Ja moni sanoo että meille on helppo tulla kun on niin rentoa. Nytkin on vieras yökylässä.
Vierailija kirjoitti:
Kahdeksan sivua vastauksia tähän noloon provoon. :D En ihmettele yhtään, että täällä trollit mellastaa, kun jengi on näin hyvä uskoista.
Tuollainen vanhempien käytös ei ole voinut tulla yllätyksen... koska sellaista ei ole ikinä tapahtunut kuin porvoossa! Vanhemmat kyllä olisivat tuoneet ilmi lahjattomuutensa jotenkin.
Näin saa keskustelua aikaiseksi. Oikeasti vanhemmat kutsuivat ravintolaan ja maksoivat laskun.
Tuli mieleen, että jos synttärit oli ravintolassa illallisen muodossa, niin ehkä vanhemmat eivät osanneet mieltää sitä varsinaiseksi juhlaksi. Ajattelivat ehkä, että kukkia tms ei voi tuoda ravintolaan, vaan ne on tiellä?
Ei siitä kannata tehdä pitkälle meneviä johtopäätöksiä ellei ole syytä epäillä, että se oli mielenosoitus tms.
Joo, myös mun kaveri tuli synttäreille ilman edes korttia. Ihmettelin vähän, mutta eihän sille mitään voi jos ei ole käytöstapoja. Ja siis ei todellakaan tarvitse olla mitään kallista, mutta tapoihin kuuluu pieni huomiointi.