Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yhdys sana sokeus - mistä pohjimmiltaan johtuu?

Vierailija
30.06.2019 |

Joskus ihan fiksuiltakin ihmisiltä tulee meilejä, joissa on hirveitä yhdyssanavirheitä.

Mikä tässä on taustalla? Ei ole tarkoitus pilkata ketään, mutta kiinnostaa vaan, että onko se joku tietty juttu, että toisille on jostain syystä vaan vaikeampaa hahmottaa niitä.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
30.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu etten aina itse huomaa niitä ainakaan ensimmäisellä kirjoituskerralla ennen tarkistuslukua. Ja joskus saatan jäädä miettimään tai googlaamaan, tuleeko joku sana yhteen vai erikseen, kun en sitä luonnostaan heti tiedä. Äidilläni saattaa olla diagnosoimaton lukihäiriö, joten varmaan tämä on geneettistä. Olen epävarma myös pilkuista laitanko ne oikein. Muuten kyllä olen ollut ysin oppilas äidinkielessä, mutta saattaisin olla ollut huonompi, ellen olisi harrastanut kirjoittamista vapaa-ajalla 12-vuotiaasta eteenpäin.

Vierailija
2/5 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi iskeä sama sokeus ap:lle otsikosta päätellen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskinta on se, että yhdys_sana_vammaiset kirjoittavat usein yhdyssanat erikseen ja yhteen kuulumattomat sanatyhteen.

Vierailija
4/5 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska minulla on sellainen häiriö etten hahmota tiettyjä numero ja kirjain yhdistelmiäkään. Siis tehty ihan laajat testit aiheesta ja minulla on hahmotushäiriö yleisestikin.  En minä sentään niin tyhmä ole että en tajuaisi tietynlaisen sanasokeuden ja kielellisten ongelmien johtuvan neurologisista ongelmista.

Vierailija
5/5 |
01.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus televisio- ja radiotoimittajat puhuvat aivan käsittämättömän omituisin ja teennäisin sana- ja lausepainotuksin. Kerran taas, kun kuuntelin henkisiä hampaitani kiristellen yhtä toimittajaa, ymmärsin: hän ei todellakaan edes kuule yhdyssanoja eikä osaa niihin kuuluvaa sanojen painotusta.  Minun on helpompi kestää yhdyssanavirheet kirjoitetussa tekstissä kuin radiossa tai televisiossa puhuttuna. Outoa kyllä, en muista kiinnittäneeni yhdyssanavirheisiin normaalissa ihmistenvälisessä keskustelussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän