Hoikat! Miten pysytte kokoajan kuosissa ja hyvässä kunnossa???
Kaikki tuntemani ja tietämäni hoikat miehet kuin naiset pysyvät hoikkina, terveinä ja näyttävät AINA hyviltä. Miksi? Mitä syötte ja miten kuntoilette? Haluan itsekin pysyä aina hoikkana ja näyttää hyvältä. Syöttekö muuta kuin kasviksia ja juotte vettä ja lenkkeilette 24/7?
Kommentit (280)
Hyvin syömällä , eritysesti aamuisin. Mitä paremmin syö oikeaan ruokaa, sitä vähemmän on mielitekoja.
Jos aamupala jää välistä niin mätän koko päivän mitä sattuu mukaan lukien limua ja pullaa.
Voi kun kertoisitte samalla ikänne.
Geenit ja liikunta. Harrastin ratsastusta 6- vuotiaasta vähän yli parikymppiseksi, siitä hyvästä rautainen peruskunto. Pidempiä jaksoja myös töissä kyseisellä alalla, eli erittäin fyysistä työtä tuli jokunen tunti tehtyä. Olen huomannut että vaikka lopettamisesta tulee nyt reilu nelisen vuotta, niin lihaskunto on siitä huolimatta osittain säilynyt. Toki olen jatkanut liikkumista muilla tavoilla, nyt koiran kanssa aktiivisesti liikkuen ja harrastaen joka päivä. Paljon tulee ihan vaan kävelyä erilaisissa maastoissa, muuta liikuntaa en harrasta ollenkaan.
Geeneillä on varmasti isoin merkitys, ruokavalio ei ole mitenkään tarkka ja herkkuja ym. tulee kyllä aika säännöllisesti syötyä. Joskus enemmän joskus vähemmän. Yritän tosin parhaani mukaan pitää jonkinlaista kuria syömisten suhteen, lähinnä koska olo yleisesti on "kevyellä" ruokavaliolla paljon parempi... Ihoonkin vaikuttaa jonkin verran. Juon paljon vettä, nukun hyvin enkä stressaa.
29v. 161/52 eli bmi 20.6. Vaatekoko S. Liikkuminen vähäistä.
Salaisuuteni on pienet annoskoot, kasvisten suosiminen ja se etten ole suuri makean ystävä. Lisäksi ruokahalu vaihtelee selvästi kuukautiskierron mukaan, ovulaation aikoihin pärjää hyvin vähällä ruualla ja kierron viimeisellä viikolla nälättää koko ajan. Nämä varmaan tasaavat toisiaan.
Tässä tyypillinen arkipäivän menu:
Aamupala: Kaksi pasitettua kananmunaa, persiljaa, tuoremehua, kuppi kahvia tai vihreää teetä.
Välipala töissä: Puoli kuppia kahvia ja pari ruisleipää jonka päällä kurkkusiivuja.
Lounas: Työpaikkaruokalan keitto ja salaattia, joskus leipää lisäksi
Töiden jälkeen kotona: Lämmin ruoka, tavallista kotiruokaa ja kahvia
Iltapala: Pari ruisleipää kurkulla ja kuppi teetä
Viikonloppuisin herkuttelen sipsi- tai karkkipussilla tai suklaalevyllä ja n. 9 oluella.
Jos painoa tulee 1-1,5 kg pudotan sen HETI pois.
Pudotukseen toimii muutaman päivän sitruunavesi aamulla ja päivällä vihreistä tehtyä salaattia ja greippejä.
Kestän muutaman päivän nälkää hyvin.
Syön lounaan töissä.
Muun ruuan tilaan kotiin kauppakassipalveluna.En käy kaupassa.
Herkkuja syön 1-3 krt/kk.
Nainen 44v/163cm/50 kg
Mun normaali päivä (olen 38-vuotias kahden pienen lapsen kotiäiti):
Aamupala: Kaurapuuroa marjoilla, pari leipää, vettä ja kahvia.
Aamupäivä hyötyliikuntaa ulkona lasten kanssa :)
Lounas: kevyempi ruoka: keitto tai kasvisruoka + vettä
Iltapäivällä ulkoilua vanhemman kanssa pienen nukkuessa vaunuissa tai lepäilyä vaan
Välipala: leipää, hedelmiä + vettä
Päivällinen: peruskotiruokaa (jauhelihakastike tms.)
Illalla jumppaa tai lasten kanssa ulkoilua.
Iltapala: leipää, kaurajogurttia/rahkaa, vettä
Syön siis säännöllisesti ja liikun päivän aikana paljon. Viikonloppuisin (ja lomalla) herkuttelen enemmän. Jos huomaan, että vaatteet kiristää tai ei näytä enää hyviltä päällä, käyn vaa'alla ja korjaan ruokavaliota ja liikunnan määrää, kunnes tilanne taas hallinnassa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa tämä sama kysymys toisinpäin, että miten paljon lihavat päivittäin syövät tai miten vähän liikkuvat? En ole itse koskaan ollut lihava. Rakastan syömistä, ja syön mielestäni niin paljon kun vaan tekee mieli, ja olen silti aina ollut tosi hoikka. En voi kuvitella mitä minun pitäisi tehdä että olisi edes teoriassa mahdollista lihoa. Jotenkin siis uskon että geeneistä on aika paljon kiinni tämä.
Kiva kun kysyit! Olen äimistyneenä lukenut tätä ketjua ja täytyy sanoa, että olo on aika lannistunut tällä hetkellä.
Minun tyypillinen päiväruokailuni on esim. seuraavanlainen:
Klo 9 kaurapuuroa, ruisleipä, päällä esim. hummusta tai kalkkunaleikettä sekä vihanneksia
Lounas klo 12: kanasalaatti (1 broilerin rintafile sekä paljon kasviksia)
Välipala klo 16: Elovena kaurapatukka kahvin kanssa, vaihtoehtoisesti joku hedelmä, karjalanpiirakka, babyporkkanoita tms. mitä sattuu löytymään
Illallinen klo 18: Riisiä ja linssimuhennosta, jossa paljon kasviksia. Salaatti. Nälässä saattaa lisänä mennä 2-3 viipaletta ruisleipää ja päällä voita tai hummusta. Joskus santsaan.
Iltapala klo 21: Smoothie, jossa banaani, chia-siemeniä, pinaattia, mansikoita tms. Jos on nälkä niin näkkileipää ja hummusta vielä päälle.
Juomana pelkkää vettä.
Ei juurikaan makeaa, nuo jotkut välipalapatukat täyttävät vähäisen makean tarpeeni. Tiedän, että ne eivät ole terveellisiä, mutta enpä ole parempaakaan vaihtoehtoa keksinyt. Maitotuotteita en käytä juuri ollenkaan, eli juustoa, kermaa ym. ruokavaliossani ei ole ollut vuosiin. Voita leivän päällä harvakseltaan, paistamisessa oliiviöljyä. Pari kertaa kuussa saattaa mennä pullollinen viiniä kerralla. Viikonloppuisin saunan jälkeen miehen kanssa puoliksi pieni pussi esim. linssisipsejä tai hummussipsejä, jolloin juon myös yhden 0,5 oluen.
Autoa ei ole, 3 kilometrin työmatka taittuu kävellen tai pyöräillen. Joogaan kaksi kertaa viikossa. Viikonloppuisin liikun paljon luonnossa.
Olen 170 / 87. Noin kolmekymppiseksi olin hoikka. Ruokavalioni koostui pizzasta, makkarasta ym. helposta ruuasta. Alkoholia meni paljon, kasviksia ei ollenkaan.
30 kiloa tuli "huomaamatta" 30 ikävuoden jälkeen. Vaihdoin silloin fyysisestä istumatyöhön. Kun havahduin tilanteeseen, muutin ruokavalion nykyisen kaltaiseksi. Jätin juustot, pizzat ym. pois kerralla ja sain sillä aikanaan noin 4 kiloa pois vuoden, parin aikana. Loput jäivät ja ovat pysyneet vuosia. En koe pystyväni karsimaan enää ruokavaliota, koska en halua elää nälässä ja tiedän kokemuksesta että nälkä ajaa minut ahmimiskohtauksiin. Kaloreita olen joskus laskenut ja tiedän että niitä saan 1600-1800 päivässä.
Sellaisen olen huomannut hoikissa, että moni heistä on koko ajan liikkeessä. Ihan pientä arjen touhuamista, tai sitten vaikka naputtaa jalalla lattiaa jos ei muuta. Itse olen hyvin staattinen enkä harrasta sellaista ympäriinsä hääräilyä. Minulla on jokin vastenmielisyys liikuntaa kohtaan, ja valitsen hissin portaiden sijaan, ellen sitten pysähdy ajattelemaan ja päätä toisin.
Uskon, että paino on enemmän kuin kalorien kulutuksen ja saannin suhde. Uskon, että siitä määräävät eniten hermosto, hormonit ja suolisto. (Jotka myös vaikuttavat tuohon pieneen liikehdintään, joka ei ole ihmisen tietoisesti päätettävissä.) Näihin on vaan vaikea itse lähteä vaikuttamaan koska edes tiede ei tunne niiden toimintaa kunnolla. Myös geenit vaikuttavat. Äitini on aina ollut ylipainoinen, mutta en ole nähnyt hänen syövän koskaan paljoa. Isäni on hoikka, ja samanlainen ruumiinrakenne on siskollani joka puputtaa ruokaa koko ajan. Minä muistutan äitiäni enemmän kaikin tavoin.
Tässä iässä olen lähes valmis luovuttamaan ja hyväksymään painoni, koska ei tässä tunnu muukaan auttavan. Nuorena olin kaunis ja nykyään on rentouttavaa kun saa olla rauhassa. Oma mies tuntuu kuitenkin tykkäävän kovastikin. Yhteiskunnan läskiviha satuttaa, mutta yritän sulkea silmäni siltä ja harvoin esim. av:lla avaan painoon liittyviä keskusteluja. Olen täysin terve ja sairauslomapäivää en ole pitänyt 13 vuoteen.
Teki jotenkin hyvää avautua, kiitos av :)
Onkohan tuo leivän syöminen sinulle enemmän tapa/himo kuin oikeasti nälkään syömistä? Jos sinulla illalla on oikeasti vielä smoothien (ja kaiken päivän aikana syömäsi) jälkeen nälkä, niin se ei kyllä näkkäriä syömällä lähde, jos et puolta paketillista vedä kerralla. Samoin kuin päivällisellä, jos syöt jo riisiä, linssikastiketta kasviksilla ja salaattia, niin ei sinun pitäisi tarvita nälkää taltuttamaan enää kolmea (!) viipaletta leipää.
Tässä voi olla perää. Ruisleipä on liian hyvää, että sitä söisi vain nälkään, vaan helposti menee vielä ylimääräinen viipale. En kuitenkaan joka päivä syö noita kaikkia, eli jos olen päivällisellä syönyt leipää, iltapalalla smoothien kanssa en sitä enää tarvitse. Jos en ole, esimerkiksi pieni pyöreä ruisnäkkileipä jonka päällä hummusta ja vihanneksia, vie iltapalalla sekä nälän että pureskelunhalun. Syön päivällisellä paljon, koska yritän viimeiseen asti välttää tilannetta jossa illalla nälkä kurnii eikä sen takia saa unta. Se on suora tie helvettiin, eli jääkaapille ja holtittomaan syömiseen. Tuota tilannetta ei onneksi ole ollut vuosiin.
Joka tapauksessa kokonaiskalorien pitäisi ratkaista. Esimerkkipäivässäni kaloreita tuli hieman päälle 1600 vaikka päivällisellä oli 2 viipaletta ruisleipää ja 1 rkl voita (näistä kaloreita yhteensä 220).
En vaan usko. Joko valehtelet kuten lihavat syömisensä yleensä, tai nuo pitävät paikkansa mutta annoskoot on ämpärillisiä. Mitenkään muuten et voi olla lihava.
Mulla painoindeksi on ollut koko aikuisuuden ikähaarukka 18 -55 -vuotiaana) bmi 19 - 22, ja siihen on ollut viisi syytä.
- syön 3 ateriaa päivässä. Paljon perusruokaa, joten en jaksa napostella enkä syödä välipaloja, kuin banskuja.
- aterioilla on aina terveellisiä hiilihydraatteja, ruisleipää tai näkkäriä jotka pitävät nälän poissa pitkään. En syö höttöhiilareita, koska ne eivät maistu miltään ja niistä tulee turvottava, pöhnäinen olo. (En vältäniitä painonhallinnan vuoksi vaan siksi, että kunnon tumma leipä on vaan niin hyvää!)
- olen kai laiska, koska en jaksa tehdä kermakastikkeita ja valmistaa salaattia vaan pilkon vihanneksia sellaisenaan lautaselle. Niiden oma maku riittää. Nam! En myöskään lorauttele työlounaalla rasvaisia kastikkeita, koska ne peittävät ruuan perusmaun.
-herkuttelen banaaneilla. Niitä syön 2-3 päivässä.
-en koskaan juo limuja, koska niistä ei tule kuin hampaisiin niljakas sokeriketto. Sen sijaan juon rasvatonta piimää joka on vaan niin paljon raikkaampaa kuin yksikään limu. Vettä juon ja paljon! Usein nälän tunne voi ollakin nesteenpuutosta ja se selviää, kun hörppää vettä ja katsoo, auttaako se.
Lopuksi:syön herkkuja: kesällä jäätelöä, talvella suklaata.
Vaa'alla käyn lähes joka aamu. (Tai ainakin 2 krt viikossa) Olen tehnyt tätä viimeiset 20 vuotta. Jos se näyttää kilon enemmän, en syö herkkuja sinä päivänä. Joskus paino on pudonnut pari kiloa. Juon silloin enemmän vettä. Yritän nostaa painon vedellä,siis..aika outoa varmaan, mutta elimistö toimii paremmin. Jos edelleen paino on alhaalla syön ison jäätelöannoksen.
Lihavuudesta on tullut normi koska lihavuuden aiiheuttavista elämäntavoista on tullut normi.
Tässäkin keskustelussa herkuttelu katsotaan normaaliksi, mutta jo 6 tuntia liikuntaa viikossa poikkeukselliseksi aktiivisuudeksi (keskivertosuomalainen kuluttaa enemmän kuin tuon jo töllön tapittamiseen/nettisurffailuun jne, ajan puutteesta ei siis ole kiinni).
Jos rima vedetään noin alas, totta kai pitää olla melkoiset lottogeenit ettei liho.
Minä olen kuulemma syntymälaiha. Liikun 6 tuntia tai enemmän viikossa, sis. lenkit ja sali. En ole liikunnallinen saati urheilullinen sitten mitenkään koska hyvä kun täytän minimiliikuntasuositukset.
Syön tavallista ruokaa. Ei sokerisia/suolaisia herkkuja eikä alkoholia viikolla. Siis ollenkaan. Viikonloppuna saunakalja ja joskus pieni karkkipussi (100-200 grammaa, ei megasuperkokoja). Joskus viihteelle, silloin alkoholia useampi annos, ja ehkä roskaruokaa.
Jos vähennän liikkumista tai lisää napostelua vähääkään, paino alkaa kertyä heti. Pari kuukautta ja hupsista onkin vatsaa ja jenkkakahvojen alut. Ja miksei tulisi? Liikkumattomuus ja herkuttelu eivät todellakaan ole ihmiselle luontainen tai normaali elämäntapa. Kavereille "saunakaljat" ja pikkuherkut maistuvat useammin, ja se näkyy.
M 42v 172cm/65kg
Vierailija kirjoitti:
Jos painoa tulee 1-1,5 kg pudotan sen HETI pois.
Pudotukseen toimii muutaman päivän sitruunavesi aamulla ja päivällä vihreistä tehtyä salaattia ja greippejä.
Kestän muutaman päivän nälkää hyvin.
Syön lounaan töissä.
Muun ruuan tilaan kotiin kauppakassipalveluna.En käy kaupassa.
Herkkuja syön 1-3 krt/kk.Nainen 44v/163cm/50 kg
Muutaman päivän pudotuksessa lähtee kaikkea muuta paitsi rasvaa - ja sitten ihmetellään kun lihoo takaisin.
Olen ollut ylipainoinen, mutta työpaikalla saatiin n 10 v sitten joululahjaksi jotain liikuntaan liittyvää ja valitsin pt.n.
Yritti tehdä kuntosalisuunnitelmaa, mutta en tykännyt käydä salilla.
Mietittiin eri liikuntalajeja ja tajusin oikeesti tykkään vaan uimisesta.
Asun taloyhtiössä, jossa on 40 m pitkä uima-allas. Käyn joka arki uimassa tunnin.
Asumme 3 krs ja työpaikkani on myös 3 krs. Kävelen käytännössä aina portaat.
Pt.n kanssa suunniteltiin ruokailija.
Minulla on 20 reseptiä, jotka sisältävät alle 1000 kaloria ja teen joka päivä sekoituksen, johon tulee jogurttia, kauramaitoa, rahkaa, kaurahiutaleita ja marjoja. Syön tätä 3 krt vkossa. Marjoja vaihtelen.
Käyn joka ma vaa alla ja painan 55-57 kg, olen 170 cm pitkä.
En mä pysykään jos en harrasta säännöllisesti liikuntaa ja tarkkaile syömisiä. Liikunta viikossa 3 x kuntosali, pari kävelylenkkiä + pyöräilen joka paikkaan. Alkoa en juuri käytä ja pyrin syömään sen puoli kiloa kasviksia päivässä. Herkkujakin on kyllä näillä menetelmillä varaa syödä muutamana päivänä viikossa (esim. suklaapatukka tai pari palaa juustokakkua).
En tee mitää stressaavaa ja nukun paljon. Makea ei oikein maistu. En edes liiku melkein yhtään. En syö viljaa enkä kasviksia hirmuisesti. Pääsääntöisesti eläinperäisiä tuotteita.
Vierailija kirjoitti:
En ole opettanut itseäni syömään älyttömän makeita/äiteliä teollisuuden tuotteita. En ole opettanut itseäni tunnesyömään. En ole opettanut itseäni napostelemaan koko ajan jotain, vaan syön viisi krt päivässä, kaksi kunnon lämmintä ateriaa normaalia ruokaa (ei teollisuuskamaa).
Eli pääroolissa on henkinen hyvinvointi sellaisenaan - ei sen säätely ruualla tai riippuvuuksien kehittäminen teollisuuden ravinnon kaltaisiin tuotteisiin.
Vei sanat suustani! Miksi, oi miksi on olemassa virvoitusjuomia?!?! Jo niiden käytön lopettaminen ei uhkaisi terveyttä mitenkään. Vai paljonko keinotekoisia makuaineita, värejä, hiilihappokuplia ihmisen elimistö tarvitsee? Montako veteen sulatettua sokeripalaa? Tai keinomakeuttajaa? Montako rahaa täytyy maksaa ja pulloa, tölkkiä edes taas kuljettaa, että ihmisen varsi VIRVOITTUU?
Olen kauheassa työssä, jota et vois ymmärtää.
En saa suupalaa alas.
Hyvin pysyvät linjat.
Oksettaa koko ajan.
Pysyin hoikkana kun liikuin joka paikkaan pyörällä ja kävellen. En omista ajokorttia. Söin harvoin ulkona tai roskaruokaa. Herkkuja söin, mutta harvoin. Kävin myös salilla. Elämäntapa ei ollut passiivinen enkä silloin vielä tehnyt istumatyötä tai käynyt aina työ lounaalla ulkona. Nyt syön stressiin herkkuja ja elämäntapa passiivisempaa. Toki liikun vieläkin ja myös hyötyliikuntaa harrastan. Mutta nykyään täytyy nähdä enemmän vaivaa ulkonäön eteen kuin nuorempana.
Itse olen huomannut, että itsekurilla ja liikunnan lisäämisellä ei saa juuri mitään tapahtumaan, paitsi oman stressitason nousemaan ja paino sitten seuraa perässä.
Liikun työmatkat kävellen, ja olen huomannut, että jos olen asunut jossain vaiheessa lähempänä niin paino nousee. Työni on fyysistä, mutta ei raskasta. Olen ollut pari kertaa vammasta johtuen sairaslomalla, ja silloin paino nousee, vaikka miten lisäisi pari kettaa viikkoon liikuntaa. Jos elämän perus rakenteet on passiiviset, niin ei joku pari kertaa viikossa urheilu auta mitään.
Ruokavalioni on vegaaninen, kasvispainotteinen, syön pähkinöitä, suklaata, juustotonta pizzaa, kotitekoisia hampurilaisia yms miten paljon huvittaa. En käytä alkoholia, sokerijuomia tai makeisia, energiajuomia, teollisia leivonnaisia tai valmisruokia.
Olen aina jotain alle 60kg/173cm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa tämä sama kysymys toisinpäin, että miten paljon lihavat päivittäin syövät tai miten vähän liikkuvat? En ole itse koskaan ollut lihava. Rakastan syömistä, ja syön mielestäni niin paljon kun vaan tekee mieli, ja olen silti aina ollut tosi hoikka. En voi kuvitella mitä minun pitäisi tehdä että olisi edes teoriassa mahdollista lihoa. Jotenkin siis uskon että geeneistä on aika paljon kiinni tämä.
Kiva kun kysyit! Olen äimistyneenä lukenut tätä ketjua ja täytyy sanoa, että olo on aika lannistunut tällä hetkellä.
Minun tyypillinen päiväruokailuni on esim. seuraavanlainen:
Klo 9 kaurapuuroa, ruisleipä, päällä esim. hummusta tai kalkkunaleikettä sekä vihanneksia
Lounas klo 12: kanasalaatti (1 broilerin rintafile sekä paljon kasviksia)
Välipala klo 16: Elovena kaurapatukka kahvin kanssa, vaihtoehtoisesti joku hedelmä, karjalanpiirakka, babyporkkanoita tms. mitä sattuu löytymään
Illallinen klo 18: Riisiä ja linssimuhennosta, jossa paljon kasviksia. Salaatti. Nälässä saattaa lisänä mennä 2-3 viipaletta ruisleipää ja päällä voita tai hummusta. Joskus santsaan.
Iltapala klo 21: Smoothie, jossa banaani, chia-siemeniä, pinaattia, mansikoita tms. Jos on nälkä niin näkkileipää ja hummusta vielä päälle.
Juomana pelkkää vettä.
Ei juurikaan makeaa, nuo jotkut välipalapatukat täyttävät vähäisen makean tarpeeni. Tiedän, että ne eivät ole terveellisiä, mutta enpä ole parempaakaan vaihtoehtoa keksinyt. Maitotuotteita en käytä juuri ollenkaan, eli juustoa, kermaa ym. ruokavaliossani ei ole ollut vuosiin. Voita leivän päällä harvakseltaan, paistamisessa oliiviöljyä. Pari kertaa kuussa saattaa mennä pullollinen viiniä kerralla. Viikonloppuisin saunan jälkeen miehen kanssa puoliksi pieni pussi esim. linssisipsejä tai hummussipsejä, jolloin juon myös yhden 0,5 oluen.
Autoa ei ole, 3 kilometrin työmatka taittuu kävellen tai pyöräillen. Joogaan kaksi kertaa viikossa. Viikonloppuisin liikun paljon luonnossa.
Olen 170 / 87. Noin kolmekymppiseksi olin hoikka. Ruokavalioni koostui pizzasta, makkarasta ym. helposta ruuasta. Alkoholia meni paljon, kasviksia ei ollenkaan.
30 kiloa tuli "huomaamatta" 30 ikävuoden jälkeen. Vaihdoin silloin fyysisestä istumatyöhön. Kun havahduin tilanteeseen, muutin ruokavalion nykyisen kaltaiseksi. Jätin juustot, pizzat ym. pois kerralla ja sain sillä aikanaan noin 4 kiloa pois vuoden, parin aikana. Loput jäivät ja ovat pysyneet vuosia. En koe pystyväni karsimaan enää ruokavaliota, koska en halua elää nälässä ja tiedän kokemuksesta että nälkä ajaa minut ahmimiskohtauksiin. Kaloreita olen joskus laskenut ja tiedän että niitä saan 1600-1800 päivässä.
Sellaisen olen huomannut hoikissa, että moni heistä on koko ajan liikkeessä. Ihan pientä arjen touhuamista, tai sitten vaikka naputtaa jalalla lattiaa jos ei muuta. Itse olen hyvin staattinen enkä harrasta sellaista ympäriinsä hääräilyä. Minulla on jokin vastenmielisyys liikuntaa kohtaan, ja valitsen hissin portaiden sijaan, ellen sitten pysähdy ajattelemaan ja päätä toisin.
Uskon, että paino on enemmän kuin kalorien kulutuksen ja saannin suhde. Uskon, että siitä määräävät eniten hermosto, hormonit ja suolisto. (Jotka myös vaikuttavat tuohon pieneen liikehdintään, joka ei ole ihmisen tietoisesti päätettävissä.) Näihin on vaan vaikea itse lähteä vaikuttamaan koska edes tiede ei tunne niiden toimintaa kunnolla. Myös geenit vaikuttavat. Äitini on aina ollut ylipainoinen, mutta en ole nähnyt hänen syövän koskaan paljoa. Isäni on hoikka, ja samanlainen ruumiinrakenne on siskollani joka puputtaa ruokaa koko ajan. Minä muistutan äitiäni enemmän kaikin tavoin.
Tässä iässä olen lähes valmis luovuttamaan ja hyväksymään painoni, koska ei tässä tunnu muukaan auttavan. Nuorena olin kaunis ja nykyään on rentouttavaa kun saa olla rauhassa. Oma mies tuntuu kuitenkin tykkäävän kovastikin. Yhteiskunnan läskiviha satuttaa, mutta yritän sulkea silmäni siltä ja harvoin esim. av:lla avaan painoon liittyviä keskusteluja. Olen täysin terve ja sairauslomapäivää en ole pitänyt 13 vuoteen.
Teki jotenkin hyvää avautua, kiitos av :)
Onkohan tuo leivän syöminen sinulle enemmän tapa/himo kuin oikeasti nälkään syömistä? Jos sinulla illalla on oikeasti vielä smoothien (ja kaiken päivän aikana syömäsi) jälkeen nälkä, niin se ei kyllä näkkäriä syömällä lähde, jos et puolta paketillista vedä kerralla. Samoin kuin päivällisellä, jos syöt jo riisiä, linssikastiketta kasviksilla ja salaattia, niin ei sinun pitäisi tarvita nälkää taltuttamaan enää kolmea (!) viipaletta leipää.
Tässä voi olla perää. Ruisleipä on liian hyvää, että sitä söisi vain nälkään, vaan helposti menee vielä ylimääräinen viipale. En kuitenkaan joka päivä syö noita kaikkia, eli jos olen päivällisellä syönyt leipää, iltapalalla smoothien kanssa en sitä enää tarvitse. Jos en ole, esimerkiksi pieni pyöreä ruisnäkkileipä jonka päällä hummusta ja vihanneksia, vie iltapalalla sekä nälän että pureskelunhalun. Syön päivällisellä paljon, koska yritän viimeiseen asti välttää tilannetta jossa illalla nälkä kurnii eikä sen takia saa unta. Se on suora tie helvettiin, eli jääkaapille ja holtittomaan syömiseen. Tuota tilannetta ei onneksi ole ollut vuosiin.
Joka tapauksessa kokonaiskalorien pitäisi ratkaista. Esimerkkipäivässäni kaloreita tuli hieman päälle 1600 vaikka päivällisellä oli 2 viipaletta ruisleipää ja 1 rkl voita (näistä kaloreita yhteensä 220).
En vaan usko. Joko valehtelet kuten lihavat syömisensä yleensä, tai nuo pitävät paikkansa mutta annoskoot on ämpärillisiä. Mitenkään muuten et voi olla lihava.
Näin tämä kuitenkin on. Sen tiedän, että monet lihavat arvioivat syömisensä alakanttiin ja jättävät laskematta suklaapaloja ja juustoviipaleita jotka tuntuvat mitättömältä mutta niistä kertyy hirveästi kaloreita. Minä kuitenkin olen laskenut kaloreita niin paljon että se on opettanut minua arvioimaan syömisteni määrät ja miksipä en laskisi niitä todenmukaisesti koska tavoitteeni on ollut saada tilanne muuttumaan, ei että se jatkuisi ennallaan.
Joku vikahan tässä tietenkin on. Pointtini onkin se, etten vaan enää usko kaloreiden vähyyden olevan se millä tilanne ratkaistaan. Uskon, että minulla on jotain häikkää hormonitoiminnassa tai suolistossa. Olen opettanut kehoni tarrautumaan hengenhädässä joka ikiseen kaloriin ja sen vuoksi olen vähäenerginen, siinä missä jonkun toisen systeemi käyttää kaloreita surutta ja pistää ihmiseen liikettä, koska tietää että polttoainetta on jatkuvasti riittävästi käytössä. Näin minullakin oli aikoinaan. Patrik Borg tai joku muu laihdutusguru on joskus sanonut, että suurin syy ylipainoon on syödä liian vähän. Toiseksi suurin on syödä liian paljon.
Enkä tarkoita, että pitäisi vain alkaa mättämään ruokaa, jotta laihtuisi. Minun kaltaisellani "laiskalla systeemillä" se johtaisi tietenkin tuhoon. Avain olisi systeemin muuttaminen, mutta se onkin asia erikseen miten se tehdään.
Juoksemalla noin joka toinen päivä.