Hoikat! Miten pysytte kokoajan kuosissa ja hyvässä kunnossa???
Kaikki tuntemani ja tietämäni hoikat miehet kuin naiset pysyvät hoikkina, terveinä ja näyttävät AINA hyviltä. Miksi? Mitä syötte ja miten kuntoilette? Haluan itsekin pysyä aina hoikkana ja näyttää hyvältä. Syöttekö muuta kuin kasviksia ja juotte vettä ja lenkkeilette 24/7?
Kommentit (280)
181 jatkaa.
Syön ihan mitä vain. Joka päivä ainakin suklaata (noin puoli levyä), usein yksi olutkin. Pizzaa tms. noin kerran viikossa. Sipsejä kerran tai kaksi viikossa. En tarkkaile ruokia, syön aina mitä tekee mieli. Mutta juoksen joka toinen päivä. Siksi en liho. Olen jo yli 40, joten aineenvaihduntakaan ei enää parhaimmillaan.
Juoksemalla välttämättä laihdu,mutta ei kyllä lihokaan. Pysyy normaalipainoisena.
60/165.
Kannattaa noudattaa ravitsemus- ja liikuntasuosituksia, jos on ongelmia painon ja kunnon kanssa, eikä välttämättä ottaa mallia jonkun toisen syömisistä. Itse olen aina ollut hoikka, enkä ole kaloreita laskenut tai herkkuja vältellyt. Kun olin parisuhteessa, tuli syötyä enemmän pizzaa, jäätelöä ja olutta/viiniä ja liikunta rajoittui hyötyliikuntaan. BMI oli 16-17. Nykyään pyrin syömään terveellisemmin, en painon takia vaan terveyssyistä. Syön neljä kertaa päivässä niin paljon, että nälkä lähtee ja sitä, mitä mieli tekee. Harrastan leipomista ja makeita herkkuja tulee syötyä säännöllisesti, muttei mitään överimääriä. En käytä kevyttuotteita tai välttele hiilareita. Rupesin liikkumaan enemmän muutama vuosi sitten (terveyssyistä, en laihduttaakseni) ja yritän vähän saada lihasmassaakin. Paino onkin noussut pari kolme kiloa.
N 44 v / 164 cm / 49 kg / BMI 18.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geeneistä kiinni ainakin minulla. Liikun nimittäin vain työmatkat (30min suuntaansa) ja kerran viikossa käyn tanssitunnilla. Syömisetkin ovat useimmiten kaukana terveellisestä. Sipsipussi nytkin tuossa vieressä :D
Kuusi tuntia liikuntaa viikossa ei ole mikään perusjuttu edes kuntoilun harrastajalle.
Miksei ole. Itse kävelen noin 9-12km päivässä, lähes joka ikinen päivä ja treenaan salilla parhaimmillaan 4-6 tuntia viikko. Silti tuntuu että olen laiska ja heikossa kunnossa. Usien huimaa, pää särkee ja olemus on löysä ja vetelä. Ylipainoa on 10kg. En napostele joten vika on jossain ruuan kohdalla määrissä. Olen kasvissyöjä pääosin, kalaa syön kotimaisen kalan, lohen ja tonnikalan muodossa. Silti paino heittelee joskus useitakin kiloja viikossa ja on hitaasti nousujohteinen. Välillä tulee kausia kun olen fyysisesti täysin poikki ja voimaton. Nytkin on sitä enkä tiedä pitääkö minun mennä salille vain olla menemättä ja ylipaino tuntuu tosi tukalalle.
Suosittelen lääkärikäyntiä. Olen kyllä samaa mieltä että 6 tuntia liikuntaa on ihan normaali määrä.ja tavikselle tulee varmasti enemmänkin täyteen, kun liikunta ei kuitenkaan ole synonyymi sille että vedetään kaasu pohjassa. Jo hyötyliikunnasta pitäisi tulla tuo täyteen.
Minä olen siis lihonut sen jälkeen kun aloitin aktiivisen liikunnan. Olen lihonut yli 10cm kauttaaltaan aloitettua liikunnan 3 vuotta sitten ja kiloja tullut kaikkiaan 14. Olin siro vartaloltani, nyt olen pönäkkä ja paljon roikkuvamman ja vetelämmän näköinen kuin sohvaperunana. Mitään terveydellistä syytä ei ole löydetty. Mietin pitäisikö vaan keskittyä pelkästään ruokaan ja kardioon ja jättää rankka puntinnosto. Minulla on nykyisin todella kovia nivelkipuja ja kävely on toisinaan ihan tuskaa.
Kyllähän sitä helposti lihoo, jos ei juuri kävele mihinkään ja kalorit on yli pelkän lepokulutuksen. Harva ihminen tuntuu kävelevän päivän mittaan 10 000 askelta ihan vain arkena.
Olen ollyt hoikka koko elämäni, mutta syy siihen on se, että syöminen ja kulutus on ollut tasapainossa.
Vierailija kirjoitti:
Jo opiskeluaikoina huomasin, että saatoin lappaa itseeni karkkia, ranskiksia, pitsoja ja hamppareita sekä olutta mielin määrin ja painoin aina vain 50-52 kiloa. Samaan aikaan pulleammat opiskelukaverini tuskailivat porkkanaraasteidensa kanssa ja kävivät juoksulenkeillä. Käsi sydämellä en tehnyt mitään ansaitakseni laihuuteni. Ihmiset ovat erilaisia. Piste.
Vaihdevuosissa aloin yhtäkkiä lihomaan holtittomasti, eli ihan tämmönen amatöörin analyysini olisi, että minulla painoon vaikuttaa ainakin hormonit.
No pelkillä vihanneksilla jo proteiininpuute pitää lihavana - eikä ole muutenkaan terveellistä kun solujen perusrakennusaine puuttuu.
Vaikea ymmärtää, miten tietämättömiä ihmiset on edelleen tämän asian suhteen. Ainoat salaisuudet on ruokavalio ja liikunta. Ruokavalio ei tarkoita, että joka päivä syödään samoja ruokia eikä siitä voi joustaa, vaan runko sille, mitä, milloin ja miten paljon kannattaa syödä. Aina ei tarvitse olla ehdoton, mutta jos noudattaa 90 % ajasta suunnitelmaa, ei mitään yllätyksiä tule tapahtumaan.
Syön ihan niin paljon kuin haluan ja ihan mitä vaan tekee mieli. Oikeastaan aina. Mun vaan yleensä tekee mieli aika vähän ruokaa ja syön aika vähän niin pakko useamman kerran viikossa vetää herkkuja ettei lihasmassa katoaisi täysin.
Urheiltua tulee keskivertoihmistä huomattavasti enemmän kyllä, vähintään 10-20h viikossa oikeastaan joka ikinen viikko ympäri vuoden. Joten eipä vaaraa hirveesti lihoa näillä kulutusmäärillä yhdistettynä huonoon ruokahaluun. Bmi 17,9 ja rasvaprosentti 11.
Nytkin tässä vetelen irtokarkkipussia, eilen kävin pizzalla. En sano että ruokavalioni olisi jotenkin terveellinen tai tavottelemisen arvoinen, tämä sopii juuri minulle hyvin että syön luonnostaan vähän ja joinakin päivinä tankkaan sitten tiheämpienergista ruokaa.
Ihmisten omat käsitykset ja todellisuus eivät ole linjassa keskenään.
Tutkimuksissa on todettu että yksilölliset erot ovat marginaalisia, ja ns. poikkeustapauksia on äärimmäisen harvassa.
Sama pätee suosittuun selitykseen "säästöliekistä". Juttujen perusteella kun syö vähänkin alle kulutuksen, elimistö siirtyy säästöleikille ja lihoo vaikkei söisi mitään. Todellisuudessa niin ei käy helposti, etenkään jos olet ylipainoinen, ja energiaa kuluu yhä melkeinpä sama määrä. Pakko, koska ellei kuluisi, et pysyisi elossa. Siksi keskitysleireillä ei ollut ylipainoisia.
Ihmiset valehtelevat siitä mitä syövät, jopa itselleen. Niissä herkuissa on valtava määrä kaloreita, eikä niitä tarvitse mättää kaksin käsin jotta lihoo. Yhdessä "pikkuherkussa" voi helposti olla tuplamäärä kaloreita kuin isossa lautasellisessa terveellistä ruokaa. Lisäksi kukaan ei tarkkaile toista ihmistä 24/7. Se laiha ystäväsi joka syö kuin hevonen työpaikalla, ei välttämättä syö kotona. Se ylipainoinen joka syö porkkanaraastetta töissä, napsiikin kotona 200-400 kalorin välipaloja illan mittaan.
Niin kauan kun ei olla laboratorio-olosuhteissa, voi valehdella itselleen että varmaan se on ne geenit ja säästöliekki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geeneistä kiinni ainakin minulla. Liikun nimittäin vain työmatkat (30min suuntaansa) ja kerran viikossa käyn tanssitunnilla. Syömisetkin ovat useimmiten kaukana terveellisestä. Sipsipussi nytkin tuossa vieressä :D
Kuusi tuntia liikuntaa viikossa ei ole mikään perusjuttu edes kuntoilun harrastajalle.
Miksei ole. Itse kävelen noin 9-12km päivässä, lähes joka ikinen päivä ja treenaan salilla parhaimmillaan 4-6 tuntia viikko. Silti tuntuu että olen laiska ja heikossa kunnossa. Usien huimaa, pää särkee ja olemus on löysä ja vetelä. Ylipainoa on 10kg. En napostele joten vika on jossain ruuan kohdalla määrissä. Olen kasvissyöjä pääosin, kalaa syön kotimaisen kalan, lohen ja tonnikalan muodossa. Silti paino heittelee joskus useitakin kiloja viikossa ja on hitaasti nousujohteinen. Välillä tulee kausia kun olen fyysisesti täysin poikki ja voimaton. Nytkin on sitä enkä tiedä pitääkö minun mennä salille vain olla menemättä ja ylipaino tuntuu tosi tukalalle.
Suosittelen lääkärikäyntiä. Olen kyllä samaa mieltä että 6 tuntia liikuntaa on ihan normaali määrä.ja tavikselle tulee varmasti enemmänkin täyteen, kun liikunta ei kuitenkaan ole synonyymi sille että vedetään kaasu pohjassa. Jo hyötyliikunnasta pitäisi tulla tuo täyteen.
Minä olen siis lihonut sen jälkeen kun aloitin aktiivisen liikunnan. Olen lihonut yli 10cm kauttaaltaan aloitettua liikunnan 3 vuotta sitten ja kiloja tullut kaikkiaan 14. Olin siro vartaloltani, nyt olen pönäkkä ja paljon roikkuvamman ja vetelämmän näköinen kuin sohvaperunana. Mitään terveydellistä syytä ei ole löydetty. Mietin pitäisikö vaan keskittyä pelkästään ruokaan ja kardioon ja jättää rankka puntinnosto. Minulla on nykyisin todella kovia nivelkipuja ja kävely on toisinaan ihan tuskaa.
Kannattaa ehkä miettiä niitä "palkkareita" uusiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa paha mieli tästä ketjusta, minulla on hoikan elintavat mutta pulskan ihmisen vartalo.
Tämä on suurin vale. Jos syöt vähemmän kuin kulutat, sinä laihdut.
No sinulla ei taidakaan olla kilpirauhasen vajaatoimintaa että ooppa hiljaa.
Tuleeko siinä siis energiaa tyhjästä?
Salilla naurattaa läskit, jotka se säälittävän treenin jälkeen vetävät aina "palkkaria" :D Näitä lihottavia ravintolisiä ei juuri kukaan oikeasti tarvitse.
Aamulla ruisleipä x 2 juustolla ja kurkulla, iso kahvi maidolla. Kaikki normirasvaisia, ei mitään kevyt.
Lounas kana/kasvissose jne keitto, salaattilautanen jossa esim papuja, linssejä, vesimelonia, jotain missä majoneesia/kermaviiliä jne. Kahvi
Päivällinen falafel, perunamuussi, valkosipulikermaviilikastike, pikkutomaatti-kurkku-sipuli-korianterisalaatti.
Sitten esim vaniljajäätelöä hillolla, lettua, suklaapatukka (joku näistä, harvemmin useampi)
Päivittäiset askelet on about 8 000 luokkaa, salilla kerran viikkoon.
Mulla tärkein asia on ollut pitkäjänteisyys. Vaikka kerran jäisi viikosta sali väliin, menen ensi viikolla. Vaikka söisin liikaa, niin en masennu ja heitä hanskoja tiskiin, tai aloita mitään nälkäkuuria. Vaan palaan normaaliin.
Tasaista arkea. Liikunta auttaa eniten nukkumiseen. Jos hikoilu jää pois, huomaan ettei uneni ole tarpeeksi syvää. Väsyn seuraavien päivien aikana helpommin.
En oikeasti edes tykkää makeasta ja osaan jättää leivät ottamatta ruoan rinnalle.
Laihduin, kun vähensin leivänsyöntiä.
121212 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ehkä miettiä niitä "palkkareita" uusiksi.
En käytä. Lihasmassaa on 34kg joten on ihan tarpeeksi. Tietysti kun painon kertymisongelma ratkeaa niin mietin uusiksi.
En oikeasti edes ymmärrä kuinka on mahdollista lihoa. Miten pystyy syömään enemmän kuin kuluttaa? Pakko siinä olla jotain häiriötä taustalla, luulisi että terve keho tunnistaisi kun on syönyt tarpeeksi. Ja varsinkin jos ei liiku yhtään ja tarvitsee vähemmän energiaa, miten silloin edes tekee mieli syödä paljon? Mulla itelläni on todella vaikeaa esim saada syötyä jos ei jonakin päivänä jostain syystä ole päässyt urheilemaan, keho ei kaipaa energiaa. Silloin taas jos urheilen (eli 99% päivistä.), syön aina niin paljon kuin jaksan. Ja painoindeksi merkittävän alipainon puolella ("alipaino", oikeasti aika normaali urheilullisen ihmisen lihaksikas ja matalarasvainen kroppa). Että ei kyllä todellakaan tarvitse mitenkään säännöstellä. Voin oikeastaan syödä mitä huvittaa koska luotan siihen että kehoni tietää mitä mun kannattaa syödä. Mieliteot eivät haittaa, silloin kuuntelen kehoani enkä kiellä itseltäni sitä suklaapatukkaa kaupassa koska mieliteko kertoo vaan siitä että kehoni tarvitsee lisää energiaa. Terveellä ihmisellä tuskin näitä mielitekoja tulee niin usein että pääsisi lihomaan.
Käyn vaa'alla pari kertaa kuussa. Jos paino menee yli 59 kilon niin sitten syön vähemmän karkkia ja lenkkeilen enemmän seuraavina viikkoina. En kuitenkaan kiellä itseltäni mitään ja varsinkin talvisin tulee istuttua sohvannurkassa karkkipussin kanssa vähän liikaa.
Harrastan paljon hyötyliikuntaa (työmatkapyöräily, kauppaan kävely yms. vaikka autokin on pihassa) ja lisäksi kunnon hikiliikuntaa vähintään 2 kertaa viikossa. Syön hyvin kasvispainotteisesti. En juo kaloreita, eli limut on aina light ja alkoholia juon vain juhlissa. Ruoka on kevyttä ja terveellistä. En käytä voita, kermaa, lihaa tms.
En tiedä. Syön kaikkea ja mielestäni vieläpä aika paljonkin. Ehkä se vaikuttaa, että meillä on koira, jonka ulkoilutus on lähinnä minun vastuullani, ja teemme pari pitkää reipasta lenkkiä päivittäin. Kävelen siis hyvin tuollaiset 12 - 15 km päivässä, mikä kai on istumatyöläiselle aika paljon. Muutakin höytyliikuntaa tulee vanhan omakotitalon töistä ja puutarhaharrastuksesta, ja kun lapset olivat pieniä niin tulihan siinä heidänkin kanssaan telmittyä (nyt teinit eivät äiskää enää kelpuuta mukaan). Varsinaista kuntoilua en harrasta muuta kuin joogatyylistä venyttelyä, tuskin se paljon energiaa kuluttaa. Jos on jotain liikunnallista aktiviteettia perheen tai ystäväpiirin kanssa (patikka- tai pyöräretki, sienestys, sulkapalloa, tansseissa käyntia tms.) niin osallistun ihan mielelläni, mutta tarkoitus ei ole kuntoilu vaan yhdessä oleminen. Televisionkatseluni on melko vähäistä (ei edes joka viikko), samoin alkoholinkäyttö satunnaista, eikä kännykkäkään ole kasvanut käteen kiinni.
Pidän välillä paastopäiviä, etenkin jos paino on päässyt nousemaan niin laihdutan sen heti pois. Sitten päivittäin tulee vähintään 10 000 askelta, useimmiten yli 20 000 eli liikun paljon kävelemällä.
Jo opiskeluaikoina huomasin, että saatoin lappaa itseeni karkkia, ranskiksia, pitsoja ja hamppareita sekä olutta mielin määrin ja painoin aina vain 50-52 kiloa. Samaan aikaan pulleammat opiskelukaverini tuskailivat porkkanaraasteidensa kanssa ja kävivät juoksulenkeillä. Käsi sydämellä en tehnyt mitään ansaitakseni laihuuteni. Ihmiset ovat erilaisia. Piste.
Vaihdevuosissa aloin yhtäkkiä lihomaan holtittomasti, eli ihan tämmönen amatöörin analyysini olisi, että minulla painoon vaikuttaa ainakin hormonit.