Hoikat! Miten pysytte kokoajan kuosissa ja hyvässä kunnossa???
Kaikki tuntemani ja tietämäni hoikat miehet kuin naiset pysyvät hoikkina, terveinä ja näyttävät AINA hyviltä. Miksi? Mitä syötte ja miten kuntoilette? Haluan itsekin pysyä aina hoikkana ja näyttää hyvältä. Syöttekö muuta kuin kasviksia ja juotte vettä ja lenkkeilette 24/7?
Kommentit (280)
En ole opettanut itseäni syömään älyttömän makeita/äiteliä teollisuuden tuotteita. En ole opettanut itseäni tunnesyömään. En ole opettanut itseäni napostelemaan koko ajan jotain, vaan syön viisi krt päivässä, kaksi kunnon lämmintä ateriaa normaalia ruokaa (ei teollisuuskamaa).
Eli pääroolissa on henkinen hyvinvointi sellaisenaan - ei sen säätely ruualla tai riippuvuuksien kehittäminen teollisuuden ravinnon kaltaisiin tuotteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Syön säännöllisesti ja pelkästään kasvisruokaa ja kalaa. Juon aina ruoan kanssa jääkylmää vettä, en ikinä limuja/mehua. En napostele tai osta kotiin kauppojen eines/valmisruokaa. Pidän huolta kaikkien vitamiinien saamisesta. En oikeastaan liiku paljoakaan
, 80% ihmisen painosta määräytyy pelkästään ruoan perusteella. Olen todella hoikka.Syön samalla tavalla kuin sinä. Kasvisruokaa itse tehtynä, joskus kalaa tai kanaa. En juo mitään kalorillista tai keinomakeutettua. Syön vain aterioilla, en niiden välissä. Syön vasta kun on nälkä. En ikinä käytä eineksiä.
En todellakaan ole hoikka, bmi 25.4 enkä mitenkään saa alas. Tasan ei käy...
Syöt liikaa kaloreita verrattuna kulutukseesi. Yksinkertainen fakta.
Fyysisesti raskas työ ja kerran tai joskus kahdesti viikossa kolme tuntia kerrallaan liikuntaa (jossa vettä menee kolmisen litraa per mies hikoilun takia) ystävien kanssa. Painoa en juuri seuraile, se on siellä 80-85 kilon seudulla ollut jo vuosia mutta jos vatsan seudulla alkaa lihasten erottuvuus heikentyä, vähennän oluen juontia muutamaksi viikoksi ja jätän leivän syönnin kokonaan pois.
Kaloreita silloin katselen sen verran että n. 150-200 vähemmän mitä normaalisti tulisi syötyä niin ei tunnu nälkäkuurilta ja pyrin korvaamaan osan hiilihydraateista proteiinilla ja rasvalla.
Ennemmin omalla kohdallani aamiainen on pelkkä appelsiini tai muu hedelmä. Syön aamuisin vähän, nälkä ei haittaa. Iltaisin syön yleensä enemmän, saatan herkutella suklaata ym.
Mutta olen tarkka siitä, että jos paino nousee vähän, laihdutan sen takaisin.
Minulle nälän sietäminen on helpoin tapa pysyä hoikkana. Paino alkoi pysyä tasaisesti hallinnassa kun oivalsin tämän.
Näissä esimerkeissä jälkimmäinen kuulostaa minulle jo aika runsaalta aterialta aamulla. Olen vajaa nelikymppinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Ois kiva kuulla teidän annosesimerkkejä jonkun päivän ajalta, että mitä nuo päivän ateriat sisältää. Esim onko aamupala munakas ja appelsiini vai puuro, leipä, kananmuna ja hedelmä. Eli nuo pelkät ateriat ei kerro oikein mitään, niin kiva ois kuulla tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa tämä sama kysymys toisinpäin, että miten paljon lihavat päivittäin syövät tai miten vähän liikkuvat? En ole itse koskaan ollut lihava. Rakastan syömistä, ja syön mielestäni niin paljon kun vaan tekee mieli, ja olen silti aina ollut tosi hoikka. En voi kuvitella mitä minun pitäisi tehdä että olisi edes teoriassa mahdollista lihoa. Jotenkin siis uskon että geeneistä on aika paljon kiinni tämä.
Kiva kun kysyit! Olen äimistyneenä lukenut tätä ketjua ja täytyy sanoa, että olo on aika lannistunut tällä hetkellä.
Minun tyypillinen päiväruokailuni on esim. seuraavanlainen:
Klo 9 kaurapuuroa, ruisleipä, päällä esim. hummusta tai kalkkunaleikettä sekä vihanneksia
Lounas klo 12: kanasalaatti (1 broilerin rintafile sekä paljon kasviksia)
Välipala klo 16: Elovena kaurapatukka kahvin kanssa, vaihtoehtoisesti joku hedelmä, karjalanpiirakka, babyporkkanoita tms. mitä sattuu löytymään
Illallinen klo 18: Riisiä ja linssimuhennosta, jossa paljon kasviksia. Salaatti. Nälässä saattaa lisänä mennä 2-3 viipaletta ruisleipää ja päällä voita tai hummusta. Joskus santsaan.
Iltapala klo 21: Smoothie, jossa banaani, chia-siemeniä, pinaattia, mansikoita tms. Jos on nälkä niin näkkileipää ja hummusta vielä päälle.
Juomana pelkkää vettä.
Ei juurikaan makeaa, nuo jotkut välipalapatukat täyttävät vähäisen makean tarpeeni. Tiedän, että ne eivät ole terveellisiä, mutta enpä ole parempaakaan vaihtoehtoa keksinyt. Maitotuotteita en käytä juuri ollenkaan, eli juustoa, kermaa ym. ruokavaliossani ei ole ollut vuosiin. Voita leivän päällä harvakseltaan, paistamisessa oliiviöljyä. Pari kertaa kuussa saattaa mennä pullollinen viiniä kerralla. Viikonloppuisin saunan jälkeen miehen kanssa puoliksi pieni pussi esim. linssisipsejä tai hummussipsejä, jolloin juon myös yhden 0,5 oluen.
Autoa ei ole, 3 kilometrin työmatka taittuu kävellen tai pyöräillen. Joogaan kaksi kertaa viikossa. Viikonloppuisin liikun paljon luonnossa.
Olen 170 / 87. Noin kolmekymppiseksi olin hoikka. Ruokavalioni koostui pizzasta, makkarasta ym. helposta ruuasta. Alkoholia meni paljon, kasviksia ei ollenkaan.
30 kiloa tuli "huomaamatta" 30 ikävuoden jälkeen. Vaihdoin silloin fyysisestä istumatyöhön. Kun havahduin tilanteeseen, muutin ruokavalion nykyisen kaltaiseksi. Jätin juustot, pizzat ym. pois kerralla ja sain sillä aikanaan noin 4 kiloa pois vuoden, parin aikana. Loput jäivät ja ovat pysyneet vuosia. En koe pystyväni karsimaan enää ruokavaliota, koska en halua elää nälässä ja tiedän kokemuksesta että nälkä ajaa minut ahmimiskohtauksiin. Kaloreita olen joskus laskenut ja tiedän että niitä saan 1600-1800 päivässä.
Sellaisen olen huomannut hoikissa, että moni heistä on koko ajan liikkeessä. Ihan pientä arjen touhuamista, tai sitten vaikka naputtaa jalalla lattiaa jos ei muuta. Itse olen hyvin staattinen enkä harrasta sellaista ympäriinsä hääräilyä. Minulla on jokin vastenmielisyys liikuntaa kohtaan, ja valitsen hissin portaiden sijaan, ellen sitten pysähdy ajattelemaan ja päätä toisin.
Uskon, että paino on enemmän kuin kalorien kulutuksen ja saannin suhde. Uskon, että siitä määräävät eniten hermosto, hormonit ja suolisto. (Jotka myös vaikuttavat tuohon pieneen liikehdintään, joka ei ole ihmisen tietoisesti päätettävissä.) Näihin on vaan vaikea itse lähteä vaikuttamaan koska edes tiede ei tunne niiden toimintaa kunnolla. Myös geenit vaikuttavat. Äitini on aina ollut ylipainoinen, mutta en ole nähnyt hänen syövän koskaan paljoa. Isäni on hoikka, ja samanlainen ruumiinrakenne on siskollani joka puputtaa ruokaa koko ajan. Minä muistutan äitiäni enemmän kaikin tavoin.
Tässä iässä olen lähes valmis luovuttamaan ja hyväksymään painoni, koska ei tässä tunnu muukaan auttavan. Nuorena olin kaunis ja nykyään on rentouttavaa kun saa olla rauhassa. Oma mies tuntuu kuitenkin tykkäävän kovastikin. Yhteiskunnan läskiviha satuttaa, mutta yritän sulkea silmäni siltä ja harvoin esim. av:lla avaan painoon liittyviä keskusteluja. Olen täysin terve ja sairauslomapäivää en ole pitänyt 13 vuoteen.
Teki jotenkin hyvää avautua, kiitos av :)
Geenit ja hyötyliikunta.
Syön mitä mieli tekee.
N54
En ole juuri seurannut syömisiä mutta luulen että kropan ”ruoansäätely” toimii hyvin. Jos joskus on vähän epäterveellisempi päivä, ei tee mieli rasvaista ruokaa sitten pariin päivään. Jos kalorit jää vajaaksi niin sitten himoitsen roskaruokaa. Jos en ole saanut kasviksia tai hedelmiä vähään aikaan niin sitten saattaa tulla himo vaikka appelsiineihin. Luotan siihen että kroppa kertoo mitä se tarvitsee.
Lisäksi kasvoin isossa perheessä, jossa esim. Yksi sipsipussi tai karkkipussi jaettiin kaikkien kesken. Oiskohan siinä saanut jopa 10 karkkia jokainen. :D en ole aikuisenakaan oppinut syömään isoja määriä herkkuja ja jos syön jotain, yleensä riittää pieni määrä ja loput tarjoan vaikka työkavereille. (Ainut poikkeus on jäätelö, sitä voisin syödä vaikka litran joka päivä)
Arkisin syön normaalisti aamupalan, lounaan ja illallisen. Joskus välipaloja riippuen nälästä. Viikonloppuisin menee sitten vähän huonommin, yleensä syön aamiaisen 11-12 aikaan ja illallisen siinä klo 6 maissa. En ole niin huolissani tästä, intermitted fasting on nyt sitä paitsi trendi? :D
Normi päivä on yleensä:
Kaurapuuro maitoon, siemeniä, marjoja (nyt kuumalla olen syönyt muroja)
Töissä juon kahvia ja välipalaksi syön hedelmän. Jos ei ole hedelmiä niin sitten vaan kahvi. (Työpaikka tarjoaa kummatkin)
Lounaaksi edellisen päivän ruokaa. Jos ei ole tähteitä niin sitten paahdan pari leipää ja jotain kasvista sivuun. Kerta pariin viikkoon ostan valmissalaatin.
Illalliseksi yleensä proteiini+riisiä+kasviksia. Vaikka punainen curry lohella tai tonnikalakastiketta tai papupihvejä.
Jos on nälkä ennen nukkumaanmenoa niin syön yleensä banaanin ja maitoa
Minä saan varmasti kiittää geenejäni, sillä molemmat vanhempani ovat hyvin hoikkia vielä 60-vuotiaina. En harrasta juurikaan lenkkeilyä kummempaa liikuntaa, enkä katso syömisiäni mitenkään. Toisaalta syön vain "kunnon ruokaa", eli minulla ei ole tapana napostella pitkin päivää tai iltaisin sohvalla. Syön vain silloin kun on nälkä enkä koskaan ähkyyn asti.
Kaveri on 165 cm 52 kg, syö pitsaa juo kaljaa jne. Äitinsä on myös varsin hoikka vielä kuuskymppisenä. Sanoi kertovansa kaikille miehille että lenkkeilee jne, oikeasti ei juuri urheile mutta arkiliikuntaa kyllä tulee. Ihan oikeasti, toisilla vaan on paremmat geenit kuin toisilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa tämä sama kysymys toisinpäin, että miten paljon lihavat päivittäin syövät tai miten vähän liikkuvat? En ole itse koskaan ollut lihava. Rakastan syömistä, ja syön mielestäni niin paljon kun vaan tekee mieli, ja olen silti aina ollut tosi hoikka. En voi kuvitella mitä minun pitäisi tehdä että olisi edes teoriassa mahdollista lihoa. Jotenkin siis uskon että geeneistä on aika paljon kiinni tämä.
Kiva kun kysyit! Olen äimistyneenä lukenut tätä ketjua ja täytyy sanoa, että olo on aika lannistunut tällä hetkellä.
Klo 9 kaurapuuroa, ruisleipä, päällä esim. hummusta tai kalkkunaleikettä sekä vihanneksia
Välipala klo 16: Elovena kaurapatukka kahvin kanssa, vaihtoehtoisesti joku hedelmä, karjalanpiirakka, babyporkkanoita tms. mitä sattuu löytymään
Illallinen klo 18: Riisiä ja linssimuhennosta, jossa paljon kasviksia. Salaatti. Nälässä saattaa lisänä mennä 2-3 viipaletta ruisleipää ja päällä voita tai hummusta. Joskus santsaan.
Iltapala klo 21: Smoothie, jossa banaani, chia-siemeniä, pinaattia, mansikoita tms. Jos on nälkä niin näkkileipää ja hummusta vielä päälle.
Juomana pelkkää vettä.
Ei juurikaan makeaa, nuo jotkut välipalapatukat täyttävät vähäisen makean tarpeeni. Tiedän, että ne eivät ole terveellisiä, mutta enpä ole parempaakaan vaihtoehtoa keksinyt. Maitotuotteita en käytä juuri ollenkaan, eli juustoa, kermaa ym. ruokavaliossani ei ole ollut vuosiin. Voita leivän päällä harvakseltaan, paistamisessa oliiviöljyä. Pari kertaa kuussa saattaa mennä pullollinen viiniä kerralla. Viikonloppuisin saunan jälkeen miehen kanssa puoliksi pieni pussi esim. linssisipsejä tai hummussipsejä, jolloin juon myös yhden 0,5 oluen.
Autoa ei ole, 3 kilometrin työmatka taittuu kävellen tai pyöräillen. Joogaan kaksi kertaa viikossa. Viikonloppuisin liikun paljon luonnossa.
Olen 170 / 87. Noin kolmekymppiseksi olin hoikka. Ruokavalioni koostui pizzasta, makkarasta ym. helposta ruuasta. Alkoholia meni paljon, kasviksia ei ollenkaan.
30 kiloa tuli "huomaamatta" 30 ikävuoden jälkeen. Vaihdoin silloin fyysisestä istumatyöhön. Kun havahduin tilanteeseen, muutin ruokavalion nykyisen kaltaiseksi. Jätin juustot, pizzat ym. pois kerralla ja sain sillä aikanaan noin 4 kiloa pois vuoden, parin aikana. Loput jäivät ja ovat pysyneet vuosia. En koe pystyväni karsimaan enää ruokavaliota, koska en halua elää nälässä ja tiedän kokemuksesta että nälkä ajaa minut ahmimiskohtauksiin. Kaloreita olen joskus laskenut ja tiedän että niitä saan 1600-1800 päivässä.
Sellaisen olen huomannut hoikissa, että moni heistä on koko ajan liikkeessä. Ihan pientä arjen touhuamista, tai sitten vaikka naputtaa jalalla lattiaa jos ei muuta. Itse olen hyvin staattinen enkä harrasta sellaista ympäriinsä hääräilyä. Minulla on jokin vastenmielisyys liikuntaa kohtaan, ja valitsen hissin portaiden sijaan, ellen sitten pysähdy ajattelemaan ja päätä toisin.
Uskon, että paino on enemmän kuin kalorien kulutuksen ja saannin suhde. Uskon, että siitä määräävät eniten hermosto, hormonit ja suolisto. (Jotka myös vaikuttavat tuohon pieneen liikehdintään, joka ei ole ihmisen tietoisesti päätettävissä.) Näihin on vaan vaikea itse lähteä vaikuttamaan koska edes tiede ei tunne niiden toimintaa kunnolla. Myös geenit vaikuttavat. Äitini on aina ollut ylipainoinen, mutta en ole nähnyt hänen syövän koskaan paljoa. Isäni on hoikka, ja samanlainen ruumiinrakenne on siskollani joka puputtaa ruokaa koko ajan. Minä muistutan äitiäni enemmän kaikin tavoin.
Tässä iässä olen lähes valmis luovuttamaan ja hyväksymään painoni, koska ei tässä tunnu muukaan auttavan. Nuorena olin kaunis ja nykyään on rentouttavaa kun saa olla rauhassa. Oma mies tuntuu kuitenkin tykkäävän kovastikin. Yhteiskunnan läskiviha satuttaa, mutta yritän sulkea silmäni siltä ja harvoin esim. av:lla avaan painoon liittyviä keskusteluja. Olen täysin terve ja sairauslomapäivää en ole pitänyt 13 vuoteen.
Noista tulee noin 2500 kcal ihan helposti. Ja jos olet istumatyössä, ei tarvitse syödä muutaman tunnin välein.
Fyysisen työn lisäksi liikun aktiivisesti (juoksu, kuntosali, kävelylenkit). Syön pienempiä aterioita (lautanen ei tarvitse olla kukkuroillaan), marjoja, hedelmiä, kasviksia, kalaa, kanaa ja punaista lihaa eli puhdasta ruokaa (ei eineksiä) ja suklaata lähes päivittäin. En pidättäydy alkoholista mutta en juo muuta kuin kuivaa valkkkaria. Juon paljon vettä aterioiden välissä ja popsin välipalaksi pähkinöitä. Nukun kunnon yöunet. Punnitsen itseni joka päivä ja pidättäydyn herkuista muutaman päivän jos paino uhkaa nousta. Olen aina ollut hoikka mutta ei laihuus itsestään tule kun ikää tulee lisää.
Tää on kyllä ihan geenijuttuja. Olen aina ollut hoikka vaikka en harrasta liikuntaa ja syön miten sattuu ja vedän herkkuja, kun haluttaa. En kiinnitä mitään huomiota ruokavaliooni. En ole ikinä ollut kiinnostunut painosta, ruokavaliosta tai liikunnasta. Kaksi lasta on tullu saatua ja silti samoissa mitoissa yhä. Ihan synnynnäistä tämä on. Eli tuuripeliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juomana pelkkää vettä.
Noista tulee noin 2500 kcal ihan helposti. Ja jos olet istumatyössä, ei tarvitse syödä muutaman tunnin välein.
Tuossa esimerkkinä oli eilinen, jonka laitoin nyt huvikseni laskuriin. Tuloksena 1629 kaloria. Ja määrät pistin reiluina. Todellisuus oli luultavasti hieman vähemmän. Olen ruuan suhteen vähän, sanoisinko autistinen, ja syön pitkiä aikoja samalla tavalla, eli tuo on hyvin tyypillinen päivä. Se on ehkä totta että harvemminkin voisi syödä? Olen tottunut syömään tuon 5 kertaa päivässä ja se on lähes automaatistunut, nälkä ilmoittelee ruoka-ajasta tiukasti. En uskaltaisi lähteä pelleilemään nälän kanssa, koska jossain vaiheessa lihomistani yritin laihtua nälällä, minkä ansiosta lihoin vielä 10 kiloa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Olen äimistyneenä lukenut tätä ketjua ja täytyy sanoa, että olo on aika lannistunut tällä hetkellä.
...
Minulla on jokin vastenmielisyys liikuntaa kohtaan, ja valitsen hissin portaiden sijaan, ellen sitten pysähdy ajattelemaan ja päätä toisin.
...
Uskon, että paino on enemmän kuin kalorien kulutuksen ja saannin suhde. Uskon, että siitä määräävät eniten hermosto, hormonit ja suolisto. (Jotka myös vaikuttavat tuohon pieneen liikehdintään, joka ei ole ihmisen tietoisesti päätettävissä.) Näihin on vaan vaikea itse lähteä vaikuttamaan koska edes tiede ei tunne niiden toimintaa kunnolla.
...
Tässä iässä olen lähes valmis luovuttamaan ja hyväksymään painoni, koska ei tässä tunnu muukaan auttavan.
Leikkasin vähän lainausta ja vastaan vain noihin kahteen kohtaan, eli liikuntavastaisuus ja suolisto.
Nämä ovat kaksi kohtaa, jotka saat helposti korjattua. Lihaksia ei tarvitse kuin vähän ärsytellä niin ne kasvavat ja alkavat kuluttaa energiaa vaikka makaisit sohvalla. Minulla on 2kg ja 4kg käsipainot, joita nostelen vain 15 kertaa joka aamu. Se riittää ja lihas kiittää. Suolistobakteerit saa kuntoon hapatetuilla maitotuotteilla ja marja/vihersmoothiella. Hyvää, mutta terveellistä.
Mulla on taipumusta lihoa, syön liian isoja annoksia ja liikaa herkkuja. Pysyn silti hoikkana, koska pidän 1-2 kertaa vuodessa parin viikon dieetin. Nutrilett-pirtelöitä, salaattia ja proteiinirahkoja. Siinä ajassa mahalaukku kutistuu sopivasti ja ruokahalu vähenee. Pystyn sitten jatkamaan pienemmillä annoksilla. Kuitenkin dieetti vähintään kerran vuodessa on tarpeen, koska talven aikana tulee lipsuttua terveellisestä syömisestä.
No en syö pelkkää p.askaa koko ajan ja juon paljon vettä, se on hyvää ja ilmaista. Harvemmin liikun enempää kuin kävelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juomana pelkkää vettä.
Tuossa esimerkkinä oli eilinen, jonka laitoin nyt huvikseni laskuriin. Tuloksena 1629 kaloria. Ja määrät pistin reiluina. Todellisuus oli luultavasti hieman vähemmän. Olen ruuan suhteen vähän, sanoisinko autistinen, ja syön pitkiä aikoja samalla tavalla, eli tuo on hyvin tyypillinen päivä. Se on ehkä totta että harvemminkin voisi syödä? Olen tottunut syömään tuon 5 kertaa päivässä ja se on lähes automaatistunut, nälkä ilmoittelee ruoka-ajasta tiukasti. En uskaltaisi lähteä pelleilemään nälän kanssa, koska jossain vaiheessa lihomistani yritin laihtua nälällä, minkä ansiosta lihoin vielä 10 kiloa lisää.
Ok, kiitos täsmennyksestä. Ehkä nuo ruoat ja ruokalitahti noin kirjoitettuna vaikutti runsaalta, mutta määrät olivatkin varmasti hyvin kohtuullisia kun kalorit oli laskettu. Itse syön paljon harvemmin, niin se ehkä vääristi näkökulmaa. Tsemppiä joka tapauksessa!
Vierailija kirjoitti:
Mä saan ainakin kiittää geenejä. Syön paljon, mutta säännöllisesti ja aika terveellisesti. En juo mehuja, limuja yms., mutta suklaa ja viini ovat paheitani. Pidän liikunnasta. Mikään ei nollaa päätä paremmin kuim jumppa tai hikilenkki. Ehkä näillä kilot pysyy kurissa tällä +40 tädillä :)
Ensin kiität geenejäsi, sitten kerrot kuinka terveellisesti elät (syömiset ja liikkuminen).
Kokeilepa jättää liikkuminen ja terveellinen ruoka pois ja tule sitten kertomaan kuinka hyvin geenisi toimivat.
Hyvä ystäväni on tällainen ”luonnostaan hoikka joka syö paljon ja mitä sattuu”. Omasta mielestään siis. Tosin se ”syö mitä huvittaa” tarkoittaa sitä että joulunalusaikana syö kahvipöydässä puolikkaan joulutortun tai suklaapatukan ostaessaan antaa osan siitä kaverille/säästää. Pizza syödään heidän perheessään niin että normaalikokoinen pizza riittää sekä äidille että kahdelle kouluikäiselle yhteisesti.
Vuosia olen seurannut tätä touhuaan sivusta ja tuntuu siltä, että hän oikeasti kuvittelee syövänsä paljon. Kai se silmä jotenkin hämääntyy ja yksi ohuen ohut ruispala näyttää ”paljolta” ruokaa kun siinä päällä on levitteen lisäksi useampi salaatinlehti ja paksuja kurkkusiivuja, vieressä mandariini valmiiksi lohkottuna. (Ainakin omaan silmään hedelmät näyttää aina isommalta määrältä pilkottuina kuin kokonaisina)
Vältän rasvaisia ruokia ja juon rasvatonta piimää. Alkoholia en käytä, enkä polta. En ole koskaan ajanut autoa, kuljen aina vain fillarilla tai kävellen. Lisäksi olen tottunut tekemään aina fyysistä työtä, niin kotona kuin töissä. Ei se kummoisia vaadi, siitä asenteesta se lähtee, että liikunta on kivaa. En ole myöskään koskaan tykännyt auringonotosta, melanooma ei oikein houkuta.