Hoikat! Miten pysytte kokoajan kuosissa ja hyvässä kunnossa???
Kaikki tuntemani ja tietämäni hoikat miehet kuin naiset pysyvät hoikkina, terveinä ja näyttävät AINA hyviltä. Miksi? Mitä syötte ja miten kuntoilette? Haluan itsekin pysyä aina hoikkana ja näyttää hyvältä. Syöttekö muuta kuin kasviksia ja juotte vettä ja lenkkeilette 24/7?
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen äimistyneenä lukenut tätä ketjua ja täytyy sanoa, että olo on aika lannistunut tällä hetkellä.
...
Minulla on jokin vastenmielisyys liikuntaa kohtaan, ja valitsen hissin portaiden sijaan, ellen sitten pysähdy ajattelemaan ja päätä toisin.
...
Uskon, että paino on enemmän kuin kalorien kulutuksen ja saannin suhde. Uskon, että siitä määräävät eniten hermosto, hormonit ja suolisto. (Jotka myös vaikuttavat tuohon pieneen liikehdintään, joka ei ole ihmisen tietoisesti päätettävissä.) Näihin on vaan vaikea itse lähteä vaikuttamaan koska edes tiede ei tunne niiden toimintaa kunnolla.
...
Tässä iässä olen lähes valmis luovuttamaan ja hyväksymään painoni, koska ei tässä tunnu muukaan auttavan.
Leikkasin vähän lainausta ja vastaan vain noihin kahteen kohtaan, eli liikuntavastaisuus ja suolisto.
Nämä ovat kaksi kohtaa, jotka saat helposti korjattua. Lihaksia ei tarvitse kuin vähän ärsytellä niin ne kasvavat ja alkavat kuluttaa energiaa vaikka makaisit sohvalla. Minulla on 2kg ja 4kg käsipainot, joita nostelen vain 15 kertaa joka aamu. Se riittää ja lihas kiittää. Suolistobakteerit saa kuntoon hapatetuilla maitotuotteilla ja marja/vihersmoothiella. Hyvää, mutta terveellistä.
Kiitos neuvosta! Alan heti kokeilla tuota lihasten ärsyttelyä, tuo painojen nostelumäärä ei tunnu liialliselta minullekaan :) Suolistoa aloin miettiä jossain vaiheessa vatsaongelmien takia, ja syön nykyään maitohappobakteereja purkista. Vatsaan ne auttoivatkin, mutta ehkä parempi olisi jokin hapanmaitotuote. Hapankaalia syön 250 g rasian viikossa, mutta tuo määrähän ei ole suuri. Viher/marja/hedelmäsmoothie kuuluukin iltapalaani vakituisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa paha mieli tästä ketjusta, minulla on hoikan elintavat mutta pulskan ihmisen vartalo.
Tämä on suurin vale. Jos syöt vähemmän kuin kulutat, sinä laihdut.
Itse oon pienestä asti tottunut syömään pieniä annoksia. Tulen tosi nopeasti kylläiseksi, niin ei tarvitse syödä paljoa ja energiaa riittää silti todella hyvin!
Valtaosa hoikista syö ihan normaalia ruokaa ja herkutteleekin, mutta ei vaan liikaa. Lisäksi liikunta kuuluu perus arkeen, esim hyötyliikunta. Ja ei mitään kevyttuotteita, ne on ihan roskaa.
Jos haluat laihtua niin ala laskea kaloreitasi, syö oikein ja urheile. Ei siihen ole mitään poppaskonstia.
Ja vielä se, että jos on hoikka, ei automaattisesti tarkoita että syö terveellisesti. Ruokaa ei vaan olla kokoajan märsyämässä jätti annoksina.
Jos haluat laihtua ja ensimmäinen ajatuksesi on, että miten tehdä se mahdollisimman nopeasti mahdollisimman pienellä vaivalla, niin turha edes lähteä yrittämään.
Syön kasviksia mutta myös paljon lihaa tai kalaa ainakin 6 päivänä viikossa. Lenkkeilen ja käyn salilla. On mulla ollut 10kg ylipainoakin mutta sain sen pois kun rupesin seuraamaan syömistä. Jätin liiat lihottavat herkut pois ja vähensin päivittäisen ruuan määrää eli käytännössä en syönyt enää illalla täyttä ateriaa. Aamulla mä en ole koskaan oppinut syömään oikein mitään. Ei tämä vaatinut mitään yli-inhimillistä itsekuria tai asektismia vaan vähän päättäväisyyttä. Jotain olen kai tehnyt oikein kun nyt 41 vuotiaana verenpaineeni on vielä alle ihannearvon rajan 120/80 ja kolesteroli joka on vähän kohollaan on pysynyt samassa.
Oon tämmönen 165/55, 35v, yhden mukulan pyöräyttänyt. Lapsen jälkeen painoin 85kiloa pari vuotta, sitten vihdoin onnistuin pudottamaan ylimääräiset pois ja tässä painossa on pysytty nyt kuutisen vuotta. Muutaman kilon saattaa sahata alas tai ylöspäin, lomalla saan yleensä vähän herkuttelujen seurauksena patjaa persuuksiin mutta se lähtee helposti pois kun vaan loman jälkeen palaa takaisin arkirytmiin eikä jää keksimään tekosyitä.
Olen aina ollut huono syömään aamupalan joten sitä en syö. Lounas on runsas; tänään söin feta-tonnikalasalaattia kaksi lautasellista ja niiden kylkeen jälkkäriksi vähän kirsikoita. Päivälliseksi grillataan. Sitä ennen syön varmaan banaanin ennen kuin lähden lenkille ja lenkin jälkeen surautan smoothien (pinaattia, ananasta, luonnonjogurttia ja marjoja on lemppari combo).
Syön yleensä 4x päivässä. Mutta jos nälkä yllättää tai päinvastoin ei tee mitään mieli niin kuuntelen kehoani ja syön sen mukaan. Tykkään isoista annoskoista joten mieluummin syön vähän harvemmin isoja annoksia kuin pieniä useammin. Olen huomannut että olen näin myös energisempi eikä tule naposteltua ylimääräistä.
Käyn kahdesti viikossa salilla tekemässä koko kropan treenin (kiertoharjoitteluna) ja kerran viikossa joogassa (75min). Työmatkat kävelen arkisin 1,5km suuntaansa. Viikonloppuisin käydään usein pitkillä, parin tunnin, kävelylenkeillä tai ihan vaelluksilla. Tänä kesänä ollaan kierretty 14km, 17km ja 22km päiväreitit.
Uskon että arkiaktiivisuus ja elämän säännöllisyys on itsellä se valtti mikä pitää painon pois. Jojoilu on karmeata elimistölle ja aineenvaihdunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Nelikymppiseksi asti sain syödä mitä vain, ja söinkin lähinnä vain herkkuja. Painoin pikkasen alle 50 kg, olen 165 cm pitkä. Sitten huomasin, että kiloja alkoi tulla pari kiloa per vuosi, joten 45 vuotiaana aloin syömään terveellisesti ja laskemaan kaloreita. Aloitin myös kuntourheilun, treenasin maratonille ja uin sekä kävin kuntosalilla. Kiloja tuli silti lisää, ehkä kilo per vuosi. Olen yrittänyt vähentää kaloreita moneksi kuukaudeksi hyvin pieneksi, ei auta. Olen nostanut kaloreita, kiloja tulee lisää. En käytä alkoholia, nuorempana kyllä käytin reippaasti ja tupakoin myös silloin.
Summa summarum minun tapauksessa jotain tapahtui keski-iässä, mutta kiloja vastaan taistelun olen kyllä hävinnyt. Yritän nyt pysyä edes tässä 80 kilon painossani.
Aivan sama havainto, vaikka joku laittoikin omaan viestiini Iltalehden linkin, joka väittää toista. Olemme yksilöitä. Minä liikun nykyään 52-vuotiaana enemmän kuin 25-35-vuotiaana ja syömisetkin katson tarkempaan. Nuorena laihuuttani kauhisteltiin ja nyt on liikakiloja.
Vierailija kirjoitti:
Suolistoa aloin miettiä jossain vaiheessa vatsaongelmien takia, ja syön nykyään maitohappobakteereja purkista. Vatsaan ne auttoivatkin, mutta ehkä parempi olisi jokin hapanmaitotuote.
Maidosta vielä sen verran etten itse pystynyt juomaan tavallista maitoa ollenkaan, koska se aiheutti mm. ilmavaivoja. Sitten luin jostain tutkimuksen että maidon käsittely (olikohan homogenointi tai pastorointi) pilkkoo maidon jonkun osan niin pieneksi ettei suolisto enää pysty käsittelemään sitä. Luomumaidossa tämä prosessi jätetään tekemättä ja testasin sitä. Mitään suolisto-oireita tai ilmavaivoja ei tullut ja olen sen jälkeen juonut ruokajuomaksi rasvatonta luomumaitoa.
Toisenkin tutkimuksen olen lukenut maidosta. Se hoikentaa sen takia että maidon avulla rasva ei imeydy suolistossa vaan se kulkeutuu läpi suoliston ja poistuu luonnollista tietä. Viitteitä ei näihin tutkimuksiin ole ikävä kyllä antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaa tämä sama kysymys toisinpäin, että miten paljon lihavat päivittäin syövät tai miten vähän liikkuvat? En ole itse koskaan ollut lihava. Rakastan syömistä, ja syön mielestäni niin paljon kun vaan tekee mieli, ja olen silti aina ollut tosi hoikka. En voi kuvitella mitä minun pitäisi tehdä että olisi edes teoriassa mahdollista lihoa. Jotenkin siis uskon että geeneistä on aika paljon kiinni tämä.
Kiva kun kysyit! Olen äimistyneenä lukenut tätä ketjua ja täytyy sanoa, että olo on aika lannistunut tällä hetkellä.
Minun tyypillinen päiväruokailuni on esim. seuraavanlainen:
Klo 9 kaurapuuroa, ruisleipä, päällä esim. hummusta tai kalkkunaleikettä sekä vihanneksia
Lounas klo 12: kanasalaatti (1 broilerin rintafile sekä paljon kasviksia)
Välipala klo 16: Elovena kaurapatukka kahvin kanssa, vaihtoehtoisesti joku hedelmä, karjalanpiirakka, babyporkkanoita tms. mitä sattuu löytymään
Illallinen klo 18: Riisiä ja linssimuhennosta, jossa paljon kasviksia. Salaatti. Nälässä saattaa lisänä mennä 2-3 viipaletta ruisleipää ja päällä voita tai hummusta. Joskus santsaan.
Iltapala klo 21: Smoothie, jossa banaani, chia-siemeniä, pinaattia, mansikoita tms. Jos on nälkä niin näkkileipää ja hummusta vielä päälle.
Juomana pelkkää vettä.
Ei juurikaan makeaa, nuo jotkut välipalapatukat täyttävät vähäisen makean tarpeeni. Tiedän, että ne eivät ole terveellisiä, mutta enpä ole parempaakaan vaihtoehtoa keksinyt. Maitotuotteita en käytä juuri ollenkaan, eli juustoa, kermaa ym. ruokavaliossani ei ole ollut vuosiin. Voita leivän päällä harvakseltaan, paistamisessa oliiviöljyä. Pari kertaa kuussa saattaa mennä pullollinen viiniä kerralla. Viikonloppuisin saunan jälkeen miehen kanssa puoliksi pieni pussi esim. linssisipsejä tai hummussipsejä, jolloin juon myös yhden 0,5 oluen.
Autoa ei ole, 3 kilometrin työmatka taittuu kävellen tai pyöräillen. Joogaan kaksi kertaa viikossa. Viikonloppuisin liikun paljon luonnossa.
Olen 170 / 87. Noin kolmekymppiseksi olin hoikka. Ruokavalioni koostui pizzasta, makkarasta ym. helposta ruuasta. Alkoholia meni paljon, kasviksia ei ollenkaan.
30 kiloa tuli "huomaamatta" 30 ikävuoden jälkeen. Vaihdoin silloin fyysisestä istumatyöhön. Kun havahduin tilanteeseen, muutin ruokavalion nykyisen kaltaiseksi. Jätin juustot, pizzat ym. pois kerralla ja sain sillä aikanaan noin 4 kiloa pois vuoden, parin aikana. Loput jäivät ja ovat pysyneet vuosia. En koe pystyväni karsimaan enää ruokavaliota, koska en halua elää nälässä ja tiedän kokemuksesta että nälkä ajaa minut ahmimiskohtauksiin. Kaloreita olen joskus laskenut ja tiedän että niitä saan 1600-1800 päivässä.
Sellaisen olen huomannut hoikissa, että moni heistä on koko ajan liikkeessä. Ihan pientä arjen touhuamista, tai sitten vaikka naputtaa jalalla lattiaa jos ei muuta. Itse olen hyvin staattinen enkä harrasta sellaista ympäriinsä hääräilyä. Minulla on jokin vastenmielisyys liikuntaa kohtaan, ja valitsen hissin portaiden sijaan, ellen sitten pysähdy ajattelemaan ja päätä toisin.
Uskon, että paino on enemmän kuin kalorien kulutuksen ja saannin suhde. Uskon, että siitä määräävät eniten hermosto, hormonit ja suolisto. (Jotka myös vaikuttavat tuohon pieneen liikehdintään, joka ei ole ihmisen tietoisesti päätettävissä.) Näihin on vaan vaikea itse lähteä vaikuttamaan koska edes tiede ei tunne niiden toimintaa kunnolla. Myös geenit vaikuttavat. Äitini on aina ollut ylipainoinen, mutta en ole nähnyt hänen syövän koskaan paljoa. Isäni on hoikka, ja samanlainen ruumiinrakenne on siskollani joka puputtaa ruokaa koko ajan. Minä muistutan äitiäni enemmän kaikin tavoin.
Tässä iässä olen lähes valmis luovuttamaan ja hyväksymään painoni, koska ei tässä tunnu muukaan auttavan. Nuorena olin kaunis ja nykyään on rentouttavaa kun saa olla rauhassa. Oma mies tuntuu kuitenkin tykkäävän kovastikin. Yhteiskunnan läskiviha satuttaa, mutta yritän sulkea silmäni siltä ja harvoin esim. av:lla avaan painoon liittyviä keskusteluja. Olen täysin terve ja sairauslomapäivää en ole pitänyt 13 vuoteen.
Teki jotenkin hyvää avautua, kiitos av :)
Onkohan tuo leivän syöminen sinulle enemmän tapa/himo kuin oikeasti nälkään syömistä? Jos sinulla illalla on oikeasti vielä smoothien (ja kaiken päivän aikana syömäsi) jälkeen nälkä, niin se ei kyllä näkkäriä syömällä lähde, jos et puolta paketillista vedä kerralla. Samoin kuin päivällisellä, jos syöt jo riisiä, linssikastiketta kasviksilla ja salaattia, niin ei sinun pitäisi tarvita nälkää taltuttamaan enää kolmea (!) viipaletta leipää.
Vierailija kirjoitti:
Geeneistä kiinni ainakin minulla. Liikun nimittäin vain työmatkat (30min suuntaansa) ja kerran viikossa käyn tanssitunnilla. Syömisetkin ovat useimmiten kaukana terveellisestä. Sipsipussi nytkin tuossa vieressä :D
Sinähän liikut todella paljon. Työmatkaliikuntaa tunti päivässä ja tanssitunti eli liikuntaa 6 tuntia viikossa!
Tuntemani hoikka ihminen kävelee työmatkat ja lenkkeilee kerran viikossa ja käy tanssitunnilla kerran viikossa. Olemme laskeneet etten saa samojaliikuntamääriä lenkkelemällä kolme kertaa viikossa.
170cm
58kg
Rasvaprosentti tänä keväänä (pihtimittaus) 18.
Syön kuin hevonen. Kuudesta seitsemään kertaan päivässä. Joka päivä menee myös jotain herkkuja, ei ylettömästi mutta joku suklaapatukka tai pulla. Syön ravitsemussuositusten mukaan, lautasmallilla. Paljon kasviksia ja pari hedelmää päivässä. Perunaa, pastaa ja riisiä aina lämpimällä aterialla (kahdesti päivässä) ja proteiininlähteenä vaihtelevasti kalaa, kanaa tai jokin kasviperäinen (tofu, palkokasvit tms). Välipalalla ihan perus leipää ja jogurttia.
Liikun noin kaksi tuntia päivässä kuutena päivänä viikossa. Kesäisin käyn pyöräilemässä ja rullaluistelemassa. Talvisin uimassa ja ryhmäliikuntatunneilla; spinningissä ja body pumpissa. Kuntosalilla käyn tekemässä painoharjoittelua vähintään kerran viikossa. Yritän myös käydä kehonhuoltotunneilla mutta niissä en käy viikoittain.
Vierailija kirjoitti:
Täällä nainen 46 vuotta 182cm/61kg
Aamulla: lasi vettä tyhjään vatsaan.
Klo 9.00: capuccino punaisella maidolla
Lounas: (ravintolassa) äyriäisrisotto, lasi vichyä (juon aina mahdollisimman suolaista), espressokahvi.
Välipala: omena, keksi ja lasi vettä
Illallinen: Uunilohta n 100 g, parsaa ja broccolia, valkoviiniä.
Kahvi ja konjakki.
Tuolla proteiinin saannilla olet laihaläski.
Ihmiset eivät ymmärrä sitä, että mikään höpöhöpöliikunta ei kuluta tarpeeksi, esim. koiran perässä raahautuminen korttelin ympäri. Vetäkää maantiefillarilla 3 tunnin lenkki niin siinä sitä on kulutusta aivan helvetisti.
Vierailija kirjoitti:
Minusta hoikkana pysyminen on maailman helpointa, ei tartte juosta kaupassa ostamassa herkkuja, ei tartte kokata ja syödä suuria määriä ruokaa.
Vähän liikkuu päivittäin ja syö hyvää ruokaa sen minkä tarvii..
Eihän kaupassa tarvitse "juosta ostamassa herkkuja". Ihan ne tulevat siinä samassa kuin ostaa terveellistäkin ruokaa. Jos luulet, että herkkuja ostavat ihmiset tekevät jatkuvasti erikoismatkoja kauppoihin, niin olet tainnut kasvaa tynnyrissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Geeneistä kiinni ainakin minulla. Liikun nimittäin vain työmatkat (30min suuntaansa) ja kerran viikossa käyn tanssitunnilla. Syömisetkin ovat useimmiten kaukana terveellisestä. Sipsipussi nytkin tuossa vieressä :D
Sinähän liikut todella paljon. Työmatkaliikuntaa tunti päivässä ja tanssitunti eli liikuntaa 6 tuntia viikossa!
Tuntemani hoikka ihminen kävelee työmatkat ja lenkkeilee kerran viikossa ja käy tanssitunnilla kerran viikossa. Olemme laskeneet etten saa samojaliikuntamääriä lenkkelemällä kolme kertaa viikossa.
6h liikuntaa viikossa ei ole paljon. Aika minimi jos haluaa itsensä pitää terveenä.
Se että nykyään ihmiset ei enää liiku riittävästi ei tee pienemmästä liikuntamäärästä maagisesti isompaa tai riittävää.
6h ei ole edes tuntia joka päivä. Etenkin kun ottaa huomioon että kyseessä ei ole erityisen rasittava liikunta.
Ihmekkään kun ihmiset tuolla kaduilla on niin valtavia taikinakasoja kun selitykset, tekosyyt ja harhat on tätä luokkaa mitä tässä keskustelussa.
...
Itse asiaan: 38vuotta, 162cm/53kg. Syön ihan tavallisesti, ehkä 4-5 kertaa päivässä, vettä juon aika täsmälleen 2l päivässä. Kasvispainotteinen ruokavalio, viikonloppuisin herkuttelu "sallittua".
Liikun työmatkat pyörällä (20min suuntaansa), käyn joogassa 3-4 kertaa viikossa ja lenkkeilen koiran kanssa joka päivä 1-2h.
Itse olen nyt 32-vuotiaana lihonut normaalipainoiseksi. Tähän vaikutti kilpirauhasen vajaatoiminta joka kerrytti nesteitä ja hidasti aineenvaihduntaa. Osiltaan myös työelämässä eteneminen ja elintason nousu: kummasti alkoi ulkona syöminen, take away -ruoka ja viinipullot ja drinkit ravintoloissa kiinnostaa. Nyt olen siis 165/55, aiemmin 45-48 kg. Eli en ole enää luiseva, mutta hoikka kuitenkin.
Elän sykleissä, lomilla ja toisinaan viikonloppuisin syön suolaisia ja rasvaisia ruokia. Arjessa kiireen keskellä pidän suoranaisia paastopäiviä, juon paljon kahvia ja vettä, ja syön lähinnä salaattia, puuroa ja tummaa leipää, smoothieita. Käyn säännöllisen epäsäännöllisesti lihaskuntoa ja notkeutta ylläpitävillä tunneilla, kuten joogassa ja pilateksessa.
Kävelen töihin ja opintoihin, tästä kertyy viikossa 20-40 km kävelyä riippuen kuinka paljon on luentoja. Aerobinen kuntoni ei ole enää hirveän hyvä, mutta siihen ja painonhallintaan paras laji on juoksu. Ymmärrän, että juokseminen voi olla aloittelijalle ihan tervanjuontia, mutta moni tottuu ja innostuu. Tämä siis toimii, jos haluat olla ensisijaisesti hoikka: jos haluat myös lihaksia, pitää paletin olla monipuolisempi. Avainasemassa on kuitenkin mielestäni kalorien rajoittaminen, ts. ettei ympäri vuoden syö maanisesti.
Pysyin normaalipainoisena helposti noin 50 vuotiaaksi. Nyt on joutunut pari vuotta olemaan tarkempi syömisistäan. Oikein mitään ei voi syödä kun alkaa niin helposti lihomaan.
Sitä pitää vain oppia syömään pienempiä määriä. Vatsaa ei tarvitse koskaan täyttää. Kaikki rasvainen, suolainen ja sokerinen jää kaupan hyllylle. Valmistan kaikki ruuat itse ja niin alusta kuin mahdollista. Urheilen paljon.
t. n 63/183
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulipa paha mieli tästä ketjusta, minulla on hoikan elintavat mutta pulskan ihmisen vartalo.
Tämä on suurin vale. Jos syöt vähemmän kuin kulutat, sinä laihdut.
No sinulla ei taidakaan olla kilpirauhasen vajaatoimintaa että ooppa hiljaa.
Puuro, kananmuna, appelsiinimarmeladia, mehua.
Tuskan hiki melko usein, on geeneissäkin ruipelo-ominaisuus.