Mitä väärinkäsityksiä sinun ammatista on olemassa?
Meillä maatila, tuet on kuulemma meidän palkkaa. Joka vuosi ostetaan uusi traktori ja pelloilla pyöritään viikko keväällä ja toinen syksyllä.
Kommentit (525)
Entinen lomittaja. Robotit lypsävät ja työ keventynyt huomattavasti. Totta vain osittain! Lomittajaksi pääsee kuka vain, on vähemmän älykkäiden hommaa. -> totuus on, että täysin alipalkattua työn vastuuseen ja vaativuuteen nähden. Jos lomittaa oikeasti kunnolla, ei riitä pelkkä "p:n kolaaminen" ilman aivoja ja itse asiassa siivoaminen on koko työn perusta, että eläimet pysyvät terveinä ja hyvin hoidettuina!
Jotkut isommat tilat ottivat vähän turhan tosissaan johtamiskurssien opit ja ollaan niin henkilöstöjohtajaa omassa navetassa. Mm. tällaisten tilojen takia lopetin. 90% tiloista mukavia, vaikka järkyttävässä paineessa elätte te tilalliset ja maataloutta yritetään väkisin Suomesta hävittää!
Kaikki eläkeläiset äänestävät joko persuja tai demareita - EI pidä paikkaansa!
Sosiaaliohjaaja. Totta kai hyysään kaikkia ja annan tukia mitään kyselemättä kottikärryittäin vaikken ole töissä Kelassa tai täydentävän toimeentulotuen yksikössä. Luullaan myös että voin jotenkin vaikuttaa ko. Instanssien päätöksiin ja että minulla on oikeus saada tietoja ilman asiakkaan itsensä läsnäoloa.
Tämä luulo on jopa yllättävän monella asiakkaalla.
Että työtäni on vain pituuden ja painon mittaus, ja lomailen saman verran kuin opettajat.
-kouluth
Olen controller.
-Ai sihteeri? Ei.
-Nyt tiedän, assistentti? Ei.
-Nämä laskuntarkistuksethan kuuluu sulle? Ei.
- Kun sähän oot taloudessa, niin sullehan kuuluu nämä laskun tekemiset? Pitäisi tehdä Lasku asiakkaalle x. Ei vaan laskutus tekee laskut.
-nää hankintaehdotuksethan kuuluu sulle kun oot taloudessa? Ajateltiin pena-perusinsinöörin kanssa, että meille pitää nyt heti tilata uusi tuotantolinjasto-y, toimittajalta x ja se maksaa 1,5 miljoonaa, sit voidaan ottaa uusi asiakas hollannista. No ei. Kun tuollaiset asiat päätetään hallituksessa ja jos nyt juttelisit ensin vaikka esihenkilösi kanssa, hän voi sitten ehdottaa asiaa tehtaanjohtajalle, mikäli on samaa mieltä.
-Ai miten niin et tilaa?! Mä oon kuule tuotantoinsinööri ja me päätettiin penan kanssa tilata uusi tuotantolinjasto! Niin nyt teet sen hankintaehdotuksen heti! Ei, ei kuulu mulle.
Palkanlaskijan työ on vain sitä, että siirretään napin painalluksella palkansaajan tilille tietty summa rahaa kerran kuussa.
Luullaan, että olen suurtalouskokki tai makaroniteollisuuden ammattilainen.
Ei tajuta, että pastaa on sekin, millä painopaperi paperitehtaassa päällystetään.
Vierailija kirjoitti:
Palkanlaskijan työ on vain sitä, että siirretään napin painalluksella palkansaajan tilille tietty summa rahaa kerran kuussa.
Valitettavasti joissain pikkufirmoissa palkanlaskija toimii just nimensä mukaan: Laskee eli madaltaa palkkaa, kun "unohtaa" maksaa lailliset, sovitut lisät. Ja työtunnitkin tule alakanttiin.
Olen kartanpiirtäjä. Lapsen kaveri arveli, että piirrän päivät pitkät aarrekarttoja :)
Vierailija kirjoitti:
Palkkahallinnon työntekijä (kliseisesti palkanlaskija). Toisin kuin monet olettavat, suurin osa työstä on kaikkea muuta kuin varsinaista palkkojen laskemista. Lisäksi tietysti tämä iänikuinen eli ei ole oikeaa työtä ja pääsen helpolla, kun "vain istun päivät tietokoneen ääressä". Siinä sivussa unohtuu helposti, että vastuullani on noin 400 ihmisen palkanmaksu eli toimeentulo ajallaan ja oikeamääräisenä sekä heidän työnantajiensa lakisääteisten velvoitteiden hoitaminen, myös ne ajallaan ja oikeamääräisinä, päivästä, viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen.
On palkanlaskijoita ja palkan laskijoita. Ensin mainitut hoitavat työnsä kaikkiin suuntiin oikein. Jälkimmäiset ovat kuin Citumarketin tai Tokmannin kassajärjestelmät: "Vahingot" sattuvat aina työnantajan eduksi.
Vierailija kirjoitti:
Olen kartanpiirtäjä. Lapsen kaveri arveli, että piirrän päivät pitkät aarrekarttoja :)
Taitaa piirtäminenkin, siis kynällä/tussilla muoville/paperille tapahtuva suoritus jo mennyttä aikaa? Hiiri ja Esrin ym. ohjelmistot korvanneet fyysisen piirtämisen.
Että on tosi paljon vapaa-aikaa, kun on freelancer.
Todellisuudessa teen viikonloputkin töitä.
Kansainvälisessä myyntityössä työpäivät ulkomailla ovat kuin lomailua. No eivät ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa piirtäminenkin, siis kynällä/tussilla muoville/paperille tapahtuva suoritus jo mennyttä aikaa? Hiiri ja Esrin ym. ohjelmistot korvanneet fyysisen piirtämisen.
Kyllä vain. Aloitin työurani piirtämällä tussilla muoville. Nykyään on tietokoneet ja karttaohjelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja:
Teen niin kun lääkäri määrää... Toki sitäkin mutta silloin myös kyseenalaistan määräykset ja tarkistan paikkansapitävyyttä esim lääkemäärissä. 90% päivästä menee sellaisissa hommissa mistä meidän lääkäri ei tiedä mitään.
Kyttään muiden potilastietoa... Ei todellakaan kiinnosta ja en koskaan vaarantaisi ammatinharjoittamisoikeuksiani sen takia. Sen sijaan tiedän ihmisestä paljon jo katsomalla häntä. Turvotus, haju ym... voi kertoa minulle erittäin paljon ilman että minä tarvitsen sinusta mitään potilastietoa.
Näitä on paljon, tuossa nyt muutama.
No mistä se turvotus sitten kertoo? Eikö turvotukseen voi olla monta syytä?
Minä en ole tuo sairaanhoitaja, mutta varmaan riippuu siitäkin missä se turvotus on.
Esim jaloissa oleva turvotus voi johtua diabedeksestä tai sydän ja verisuoni ongelmista
Kasvoissa oleva turvotus voi kertoa, että henkilö käyttää kortisonia tai hänellä on allergia.
Yhdessä nivelessä oleva turvotus voi olla tulehdus.
Voi olla myös monia muita syitä .
Hajut voivat kertoa myös eri tulehduksista tai huonosta hygieniasta tai happomyrkytyksestä.
Olen työtön ja ihmiset luulee, etten koskaan tee mitään ja elämäni on helppoa ja minulla on varaa kaikkeen.
Todellisuudessa joudun siivoamaan enemmän , koska olen enemmän aikaa kotona joten myös sotkua tulee enemmän.
Juoksen koko ajan lääkärissä vaivojen takia joihin ei nykypäivänä saa apua mistään ja täytän hakemuksia ja perustelen jatkuvasti jollekin miksi olen sairas ja miksi en pysty.
Minulla ei ole varaa ostaa mitään muuta kuin ruokaa ja sekin on epäterveellistä prosessoitua jätettä.
Olisin mieluummin töissä, niin saisi edes sairastaa rauhassa ja kukaan ei kysyis mitään ja ei tarttis nähdä niin paljon vaivaa sen eteen, että saa ruokaa .
Vierailija kirjoitti:
Olen controller.
-Ai sihteeri? Ei.
-Nyt tiedän, assistentti? Ei.
-Nämä laskuntarkistuksethan kuuluu sulle? Ei.
- Kun sähän oot taloudessa, niin sullehan kuuluu nämä laskun tekemiset? Pitäisi tehdä Lasku asiakkaalle x. Ei vaan laskutus tekee laskut.
-nää hankintaehdotuksethan kuuluu sulle kun oot taloudessa? Ajateltiin pena-perusinsinöörin kanssa, että meille pitää nyt heti tilata uusi tuotantolinjasto-y, toimittajalta x ja se maksaa 1,5 miljoonaa, sit voidaan ottaa uusi asiakas hollannista. No ei. Kun tuollaiset asiat päätetään hallituksessa ja jos nyt juttelisit ensin vaikka esihenkilösi kanssa, hän voi sitten ehdottaa asiaa tehtaanjohtajalle, mikäli on samaa mieltä.
-Ai miten niin et tilaa?! Mä oon kuule tuotantoinsinööri ja me päätettiin penan kanssa tilata uusi tuotantolinjasto! Niin nyt teet sen hankintaehdotuksen heti! Ei, ei kuulu mulle.
No mitä sinä sitten käytännössä teet? Joku "kontrolloija" olet, teetkö budjetteja? =D
Vierailija kirjoitti:
Että jokainen osaa siivota, ja se on lähinnä mopin työntelyä.
Tuo asenne on jopa hoitolaitosten pomoilla, moppia toki osaan työntää, mutta millä ne pöpöt saa kuriin ja mikä on ihan liikaa pesuainetta ja mihin mitäkin, ärsyttävintä kun joku lukiolainen tulee kesätöihin ja sitten sanotaan, opasta, no voin näyttää siivousainevaraston.
Että olen automaattisesti tylsä ihminen. Vain työni / ammattini takia. Se on vain työ / ammatti. Kaikki muu tapahtuu jossain muualla, kuin siellä töissä.