Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä väärinkäsityksiä sinun ammatista on olemassa?

Vierailija
27.06.2019 |

Meillä maatila, tuet on kuulemma meidän palkkaa. Joka vuosi ostetaan uusi traktori ja pelloilla pyöritään viikko keväällä ja toinen syksyllä.

Kommentit (525)

Vierailija
421/525 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologi. Neljä klassikkoa: 1) Ihmiset hakeutuvat opiskelemaan psykologiaa hoitaakseen omia traumojaan ja ovat itse täynnä ongelmia, 2) Psykologeja kiinnostaa keskustella ihmisten mielenterveysasioista ja ongelmista myös vapaa-ajallaan, 3) Psykologit analysoivat ihmisiä, myös vapaa-ajallaan, 4) Psykologit osaavat lukea tai olettavat osaavansa lukea ihmisten ajatuksia. Huh huijaa!

Ensimmäinen pitänee paikkansa

Vierailija
422/525 |
25.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

It-alan konsultti. Juttelen asiakkaan toimitusjohtajan kanssa suurista linjoista hänen kulmahuoneessaan, palkkani ollessa sietämättömän kova.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/525 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on koulutus ravintola- / keittiö alalta. Olen valmistunut kokiksi joskus -89, lämmintä puolta, eli kokkausta en ole tehnyt koskaan. Sen jälkeen opiskellut heti monipalvelualan liiketoiminnan-, asiakkuuksien ja projektien johtamista. Minulta kysytään usein esim grillaus- ja marinointiohjeita, ruokien tai leivonnaisten hyviä reseptejä ja erilaisiin leivontaongelmiin vastauksia jne. Jos ruokalistalla on jokin vierasperäinen nimi, mitä lukija ei tunnista, minulta kysytään heti mikä se on. Myös kutsutaan tarjoilijaksi johonkin juhliin kun kuullemma osaan kun olen alan ammattilainen. No ehkä osaisinkin, mutta EI, en ole kokki, en keittiömestari enkä tarjoilija vaikka hallitsenkin ravintolaliiketoiminnan johtamisen a:sta ö:hön.

Vierailija
424/525 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykologi. Neljä klassikkoa: 1) Ihmiset hakeutuvat opiskelemaan psykologiaa hoitaakseen omia traumojaan ja ovat itse täynnä ongelmia, 2) Psykologeja kiinnostaa keskustella ihmisten mielenterveysasioista ja ongelmista myös vapaa-ajallaan, 3) Psykologit analysoivat ihmisiä, myös vapaa-ajallaan, 4) Psykologit osaavat lukea tai olettavat osaavansa lukea ihmisten ajatuksia. Huh huijaa!

5) Psykologeista on jotain hyötyä. No ei ole. Pseudotiede ja sen sovellus sen mukaista. Pelkkää hölinää ja korulauseita.

Vierailija
425/525 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

5) Psykologeista on jotain hyötyä. No ei ole. Pseudotiede ja sen sovellus sen mukaista. Pelkkää hölinää ja korulauseita.

Tää on niin totta. Firmamme ulkoistetulla isolla ketjulla on 2 työpsykologia jotka on sitten niin turhia kun olla ja voi. Kuka tahansa aikuinen osaa lukea paperista ne kysymykset, sitten rastittaa jotain kohtia ja siitä saadaan diagnoosi oletko lievästi masentunut, keskivaikeasti masentunut vai vakavasti masentunut. Muita vaihtoehtoja ei ole. Ja sitten jos olet jotain noista 2 viimeisetä, niin sinut ohjataan jonnekin muualle ja 2 vko päähän järjestetään teamsilla uusi haastattelu. Kehoitetaan rentoutumaan, hengittelemään ja liikkumana luonnossa. Parhaassa tapauksessa työpsykologi ei edes kuuntele mitä asiakas sanoo, vaan tuputtaa kysymyslistalta uusia kysymyksiä ilman että asiakas on saanut vastattua edes edelliseen. Puhutaan asiakkaan päälle eikä edes katsota asiakasta. Siis niin turhaa porukkaa kun olla ja voi. Palkka on kuitenkin kohtuu hyvä siitä että teet 9-15 välillä töitä hyvin verkkaiseen tahtiin ja joka asiakkaan välillä on vartin tauko johonkin tyhjänpäiväiseen kirjaamiseen ja asiakkaiden aikoja lyhennetään, siis jos asiakkaan aika on 1/2 h niin asiaasi käsitellään 15-20 min ja heitetään pihalle.

Vierailija
426/525 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten voit haluta pestä toisten takapuolia", olen sairaanhoitaja vanhainkodissa.

Itse asiassa "pyllyn pesu" on hyvin pieni osa työtä, suurimmaksi osaksi teen jotain muuta, esim. Huolehdin lääkehoidosta, otan verikokeita yms. "Pyllyn pesu" nyt vaan sattuu kuulumaan asukkaiden aamurutiiniin.

Vierailija
427/525 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomitsen kaikkien vääränlaisen elämän ja kielivirheet ankarasti ja säälimättä. Mitään muuta en tee kuin etsin ja tuomitsen väärintekijöitä.

Teologi ja äidinkielenopettaja

Vierailija
428/525 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika usein uutisissa näytettävä luokanopettajan keskipalkka alkaa kolmosella, mikä ei vaan voi pitää paikkaansa.

Se pitää erittäin hyvin paikkansa, mutta ei esim. Helsingissä ja muualla pk-seudulla jossa on julkisen puolen palkkakartelli käytössä ja uskomus että TES-minimiä enempää ei tarvitse maksaa koska tulijoita riittää.

Vierailija
429/525 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei tämä ole oikeaa työtä. Ja ettei tällä työllä elä.

Olen kirjallisuuden suomentaja.

Vierailija
430/525 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein pitkään lähihoitajan hommia. On kuulemma sama, mihin aikaan tekee työtä -(yö vast. pv) ja milloin nukkuu, eihän sen pitäisi mihinkään mitenkään vaikuttaa. Ja koska työtä välillä mainostetaan helppona vaipan vaihtona, niin tiedän aivan faktana miten alalle on haettu jopa kehitysvamma-diagnoosin kanssa.

Vapaa-aikana tietysti haluan myös käyttää kaiken aikani muiden lasten/mummojen/lemmikkien hoitamiseen. 

Vierailija
431/525 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ICT-osaaja - tiedän siis kaiken tietokoneista ja kun kone ei toimi, minä autan. Ei sillä, mutta minun osaamiseni on ihan muualla (SAP ja CRM). 

Vierailija
432/525 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tähähänkin keskusteluun opettajat ovat päätyneet valittamaan huonoa palkkaa ja raskasta työtä? Aivan uskomaton ammattiryhmä! Huh huh.

Koska ovat kympin tyttöjä ja poikia. Oli heillä mitä tahansa mikää ei riitä. Uskon työn olevan raskasta, mutta melkein nautin kun heillä on ns vaikeaa. Puhuvat 40 kymppisille täysin selviä asioita jotka lapsikin ymmärtää. Olenhan vain 2 amista käynyt ja hän on opettaja. Rehtorit luulevat olevansa jotain jumalia. 

Vierailija
433/525 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poliisit on tyhmiä, toinen osaa kirjoittaa ja toinen lukea. Poliisit tykkää sakottaa ja urkkia ihmisten asioita.

Todellisuudessa poliisikoulutus on ammattikorkeakoulutasoinen ja hyvin monella poliisilla on useampi korkeakoulututkinto. Poliisiksi ei ole helppo päästä. Paras työpäivä on se, jona ei tarvitse puuttua kenenkään tekemisiin vaan kansalaiset noudattaa lakia.

Poliisit kuvittelee, että heidän sanansa on laki joka asiassa myös työn ulkopuolella. Luulevat voivansa sanella kaikki miten sisustat, minkä auton hankit, lapset, lemmikit. Ihan kaikki. Poliisin vaimoksi hankkiudu, ku vätys, masokisti joka tykkää tanssia psykopaatin pillin mukaan. En sääli mitään enempää ku kyttien akkoja. 

Vierailija
434/525 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkahallinnon työntekijä (kliseisesti palkanlaskija). Toisin kuin monet olettavat, suurin osa työstä on kaikkea muuta kuin varsinaista palkkojen laskemista. Lisäksi tietysti tämä iänikuinen eli ei ole oikeaa työtä ja pääsen helpolla, kun "vain istun päivät tietokoneen ääressä". Siinä sivussa unohtuu helposti, että vastuullani on noin 400 ihmisen palkanmaksu eli toimeentulo ajallaan ja oikeamääräisenä sekä heidän työnantajiensa lakisääteisten velvoitteiden hoitaminen, myös ne ajallaan ja oikeamääräisinä, päivästä, viikosta, kuukaudesta ja vuodesta toiseen.

Vierailija
435/525 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien lomat. Ihmiset eivät ymmärrä, että opettajien palkka on jaettu 12kk vaikka töitä tehdäänkin vain 9kk, mikä mahdollistaa palkallisen kesäloman. Tämän takia opettajien palkka on myös koulutustasoon nähden heikompi kuin monella muulla korkeasti koulutetulla alalla. Täytyy myös muistaa, että opettajien työaika on hyvin liukuva ja töitä tehdään usein yömyöhään kun ei ole lomalla. Lomat ovat siis tosiaan ansaittuja.

Vierailija
436/525 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinointisuunnittelija. Teen ärsyttäviä mainoksia, joiden tarkoitus on huijata ihmiset ostamaan aina vain lisää ylihinnoiteltua krääsää. Raapustelen somepostauksia ja hymistelen maailmanparannuskuplassani, kun olen lisännyt sopivan supporttauskehyksen organisaation profiilikuvan ympärille. Iltapäivät istun taukohuoneessa juomassa vegaanisia erikoiskahveja ja pelailemassa pingistä työkavereiden kanssa. Saan vähintään kolmanneksen enemmän palkkaa kuin sinä tai tuttusi, joka tekee jotain oikeasti tärkeää työtä.

Vierailija
437/525 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rakennusmies. Kaikki käsitykset, että olen juoppo, joka ajaa perjantaisin kossupäissään muijan ja mukulat kirveellä pihalle on totta.

Vierailija
438/525 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tähähänkin keskusteluun opettajat ovat päätyneet valittamaan huonoa palkkaa ja raskasta työtä? Aivan uskomaton ammattiryhmä! Huh huh.

Koska ovat kympin tyttöjä ja poikia. Oli heillä mitä tahansa mikää ei riitä. Uskon työn olevan raskasta, mutta melkein nautin kun heillä on ns vaikeaa. Puhuvat 40 kymppisille täysin selviä asioita jotka lapsikin ymmärtää. Olenhan vain 2 amista käynyt ja hän on opettaja. Rehtorit luulevat olevansa jotain jumalia. 

Saakeli, mitä tyyppejä sitä leipä elättää. "Uskon työn olevan raskasta, mutta nautin, kun heillä on vaikeaa." Anteeksi että mitä? Mikä sua vaivaa? Paitsi tietysti aivan jäätävä itsetunto-ongelma. Sehän saa uskomaan, että muut kokevat sinuun ylemmyyttä.

Ja tiedoksi, että kyllä, teen haastavaa työtä, mutta ei helppo työ yleensä järin merkityksellistä tai palkitsevaa olekaan. Olen työhöni ja ammattiini tyytyväinen ja saan oppilailta hyvää palautetta jatkuvasti. Tienaan 4800 kuussa ja nyt vietän ansaittua 9 kuukauden lomaa. Ihan mukavasti menee, sori siitä. 

Enkä muuten toivo kenellekään ihmisille mitään pahaa tai nauti muiden vaikeuksista, koska semmoinenhan on sairasta. 

T. Yläkoulun opettaja 

Vierailija
439/525 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sosiaalityöntekijä. Moni etenkin vanhempaan väestöön kuuluva luulee ammattinimikkeen perusteella, että sosiaalityöntekijällä on ammattikoulu- tai ammattikorkeakoulutausta, vaikka tosiasiassa sosiaalityöntekijän ammattinimikettä saa käyttää, jos on suorittanut maisterin tutkinnon sosiaalityö pääaineenaan; tutkintonimikkeet ovat valtiotieteiden tai yhteiskuntatieteiden maisteri. Useinkaan ei hahmoteta sosiaalialan ammattinimikkeitä: sosionomit ovat AMK:n käyneitä ja työskentelevät yleensä sosiaaliohjaajina. Ammattikoulussa voi taas opiskella lähihoitajaksi ja työskennellä myös sosiaalihuollossa. Sitten vaikka tiedettäisiinkin koulutautausta, niin päivitellään, että "Oi, miten sä jaksat, itse en ikinä pystyisi, teidän työnne on niin raskasta" ja muistellaan miten joku on tullut joskus sosiaalitoimeen veitsen kanssa jne. Sitten on tullut myös suorastaan sen tyylistä kommenttia, että jotenkin uhraisi elämäänsä ja koulutustaan ideologisista syistä moisessa ammatissa. Sosiaalityöntekijän työ on mielestäni todella antoisaa ja monipuolista, ja työllistymiskenttä on laaja. Se on myös arvojeni mukaista työtä. Kyseessä on (erityis)asiantuntija-ammatti ja suurimman osan sosiaalityöntekijöistä palkka alkaa nykyään nelosella, oma palkkani on 4942 €/kk. Pidän oman koulutustaustan esiin tuomista jotenkin hankalana; siitä saa helposti mielestäni jotenkin elitistisen vaikutelman, mutta toisaalta etenkin ammatillissa yhteyksissä on mielestäni tärkeää, että muut tietävät, mistä viitekehyksestä käsin työskentelee.

Vierailija
440/525 |
17.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että opettajan työpaivä on siinä, että hän pitää vain lukujärjestyksessä olevat oppitunnit, juo välitunnit kahvia ja viettää vapaan pitkän kesäloman. Toinen yleinen on se, että on opettajan tehtävä kasvattaa sun lapset. Ja että se on opettajan vika, kun lapsi häiriköi. Ja että opettajat eivät puutu kiusaamisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme