Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
6261/8137 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajusin taas tehneeni naurettavan virheen siinä robottikäsi-tehtävässä. Olen laskenut periaatteessa oikein ja vetänyt väliin yhden huolimattoman pluslaskun, jonka seurauksena tulos on väärä. Lumassa ainakin yksi toinenkin vastaava eli periaate oikein ja sekoilu lukujen kanssa.

Välillä tuntuu, että en tule koskaan pääsemään psylologiksi siksi, että laskemisessa on tendenssi tehdä näitä hölmöjä virheitä. Tajuan systeemit hyvin ja sitten kun suurin haaste on ohi olen huolimaton numeroiden kanssa. Tiedostin tämän jo ennen koetta, mutta yrityksestä huolimatta näitä on tullut ainakin kaksi kokeeseen, ja se maksanee jo jatkopaikan.

Turhauttavaa...

miten lähdit ratkaisemaan sitä tehtävää? laskitko kulman kautta? Mietin, että siinä hän muistaakseni oli vastakkainen sivu, ja jos käytti sin, niin olisi ollut mahdollista ratkaista kai se hypotenuusa? Mulla loppu siinä aika kesken. 

Joo, siis juuri noin tein sen, mut tein niin naurettavan virheen, että laskin väärin yhteen saamani kateetin ja sen jatkeen ja vastausvaihtoehdoissa oli valitettavasti yks joka sopi laskuihini kuin nenä päähän, joten en tajunnut tarkastaa. Jotenkin oon nyt varma, ett tää moka maksoi jatkopaikkani.

Mutta miksi laskit yhteen ne kateetit? Tai ehkä ne oliskn pitänyt laskea vaan yhteen ja tämä oli taas yks jekutus. Koska mietin siinä, että voiko olla noin yksinkertainen, että lasken vain noi yhteen ja siinä on se oikea pituus. Mutta en taas uskaltanut veikata. 

Vierailija
6262/8137 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle joka kyselit, valmennuskeskuksen kurssilla ainakin harjoituskokeeseen osallistui hieman yli 300. En sitten tiedä tarkkaan montako kurssilla kaikenkaikkiaan oli, kun jotkut tekivät kokeen jälkikäteen yksin.

Ja nämä kaikki hakivat psykalle?

Paljonko oli harkkakokeen keskiarvo?

Mun ymmärtääkseni joo nää oli kaikki psykalaisia. Ei ollut kummonen keskiarvo, noin puolet täysistä pisteistä. Ja paras kokelaskin sai aika reippaasti vajaat täysistä. Mutta toisaalta valmennuskeskuksen koe oli todella paljon oikeaa vaikeampi ja tehtäviä oli lähes tuplasti saman verran kuin oikeassa :D

Oliko samanlaisia tehtäviä yhtään? Vai enemmän yhtälöitä ja fysiikan niitä kiihdytysaikoja ja lämpölaajenemista ja nostetta. Jotenkin niin odotin, että noita olisi tullut mutta ei :D 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6263/8137 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajusin taas tehneeni naurettavan virheen siinä robottikäsi-tehtävässä. Olen laskenut periaatteessa oikein ja vetänyt väliin yhden huolimattoman pluslaskun, jonka seurauksena tulos on väärä. Lumassa ainakin yksi toinenkin vastaava eli periaate oikein ja sekoilu lukujen kanssa.

Välillä tuntuu, että en tule koskaan pääsemään psylologiksi siksi, että laskemisessa on tendenssi tehdä näitä hölmöjä virheitä. Tajuan systeemit hyvin ja sitten kun suurin haaste on ohi olen huolimaton numeroiden kanssa. Tiedostin tämän jo ennen koetta, mutta yrityksestä huolimatta näitä on tullut ainakin kaksi kokeeseen, ja se maksanee jo jatkopaikan.

Turhauttavaa...

miten lähdit ratkaisemaan sitä tehtävää? laskitko kulman kautta? Mietin, että siinä hän muistaakseni oli vastakkainen sivu, ja jos käytti sin, niin olisi ollut mahdollista ratkaista kai se hypotenuusa? Mulla loppu siinä aika kesken. 

Joo, siis juuri noin tein sen, mut tein niin naurettavan virheen, että laskin väärin yhteen saamani kateetin ja sen jatkeen ja vastausvaihtoehdoissa oli valitettavasti yks joka sopi laskuihini kuin nenä päähän, joten en tajunnut tarkastaa. Jotenkin oon nyt varma, ett tää moka maksoi jatkopaikkani.

Mutta miksi laskit yhteen ne kateetit? Tai ehkä ne oliskn pitänyt laskea vaan yhteen ja tämä oli taas yks jekutus. Koska mietin siinä, että voiko olla noin yksinkertainen, että lasken vain noi yhteen ja siinä on se oikea pituus. Mutta en taas uskaltanut veikata. 

No siis se kateetti piti ensin selvittää tietysti.

Vierailija
6264/8137 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkistin vielä, kun en kunnolla muistanut: Valmennuskeskuksen toisen harjoituskokeen maksimipisteet oli 318, keskiarvo oli 195,3 ja paras kokelas sai 283 pistettä :)

Ja tässä kokeessa osallistujia noin 300.

Vierailija
6265/8137 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle joka kyselit, valmennuskeskuksen kurssilla ainakin harjoituskokeeseen osallistui hieman yli 300. En sitten tiedä tarkkaan montako kurssilla kaikenkaikkiaan oli, kun jotkut tekivät kokeen jälkikäteen yksin.

Mun ymmärtääkseni joo nää oli kaikki psykalaisia. Ei ollut kummonen keskiarvo, noin puolet täysistä pisteistä. Ja paras kokelaskin sai aika reippaasti vajaat täysistä. Mutta toisaalta valmennuskeskuksen koe oli todella paljon oikeaa vaikeampi ja tehtäviä oli lähes tuplasti saman verran kuin oikeassa :D

Oliko samanlaisia tehtäviä yhtään? Vai enemmän yhtälöitä ja fysiikan niitä kiihdytysaikoja ja lämpölaajenemista ja nostetta. Jotenkin niin odotin, että noita olisi tullut mutta ei :D 

Luonnontieteiden osio oli joo tossa harjoituskokeessa paljon vaikeampaa fysiikkaa. Muut osiot oli tosi samantyyppisiä kun oikeassakin, mutta tehtäviä oli tosiaan harkkakokeessa paljon enemmän.

Vierailija
6266/8137 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhauttavaa...

Mä oon kans monesti naurettavan huolimaton, mutta se kompensoi että oon myös tosi nopea. Tässäkin kokeessa jokaisessa alueessa jäi n. 10 min ylimääräistä tarkistamiseen, onneksi koska kerkee bongata sit kaikki huolimattomuusvirheet.

Vierailija
6267/8137 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhauttavaa...

Mä oon kans monesti naurettavan huolimaton, mutta se kompensoi että oon myös tosi nopea. Tässäkin kokeessa jokaisessa alueessa jäi n. 10 min ylimääräistä tarkistamiseen, onneksi koska kerkee bongata sit kaikki huolimattomuusvirheet.

Mä oon kans nopee, mut toi vaan jäi ku siihen virheeseen sopiva vaihtoehto löytyi. Hitto että ärsyttää kun ymmärryksessä ei ole mitään vikaa mut aina tulee näitä...

Vierailija
6268/8137 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle oli kyllä onnenpotku tää koe, odotin myös todella että tulis samanlaista fysiikkaa kuin vanhoissa amk tekniikan valintakokeissa joita katselin epätoivoisena. Vittuunnuin tässä kuukauden aikana niin paljon itseeni kun ei niistä fysiikan yhtälönpyörittelyistä mafynetin tehtävissä tullut yhtään mitään monenkaan yrityksen jälkeen ja koko fysiikka alkoi vaan raivostuttamaan. Mutta kokeen luma-osiossa pärjäskin lähinnä päättelyllä ja perus matikantaidoilla ja voin hyvin päästä jatkoon..

Vierailija
6269/8137 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jätin kokeessa 3 tyhjää ja muihin vastasin vähintään 90% varmuudella, en siis usko, että montaa virhettä tuli. Ainoo mistä arvelen et tulee ainakin miinusta on se etiikan päiväkotitehtävä mitä täälläkin on puitu (vastasin itse, että opettajien huoli mutta pidempään miettineenä uskon keskustelun olleen oikea vastaus). Musta meni siis aika hyvin, mutta tää on kamalaa tää epätietoisuus kun ei yhtään tiedä miten koe meni muilla. Tulisipa mahdollisimman pian tieto :/

Vierailija
6270/8137 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kyl rasittaa huolella. Luulin, ett on mennyt aika hyvin, mut toi robottikäsi-juttu vei kaiken toivon. Ootteko miettiny paljonko pisteitä tuutte saamaan? Ite saan alle 90. 2 väärin lumassa, yks vastaamaton matikassa ja yks kyseenalainen logiikassa. Muista osioista en osaa sanoa, mut tuskin nekään virheettömiä.

Ihmetyttää myös toi, ett etiikasta on niin kova pistepotti ja kielistä niin huono.

Vierailija
6271/8137 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskeletteko enää yhtään mahdolliseen toiseen vaiheeseen? :D Yläpeukku: "kyllä" Alapeukku: "hell no"

Vierailija
6272/8137 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä oli oikea vastaus siinä potilaan jano tehtävässä?

Vierailija
6273/8137 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhauttavaa...

No siis se kateetti piti ensin selvittää tietysti.

Ai niin siinä taisikon olla niin, että se kulmaa vastapäätä oleva kateetti oli tuntematon x? Ja sitte tiedettiin vaan ne hypotenuusan kaksi pätkää. Ja kysyttiin sen hypotenuusan pituutta? Oisko siinä vaan tarvinut laskea yhteen ne pätkät ja laittaa se vastaukseksi?

Vai selvittää sen kulman avulla? Aloi sen kulman kautta laskemaan, mutta epäröin liian kauan. 

Vierailija
6274/8137 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tein sen robottikäsitehtävän hirveessä kiireessä enkä ehtinyt tarkistaa. Tein sen silleen, että laskin ensin phytagoraan lauseella sen pienemmän kolmion alakateetin ja plussasin sen yhteen sen annetun etäisyyden kanssa. Siten sain pituuden ja korkeus oli annettu ja siitä vielä phytagoraan lauseella isomman kolmion hypotenuusa. Lähestykö kukaan muu sitä näin?

Vierailija
6275/8137 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli oikea vastaus siinä potilaan jano tehtävässä?

Luin sen niin nopeesti ja valitsin vaan yhen, että en enää edes muista mitä siinä oli? Oliko niin, että jos potilas ei ole janoinen ni ei maistu juoma?

Vierailija
6276/8137 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kyl rasittaa huolella. Luulin, ett on mennyt aika hyvin, mut toi robottikäsi-juttu vei kaiken toivon. Ootteko miettiny paljonko pisteitä tuutte saamaan? Ite saan alle 90. 2 väärin lumassa, yks vastaamaton matikassa ja yks kyseenalainen logiikassa. Muista osioista en osaa sanoa, mut tuskin nekään virheettömiä.

Ihmetyttää myös toi, ett etiikasta on niin kova pistepotti ja kielistä niin huono.

Paljonko siitä etiikasta sai pisteitä?

Vierailija
6277/8137 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskeletteko enää yhtään mahdolliseen toiseen vaiheeseen? :D Yläpeukku: "kyllä" Alapeukku: "hell no"

Itse aloin jo lukemaan syksyn yo-kirjotuksiin, mutta koska mm. äikkä, enkku ja matematiikka pitäisi uusia, tulee siinä samalla luettua myös tavallaan pääsykokeen toiseen vaiheeseen :D

Vierailija
6278/8137 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä tein sen robottikäsitehtävän hirveessä kiireessä enkä ehtinyt tarkistaa. Tein sen silleen, että laskin ensin phytagoraan lauseella sen pienemmän kolmion alakateetin ja plussasin sen yhteen sen annetun etäisyyden kanssa. Siten sain pituuden ja korkeus oli annettu ja siitä vielä phytagoraan lauseella isomman kolmion hypotenuusa. Lähestykö kukaan muu sitä näin?

Joo, tein just näin. Mut sain väärän mitan hypotenuusaan kun laskin väärin yhteen kateetin ja jatkeen. Oli taas sellanen olo, ett tää on tätä helppoa ja kivaa Pythagoraan pyörittely ja sit tekee ihan naurettavan mokan...

-Se eka robottikättä harmitellut-

Vierailija
6279/8137 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhauttavaa...

Minulla meni mielestäni tämä kysymys oikein. Laskin pythagoralla ensin pienemmän jolloin sain sen yhden pätkän tietoon. Sitten siihen lisäsin sen annetun luvun ja laskin pythagoralla isolle kolmiolle hypotenuusan.

Vierailija
6280/8137 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhauttavaa...

Tästä oli varoitettu täällä... :) Koe on hyvin laadittu, ne tyypillisimmät väärät vastaukset löytyvät vastausvaihtoehdoista.

Toivon kuitenkin tosi paljon, että et jää yhden kysymyksen päähän läpipääsystä!!

Ketju on lukittu.