Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
6061/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vastasitte ma-lu osiossa siihen tehtävään, jossa piti laskea omituisella annetulla kaavalla joku arvo?

Kun K=300, niin arvoksi tulee 350. Mikä tulee arvoksi, kun K=600? 

A. 175

B. 700

C. 500

D. ei mikään näistä

Itse sain laskimella tuloksen 490,999 ja jäin sitten miettimään, että pyöristyykö se 500 vai 490. Vastasin sitten hyvin epävarmana D. ei mikään näistä.

Mä mietin samaa ja tein niin että laskin vielä itse sen tehtävänannossa lasketun laskun ja huomasin että sitä oltiin pyöristetty monella kokonaisella ylöspäin. Siksi siis pyöristin 500.

Vierailija
6062/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten se vika matikkaosion tehtävä lasketaan ilman laskinta? Voisiko joku kirjoittaa tähän auki vaiheet. Mä tuijotin sitä pitkään ja jätin tyhjäksi kun en vaan päässyt mitenkään eteenpäin. Se oli jotain että kahden peräkkäisen luvun neliöiden erotus... jotain tollasta. Muistaako kukaan mitä meinaan? Tarvitseekl tuollaiseen laskinta vai onko se päättelyä? Vai päässälaskua?

Mietin tätä aika paljon ja voin olla väärässäkin, mutta sanoisin että ei voi laskea ilman laskinta, ainakaan tuossa aikaikkunassa. Joo joku varmaan voi, mutta me perusjampat ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
6063/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä vastasitte ma-lu osiossa siihen tehtävään, jossa piti laskea omituisella annetulla kaavalla joku arvo?

A. 175

B. 700

C. 500

D. ei mikään näistä

Itse sain laskimella tuloksen 490,999 ja jäin sitten miettimään, että pyöristyykö se 500 vai 490. Vastasin sitten hyvin epävarmana D. ei mikään näistä.

Mietin kanssa tätä samaa hyvin pitkään, mutta päädyin lopulta vastaamaan 500. Tuossa ”ei mikään näistä” -vaihtoehdossa oli, että mikään näistä ei ole _lähellä_ oikeaa vastausta, niin jäin arpomaan aika pitkäksi aikaa, että mitä se ”lähellä” tarkoittaa; on kuitenkin aika monitulkintainen. Muistelin, että pyöristyssääntöjen mukaan pyöristetään yleensä tehtävänannon epätarkimman luvun perusteella. Tehtävänannon lämpötiloissa oli 1 merkitsevä numero, niin sen perusteella päädyin lopulta vastaamaan 500. Voi tosin olla, että pyöristys olisi pitänyt tehdä tehtävänannon nopeuden mukaan, jossa oli 2 merkitsevää numeroa, ja tällöin ”mikään ei ole lähellä” olisi ollut oikein. Vastausvaihtoehdoissa hämäsi myös tuo 175, koska siinä taas on kolme merkitsevää numeroa, mutta mietin, että onko kompa.

Vierailija
6064/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin sitä integraatiokysymystä äikästä, mutta castasiin sen liittyvän tasojen yhdistymiseen, sillä tekstissä mainittiin käytännön ja teoreettisen tason yhdistyminen. Eli siis saman asian käytännön taso ja teoreettinen taso.

Toi oli musta vähän tyhmä kohta :/ koska "taso" ja "asia" on aika monitahoisia merkityksiltään kumpikin. Ihan yhtä hyvin "asia" voisi olla oikein. Asiahan voi tarkottaa ihan mitä vaan, myös vaikka tasoa :D

No mun mielestä eri asioiden yhdistyminen tarkoittaa eri asioiden integraatiota, eikä saman asian eri tasojen (käytäntö ja teoria) integraatiota.

Vierailija
6065/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vastasitte siihen auto kulkee 100km ja kulutus plaa plaa...? Vaihtoehdot 5, 10, 15, ei mikään näistä.

EN muistaakseni uskaltanut vastata mitään? Oliko sinä se hyötysuhde juttu? EN muistanut sitä kaavaa, millä hyötysuhde lasketaan. 

Eihän hyötysuhteen laskemiseen mitään kaavaa tarvi? Päättelyä vain. Jos auton moottorin hyötysuhde on 66% niin suomeksi sanottuna se pystyy hyödyntämään 66% siihen tulevasta polttoaineen energiasta. Eli jos se energia mitä moottoriin pumpataan on vaikka 3000, niin siitä 66% on ~2000. Oikea vastaus oli mielestäni 5L.

Joo no ehkä jäin siinä vähän kompaan, tai siis en kompaan, vaan koukkuun. Kun luin sanan hyöty niin aloin pohtimaan, että muistanko kaavaa, muistanko kaavaa.... (tätä: E tuotto/E otto = P tuotto/P otto)....öööö en. >>eteen päin. Jätin vastaamatta ja ei ollut aikaa enää palata takaisin sitte. 

Vierailija
6066/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A. 175

B. 700

C. 500

D. ei mikään näistä

Mietin kanssa tätä samaa hyvin pitkään, mutta päädyin lopulta vastaamaan 500. Tuossa ”ei mikään näistä” -vaihtoehdossa oli, että mikään näistä ei ole _lähellä_ oikeaa vastausta, niin jäin arpomaan aika pitkäksi aikaa, että mitä se ”lähellä” tarkoittaa; on kuitenkin aika monitulkintainen. Muistelin, että pyöristyssääntöjen mukaan pyöristetään yleensä tehtävänannon epätarkimman luvun perusteella. Tehtävänannon lämpötiloissa oli 1 merkitsevä numero, niin sen perusteella päädyin lopulta vastaamaan 500. Voi tosin olla, että pyöristys olisi pitänyt tehdä tehtävänannon nopeuden mukaan, jossa oli 2 merkitsevää numeroa, ja tällöin ”mikään ei ole lähellä” olisi ollut oikein. Vastausvaihtoehdoissa hämäsi myös tuo 175, koska siinä taas on kolme merkitsevää numeroa, mutta mietin, että onko kompa.

Joissain näistä tehtävistä tuntui auttavan se ettei ole laskenut ihan kauhean syvällisesti matikkaa ja on sellanen "aloittelijan avoin mieli" :D mulle esim. merkitsevät numerot ja pyöristyssäännöt ylipäätään on aika hepreaa eikä olis tullut mieleen alkaa pohtimaan tota. Ajattelin vaan että ilman muuta toi pyöristyy 500.

Vierailija
6067/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se vika matikkaosion tehtävä lasketaan ilman laskinta? Voisiko joku kirjoittaa tähän auki vaiheet. Mä tuijotin sitä pitkään ja jätin tyhjäksi kun en vaan päässyt mitenkään eteenpäin. Se oli jotain että kahden peräkkäisen luvun neliöiden erotus... jotain tollasta. Muistaako kukaan mitä meinaan? Tarvitseekl tuollaiseen laskinta vai onko se päättelyä? Vai päässälaskua?

Mietin tätä aika paljon ja voin olla väärässäkin, mutta sanoisin että ei voi laskea ilman laskinta, ainakaan tuossa aikaikkunassa. Joo joku varmaan voi, mutta me perusjampat ei.

En tajunnut itsekään tätä, ja testasin ne eri vaihtoehdot laskimella koska en muistanut että laskinta olisi missään kielletty. Mä laitoin ettei mikään niistä ole oikein, meniköhän väärin?

Vierailija
6068/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastasin myös että asioiden yhdistyminen. Ei ehkä kannata miettiä liian monimutkaisesti tällaista. Ajattelin myös että sana "taso" on kompa, koska tekstissä oli tuossa osiossa sanoja kuten "asiantuntijatasolla" tms mikä voisi johdattaa lukijaa siihen suuntaan. Mutta kun ei keskity tuijottamaan yksittäisiä asioita, vaan miettii mistä siinä tekstissä puhutaan niin minusta se on simppelisti eri asioiden yhdistämisestä.

Vierailija
6069/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajunnut itsekään tätä, ja testasin ne eri vaihtoehdot laskimella koska en muistanut että laskinta olisi missään kielletty. Mä laitoin ettei mikään niistä ole oikein, meniköhän väärin?

Uskon, että toi ”mikään näistä ei ole lähellä”, oli oikein just tällä samalla perusteella, että laskin sen alkuperäisen tehtävänannossa annetun laskun ja katsoin, että miten se on pyöristetty.

Vierailija
6070/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh se äidinkielen osion artikkeli sattui olemaan sisällöltään just sitä työtä, mitä teen. :) muuten oon hakenut varmaan kohta joka kevät psykologiaan v 2009 alkaen ja lohdutan teitä kaikkia, että olen siis useamman kerran käynyt nämä pettymyksen tunteet läpi. Mutta: olen koko ajan mennyt urallani (opinnot ja työ) eteenpäin eikä välivuosia ole tullut. Haluan siis sanoa, että saa unelmoida, mutta suosittelen viemään useita unelmia yhtaikaa eteenpäin. Elämä ei ole kuitenkaan vain työelämää ja monella eri koulutuksella pääsee samankaltaisiin haaveisiin.

Vierailija
6071/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin sitä integraatiokysymystä äikästä, mutta castasiin sen liittyvän tasojen yhdistymiseen, sillä tekstissä mainittiin käytännön ja teoreettisen tason yhdistyminen. Eli siis saman asian käytännön taso ja teoreettinen taso.

Näin se varmaan on :( Hyvä siis sulle! Toi oli ainoa asia, mikä jäi suomi-osiossa mietityttämään. En halunnut jättää vastaamatta, joten valitsin sitten sen asioiden yhdistymisen, vaikka tajusin kyllä että siellä puhuttiin teoriasta ja käytännöstä... Nyt kun tuota asiaa kohta vuorokauden olen pähkäillyt, niin oikeaa vastaus lienee se tasojen yhdistyminen 😂 Mulla ei ihan riittänyt koeaika vastauksen saamiseen.

Vierailija
6072/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A. 175

B. 700

C. 500

D. ei mikään näistä

Mä mietin samaa ja tein niin että laskin vielä itse sen tehtävänannossa lasketun laskun ja huomasin että sitä oltiin pyöristetty monella kokonaisella ylöspäin. Siksi siis pyöristin 500.

Tehtävänannossa annettu tulos 350 oli pyöristetty arvosta 347,189. Päättelin sen pyöristyvän lähimpään kymmeneen, sillä jos se olisi pyöristynyt lähimpään sataan, tulos olisi ollut 300 eikä 350. Täten vastasin lopulta "ei mikään näistä", sillä samalla periaatteella 491 pyöristyessä lähimpään kymmeneen on 490, eli ei mikään vaihtoehdoista. 

Vierailija
6073/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menettääkö todistusvalinnan varasijapaikan jos haki myös kokeella? Siis jos samaan yliopistoon yritti sillä kokeellakin.

Vierailija
6074/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saakeli! Ajattelin et se valonnopeuskohta olis just about 500 ja vastasin et asioiden yhdistäminen. Paljonkohan tässä odotteluaikana oikein paljastuukaan mokia...

Vierailija
6075/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä nyt pitäisi ottaa sieltä kokeista keskiverrosti ja vähän keskivertoa paremmin pärjänneet, koska ne jotka pärjäsi tajuttoman hyvin varmaan sai apuja :)

Tuskinpa tää on ihan tosissaan heitetty, mutta mun mielestä koe oli tosi helppo. Enkku oli ajan takia ainoa vaikea. Ihmettelen, jos ei tule huippupisteistä. Enkä huijannut. Ei AMK-kokeesta huippupisteiden ottaminen vaikeaa ole, toihan oli toooosi paljon helpompi kuin normi psykan pääsykoe.

Vierailija
6076/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A. 175

B. 700

C. 500

D. ei mikään näistä

Tehtävänannossa annettu tulos 350 oli pyöristetty arvosta 347,189. Päättelin sen pyöristyvän lähimpään kymmeneen, sillä jos se olisi pyöristynyt lähimpään sataan, tulos olisi ollut 300 eikä 350. Täten vastasin lopulta "ei mikään näistä", sillä samalla periaatteella 491 pyöristyessä lähimpään kymmeneen on 490, eli ei mikään vaihtoehdoista. 

On myös olemassa kattopyöristyssääntö: pyöristetään seuraavaan kymmeneen. Silloin tuo 500 on oikein.

Liian tulkinnanvarainen tehtävä, koska monella pätevällä matemaattisella perustelulla pääsee eri vastauksiin.

Vierailija
6077/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs veikkaisitte pisterajaksi pääsykoevalinnassa? Jos olisi vastannut kaikkeen, ja kaikki muut olisi mennyt oikein, paitsi 3 vastausta eniten pisteitä yksittäisistä vastauksista antavista osioista (logiikka, malu tai etiikka), saisi pisteitä 90,7. Jos on vastannut kaikkeen muuten oikein, paitsi noista eniten pisteitä antavista 5 väärin, saisi pisteitä 84,5.

Vierailija
6078/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime syksynä AMK-kokeessa oli ilmeisesti seassa myös kysymyksiä, joita ei pisteytetty. Olikohan tänä vuonna myös?

Vierailija
6079/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

A. 175

B. 700

C. 500

D. ei mikään näistä

On myös olemassa kattopyöristyssääntö: pyöristetään seuraavaan kymmeneen. Silloin tuo 500 on oikein.

Liian tulkinnanvarainen tehtävä, koska monella pätevällä matemaattisella perustelulla pääsee eri vastauksiin.

Toivottavasti jättävät tämän arvioimatta, koska on tosiaan sen verran tulkinnanvarainen.

Vierailija
6080/8137 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että raja ei ole ainakaan täydet. Näitä helppoja kokeita on jo ollut sen verran monella alalla, eikä missään pisterajat ovat lopultakaan olleet kovinkaan korkeat. DI on vielä tulematta, se koe oli tosi tosi helppo eikä aikapainetta, mutta monella siinäkin meni 1-2 väärin silti.

Psyka on siinä mielessä täysin eri asemassa, että tässä otetaan jatkoon vain kymmeniä kun oikiksessa ja lääkiksessä otettiin satoja.

Ketju on lukittu.