Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Siinä etiikkatehtävässä melkein liikutuin, kun luin sitä :D
Sitte piti ravistella itteensä, että hei oot kokeessa, herää! Muutoin se etiikka tuntui helpolta, mutta siinä vastaanottokeskustehtävässä jäin vähän miettimään, että vastasinko oikein. En muista imtä vaihtoehtoja siinä oli. Oliko joku, että "eivät saa palveluja vastaanottokeskukselta"? Taisin vastata sen? En muista
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, miten olette kokeneet kokeen menneen ja mitä olette vastailleet. Itsestä tuntui, että meni tasaisen hyvin, ja jos johonkin kosahti niin enkkuun. Mutta nyt alkoi etiikka ja jopa äikkä mietityttää. Että tuliko äikässä vedettyä mutkia suoriksi. Mitä te esim. Vastailitte siihen, miksi korkeakouluopiskelijat haluavat käydä töissä ja mitä pääotsikon kysymykseen vastataan?
Tässä mustaakseni vastasin, että haluavat kokemusta tai jotain. Mutta jäin miettimään, että siinä varmaan oli se kompa ja olisi pitänyt vastata, että taloudellisen tilanteen vuoksi. Toi äikkä oli kyllä lian nopee, ja se ees taas skrollailu oli rasittavaa :(
Tota äikkää osasin pelätä eniten, koska osasin odottaa, että ne on täynnä kompia ja jos ei lue tarkkaan, ni siitä rokotetaan.
MItä vastasitte siihen, että mitä se joku EUROSTAT VI (mikä lie) oli? Siinäkin oli varmasti kompa! Taisin vastata sen, että: mittaa jotain muutosta tai jotain. Mikä on varmasti väärin, koska oli suora lause tekstistä, mutta en ehtinyt miettiä sitä tarkemmin.
Koen valmistautuneeni ihan kohtuullisen hyvin omin neuvoin, mutta kyllä toi on silti tosi törkeää jos kokeen mukaisia harjoituksia ja mallivastauksia on tarjolla vain tietyn valmennuskurssin käyneille. Tässä ei kyllä hakijoiden oikeusturva toteudu. Ruotsin Högskoleprovetit ovat julkisia kokeen jälkeen ja niistä tiedetään tarkkaan minkälaisia tehtävätyyppejä voi tulla.
Valmistautumattomana tehty koe ei ole mikään objektiivinen korkeakoulukelpoisuuden mittari - ennemmin sitä mittaisi lyhyessä ajassa omaksuttu materiaali. Toisaalta se suosii vielä lukulomalla olijoita - työn ohella opiskellessa on rajallisesti aikaa toteuttaa kuukauden rutistus. Parasta olisi, että koealue tiedettäisiin ajoissa.
On paljon puhuttu, että valmennuskurssi-business ei saisi vääristää opiskelijavalintaa, mutta tämän vuoden toiminta vain tukee tällaista.
Onko keillään muilla liikkunu varasijat ’taaksepäin’ parin viimepäivän aikana? Varmaan joitain tarkistuslaskentoja, mutta harmittaa kyllä, kun itellä ainakin on :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko valittaa, vaikka itse valmennuskurssin kävinkin. Kokeessa oli todella monta tehtävää, joita oltiin valmennuskurssilla laskettu (esim. kukkien terälehti-tehtävässä taulukko oli täysin sama kuin valmennuskurssilla tehdyssä tehtävässä). Opettajat kertoivat avoimesti käyneensä syksyllä kokeessa katsomassa kysymykset ja moni valmennuskurssilainen oli kokeen jälkeen myös kuulemma kertonut viime syksyn tehtäviä. Ja sitten on päätetty, ettei kokeita julkaista. Ihan törkeää niitä kohtaan, jotka ei valmennuskurssia voi maksaa. Toivottavasti tajusivat, että surkea päätös ja tämä koe tulee kaikille nähtäväksi, ettei valmennuskurssilaiset ole etulyöntiasemassa, koska tietävät hyvin pitkälti eri tehtävätyypit.
Jep, olet täysin oikeassa :/ Tuo on melkeinpä vielä eriarvoistavampaa kuin normaalien valintakokeiden valmennuskurssit, koska niissä niitä vanhoja kokeita on sentään netissä nähtävillä, joten jokainen voi valmistautua niiden avulla, lukea hyvän vastauksen tunnuspiirteet, ja opetella pääsykoemateriaalit. No tässä sanotaan vain, että ei voi valmistautua, vaikka todellakin voi, jos vain tietää miten! Ihan kamalan epäreilua! Tästä pitäisi nostaa äläkkää, koska todellakin tuossa kokeessa on etulyöntiasema niillä, jotka ovat tienneet mihin varautua.
Kunpa muutenkin pääsykokeet korvautuisivat jollain vaikka parin viikon kursseilla, joilla parhaiten kurssitehtävistä suoriutuneet saisivat opiskelupaikan. Hakijat olisivat täsmälleen samanarvoisessa asemassa: sama ilmainen opetus, näkisi myös mitä opinnot todella on joten saisi käsityksen jo onko ala oma jne. Tämä nykyinen järkyttävän hintaisia valmennuskursseja suosiva systeemi on todella epäreilu meille huonommasta sosioekonomisesta ponnistaville :( Vaikkei olisi älynlahjoissa ja korkeakoulukelpoisuudessa mitään vikaa...
Olet oikeassa. Totta kai tollaisia tehtäviä harjoittelemalla kokeessa pärjää paremmin.
Vaikka unohtaisi tuon valmennuskurssibisneksen niin ihan yleisen oikeusturvan takia valintakokeiden tehtävät mallivastauksineen pitäisi aina olla julkista kamaa. Niissä on virheitä ollut monesti ja pisteytyksiä korjattu. Nyt kukaan asiantuntija tai suuri yleisö ei voi arvioida, onko tehtävät ok. Silkkaa laiskuutta, että halutaan salailla tehtäviä, ettei tarvitse tehdä uusia joka vuosi.
En ole tuota koetta tehnyt, mutta etiikan kokeesta tihkuneiden esimerkkien perusteella se on aivan kyseenalaista kamaa. Olen opiskellut etiikkaa pääaineena ja viime vuonna olleen tehtävän 'oikeasta' vastauksesta ei ole hajuakaan. Ei ole mitään yksiselitteistä määritelmää sille, mitä 'luonteeltaan eettinen lause' tarkoittaa. Ilmeisesti vastaavaa kamaa tänäänkin kokeessa.
Olen myös opiskellut etiikkaa ja onhan aika selvästikkin määritelty mitä etiikka ja moraali tarkoittaa.
Voiskohan tulokset tulla jo tänään!? Jos ei, niin sit voi ainakin viikonlopun yli koettaa vähän rentoutua.
Vierailija kirjoitti:
Onko keillään muilla liikkunu varasijat ’taaksepäin’ parin viimepäivän aikana? Varmaan joitain tarkistuslaskentoja, mutta harmittaa kyllä, kun itellä ainakin on :(
Miten ne vois liikkua taaksepäin?
Voi kunpa pääsis siihen toiseen vaiheeseen, niin vois oikeesti näyttää oman osaamisen :( Sen jälkeen tuntuis kivemmalta lukea se, että "et saanut opiskelupaikkaa", kun ois todella saanut näyttää mitä osaa. Nyt tuntuu, että tolla AMK-kokeella ei voinut sitä osaamista näyttää oikeesti.
Olen niin paljon muutakin, kuin tuo räpellys. Ja ärsyttää toi valmennus. Nyt siellä on sitten liuta niitä, jotka osasi käydä oikean kurssin ennen koetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää, miten olette kokeneet kokeen menneen ja mitä olette vastailleet. Itsestä tuntui, että meni tasaisen hyvin, ja jos johonkin kosahti niin enkkuun. Mutta nyt alkoi etiikka ja jopa äikkä mietityttää. Että tuliko äikässä vedettyä mutkia suoriksi. Mitä te esim. Vastailitte siihen, miksi korkeakouluopiskelijat haluavat käydä töissä ja mitä pääotsikon kysymykseen vastataan?
Tässä mustaakseni vastasin, että haluavat kokemusta tai jotain. Mutta jäin miettimään, että siinä varmaan oli se kompa ja olisi pitänyt vastata, että taloudellisen tilanteen vuoksi. Toi äikkä oli kyllä lian nopee, ja se ees taas skrollailu oli rasittavaa :(
Tota äikkää osasin pelätä eniten, koska osasin odottaa, että ne on täynnä kompia ja jos ei lue tarkkaan, ni siitä rokotetaan.
MItä vastasitte siihen, että mitä se joku EUROSTAT VI (mikä lie) oli? Siinäkin oli varmasti kompa! Taisin vastata sen, että: mittaa jotain muutosta tai jotain. Mikä on varmasti väärin, koska oli suora lause tekstistä, mutta en ehtinyt miettiä sitä tarkemmin.
Samoin vastailin, että kokemuksen takia tekevät töitä. Siellä vastausvaihtoehdoissa ei ollut taloudellista syytä opiskelijoiden työnteolle (vaan jotain että opintotukijärjestelmä kannustaa työntekoon tms. mikä ei muotoiltu niin ettei se voinut olla mielestäni oikein). Se mainittu tutkimus mittasi ilmiön nykytilaa ja muutosta. Asia löytyi helposti tekstistä. Itse jäin miettimään sitä, viitattiinko integraatiolla asioiden vai tasojen yhdistymiseen. Vastasin asioiden.
Minä uskoisin ettei toi ollut mikään kompatehtävä. Enemmän mitataan sitä että pystyy ottamaan nopeasti vähän ”haastavamman” tekstin pääsisällön haltuun. Pitää osata ohittaa yksittäiset sanat joita ei ymmärrä ja poimia tekstistä tarvittavia faktoja. Kysymyksetkin etenivät tekstin kanssa luontevassa järjestyksessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ne vois liikkua taaksepäin?
Jonkun oikaisuvaatimus yo-kirjoituksesta mennyt läpi, ja saanut sillä jopa sen +5 pistettä, ja mennyt jonossa aika monen ohi.
Vierailija kirjoitti:
Voi kunpa pääsis siihen toiseen vaiheeseen, niin vois oikeesti näyttää oman osaamisen :( Sen jälkeen tuntuis kivemmalta lukea se, että "et saanut opiskelupaikkaa", kun ois todella saanut näyttää mitä osaa. Nyt tuntuu, että tolla AMK-kokeella ei voinut sitä osaamista näyttää oikeesti.
Olen niin paljon muutakin, kuin tuo räpellys. Ja ärsyttää toi valmennus. Nyt siellä on sitten liuta niitä, jotka osasi käydä oikean kurssin ennen koetta.
Olitko itse jollain toisella kurssilla kuin tuolla valmennuskeskuksen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelijat haluavat kokemusta. Mun mielestä kompa oli just se sosioekonomisen tilanteen parantaminen.
EUROSTAT oli aineisto joka kertoo nykytilasta ym.
Mitä vastasitte siihen auto kulkee 100km ja kulutus plaa plaa...? Vaihtoehdot 5, 10, 15, ei mikään näistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olitko itse jollain toisella kurssilla kuin tuolla valmennuskeskuksen?
En, mutta opiskelin vanhoja lukiokursseja :(
Vierailija kirjoitti:
Mitä vastasitte siihen auto kulkee 100km ja kulutus plaa plaa...? Vaihtoehdot 5, 10, 15, ei mikään näistä.
EN muistaakseni uskaltanut vastata mitään? Oliko sinä se hyötysuhde juttu? EN muistanut sitä kaavaa, millä hyötysuhde lasketaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tehtävää tarkotitte sillä, johon olitte vastanneet 9? Oliko se se missä N: ää ei saa alottaa ennen kuin O on loppu jne??
Mitä vastasitte siihen sievennystehtävään? H= jotakin ja ratkaise K jotakin. Ihan riskillä vedin sen ja menin vastaamaan, vaikka ei olisi ehkä kannattanut vastata. Laitoitteko ylös jotain H*5b jotain?
Entä se eka sievennystehtävä? Saitteko siitä 0 tai mitä vaihtoehtoja siinä olikaan?
Mua ärsyttää kun laskin niitä yhtälöitä kuin hullu ennen koetta, ja nyt musta tuntuu, että niissä taisi olla kompia, joten varmaan mokasin kokeessa.
Joo se että ei saa alottaa O ennenku on tehty P, ei saa alottaa L ennenku... just se.
Ja tarkotatko sievennystehtävällä sitä valuuttahommaa vai mitä, toi "H*5b" ei kuulosta musta tutulta.. en itse asiassa saa nyt mieleen yhtään sievennystehtävää :D en muista oliko niitä vai ei.
Kukaan ei varmasti usko tätä, mutta mun valintakokeen aikana meille tuli ovelle huutamaan mies apua ja kokeen jälkeen oli poliisit ja paloauto pihassa. Että oli helppo keskittyä. xd
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei varmasti usko tätä, mutta mun valintakokeen aikana meille tuli ovelle huutamaan mies apua ja kokeen jälkeen oli poliisit ja paloauto pihassa. Että oli helppo keskittyä. xd
Mitä tapahtui?!
Noh käyn tänään ostamassa kukkasia, jotka istutan pihalleni muistuttamaan ikuisesti tästä ja eilisestä päivästä, ja siitä, kuinka epäonnistunut henkilö olen. Niitä kukkia aina sitten katselen ikkunasta ja muistan tämän toukokuun.
Sitten työnantajani saa taputtaa ensi viikolla karvaisia käsiään, kun en ole pyytämässä lisää vapaata pääsykokeen takia. Ihan turha oli tää kuukausi, jonka epätoivoissani käytin valmistautumiseen samaan aikaan, kun yritin selvitä töistä ja perheen tarpeista. Ihan turha toukokuu vuonna 2020. Ei ollut edes rakkautta koronan aikaan.
olin valmis ennen taukokellon loppumista, mutta en uskaltanut palauttaa koetta ja jäin odottamaan, että se tikitti siinä loppuun. Sitten olin järkyttynyt koko kokeesta, että meinas sellainenkin moka tapahtua, että olisi jäänyt painamatta, että palautatko kokeen :D Lähin kokeen jälkeen vessaan ja kun palasin, niin huomasin, että siinä näytöllä oli vielä se, että palautatko. Jos oisin lähtenyt vaikka kauppaan, ni se ois varmaan jäänyt painamatta, että palautan.
Harmittaa niin vietävästi toi koe. En ole tyhmä, mutta jäi niin tyhmä olo. Ja sitten ärsyttää se, että joillakin on saattanut olla siellä kotona ryhmä matikkaneroja auttamassa :( Mulla ei ollu ketään. Töistä väsyneenä palannut mies kuorsaamassa viereisessä huoneessa.
Tää kyllä osoittaa niin selvästi sen, miten alhaisessa sosioekonomisessa asemassa olen. Ja koko perheeni on.