Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
5581/8137 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et menetä maisterinpaikkaa, tietenkään. Suoritetut tutkinnot eivät vanhene, mutta niistä ei ainakaan sääntöjen mukaan voi ottaa hyväksilukuja, jos ovat yli 10 vuotta vanhoja.

Vastaavuuksia ei voi pohtia ilman ahot-hakemista, eli jos et ole sellaista tehnyt, eivät he sitä siellä pohdi nyt.

Vierailija
5582/8137 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et menetä maisterinpaikkaa, tietenkään. Suoritetut tutkinnot eivät vanhene, mutta niistä ei ainakaan sääntöjen mukaan voi ottaa hyväksilukuja, jos ovat yli 10 vuotta vanhoja.

Vastaavuuksia ei voi pohtia ilman ahot-hakemista, eli jos et ole sellaista tehnyt, eivät he sitä siellä pohdi nyt.

Näin muistelinkin, että valmiissa tutkinnoissa ei ole aikarajaa. Mutta on kai mahdollista, että jostain syystä syynäisivät ne tarkemmin ja huomaisivat, että eivät vastaakkaan perus- ja aineopintoja? (Vaikka ne kyllä mielestäni vastaavat tosi tarkastikin.) Käsittääkseni syy siihen miksi nämä tutkinnot ovat vain alustavasti hyväksytyt johtui siitä tavasta miten ne oli lähetetty yliopistolle. Ulkomainen yliopisto lähetti ne poikkeavalla tavalla koronasta johtuen. Mutta entä jos...

Joo siis eivät he tietenkään tee päätöksiä ahotoinnista ilman että sitä on edes hakenut. Mutta saattavat jotain suuntaviivoja miettiä. Olen aiemminkin ahotoinnut samassa yliopistossa (toinen oppiaine) ja ihan just tälleen lähti käyntiin, että kerroin sähköpostissa opinnoista ja työkokemuksesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5583/8137 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaako muita ne kuvaajat mitä kokeessa voi tulla vastaan? Tuntuu että nyt kun lukee niin jännityksen takia aivot lyö tyhjää eikä tajua mitään/osaa tulkita mitä niissä kysytään...

Vierailija
5584/8137 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä fiiliksiä muilla ÅA:n kokeeseen tänään osallistuneilla? Mun mielestä matikan osuus oli helpoin sitä koodinratkaisua lukuun ottamatta. Vaikein oli kielentuntemus (onko se ees kielentuntemus suomeksi, en tiedä :D), ja siinä mulla loppukin aika kesken. Sit se historiajuttu oli myös vaikee ja mun mielestä ehkä turhin osuus. En usko pääseväni soveltuvuushaastatteluun todellakaan, mutta yllättävän hyvin suoriuduin siihen nähden, että pelkällä kouluruotsilla kokeeni suoritin, ts. en ole suomenruotsalainen.

Vierailija
5585/8137 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä fiiliksiä muilla ÅA:n kokeeseen tänään osallistuneilla? Mun mielestä matikan osuus oli helpoin sitä koodinratkaisua lukuun ottamatta. Vaikein oli kielentuntemus (onko se ees kielentuntemus suomeksi, en tiedä :D), ja siinä mulla loppukin aika kesken. Sit se historiajuttu oli myös vaikee ja mun mielestä ehkä turhin osuus. En usko pääseväni soveltuvuushaastatteluun todellakaan, mutta yllättävän hyvin suoriuduin siihen nähden, että pelkällä kouluruotsilla kokeeni suoritin, ts. en ole suomenruotsalainen.

Täällä toinen ei-suomenruotsalainen åa:n kokeen tehnyt. Itselleni helpoimmalta taas tuntui kielentuntemus ja lähdekritiikki oli haastavin. Tuntui aika arpapeliltä tuo jälkimmäinen. Matikka tuotti myös päänvaivaa joltain osin. Jonkun verran jätin vastailematta. En usko että toiseen vaiheeseen on asiaa mutta pieni toivonkipinä vielä yllä! Oma jännitys ei varmasti auttanut asiaa😅

Vierailija
5586/8137 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä! Maisterivalinnassa on 3 tehtävää! Tää amk koe, etätehtävä JA suullinen valintakoe :/ HUOOOH

Ihan samat kuin muillekin. 1-vaihe: amk-koe 4.6., 2-vaihe: suullinen valintakoe 12.6.

Ei ole. Sulla ei ole etätehtävää.

Maisterivalinnassa on etätehtävä.

Vierailija
5587/8137 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt en taas tiedä mitä pitäisi tehdä. Olen saanut kandipaikan, mutta haen myös maisteriin ykkösenä. Ulkomainen psykantutkinto. Yliopistosta sanoivat, että pohtivat mun tilanneta ja palaavat asiaan asap. On mennyt jo monta päivää hiljaisuudessa... En ole lukenut amkiin ja lapsella synttärit  joita pitäis järjestää. Mietin, että pitäiskö kuitenkin osallistua amkiin vai luottaa siihen, että kandipaikalla saan suht saman opintoputken eteeni.

Itse en todellakaan menisi valintakokeeseen, jos olisi muita vaihtoehtoja. Onnea opiskelupaikasta!

Vierailija
5588/8137 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Åbo kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä toinen ei-suomenruotsalainen åa:n kokeen tehnyt. Itselleni helpoimmalta taas tuntui kielentuntemus ja lähdekritiikki oli haastavin. Tuntui aika arpapeliltä tuo jälkimmäinen. Matikka tuotti myös päänvaivaa joltain osin. Jonkun verran jätin vastailematta. En usko että toiseen vaiheeseen on asiaa mutta pieni toivonkipinä vielä yllä! Oma jännitys ei varmasti auttanut asiaa😅

Olen kaksikielinen, tosin kouluni suomeksi käynyt. Matikasta jätin kaksi vastaamatta, kun en ollut varma - muiden uskon olevan oikein. Hämärimmät osiot olivat etiikka ja lähdekritiikki. Luetunymmärrys oli hiukan "kompainen", saa nähdä miten kävi... Aatehistoria oli helppo, mutta valitettavasti sellainen, jossa olisi myös ollut helppoa luntata. Kielentuntemuksessa tuli vähän kiire, en ole varma miten meni vaikka aika hyvä fiilis onkin. En usko pääseväni jatkoon, koska en luntannut epävarmoissa kohdissa.

Vierailija
5589/8137 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä sama jatkaa. Koeformaatti sopi mulle hyvin, ainoa mikä huolestuttaa on se, että pelkään porukan napsineen ne ratkaisevat lisäpisteet lunttaamalla muutamassa osiossa. Onneksi psykan hakijoille tärkeimmässä matikassa ei olisi auttanut kuin toinen laskija.

Vierailija
5590/8137 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten helppoa psykasta on kirjoittaa L?

Ei kovin vaikeaa, jos kiinnostusta löytyy! Sain nyt ällän, vaikka ehdin lukemaan vain 1-3 kurssit. Luen kuitenkin vapaa-ajalla jatkuvasti psykaan liittyviä tutkimuksia ja artikkeleita jne, ja sillä pärjäsi näemmä jo pitkälle. Ei todellakaan mahdotonta saada L! Yrittämään vaan!:)

Vierailija
5591/8137 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua tarvitaan tehtävään: typpihappoliuoksen HNO3(alaindeksi) pitoisuus on 69,5 massaprosenttia. Liuoksen tiheys 1,41kg /litra. Laske typpihapon pitoisuudet a) g/l ja b) mol/l 

annetut tiedot H: 1 N: 14  O: 16

Pitoisuuksia oon laskenut, mutta tää on jotenkin hankala kun annettu liuoksen tiheys ja massaprosentti.

Vierailija
5592/8137 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä! Maisterivalinnassa on 3 tehtävää! Tää amk koe, etätehtävä JA suullinen valintakoe :/ HUOOOH

Ihan samat kuin muillekin. 1-vaihe: amk-koe 4.6., 2-vaihe: suullinen valintakoe 12.6.

Aa joo, sori sori sori, en huomannut kun se oli tuolla ihan lopussa! :D Minä siis päätinkin nyt osallistua maisterikokeeseen, vaikka kandipaikan jo sain. Epäilen, että tulee tyssäämään ainakin fysiikkaan. Olisi lohdullista kuulla maisterihakijoista jotka ovat päättäneet ottaa toisen opiskelupaikan tai muuten olla osallistumatta kokeeseen.

Vierailija
5593/8137 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten helppoa psykasta on kirjoittaa L?

Ei kovin vaikeaa, jos kiinnostusta löytyy! Sain nyt ällän, vaikka ehdin lukemaan vain 1-3 kurssit. Luen kuitenkin vapaa-ajalla jatkuvasti psykaan liittyviä tutkimuksia ja artikkeleita jne, ja sillä pärjäsi näemmä jo pitkälle. Ei todellakaan mahdotonta saada L! Yrittämään vaan!:)

Sulla oli tuuria, koska tänä vuonna oli aivan suhteettoman paljon kysymyksiä kurssista 2. Mä sanoisin, että ei ole mikään ihan helppo rasti saada L:ää psykasta. Minä luin kaikki kurssit ja vähintään selailin muista kirjasarjoista. (En ole opiskellut lukiossa psykaa.) Sen lisäkis kuuntelin kaikki 30 tuntia Jyrki Rossin lukion psyka videoita. Sain kyllä L:n muistaakseni pisteillä 104. Mutta ei se mikään ihan helppo juttu ole. On kuitenkin aika paljon muistettavaa eri teorioissa ym.

Vierailija
5594/8137 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aa joo, sori sori sori, en huomannut kun se oli tuolla ihan lopussa! :D Minä siis päätinkin nyt osallistua maisterikokeeseen, vaikka kandipaikan jo sain. Epäilen, että tulee tyssäämään ainakin fysiikkaan. Olisi lohdullista kuulla maisterihakijoista jotka ovat päättäneet ottaa toisen opiskelupaikan tai muuten olla osallistumatta kokeeseen.

Mun on pakko mennä kokeeseen. Korottamaton vanhan ajan todistus ei tuonut opintopaikkaa. Jos olisin saanut paikan todistuksella, olisin jättänyt menemättä kokeeseen. Kyllä tää sen verran stressaa ja vie aikaa tärkeiltä asioilta...Jos olisin päässyt Joensuuhun olisin harkinnut koetta, koska perheellä ei ole kuitenkaan mahdollisuuksia muuttaa sinne. Helsingin kandista olisi napsahtanut heti rasti ruutuun "otan opiskelupaikan vastaan" (tai siis heti kun se olisi ollut mahdollista)...

Vierailija
5595/8137 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonkohan ÅA:n kokeessa oli psykan hakijoita?

Vierailija
5596/8137 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä myös yksi maisterihakija, jonka on pakko mennä kokeeseen, koska yo-todistus on liian vanha. Itsekin olisin ottanut kyllä riemulla minkä vaan kandipaikan vastaan myös, jos sellaisen olisi suoraan todistuksella voinut saada!

Vierailija
5597/8137 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun on pakko mennä kokeeseen. Korottamaton vanhan ajan todistus ei tuonut opintopaikkaa. Jos olisin saanut paikan todistuksella, olisin jättänyt menemättä kokeeseen. Kyllä tää sen verran stressaa ja vie aikaa tärkeiltä asioilta...Jos olisin päässyt Joensuuhun olisin harkinnut koetta, koska perheellä ei ole kuitenkaan mahdollisuuksia muuttaa sinne. Helsingin kandista olisi napsahtanut heti rasti ruutuun "otan opiskelupaikan vastaan" (tai siis heti kun se olisi ollut mahdollista)...

Niinpä. Ainoa mikä pakottaa yrittämään on se, että en tiedä miten rahoitan meidän perheen elämää opintojen ajan joten mitä nopeampi rutistus sen parempi.

Vierailija
5598/8137 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä. Ainoa mikä pakottaa yrittämään on se, että en tiedä miten rahoitan meidän perheen elämää opintojen ajan joten mitä nopeampi rutistus sen parempi.

Itse aion kyllä kiskasta itseni nopeasti valmiiksi jos pääsen mihin tahansa - kandiin tai maisteriin. Itsestähän se on paljon kiinni.

Vierailija
5599/8137 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Apua tajusin just, että mun koe saattaa pompata ihan vaan suomen kielestäkin :(

Ja 14-16 on ihan PASKA aika!!! Sillon meillä on kaikki tulleet kotiin ja tulee häröömään ja häiritsemään. Lapset vielä uskoo, mutta mun mies on pahin :(

Mitä ihmettä? Millanen tyyppi sun mies oikeen on jos se ei anna sun tehdä yhtä kahden tunnin koetta omassa rauhassa..?

Näinpä! Nyt laitat miehen vastuuseen lapsista, mieluiten koko konkkaronkka ulos, ja itse keskityt kokeeseen! Jos ei mie suostu antamaan sulle työrauhaa, niin vakavan keskustelun paikka.

Vierailija
5600/8137 |
01.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ÅA:n vastaukset:

https://www.abo.fi/studera-hos-oss/antagning/sok-till-abo-akademi/urval…

Juu ei tarvi mun odottaa kutsua haastatteluun :,D ...

Ketju on lukittu.