Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Jos jollain konstilla on edelleen ensikertalainen, voi hakea vaikka joka vuosi kaikkiin opiskelupaikkoihin todistuksella. Ei-ensikertalaisia ei yleensä oteta huomioon todistusvalinnassa, tämä kevät oli ylläripoikkeus.
Ennemminkin niin päin, että toiskertalaisen todistuksella voi normaalisti hakea muualle kuin hakupainealoille. Tänä vuonna oli toisin.
Vierailija kirjoitti:
ÅA:n vastaukset:
https://www.abo.fi/studera-hos-oss/antagning/sok-till-abo-akademi/urval…
Juu ei tarvi mun odottaa kutsua haastatteluun :,D ...
Arvioitteko muut Åboon hakeneet pisteitänne noiden mallivastausten kanssa? Jos jotain positiivista, niin ei ainakaan mennyt mikään osio miinuksille... Matemaattis-loogisen vika kysymys oli musta aika outo.
Meni niin käteen toi ÅA:n koe, ett nyt on kova homma nousta torstain koetokseen...Kyl se aikapaine vaan tekee tehtävänsä.
kilpik kirjoitti:
Jos on jo yksi ylempi korkeakoulutukinto, voiko edelleen hakea yo-todistuksella kandiohjelmaan, vai onko haettava suoraan maisteriohjelmaan? (toki tietysti psykan perus- ja ainepinnot suoritettuina)
yleensä ei pääse todistuksella mihinkään jos on jo korkeakoulutettu.
Onko muille tullu sitä henk.koht. linkkiä torstain kokeeseen? En siis tarkota sitä yleistä tiedotetta
ei oo tullut mulle ainakaan vielä linkkiä torstaille. Tänään sen kai pitäisi tulla
kilpik kirjoitti:
Jos on jo yksi ylempi korkeakoulutukinto, voiko edelleen hakea yo-todistuksella kandiohjelmaan, vai onko haettava suoraan maisteriohjelmaan? (toki tietysti psykan perus- ja ainepinnot suoritettuina)
Jos olet suorittanut tutkinnon suomalaiseen korkeakouluun, niin et ole ensikertalainen joten et voi hakea todistuksella ainakaan psykalle. Sama päätee heihin jotka ovat aloittaneet korkeakouluopinnot vuonna 2014 tai sen jälkeen, vaikka eivät olisikaan valmistuneet. Ei-ensikertalaiset voivat toki hakea kandiohjelmaan, mutta eivät yo-todistuksella, vaan tavallisena vuonna se olisi merkinnyt tilastotiedepainotteista valintakoetta.
Ärsyttää tuo aikapaine amk-kokeessa. Ei muuten, mutta niissä osioissa missä on paljon luettavaa eli äikkä ja enkku. Minulla on ilmeisesti lukivaikeuden tapainen, vaikka ei sitä ole koskaan huomattu. Lapsellani on koulussa tukitoimia, koska hänellä on lukivaikeuden tapaista. Sehän on vahvasti perinnöllistä. Olen hidas lukemaan. Jos yritän nopeuttaa, niin ei tule yhtään mitään, kun sanat melkein pomppii silmissä eikä saa merkityksestä selvää.
Koskakohan tuo koe alkaa ja kauanko kestää? Onko missään tietoa? Minulle tuli tunnistautumisajankohta vähän ennen klo 15... Työt alkaisi puoli viideltä, saa nähdä jääkö koe väliin.
Apua siis miten voi varmistaa et kirjautuu sekunnilleen oikealla hetkellä? Joutuukohan siihen myöhästyneiden jonoon jos kirjautuu pari sekuntia myöhässä.. kun liian aikaisinkaan ei voi kirjautua. Ahdistavaa!
Vierailija kirjoitti:
Koskakohan tuo koe alkaa ja kauanko kestää? Onko missään tietoa? Minulle tuli tunnistautumisajankohta vähän ennen klo 15... Työt alkaisi puoli viideltä, saa nähdä jääkö koe väliin.
Hetkonen. Mitä ihmettä? Koeaika on siis 14-16, mutta minun henkilökohtainen tunnistautumisajankohtani klo 14:48?? Onko tässä joku virhe
Vierailija kirjoitti:
Apua siis miten voi varmistaa et kirjautuu sekunnilleen oikealla hetkellä? Joutuukohan siihen myöhästyneiden jonoon jos kirjautuu pari sekuntia myöhässä.. kun liian aikaisinkaan ei voi kirjautua. Ahdistavaa!
Voit mennä etukäteen jonottamaan.
Siis voiko joku selventää tätä koetta. Sain eka infon, että koe järjestetään klo14-16. Nyt (vihdoin ja viimein) sain kutsulinkin ja mun kirjautumisaika on puoli kolme. Siis monelta tää koe nyt alkaa??
Mulla aika 14.59. Luulin kans et alkaa klo 14 :D
Jep, mulla aika vähän vaille kolme..kestääkö koe tästä ajasta eteenpäin sen reilu 2h, vai miten tämä nyt menee? 🤔😅
Vierailija kirjoitti:
Mulla aika 14.59. Luulin kans et alkaa klo 14 :D
Näin minäkin käsitin siitä ensimmäisestä viestistä.... :D näköjään käsitin väärin
T. Puoli kolmen kirjautuja
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää tuo aikapaine amk-kokeessa. Ei muuten, mutta niissä osioissa missä on paljon luettavaa eli äikkä ja enkku. Minulla on ilmeisesti lukivaikeuden tapainen, vaikka ei sitä ole koskaan huomattu. Lapsellani on koulussa tukitoimia, koska hänellä on lukivaikeuden tapaista. Sehän on vahvasti perinnöllistä. Olen hidas lukemaan. Jos yritän nopeuttaa, niin ei tule yhtään mitään, kun sanat melkein pomppii silmissä eikä saa merkityksestä selvää.
Mua ärsyttää aikapaine siinä matikkaosiossa.. joku lievä dyskalkulia varmaan. Lukemisen ongelmaa ei ole sen sijaan ollenkaan, suoriudun kaikista kielikokeista tosi hyvin. Mutta matikkaan kaatuu mun koe kun kestää niin kauan hahmottaa mitä haetaan :(