Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Mä en nyt kyllä ymmärrä miten ainereaali psykologiasta menee perus- ja aineopintojen edelle. En vaa ymmärrä!!!
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt kyllä ymmärrä miten ainereaali psykologiasta menee perus- ja aineopintojen edelle. En vaa ymmärrä!!!
Komppaan. Perus- ja aineopinnot eli 60 opintopistettä vastaa kuitenkin noin 1600 opiskelutuntia eli 8h opiskelupäivinä yli kahtasataa päivää. Lisäksi jos meinaat saada hyviä numeroita, joutuu oikeasti tekemään kovasti töitä. Mielestäni ehdottomasti pitäisi perus- ja aineopintojen olla etusijalla.
Onko kellään liikkuneet varasijat enää? Jos on niin mikä kaupunki ja paljonko?
DI-matikkaa 1. vaiheen karsinnasta:
1. Suuri värikynärasia maksaa tammikuussa 52, 92 euroa. Helmikuussa hinta nousee 9 %. Kuinka paljon värikynärasia maksaa hinnan nousun jälkeen? (1 p.)
A. 61, 92 euroa
B. 100, 55 euroa
C. 58, 15 euroa
D. 57, 68 euroa
Miksei tuonne opetusministeriön saa kenellekään lähetettyä sähköpostia? Pitäisi olla: etunimi.sukunimi@miniedu.fi mutta ei onnistu.
Eikös virkamiesten pitäs olla oikeesti tavotettavissa?
Wannabe-teekkarit ja -lääkärit olisi ihan hyvin voitu laittaa tekemään AMK-koe myös. Yhtä paljon karsii tokaan vaiheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaan. Perus- ja aineopinnot eli 60 opintopistettä vastaa kuitenkin noin 1600 opiskelutuntia eli 8h opiskelupäivinä yli kahtasataa päivää. Lisäksi jos meinaat saada hyviä numeroita, joutuu oikeasti tekemään kovasti töitä. Mielestäni ehdottomasti pitäisi perus- ja aineopintojen olla etusijalla.
Tult huomaamaan yliopistossa, ettei noi noppia vastaavat tunnit kerro yhtään mitään. Ne on lähinnä olemassa kelan ja tukien takia. Eli se ei nyt argumenttina toimi ainakaan. Ja voin kertoa, että jos perus- ja aineopinnoilla päästettäisiin sisään, olisi sisäänpääsy silti todella hankalaa. Yliopistossa todella moni opiskelee psykaa sivuaineena ja vaihtaisi mielle, jos pääsykokeet voisi ohittaa. Tietenkin ymmärrän, että tilanne harmittaa, jos itse pärjäisi tässä valinnassa.
Opintopisteiden tunnit on määritetty jakamalla raa'asti 1600 h (yliopiston henkilökunnan vuosittainen työaika) 60 op:lla (tavoitemäärä suorittaa vuodessa) ja tästä saatu 27 h/op.
Työtä niihin ei oikeasti mene noin paljon, eikä ole mahdollistakaan käyttää. Sen varmaan jokainen kymmeniä tai satoja opintopisteitä suorittanut ymmärtää. Onneksi suurin osa opettajistakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tult huomaamaan yliopistossa, ettei noi noppia vastaavat tunnit kerro yhtään mitään. Ne on lähinnä olemassa kelan ja tukien takia. Eli se ei nyt argumenttina toimi ainakaan. Ja voin kertoa, että jos perus- ja aineopinnoilla päästettäisiin sisään, olisi sisäänpääsy silti todella hankalaa. Yliopistossa todella moni opiskelee psykaa sivuaineena ja vaihtaisi mielle, jos pääsykokeet voisi ohittaa. Tietenkin ymmärrän, että tilanne harmittaa, jos itse pärjäisi tässä valinnassa.
Tottakai 27 tuntia per opintopiste on viitteellinen. Itse olen tehnyt yllä mainitut opinnot ja kuten aiemmin mainitsin, omasta mielestäni opinnot olivat todella työläät. Toki jos haluaa mennä rimaa hipoen niin selviää vähemmällä. En ole harmissani mistään pääsykokeista, koska en ole kertaakaan käynyt edes yrittämässä.
Vieläkään kellään mitään ÅA:sta? Jollain oli muistaakseni 136 pistettä jolla luulisisi pääsevän haastatteluun. Onko kuulunut mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskit siinä kuinka monessa rivissä on täsmälleen 5, täsmälleen 6 ja täsmälleen 7 ykköstä.
Rivit, joissa on 7 ykköstä, on myös 6 ja 5 ykköstä.
Piti laskea kaikki tapaukset, joissa on vähintään 5 (eli 5, 6, 7 tai 8) ykköstä. Jos tää ei mene näin, niin voitko kertoa miten se mielestäsi kuuluu laskea?
Miksi tosta sun versiosta tulee vastaukseksi 92?
No mitä siinä käsityksesimukaan kysyttiin?
Itse saan tuolla tavalla oikean vastauksen: 8!/(5!3!) + 8!/(6!2!) + 8!/7!1! + 8!/(8!0!) = 56+28+8+1 = 93Laskin ensin huolimattomasti ja unohdin tuon viimeisen tapauksen (8 ykköstä = 1), mutta tuon kommentoijan tavalla tulee vastaukseksi 93.
T: eri kuin ratkaisun esittäjä
Tässähän lasketaan nyt rivit, joissa on 5 ykköstä ja 3 nollaa, 6 ykköstä ja 2 nollaa, 7 ykköstä ja 1 nolla ja 8 ykköstä ja 0 nollaa ja lasketaan ne yhteen.
Tehtävässä ei kysytty sitä.
No mitä siinä sitten mielestäsi kysyttiin ja miten pitäisi laskea? Siinähän kysyttiin kuinka moni tapauksista on sellainen, että ykkösiä on vähintään 5.
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt kyllä ymmärrä miten ainereaali psykologiasta menee perus- ja aineopintojen edelle. En vaa ymmärrä!!![/quote
Psykan perus- ja aineopinnot vaihtelee suoritustavoiltaan yliopistoittain (ja rahalla saa avoimesta ostettua oppimistehtävän suoritustavaksi jos yliopistossa on vain tentti suoritustapanaa) ja kursseja arvioi sadat eri opettajat (eikä arviointia ole standardoitu mitenkään). Lisäksi arviointi on vain 1-5 eikä se noudata mitään jakaumaa, joten vitonen tulee paljon suuremmalle osalle kuin esimerkiksi psykan laudatur.
Miten niitä opintoja edes voisi käyttää haussa niin että se erottelisi tarpeeksi hyvin ja vielä reilustikin? Totta kai kaikki vaan hankkisivat niistä kursseista vitoset (kurssejahan voi uusia loputtomasti avoimessa), se olisi paljon helpompaa kun laudatur ja ajaisi siihen, että valintaan tarvittaisiin jotain muutakin erottelemaan. Lisäpisteitä haussa voisi tästä toki antaa, mutta ei sitä todistusvalinnan osaksi ja yo-arvosanaan vertailtavaksi voi mitenkään ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en nyt kyllä ymmärrä miten ainereaali psykologiasta menee perus- ja aineopintojen edelle. En vaa ymmärrä!!![/quote
Psykan perus- ja aineopinnot vaihtelee suoritustavoiltaan yliopistoittain (ja rahalla saa avoimesta ostettua oppimistehtävän suoritustavaksi jos yliopistossa on vain tentti suoritustapanaa) ja kursseja arvioi sadat eri opettajat (eikä arviointia ole standardoitu mitenkään). Lisäksi arviointi on vain 1-5 eikä se noudata mitään jakaumaa, joten vitonen tulee paljon suuremmalle osalle kuin esimerkiksi psykan laudatur.
Miten niitä opintoja edes voisi käyttää haussa niin että se erottelisi tarpeeksi hyvin ja vielä reilustikin? Totta kai kaikki vaan hankkisivat niistä kursseista vitoset (kurssejahan voi uusia loputtomasti avoimessa), se olisi paljon helpompaa kun laudatur ja ajaisi siihen, että valintaan tarvittaisiin jotain muutakin erottelemaan. Lisäpisteitä haussa voisi tästä toki antaa, mutta ei sitä todistusvalinnan osaksi ja yo-arvosanaan vertailtavaksi voi mitenkään ottaa.
Ei oi nyt ihan noin mene...Siellä on usein samat opet kuin varsinaisessa yliopistossa . Sitä paitsi, oppimistehtäviä ei voi ostaa + ne ovat usein työläämpiä kuin tentti. Kaikki kunnioitus psykan laudatureilla, mutta osoittaa tietämättömyyttä ruveta dissaamaan avoimessa suoritettuja opintoja. Itse olen suorittanut melkein kaiken psykan yliopistossa ja pari kurssia avoimessa. En ole huomannut mitään vaativuuseroa. Työtä ne vaativat kuten se laudaturkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
et oo viasiinnyhtään opiskellut avoimessa. Itä-Suomen yliopistossa eräässä tiedekunnassa pätkähtää hylättyjä tämän tästä jos ei ole tehnyt lähes täydellisesti. Yo-kokeesa on paljon hellemmät arvostelut ja aina paska saa siis todella olla jos ei mee läpi! T. Lukematta ylioppilaskokeet läpi M:n papereilla.
Avoimen opinnoilla ei pidä nostaa abien edelle vaan käsitellä omana kiintiönä, jossa huomioidaan jo suoritettuja opintoja, olivat ne avoimesta tai yliopistosta.
Psykaa ei edes voi lukea Helsingin yliopistossa sivuaineena kuin teologisesta käsin, joten vain varsinaisen yliopiston puolen arvottaminen yli avoimen yliopiston ei toimi eikä ole perusteltua.
Tälle keväälle se ei tietenkään onnistunut, koska opintojen määrää ei ole kysytty hakulomakkeella.
ÅA:sta tuli linkki kokeeseen. Mites muut?
Vierailija kirjoitti:
Vieläkään kellään mitään ÅA:sta? Jollain oli muistaakseni 136 pistettä jolla luulisisi pääsevän haastatteluun. Onko kuulunut mitään?
On kuulunut joo :) pisterajoja ei näy mut 136pisteellä pääsee haastatteluun
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kuulunut joo :) pisterajoja ei näy mut 136pisteellä pääsee haastatteluun[/quote
Onnea. arvasin, että toi riittäisi. :)
Åbolaiset, oletteko tällä hetkellä sisällä Turussa (tai muualla) suomenkielisellä puolella?
Nopeasti laskettuna 86:sta hakijasta 8p <= X <= 10p pistevälille asettuu normaalijakauman mukaan 13.59% hakijoista, joka tarkoittaisi n. 11.7 hakijaa. Aloituspaikkoja on kymmenen, joten sisäänotto prosentti on n. 11.7 % luokkaa. Tietinkin tässä on muitakin muuttujia, joten tämä nyt vaan on karkeaa laskentaa, jossa voi olla ja on virheitä :)