Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
5301/8137 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Vierailija
5302/8137 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monella AMK-kokeeseen menijällä on fysiikka kirjoitettuna M-L:n arvoisesti? Peukku ylös, jos on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5303/8137 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt kyllä ymmärrä miten ainereaali psykologiasta menee perus- ja aineopintojen edelle. En vaa ymmärrä!!![/quote

Psykan perus- ja aineopinnot vaihtelee suoritustavoiltaan yliopistoittain (ja rahalla saa avoimesta ostettua oppimistehtävän suoritustavaksi jos yliopistossa on vain tentti suoritustapanaa) ja kursseja arvioi sadat eri opettajat (eikä arviointia ole standardoitu mitenkään). Lisäksi arviointi on vain 1-5 eikä se noudata mitään jakaumaa, joten vitonen tulee paljon suuremmalle osalle kuin esimerkiksi psykan laudatur.

Miten niitä opintoja edes voisi käyttää haussa niin että se erottelisi tarpeeksi hyvin ja vielä reilustikin? Totta kai kaikki vaan hankkisivat niistä kursseista vitoset (kurssejahan voi uusia loputtomasti avoimessa), se olisi paljon helpompaa kun laudatur ja ajaisi siihen, että valintaan tarvittaisiin jotain muutakin erottelemaan. Lisäpisteitä haussa voisi tästä toki antaa, mutta ei sitä todistusvalinnan osaksi ja yo-arvosanaan vertailtavaksi voi mitenkään ottaa.

Ei oi nyt ihan noin mene...Siellä on usein samat opet kuin varsinaisessa yliopistossa . Sitä paitsi, oppimistehtäviä ei voi ostaa + ne ovat usein työläämpiä kuin tentti. Kaikki kunnioitus psykan laudatureilla, mutta osoittaa tietämättömyyttä ruveta dissaamaan avoimessa suoritettuja opintoja. Itse olen suorittanut melkein kaiken psykan yliopistossa ja pari kurssia avoimessa. En ole huomannut mitään vaativuuseroa. Työtä ne vaativat kuten se laudaturkin.

Toi on sun kokemus. Mun kokemus (kaikki psykan opinnot tehtynä) on taas se, että oppimistehtävä on monin kerroin helpompi suorittaa ja siksi välillä ostan avoimesta vaikka opinto-oikeus onkin. Koen tosi epäreiluksi että saisin hakea näillä opinnoilla johonkin, kun välillä vitoset tuntuu perustuvan tuuriin (esim kotitentit, jossa vitonen on mahdollinen 0h lukemisella) ja välillä taas näkee kymmeniä tunteja vaivaa kakkosen eteen. Eikös nämä erilaiset kokemukset juurikin todista sitä että kaupunkien väleillä erot on valtavia?

Vierailija
5304/8137 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkiksen etäkokeessa päässyt jatkoon 75/120 pisteellä. Isolla osalla pisteet reilusti miinuksen puolella.

Vierailija
5305/8137 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkiksen etäkokeessa päässyt jatkoon 75/120 pisteellä. Isolla osalla pisteet reilusti miinuksen puolella.

Oho! Paljonko niiltä karsiutuu viel? Paljonko kokeessa mahtoi olla osallistujia?

Vierailija
5306/8137 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt kyllä ymmärrä miten ainereaali psykologiasta menee perus- ja aineopintojen edelle. En vaa ymmärrä!!![/quote

Psykan perus- ja aineopinnot vaihtelee suoritustavoiltaan yliopistoittain (ja rahalla saa avoimesta ostettua oppimistehtävän suoritustavaksi jos yliopistossa on vain tentti suoritustapanaa) ja kursseja arvioi sadat eri opettajat (eikä arviointia ole standardoitu mitenkään). Lisäksi arviointi on vain 1-5 eikä se noudata mitään jakaumaa, joten vitonen tulee paljon suuremmalle osalle kuin esimerkiksi psykan laudatur.

Miten niitä opintoja edes voisi käyttää haussa niin että se erottelisi tarpeeksi hyvin ja vielä reilustikin? Totta kai kaikki vaan hankkisivat niistä kursseista vitoset (kurssejahan voi uusia loputtomasti avoimessa), se olisi paljon helpompaa kun laudatur ja ajaisi siihen, että valintaan tarvittaisiin jotain muutakin erottelemaan. Lisäpisteitä haussa voisi tästä toki antaa, mutta ei sitä todistusvalinnan osaksi ja yo-arvosanaan vertailtavaksi voi mitenkään ottaa.

Ei oi nyt ihan noin mene...Siellä on usein samat opet kuin varsinaisessa yliopistossa . Sitä paitsi, oppimistehtäviä ei voi ostaa + ne ovat usein työläämpiä kuin tentti. Kaikki kunnioitus psykan laudatureilla, mutta osoittaa tietämättömyyttä ruveta dissaamaan avoimessa suoritettuja opintoja. Itse olen suorittanut melkein kaiken psykan yliopistossa ja pari kurssia avoimessa. En ole huomannut mitään vaativuuseroa. Työtä ne vaativat kuten se laudaturkin.

Toi on sun kokemus. Mun kokemus (kaikki psykan opinnot tehtynä) on taas se, että oppimistehtävä on monin kerroin helpompi suorittaa ja siksi välillä ostan avoimesta vaikka opinto-oikeus onkin. Koen tosi epäreiluksi että saisin hakea näillä opinnoilla johonkin, kun välillä vitoset tuntuu perustuvan tuuriin (esim kotitentit, jossa vitonen on mahdollinen 0h lukemisella) ja välillä taas näkee kymmeniä tunteja vaivaa kakkosen eteen. Eikös nämä erilaiset kokemukset juurikin todista sitä että kaupunkien väleillä erot on valtavia?

Eiköhän se ole useamman kokemus, että oppimistehtävät ja hyvät arvosanat tenteistä vaativat paneutumista, eikä 0h lukemista. Vaikea uskoa, että lukematta saisit vitosia esimerkiksi psykologian aineopintojen tenteistä. Muutenkin vaikuttaa ristiriitaiselta tämä sinun kirjoittelu kun miettii omia opintoja, esimerkiksi se, että kursseja olisi arvioimassa sadat eri opettajat on ihan täyttä huuhaata. Toisekseen, samat opettajat pitävät samoja kursseja monia vuosia putkeen ja arvioivat satoja oppilaita, joten uskoisin, että arvosanat perustuvat jäsennettyyn arviointiin, eikä mutuiluun. Useammasta kurssista onkin tullut hyvinkin yksityiskohtainen palaute. Vaikuttaa trollaukselta koko sinun viesti.

Vierailija
5307/8137 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho! Paljonko niiltä karsiutuu viel? Paljonko kokeessa mahtoi olla osallistujia?

Puolet tai 2/3. Kokeen tekijöitä oli useita tuhansia. Etäkokeisiin on taidettu osallistua suuremmalla innolla kuin lähikokeisiin.

Helpot kysymykset aikapaineessa näyttävät toimivan. Samaan perustuukin moni työelämän arviointi/älykkyystesti. Tieto on valtaa, tieto löytyy päästä kuitenkin nopeammin kuin googlella. Siihen päälle miinuspisteet, niin arvailijoilla ei ole ollut paljoakaan mahdollisuuksia.

Vierailija
5308/8137 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se ole useamman kokemus, että oppimistehtävät ja hyvät arvosanat tenteistä vaativat paneutumista, eikä 0h lukemista. Vaikea uskoa, että lukematta saisit vitosia esimerkiksi psykologian aineopintojen tenteistä. Muutenkin vaikuttaa ristiriitaiselta tämä sinun kirjoittelu kun miettii omia opintoja, esimerkiksi se, että kursseja olisi arvioimassa sadat eri opettajat on ihan täyttä huuhaata. Toisekseen, samat opettajat pitävät samoja kursseja monia vuosia putkeen ja arvioivat satoja oppilaita, joten uskoisin, että arvosanat perustuvat jäsennettyyn arviointiin, eikä mutuiluun. Useammasta kurssista onkin tullut hyvinkin yksityiskohtainen palaute. Vaikuttaa trollaukselta koko sinun viesti.

Harmi jos vaikuttaa trollailulta. Oon avoimen väylän kannalla kyllä itsekin, vastasin vaan alunperin tähän "miten laudatur menee perus- ja aineopintojen edelle" -kysymykseen. Mun mielestä se on selkeää, ettei niitä voi verrata ihan ton arvostelusysteemin takia. Erilliset väylät siihen on oltava, koska ei noi arvosanat vaan ole reilusti vertailtavissa.

Sadat voi olla liioittelua, mutta jos otetaan kaikkien kuuden psykayliopiston ja kaikkien avoimien yliopistojen kaikki perus- ja aineopintojen kurssit, niin kyllähän siinä opettajia erilaisine arviointitapoineen tulee tosi paljon.

Arvolausejakaumat oli ainakin aiemmin ihan julkisia, niitä oli tosi mielenkiintoista tutkia. Ei se nyt niin harvinaista ole saada vitosta lukematta esim kotona tehtävästä etätentistä, joita tänä keväänä on ollut paljonkin. Sitten taas tiedän ainakin omasta yliopistosta sellasia "kohuttuja", tosi vaikeita psykan kursseja, joista ei ole päästy läpi runsaallakaan valmistautumisella. Ei näistä kokemuksista nyt kannata väitellä sen enempää :)

Vierailija
5309/8137 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka. Oon saanut M:N paperi lukematta yo-kokeisiin yhtään ja pinnaamalla 2 vuotta kolmesta lukiovuodesta. Että se siitä yo-kokeen hyvyydestä. Kukaan ei reputa yo-kirjoituksista. Lähes kaikki pääsee läpi. 

Vierailija
5310/8137 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka monella AMK-kokeeseen menijällä on fysiikka kirjoitettuna M-L:n arvoisesti? Peukku ylös, jos on.

täällä! Onneksi myös kirjoitettu vuosi sitten joten ei ihan kaikki ole päässyt unohtumaan. Fysiikka ja matikka L, todistuksella en päässyt koska muut aineet sitten aivan vääriä ja pisteet jäi sinne 120 pintaan. Jännittää kovasti!

Vierailija
5311/8137 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

täällä! Onneksi myös kirjoitettu vuosi sitten joten ei ihan kaikki ole päässyt unohtumaan. Fysiikka ja matikka L, todistuksella en päässyt koska muut aineet sitten aivan vääriä ja pisteet jäi sinne 120 pintaan. Jännittää kovasti!

Muut katsottavat aineet ovat äikkä, kieli ja psyka. Kai sulta ne kaikki löytyvät?

Tsemppiä kokeeseen ja korottamisella sitten viimeistään aukeaa ovi ensi vuonna!

Vierailija
5312/8137 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli Åbo Akademiin hakenut, 136, pisteellä sait sähköpostiin kutsun soveltuvuushaastatteluun?

Vierailija
5313/8137 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin kirjoittanut noin hyvät pisteet ja vielä fysiikasta ja matematiikasta ällät niin harkitsisin kyllä aidosti muitakin aloja kuin psykologiaa. :o Psykologiaa opiskelleena ja työelämässä erilaisissa ihmissuhdetöissä olleena olen hämmästellen lukenut tätä palstaa ja ihmetellyt taas suuria haku määriä psykologiaan. Voikohan olla, että psykologin työstä syntyneet mielikuvat ovat vähän glorifioituneita? Työllisyys on kyllä hyvä, mutta ei joka kaupunki saa ja yleensä työvoimapula koskee koulupsykologin töitä, joita ei jostain syystä niin mielelläään haluta tehdä. Palkka on ihan sellainen, mitä yleensäkin on korkeakoulutetulla, ei erikoisen hyvä - paitsi ehkä yrityspuolella. Työ on henkisesti raskasta, mikä voi alkaa mietityttämään siinä vaiheessa, jos omassakin elämässä on raskasta tai esim. perhettä. Psykologia on kyllä mielenkiintoinen ala, mutta sitä tai sovellusalueita voi lukea monessakin muussa koulutuksessa. Ja jos taas haluaa auttaa ihmisiä, niin monessa työssä voi auttaa jopa paljon enemmän kuin psykologina. Miksi sitten itse haen psykologiaan? Koska olen jo psykologiaa pitkälle lukenut, minun tarvitsisi vain 1 v sitä opiskella saadakseni psykologin pätevyyden. Kotipaikkakunnallani on älytön pula psykologeista, olisin valmis paikkaamaan sitä - myös koulupsykologina. Minun tilanteessani tämä on vain yhteiskunnallisesti hölmöä, että paikallinen kaupunki ei saa palkata minua kuin korkeintaan psykologiharjoittelijaksi - vaikka haluaisikin palkata (oon keskustellut johtajien ja rekrytoijien kanssa tästä useat kerrat, kun mietitty paikallista työvoimapulatilannetta). Nuoret, olkaa avoimia eri koulutus- ja työmahdollisuuksille!

Vierailija
5314/8137 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muut katsottavat aineet ovat äikkä, kieli ja psyka. Kai sulta ne kaikki löytyvät?

kiitos paljon! Ja joo tosiaan olen aika erikoinen tapaus hakemaan psykalle kun en ole kirjoittanut psykologiaa.. tavoitteena oli ensin hakea lääkikseen kunnes tajusin että se ei ole ollenkaan oma juttu.. Aikomuksena mennä täydentämään tutkintoa sen osalta jos ei nyt tärppää

Vierailija
5315/8137 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kiitos paljon! Ja joo tosiaan olen aika erikoinen tapaus hakemaan psykalle kun en ole kirjoittanut psykologiaa.. tavoitteena oli ensin hakea lääkikseen kunnes tajusin että se ei ole ollenkaan oma juttu.. Aikomuksena mennä täydentämään tutkintoa sen osalta jos ei nyt tärppää

Sittenhän sulla on kaikki muut L! Wau! Viimeistään ensi vuonna pääset varmasti!

Vierailija
5316/8137 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin kirjoittanut noin hyvät pisteet ja vielä fysiikasta ja matematiikasta ällät niin harkitsisin kyllä aidosti muitakin aloja kuin psykologiaa. :o Psykologiaa opiskelleena ja työelämässä erilaisissa ihmissuhdetöissä olleena olen hämmästellen lukenut tätä palstaa ja ihmetellyt taas suuria haku määriä psykologiaan. Voikohan olla, että psykologin työstä syntyneet mielikuvat ovat vähän glorifioituneita? Työllisyys on kyllä hyvä, mutta ei joka kaupunki saa ja yleensä työvoimapula koskee koulupsykologin töitä, joita ei jostain syystä niin mielelläään haluta tehdä. Palkka on ihan sellainen, mitä yleensäkin on korkeakoulutetulla, ei erikoisen hyvä - paitsi ehkä yrityspuolella. Työ on henkisesti raskasta, mikä voi alkaa mietityttämään siinä vaiheessa, jos omassakin elämässä on raskasta tai esim. perhettä. Psykologia on kyllä mielenkiintoinen ala, mutta sitä tai sovellusalueita voi lukea monessakin muussa koulutuksessa. Ja jos taas haluaa auttaa ihmisiä, niin monessa työssä voi auttaa jopa paljon enemmän kuin psykologina. Miksi sitten itse haen psykologiaan? Koska olen jo psykologiaa pitkälle lukenut, minun tarvitsisi vain 1 v sitä opiskella saadakseni psykologin pätevyyden. Kotipaikkakunnallani on älytön pula psykologeista, olisin valmis paikkaamaan sitä - myös koulupsykologina. Minun tilanteessani tämä on vain yhteiskunnallisesti hölmöä, että paikallinen kaupunki ei saa palkata minua kuin korkeintaan psykologiharjoittelijaksi - vaikka haluaisikin palkata (oon keskustellut johtajien ja rekrytoijien kanssa tästä useat kerrat, kun mietitty paikallista työvoimapulatilannetta). Nuoret, olkaa avoimia eri koulutus- ja työmahdollisuuksille!

Olen saanut aika paljon ihmettelyjä lähipiiristä varsinkin siitä että miksi lääkis vaihtuu psykaksi. Kuitenkaan palkka ei ole minulle tärkein kriteeri ammatissa ja veri vaan vetää psykologian puolelle! Ikinä ei tietenkään voi tietää muuttuuko mieli, olen kuitenkin niin nuori vielä mutta tällä hetkellä mennään näillä

Vierailija
5317/8137 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla loppu nyt jaksaminen. Tänään vietän vapaapäivää noista lukemisista. Töissäkin tänään ja huomenna keskivertoa enemmän hommaa, joten vedän lepoa iltapäivät. 

Taidan mennä amk-kokeeseen läpällä. Tässäkin keskustelussa on ainakin 5 ilmoittanut osaavansa amk fysiikkaa tosi hyvin. En mitenkään voi pärjätä heitä paremmin. Ja sitten ne loput 5 löytyy jostain ihan muilta keskustelupalstoilta... Siinäpä sitten on ne 10 Turkuun, Helsinkiin, Tampereelle, Jyväskylään ja Itä-Suomeen.

Vierailija
5318/8137 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko täällä ketään, joka olisi tehnyt tämän viikon valmennuskeskuksen harjoituskokeet? Miten meni?

Vierailija
5319/8137 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä ketään, joka olisi tehnyt tämän viikon valmennuskeskuksen harjoituskokeet? Miten meni?

en mut tekemässä tänään tai huomenna toisen firman kokeen. Uskon, että menee tasaisen huonosti. Miten sulla meni?

Vierailija
5320/8137 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kuukaudessa hätälukemalla pysty tätä omaksumaan :/ Samaan aikaan olen ollut töissä.

Ketju on lukittu.