Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
5041/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varasijalla 28 Helsinkiin. Eli eipä taida olla mitään saumaa. Korottelemaan siis syksyllä. :/

Ei ikävä kyllä minkäänlaista todistusjonosta. :(

AMK-kokeen kautta korottamaan. Onhan sulla oikeat aineet tiedossa, jotain bilsaa ei kannata korottaa, mieluummin kirjoittaa paremman reaalin.

Varasija oli ainereaalissa siis.

Mikä rivi sulla on? Ainereaaliriveistä olis kiva kuulla lisääkin, missä on menny raja.

Vierailija
5042/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varasijalla 28 Helsinkiin. Eli eipä taida olla mitään saumaa. Korottelemaan siis syksyllä. :/

Ei ikävä kyllä minkäänlaista todistusjonosta. :(

AMK-kokeen kautta korottamaan. Onhan sulla oikeat aineet tiedossa, jotain bilsaa ei kannata korottaa, mieluummin kirjoittaa paremman reaalin.

Varasija oli ainereaalissa siis.

Sitä ei todennäköisesti ole enää ensi vuonna, joten pisteet kuntoon! Vähintään 130 pistettä pitää olla, Helsinkiin 140.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
5043/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te olette etuoikeutetussa asemassa te sisään päässeet tänä vuonna. Ette varmaan tule koskaan ymmärtämäänkään kuinka etuoikeutettuja olette.

Vierailija
5044/8137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te olette etuoikeutetussa asemassa te sisään päässeet tänä vuonna. Ette varmaan tule koskaan ymmärtämäänkään kuinka etuoikeutettuja olette.

Näinhän se on joka vuosi.

Vierailija
5045/8137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurempi todistusvalinta koska korona. Todistuksella pääsi myös ei ensikertalainen. Mikäli normi tilanne olisi ollut niin nyt jäi rannalle osa joka muutoin olisi päässyt jos normi koe. T. En ole pyrkimässä. Ensi vuonna ne jotka jäi nyt rannalle.

Vierailija
5046/8137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaan hakuuni osui nää muutokset tosi pahasti, olisin melko varmasti päässyt normaalilla tilasto+artikkeli kokeella, amk-kokeesta ei taida tulla mitään kun en saa fysiikkaa päähäni ja joudun nyt sitten menemään kirjoittamaan 3 ainetta ihan alusta. Silti mun mielestä tuollaisista viesteistä paistaa katkeruus jotenkin tosi passiivis-aggressiivisella tavalla :/ Tänä vuonna näiden muutosten ansiosta päässeet koki kyllä onnenpotkun, mutta oikeesti lopulta en tiedä onko se niin vakavaa että vuosi sinne tänne. Uskon että me kaikki jotka oltais päästy tänä vuonna, päästään kyllä ensi vuonna. Esim. viiden vuoden päästä se yksi vuosi tuskin merkitsee mitään, vaikka nyt tuntuiskin raivostuttavalta.

Vierailija
5047/8137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketäs täällä keskustelussa vielä on?

Onko pienillä varasijoilla olevia, jotka yrittävät nyt kokeella?

Ylempää kaupunkiin kokeella yrittäviä ei taida olla, se oli selvää jo keväällä.

Ja sitten me, joiden todistuksella ei missään tapauksessa olisi voinut tulla valituksi.

Vierailija
5048/8137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, siis varmaan luulis että eniten jäljellä on niitä, joilla kisa ei vanhan todistuksen myötä ole vielä alkanutkaan, vaan koittaa vasta ensi viikon AMK-kokeessa. Minä ainakin olen yksi sellainen!

Vierailija
5049/8137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, siis varmaan luulis että eniten jäljellä on niitä, joilla kisa ei vanhan todistuksen myötä ole vielä alkanutkaan, vaan koittaa vasta ensi viikon AMK-kokeessa. Minä ainakin olen yksi sellainen!

Jees, mun todistuksesta katsotaan kaksi ainetta. :DDD

Vierailija
5050/8137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ensi vuonna todistusvalintaa ei ole enää ollenkaan.

Eikös tuo todistusvalinta tule pysyväksi? Sehän oli suunnitteilla jo vuosia.

Ei saatana, että tässä joutuu palaamaan sitten kymmenen vuoden jälkeen takaisin lukioon kolmeksi vuodeksi! Ei tässä ole mitään järkeä!

Kaikilla ei edes ole tuota todistusmahdollisuutta, jos vastaanottanut opiskelupaikan 2014 tai jälkeen.

Luulen, että tämä todistusvalinta ynnämuu on vain valtion tapa pyrkiä siihen, että yhä vähempi uudelleenkouluttautuu ja nuoret pääsevät nopeammin opiskelemaan. Suuremmalle osalle opiskelijoita uudistus on positiivinen, mutta sitten jää tottakai aina se pieni joukko, jolle tilanne on tosi epäreilu.

Tää on kyllä aika kapea tapa nähdä tämä. Voisin keksiä aiheesta aika monta argumenttia siitä, miksi todistusvalinta oli valtiollinen emämunaus. Uudistus on positiivinen hyvin harvalle ihmiselle ja nämä ihmiset ovat yleensä korkeasti koulutettujen lasten hyväosaisia lapsia, jotka ovat tienneet vuosia, mitä elämältään haluavat. Häviäjiä ovat kaikki muut, mukaan lukien ne, jotka luulevat tietävänsä, mitä haluat, mutta kyse onkin esim. vanhempien painostuksesta tai ulkoisten odotusten toteuttamisesta.

Huomaa myös, että todistusvalintaa ennen oli yhteispisteet, joissa lukiotodistuksesta kyllä palkittiin, mutta ei syöty kokeella pyrkivien hakijoiden mahdollisuuksia näin radikaalisti. Systeemi toimi kohtuullisen hyvin ja muistan monia lukiokavereita (etenkin poikia), jotka vasta viimeisenä vuonna tajusivat opiskelun ja tiedon merkityksen ja innostuivat opiskelemaan. Heistä useampi haki ja pääsi valintakokeen kautta mm. insinööreiksi tai lääkikseen. Nykysysteemissä heidän olisi tarvinnut tyytyä pienempiin unelmiin, koska kova työ ja motivaatio valintakokeessa ei korvaa enää oikeaa suuntautuneisuutta lukion alussa.

Todistusvalinnan vuoksi lukiolaisten tulee tietää jo lukion alussa, minne hakevat opiskelemaan, vaikka heillä ei ole aavistustakaan, mitä opinnot yliopistossa oikeasti ovat. Lopputuloksena korkeakoulutettujen vanhempien painostuksesta heidän lapsensa lukee lääkikseen, oikikseen ym tarvittavia aineita, kirjoittaa niistä hyvin, pääsee kouluun ja huomaa vuoden päästä tai pahimmillaan paljon myöhemmin, että ei ole itse oikeastaan edes kiinnostunut kyseisestä alasta. Tämä suosii myös tyttöjä poikien kustannuksella, koska tyttöjen kehitys on nopeampaa ja koulumenestys on parempaa, eikä pojat pysty kompensoimaan tilannetta yhtä hyvin enää valintakokeessa.

Psykalle hakeva ehkä tietää senkin, että otsalohko, joka kontrolloi mm. pitkän aikavälin suunnittelua ja se kehittyy noin 25 ikävuoteen asti --> lukionsa aloittanut ei aivojen kypsyysasteeltaan ole useinkaan kykenevä tekemään loppuelämää koskevia päätöksiä ja on siis aivotonta vaatia häneltä sellaista.

Tämä myös lisää työmäärää syksyllä käytännössä kaikilla aloilla, koska valintakoemateriaali on usein samaa kuin peruskursseilla vaadittava osaaminen.

Perustelusi ei toimi. Nytkin imoni pääsi opiskelemaan todistuksella. Ei ne pisterajat kummosia ole olleet paitsi lääkikseen.

Myös ne c paperit riitti m8neen paikkaan.

Todistusvalinta on erittäin hyvä asia etenkin nuorille. Ei vuosien pääsykoerubaa enää.

Millekään alalle ei ole vuosien pääsykoerumbaa, kun hoidat itsesi kerralla sisälle. Mahdollisuudet eivät parane seuraavana vuonna, joten helpoimmalla pääsee, kun kerran tekee tarvittavan työmäärän. (Poikkeuksena ehkä tämä koronavuosi, joka sotkee kaikkien pakan.)

Perusteluni eivät riipu siitä, kuinka korkeat pisterajat ovat eri aloille, joten en näe, miten argumenttisi kumoaisi mitään perustelujani. Pääsykoerumban sijaan nyt esim. yo-kirjoituksiin käydään maksullisia ABI-kursseja.

Vierailija
5051/8137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mulla päivässä hyppäs noi Jyväskylän varasijat ihan hirveesti? Eilen olin mielestäni varasijalla 15 ja nyt varasijalla 5 ...

Vierailija
5052/8137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 50 000 korkeakoulupaikkaa on hakenut 167 000 hakijaa.

Tarkoittaa sitä, että yli 100 000 jää ilman paikkaa tänäkin vuonna. Kaikkien ei ole mahdollista päästä kouluun. Ei, vaikka jokaisella hakijalla olisi 10 L ylioppilastodistukset. Paikat eivät yksinkertaisesti riitä.

Vierailija
5053/8137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti ensi vuonna todistusvalintaa ei ole enää ollenkaan.

Eikös tuo todistusvalinta tule pysyväksi? Sehän oli suunnitteilla jo vuosia.

Ei saatana, että tässä joutuu palaamaan sitten kymmenen vuoden jälkeen takaisin lukioon kolmeksi vuodeksi! Ei tässä ole mitään järkeä!

Kaikilla ei edes ole tuota todistusmahdollisuutta, jos vastaanottanut opiskelupaikan 2014 tai jälkeen.

Luulen, että tämä todistusvalinta ynnämuu on vain valtion tapa pyrkiä siihen, että yhä vähempi uudelleenkouluttautuu ja nuoret pääsevät nopeammin opiskelemaan. Suuremmalle osalle opiskelijoita uudistus on positiivinen, mutta sitten jää tottakai aina se pieni joukko, jolle tilanne on tosi epäreilu.

Tää on kyllä aika kapea tapa nähdä tämä. Voisin keksiä aiheesta aika monta argumenttia siitä, miksi todistusvalinta oli valtiollinen emämunaus. Uudistus on positiivinen hyvin harvalle ihmiselle ja nämä ihmiset ovat yleensä korkeasti koulutettujen lasten hyväosaisia lapsia, jotka ovat tienneet vuosia, mitä elämältään haluavat. Häviäjiä ovat kaikki muut, mukaan lukien ne, jotka luulevat tietävänsä, mitä haluat, mutta kyse onkin esim. vanhempien painostuksesta tai ulkoisten odotusten toteuttamisesta.

Huomaa myös, että todistusvalintaa ennen oli yhteispisteet, joissa lukiotodistuksesta kyllä palkittiin, mutta ei syöty kokeella pyrkivien hakijoiden mahdollisuuksia näin radikaalisti. Systeemi toimi kohtuullisen hyvin ja muistan monia lukiokavereita (etenkin poikia), jotka vasta viimeisenä vuonna tajusivat opiskelun ja tiedon merkityksen ja innostuivat opiskelemaan. Heistä useampi haki ja pääsi valintakokeen kautta mm. insinööreiksi tai lääkikseen. Nykysysteemissä heidän olisi tarvinnut tyytyä pienempiin unelmiin, koska kova työ ja motivaatio valintakokeessa ei korvaa enää oikeaa suuntautuneisuutta lukion alussa.

Todistusvalinnan vuoksi lukiolaisten tulee tietää jo lukion alussa, minne hakevat opiskelemaan, vaikka heillä ei ole aavistustakaan, mitä opinnot yliopistossa oikeasti ovat. Lopputuloksena korkeakoulutettujen vanhempien painostuksesta heidän lapsensa lukee lääkikseen, oikikseen ym tarvittavia aineita, kirjoittaa niistä hyvin, pääsee kouluun ja huomaa vuoden päästä tai pahimmillaan paljon myöhemmin, että ei ole itse oikeastaan edes kiinnostunut kyseisestä alasta. Tämä suosii myös tyttöjä poikien kustannuksella, koska tyttöjen kehitys on nopeampaa ja koulumenestys on parempaa, eikä pojat pysty kompensoimaan tilannetta yhtä hyvin enää valintakokeessa.

Psykalle hakeva ehkä tietää senkin, että otsalohko, joka kontrolloi mm. pitkän aikavälin suunnittelua ja se kehittyy noin 25 ikävuoteen asti --> lukionsa aloittanut ei aivojen kypsyysasteeltaan ole useinkaan kykenevä tekemään loppuelämää koskevia päätöksiä ja on siis aivotonta vaatia häneltä sellaista.

Tämä myös lisää työmäärää syksyllä käytännössä kaikilla aloilla, koska valintakoemateriaali on usein samaa kuin peruskursseilla vaadittava osaaminen.

Perustelusi ei toimi. Nytkin imoni pääsi opiskelemaan todistuksella. Ei ne pisterajat kummosia ole olleet paitsi lääkikseen.

Myös ne c paperit riitti m8neen paikkaan.

Todistusvalinta on erittäin hyvä asia etenkin nuorille. Ei vuosien pääsykoerubaa enää.

Millekään alalle ei ole vuosien pääsykoerumbaa, kun hoidat itsesi kerralla sisälle. Mahdollisuudet eivät parane seuraavana vuonna, joten helpoimmalla pääsee, kun kerran tekee tarvittavan työmäärän. (Poikkeuksena ehkä tämä koronavuosi, joka sotkee kaikkien pakan.)

Perusteluni eivät riipu siitä, kuinka korkeat pisterajat ovat eri aloille, joten en näe, miten argumenttisi kumoaisi mitään perustelujani. Pääsykoerumban sijaan nyt esim. yo-kirjoituksiin käydään maksullisia ABI-kursseja.

Jep, pääsykoerumban sijaan nyt ei oteta vastaan opiskelupaikkaa siltä alalta minne pääsi mutta joka ei ole ykköstoive, vaan korotetaan yo-todistusta niin monta vuotta että saa riittävästi ällää ja eetä. Välivuodet tuskin vähenee keskimäärin lainkaan.

Vierailija
5054/8137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi te onnekkaat, jotka nyt pääsette Jyväskylään, kun sinne ei enää soveltuvuuskokeita. Itse yritin monta kertaa ja aina pääsin soveltuvuuskokeeseen asti. Sitten luovutin ja hain Tampereelle, minne ei soveltuvuuskokeita. Aina kaihertaa tämä, kun kuulee, mitä kaikkea Jyväskylässä ollut... Olen siis jo valmistunut.

Vierailija
5055/8137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mulla päivässä hyppäs noi Jyväskylän varasijat ihan hirveesti? Eilen olin mielestäni varasijalla 15 ja nyt varasijalla 5 ...

Sosiaalityötä on alettu sijoitella. Pidetään peukkuja, että vielä muutama katoaa jonosta!

Vierailija
5056/8137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin muuttunut tuo varasija, mutten ymmärrä miksi?

Vierailija
5057/8137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin muuttunut tuo varasija, mutten ymmärrä miksi?

Mullakin oli eilen hyväksyttynä Jyväskylään eli viides vaihtoehto ja sillon näkys et varasijalla 1 kaikkiin Tampereen jonoihin ja varasijoilla 2 ja 1 eri jonoissa Turussa ja yön aikana oli hypännyt hyväksyttyyn Turun kohdalle eli kakkosvaihtoehtoon! :D Varmaan johtuu siitä, että ihmiset ovat ottaneet paikkoja vastaan. Kaikki pisterajat ovat pudonneet

Vierailija
5058/8137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varasijat voivat liikkua vielä paljonkin, koska todistusvalinta on kesken. Vaikea arvioida, ollaan täysin uuden äärellä kuinka moni on aidosti hakenut monelle alalle samaan yliopistoon mieluummin kuin samalle alalle moneen yliopistoon. Veikkaan tuota sosiaalityötä psykan lähialana "syylliseksi".

Mitä isompi varasijaluku on, sen enemmän ne liikkuvat muutenkin.

Vierailija
5059/8137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuon amk-kokeen tarkkaa kellonaikaa julkaistu vielä missään? En löytänyt Helsingin yo:n sivuilta, enkä sähköpostistani. Yliopistoille saattaa tulla järkytyksenä, mutta osalla hakijoista on muutakin elämää kuin pääsykoe, joten se kellonaika olisi ihan kiva jo tietää 🤣

Onnea muuten toooooosi paljon kaikille jo paikan saaneille :) varmaan aika hyvät fiilikset!

Vierailija
5060/8137 |
26.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tuon amk-kokeen tarkkaa kellonaikaa julkaistu vielä missään? En löytänyt Helsingin yo:n sivuilta, enkä sähköpostistani. Yliopistoille saattaa tulla järkytyksenä, mutta osalla hakijoista on muutakin elämää kuin pääsykoe, joten se kellonaika olisi ihan kiva jo tietää 🤣

Onnea muuten toooooosi paljon kaikille jo paikan saaneille :) varmaan aika hyvät fiilikset!

Ei. :( Sehän tosin voi olla eri hakijoilla eri aikaan, koska koe ei ole kaikille täysin sama toisin kuin lääkis/oikis/Vakava/mitä niitä muita oli.

Ketju on lukittu.