Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Minäkin korottaisin. Siinä missä nuorena pääsin yliopistoon suoraan lukiosta 19 vuotiaana ja luulin että esim 22 vuotias on vanha opiskelija, nykyään uutta, alaa haikailevana ymmärrän että kaikki alle 30 v on ihan normaali-ikäisiä opiskelijoita ja kaltaiseni yli 30 veekin on ihan hyvässä iässä opiskelemaan.. Nuorena vain on niin mustavalkoinen ja ei ole kovin laajaa näkemystä asioista, jolloin yksi vuosi sinne tänne on olevinaan kauhean pitkä aika. Nyt taas 1 vuosi menee yhtä nopeasti kuin ennen 1 kuukausi :)
YH:ta enemmän pisteitä antaa historia ja uskonto/ET.
Yh:ta ei siis kannata lähteä korottamaan, samalla lukemisella lukee parempien pisteiden aineen.
Vierailija kirjoitti:
Yh:ta ei siis kannata lähteä korottamaan, samalla lukemisella lukee parempien pisteiden aineen.
Kannattaako YH kirjoittaa lainkaan? Tuntuu, että uskonto/ET ja historia antaa ihan kaikilla aloilla enemmän pisteitä, kuin YH.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaako YH kirjoittaa lainkaan? Tuntuu, että uskonto/ET ja historia antaa ihan kaikilla aloilla enemmän pisteitä, kuin YH.
Ei, ja yh-opet sen tietävätkin. Se menee kurssimäärän mukaan, ja vaikka silleen reilua onkin, suosii todistusvalinta vähän kohtuuttomasti luonnontiedeosaamista. Ajattelun taitoja kehittävät kurssit jäävät jalkoihin niilläkin aloilla, joissa nimenomaan tarttis osata ajatella ja olla kiinnostunut "tylsistä asioista" (esim. oikis).
Vierailija kirjoitti:
Yh + psykan kirjoittaminen syksyllä. Äikkä ja matikka ensi keväänä. Eikä haittaa vaikka tulisi vielä toinenkin välivuosi, jos todistus ei riitäkään. Ilman muuta korottaminen on helpompaa kuin pääsykokeella sisäänpääsy.
No ei se välttämättä ole näin. Itse esim. oon parin hakuvuoden jälkeen jo niin rautainen tilasto-osaaja, että pääsykokeeseen mun ei tarvitsisi edes kovin täysillä enää opiskella (sikäli kun se pysyy samana kuin aiemmin). Kirjoituksista puuttuu matikka ja 2 muuta tarvittavaa ainetta kokonaan, paljon isompi urakka. Meinasin silti mennä kirjoittamaan, mutta voi olla että pääsen ensi vuonna kuitenkin pääsykokeella. :D paras maksimoida mahdollisuutensa kumpaankin!
Vierailija kirjoitti:
Jos historia/uskonto/et ei kiinnosta läheskään yhtä paljon kuin yh niin kirjoittaisin kyllä yh:n. Varmempaa napata L siitä kuin vaikka E noista muista, jos ne ei niin kiinnosta.
Itseni kannalta onneksi et:stä saa toiseksi parhaat pisteet reaaleista! :D Se on tosi mielenkiintoinen aine ja meinasin sen jo lukiossa kirjoittaakin (harmi etten sitten kuitenkaan).
Onnittelut psykaan päässeille!
Muita humanistisen alan odottelijoita...? On tämä hermoja raastavaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos historia/uskonto/et ei kiinnosta läheskään yhtä paljon kuin yh niin kirjoittaisin kyllä yh:n. Varmempaa napata L siitä kuin vaikka E noista muista, jos ne ei niin kiinnosta.
Itseni kannalta onneksi et:stä saa toiseksi parhaat pisteet reaaleista! :D Se on tosi mielenkiintoinen aine ja meinasin sen jo lukiossa kirjoittaakin (harmi etten sitten kuitenkaan).
Paitsi, että jos hakee psykologiaan niin esimerkiksi uskonto/elämuskatsomuksesta saa 0.4 pistettä enemmän E:llä, kuin saisi YH:n L:llä. Enemmän saa myös fysiikan ja historian E:stä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yh + psykan kirjoittaminen syksyllä. Äikkä ja matikka ensi keväänä. Eikä haittaa vaikka tulisi vielä toinenkin välivuosi, jos todistus ei riitäkään. Ilman muuta korottaminen on helpompaa kuin pääsykokeella sisäänpääsy.
No ei se välttämättä ole näin. Itse esim. oon parin hakuvuoden jälkeen jo niin rautainen tilasto-osaaja, että pääsykokeeseen mun ei tarvitsisi edes kovin täysillä enää opiskella (sikäli kun se pysyy samana kuin aiemmin). Kirjoituksista puuttuu matikka ja 2 muuta tarvittavaa ainetta kokonaan, paljon isompi urakka. Meinasin silti mennä kirjoittamaan, mutta voi olla että pääsen ensi vuonna kuitenkin pääsykokeella. :D paras maksimoida mahdollisuutensa kumpaankin!
No mutta sullahan on selvästi matemaattista osaamista, ei sitä tilastoakaan ihan osaamattona opi! Sama harjoittelu pystyyn lyhyeen matikkaan, eiköhän sieltä ainakin E pätkähdä.
Kiitos jo nyt vastauksista! Itseäni ehkä pelottaa se, että teen hirveän urakan lähtiessäni korottamaan/kirjoittamaan noin monta ainetta ja sitten jos sieltä tulevat tulokset eivät sittenkään riitä ja sitten pitäisi koittaa vielä kaiken jälkeen pääsykokeen kautta, jos en todistuksella pääsisi.. Ihan vaan omaa henkistä hyvinvointia siis ajatellen!
Mutta pitääpä harkita, jos kirjoittaisi sittenkin tuon uskonnon ehkä yh:n korottamisen sijasta, vaikka täytyy myöntää että se ei itselle ole ihan sieltä kiinnostavammasta päästä.
Tietääkö joku onko Åbo akademin haastattelukutsut jo tulleet?
Eetä ja älläähän kirjoituksissa pitäisi saada että se siinä todistusvalinnassa riittää. Kannattaa miettiä onko itsellä mahdollista niin korkeita tuloksia saavuttaa monessa aineessa vai panostaako mielummin esimerkiksi sitten vain pääsykokeeseen.
Itse tulen korottamalla saamaan 138p, vaikka reaalina toimii filosofia, joten en varmaankaan vaihda reaalia🤔 Paitsi jos se 138p ei riitä Joensuuhun, mikä on kyllä epätodennäköistä, niin sitten seuraavana vuonna kirjoitan vaikkapa et:n...
Vierailija kirjoitti:
Loukkaa ihan hirveesti toi opintopolussa:"sinulla ei ole arvosanaa psykologiasta" on mulla!!!! Yliopiston psykologian opinnoista on arvosana! Hitto ja useamman opintopisteen edestä!!
eikö sec ooc niin että näissä skaboissa Laudatur on valttia jos on kirjoittanut psykologian??? ja äikkä. Yksi reaaali? Onhan yhteiskuntaoppi mielenkiintoisempaa kun uskonto kirjoittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loukkaa ihan hirveesti toi opintopolussa:"sinulla ei ole arvosanaa psykologiasta" on mulla!!!! Yliopiston psykologian opinnoista on arvosana! Hitto ja useamman opintopisteen edestä!!
eikö sec ooc niin että näissä skaboissa Laudatur on valttia jos on kirjoittanut psykologian??? ja äikkä. Yksi reaaali? Onhan yhteiskuntaoppi mielenkiintoisempaa kun uskonto kirjoittaa.
siis äikkä jokatapauksessa ja L vähintään eximia. Vai miten se menee?
Miten uskallatte luottaa siihen, että ainereaaleista saa samanverran pisteitä ensi vuonnakin haussa? Itse en ainakaan usko enää mihinkään, sillä yhtä hyvin ne voivat muuttaa pistetaulukkoa.
Vierailija kirjoitti:
Miten uskallatte luottaa siihen, että ainereaaleista saa samanverran pisteitä ensi vuonnakin haussa? Itse en ainakaan usko enää mihinkään, sillä yhtä hyvin ne voivat muuttaa pistetaulukkoa.
Mihinkään muuhun ei voi luottaa ja tämä on niin poikkeusvuosi, että tästä ei voi tehdä kauaskantoisia johtopäätöksiä todistusvalinnan toimimisesta.
Sama taulukko oli muuuten viime vuonna (yhteispistekiintiössä).
Tietääkö joku onko joiltain aloilta vielä todistusvalinnan tuloksia julkaisematta?
Vierailija kirjoitti:
Sama pistää kyllä vit uttamaan! Olisivat nyt edes antaneet meillekin yliopistokursseissa psykaa jo opiskelleille pisteitä psykasta. Se on kuitenkin vähän eri tasoa kuin lukiopsyka ja hyvällä tavalla eli korkeammalla tasolla, joten ihmettelen miksei siitä mitään pisteitä saanut.
Itsellä tuli jo viimevuoden jälkeen ikä vastaan. Ei enää 34v ihmisenä viitsi yrittää useita vuosia alalle, johon niin moni kuitenkin yrittää.