Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
4921/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanaa lukea, että niin moni on saanut psykalta paikan! Olen korottelija, joka sai paikan lääkiksestä ja mieleeni jäi korotusrumbasta eräs psykalle hakeva ihana nuori nainen. Muutkin psykalle hakevat ovat olleet jotenkin keskivertoa mukavampia.

Pitää varmaan ottaa valinnaista psykaa, että pääsen näkemään teitä lisää.

Onnea sisäänpäässeille ja tsemppiä luku-urakkaan niille, joita ei vielä onnistanut. Älkää lannistuko! Pitäkää nyt kuitenkin hyvällä omallatunnolla pikkasen lomaa opiskelusta.

Lääh puuh... :D

Vierailija
4922/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tänä vuonna suosittiin niin paljon lukiolaisia ja vasta valmistuneita niin, eiköhän ens vuonna tule vihdoin ja viimein avoimen väylä psykallekkin! Kauppis ja oikiskin ovat tiedetysti vaikeita aloja päästä sisään ja noihin molempiin on jo olemassa avoimen väylä! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4923/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tänä vuonna suosittiin niin paljon lukiolaisia ja vasta valmistuneita niin, eiköhän ens vuonna tule vihdoin ja viimein avoimen väylä psykallekkin! Kauppis ja oikiskin ovat tiedetysti vaikeita aloja päästä sisään ja noihin molempiin on jo olemassa avoimen väylä! :)

Toivottavasti

Vierailija
4924/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukut ylös jos uskot ainereaalin säilyvän ensi vuonnakin. Ja alas jos uskot olevan vain yksi todistuskiintiö

Vierailija
4925/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kirpaisi avata opintopolku, kun koulupaikka jäi kahdesta pisteestä kiinni. Amk-kokeella en usko pääseväni. Onnea kaikille päässeille, nauttikaa täysillä paikastanne <3

Vierailija
4926/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites maisterihakijat! Kuinka monelle lohkesi nyt kandipaikka?

Aiotteko yrittää AMK-koetta?

Entä aikooko joku yrittää AMK-kokeella ylempään kaupunkiin?

Vierailija
4927/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turku ois 1. mut oon tyytyväinen ja en osallistu 😍😂 En oo lukenut yhtää eli en usko et muutenkaa pääsisin

Vierailija
4928/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aukes Hki kandi. Vielä pohdin tota amk. Mun ulkomaisesta psykan tutkinnosta on yli 10v, niin mitä jos pistävät opiskelee kaiken alusta?!

Vierailija
4929/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä aukes Hki kandi. Vielä pohdin tota amk. Mun ulkomaisesta psykan tutkinnosta on yli 10v, niin mitä jos pistävät opiskelee kaiken alusta?!

Näin heidän pitäisi tehdä. :/ Yli 10 vuotta vanhoja opintosuorituksia ei saa enää käyttää.

Vierailija
4930/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin heidän pitäisi tehdä. :/ Yli 10 vuotta vanhoja opintosuorituksia ei saa enää käyttää.

Mutta entä jos on ollut töissä oikealla alalla tai ainakin suunnilleen ja saanut sen kautta jatkuvaa päivitystä osaamiseen? Onko kellään tietoa, että räätälöikö ne edes tällaiselle henkilölle eli hän vois suorittaa kurssit erillisillä opintotöillä/tenteillä? Muissa aineissa olen kuullut tällaisesta. Ei ole yhteiskunnan etu, että roikun joillain asumislisillä vuosikausia suorittamassa täsmälleen samoja (kirjoja myöten!) kursseja mitä olen jo aiemmin tehnyt. Ja onhan kuitenkin tuo minun yli 10v vanha tutkinto ok maisterihakuun eikö eli siinä ei ole vanhentumista, vai? Ainakin se on hyväksytty hakuehtoihin.

Vierailija
4931/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko lääkikseen korkeammat pisterajat kuin psykologiaan, vaikka prosenteissa psykan pääsee pienempi osuus. Siinä tapauksessa psykalaisten ei enää kannattais käyttää niitä ’liian fiksu lääkikseen’ haalarimerkkejä 😊

Vierailija
4932/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän kirpaisi avata opintopolku, kun koulupaikka jäi kahdesta pisteestä kiinni. Amk-kokeella en usko pääseväni. Onnea kaikille päässeille, nauttikaa täysillä paikastanne <3

Tiedän tunteen, mulla viime vuonna sama juttu kokeen kanssa. Hirveä odotus ja jännitys, uskoin ihan hyvin mahdollisuuksiini, ja sitten vaan täys lamaantuminen kun siinä lukikin "varasijalla 9" (pisteitä puuttui 2). En tule pääsemään nytkään koska tähtäsin, kenties tyhmänä, vaan kokeeseen, mutta ensi vuonna sitten! Tsemppiä sulle, korottelu-urakka ei ainakaan tule olemaan kauhean iso :)

Vierailija
4933/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko lääkikseen korkeammat pisterajat kuin psykologiaan, vaikka prosenteissa psykan pääsee pienempi osuus. Siinä tapauksessa psykalaisten ei enää kannattais käyttää niitä ’liian fiksu lääkikseen’ haalarimerkkejä 😊

Sitä kutsutaan huumoriksi ;)

Vierailija
4934/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan Helsingin ainereaalivalinnan rajoja? Itsellä olisi ollut LLE-rivi, mutta hetken mielijohteesta poistin koko kohteen hakemuksestani juuri ennen hakuajan umpeutumista. Ajattelin, että en sinne kuitenkaan pääse, kun pelkillä papereilla haen…

Vierailija
4935/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä oli lääkis selkeästi vaikein paikka päästä yliopistoon. Vaikeus yllätti jopa sinne preppavat.

Psyka on toistaiseksi sijalla 2. Luulen, että siihen myös jää, hakupainealoja ei ole enää julkaisematta.

Monella muulla alalla saa muuten pisteitä ai+ma+kolme parhaiten pisteitä tuottavaa ainetta. Täydet pisteet saa tällöin kolmella pitkän kielen ällällä.

Psykan täydet pisteet ovat tosi harvinaisuus, mutta ei mahdottomuus!

Lääkikseen on "helppo" saada täydet pisteet, samoja aineita lukisi pääsykokeisiinkin.

Vierailija
4936/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

farssi koko kevät. 93% Sisään L:n ja E:n papereilla (ainereaalivalinta yks tsoukki) ja 7% kokeella :D ja sekin on ''tekniikan alan'' koe. 

Ymmärrän, että harmittaa mutta kannattaa muistaa, että muutenkin psykan opiskelijoista ehdottomasti suurimmalla osalla on yo-todistus hyvin L painotteinen. Minulla oli opiskelukavereihin nähden huonohko todistus kun oli "vain" LLEEE. On totta, että aina on muutama sinnikäs alanvaihtaja tms jolla yo-kirjoitus tai lukio on mennyt huonosti ja ovat päässeet pääsykokeilla. Heidän osuudeksi arvioisin juuri jotain 7%, mikä on tänä vuonna valintakokeen osuus. Eli tuo parjattu todistusvalinta varmasti tuottaa samanlaista "materiaalia" psykalle mitä vanhan mallin pääsykokeet.

Vierailija
4937/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykan opiskelijat ovat ennen luulleet olevansa fiksumpia, kun lääkisläiset, koska psykaan prosenteissa pienempi mahku päästä. Mutta todistusvalinta näyttää totuuden, fiksummat hakee lääkikseen. Kuinka monen teidän pisteet olis riittänyt lääkikseen??

Vierailija
4938/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

farssi koko kevät. 93% Sisään L:n ja E:n papereilla (ainereaalivalinta yks tsoukki) ja 7% kokeella :D ja sekin on ''tekniikan alan'' koe. 

Ymmärrän, että harmittaa mutta kannattaa muistaa, että muutenkin psykan opiskelijoista ehdottomasti suurimmalla osalla on yo-todistus hyvin L painotteinen. Minulla oli opiskelukavereihin nähden huonohko todistus kun oli "vain" LLEEE. On totta, että aina on muutama sinnikäs alanvaihtaja tms jolla yo-kirjoitus tai lukio on mennyt huonosti ja ovat päässeet pääsykokeilla. Heidän osuudeksi arvioisin juuri jotain 7%, mikä on tänä vuonna valintakokeen osuus. Eli tuo parjattu todistusvalinta varmasti tuottaa samanlaista "materiaalia" psykalle mitä vanhan mallin pääsykokeet.

Miksi pitäisi havitella samanlaista materiaalia yliopistoon kuin ennenkin? Kiintiöt ovat todella epäoikeudenmukaisia haviteltiin niillä sitten samanlaista materiaalia vai ei, niin kaikilla tulisi olla tasapuolinen mahdollisuus ja tämä ei toteudu kiintiöillä.

Vierailija
4939/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kiva vaan kun valmistuin lukiosta jo useita vuosia sitten (enkä siis ole vielä saanut korkeakoulupaikkaa) ja en kirjoitusten aikaan todellakaan tiennyt että haluan psykalle :D on mulla L/E paperit mutta kun vääristä aineista! No juu, syksyllä korottamaan.

Vierailija
4940/8137 |
25.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta entä jos on ollut töissä oikealla alalla tai ainakin suunnilleen ja saanut sen kautta jatkuvaa päivitystä osaamiseen? Onko kellään tietoa, että räätälöikö ne edes tällaiselle henkilölle eli hän vois suorittaa kurssit erillisillä opintotöillä/tenteillä? Muissa aineissa olen kuullut tällaisesta. Ei ole yhteiskunnan etu, että roikun joillain asumislisillä vuosikausia suorittamassa täsmälleen samoja (kirjoja myöten!) kursseja mitä olen jo aiemmin tehnyt. Ja onhan kuitenkin tuo minun yli 10v vanha tutkinto ok maisterihakuun eikö eli siinä ei ole vanhentumista, vai? Ainakin se on hyväksytty hakuehtoihin.

Kuulostaa siltä, että koko tutkinto menee uusiksi. Tuskin mikään työkokemus ainakaan pelastaa.

Ketju on lukittu.