Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis LLE rivin
Pitääkö tuo rivi sisältää tietyt aineet?
Järjestyksessä: psykologia, äidinkieli, matematiikka
Mulla on 120,7p ja ainereaalista L,E,M,E,E... Korottelemaan! Toivottavasti tulee tänää tulokset! Pidän peukkuja teille muille😍
Jotenki tuntuu ettei niitä tuloksia varmaan tänäänkään vielä tuu, joudutaan keskiviikkoon oottamaan. Tässä on jo niin monta päivää odoteltu, että tuntuu epätodennäköseltä että tänäänkään niitä tulis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistusvalinta on vain ensikertalaisille käsittääkseni lähinnä siksi, että muuten ei-ensikertalaiset voisivat ihan mielensä mukaan vaikka joka vuosi vaihtaa opiskelupaikkaa kun todistuksella pääsee suoraan sisään, ja sitten veisivät paikkoja ensikertalaisilta joiden olisi tärkeämpää saada se ensimmäinen korkeakoulupaikka. Tähän voisi kyllä keksiä jonkun sen tyyppisen ratkaisun että ei-ensikertalaisen pitää odottaa vaikka 3 vuotta tms. että saa hakea todistuksella uudestaan.
Jep!
Ja ymmärränkin tämän pointin varsin hyvin. Jotenkin on kuitenkin vaikea uskoa, että ei-ensikertalaiset alkaisivat vaan huvin vuoksi napsimaan opiskelupaikkoja :D Eiköhän semmoiset opiskelijat, jotka ovat löytäneet sen oman alansa, pysy mielellään omien opintojensa parissa.
Henkilökohtaisesti on tosi turhauttavaa, kun ensikertalaisia suositaan näin paljon. Vaikka yliopistossa sisällä oleminen onkin itsessään hieno asia, niin silti väärällä alalla oleminen tuntuu välillä kovin raskaalta. Usein olen pohtinut, että ymmärtääkö näistä valintaperusteista päättävät henkilöt sitä, että se uusi tai toinen korkeakoulupaikka voi olla - ja usein onkin - hyvin arvokas ja tärkeä myös ei-ensikertalaiselle.
Itse aion pitää välivuoden, mikäli en pääse nyt sisään psykalle. Välivuosistahan tällä systeemillä haluttiin päästä eroon? No tässäpä sitä nyt ollaan.
Näkisin että välivuosi on paljon vähemmän ikävä asia jo yliopistossa sisällä olevalle kuin ei-yliopistossa sisällä olevalle. Sähän voit kuitenkin tehdä psykan opintoja ilmaiseksi jotka voi hyväksilukea.
Millaisen arvosanan saitte matematiikasta ja oliko se lyhyt vai pitkä? Aloin seuraamaan tätä keskustelua vasta eilen ja olen tässä miettinyt, mitä tarkoitatte noilla kirjainriveillä? Kerrotteko kirjaimet siinä järjestyksessä, kuten ne arvioidaankin vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistusvalinta on vain ensikertalaisille käsittääkseni lähinnä siksi, että muuten ei-ensikertalaiset voisivat ihan mielensä mukaan vaikka joka vuosi vaihtaa opiskelupaikkaa kun todistuksella pääsee suoraan sisään, ja sitten veisivät paikkoja ensikertalaisilta joiden olisi tärkeämpää saada se ensimmäinen korkeakoulupaikka. Tähän voisi kyllä keksiä jonkun sen tyyppisen ratkaisun että ei-ensikertalaisen pitää odottaa vaikka 3 vuotta tms. että saa hakea todistuksella uudestaan.
Jep!
Ja ymmärränkin tämän pointin varsin hyvin. Jotenkin on kuitenkin vaikea uskoa, että ei-ensikertalaiset alkaisivat vaan huvin vuoksi napsimaan opiskelupaikkoja :D Eiköhän semmoiset opiskelijat, jotka ovat löytäneet sen oman alansa, pysy mielellään omien opintojensa parissa.
Henkilökohtaisesti on tosi turhauttavaa, kun ensikertalaisia suositaan näin paljon. Vaikka yliopistossa sisällä oleminen onkin itsessään hieno asia, niin silti väärällä alalla oleminen tuntuu välillä kovin raskaalta. Usein olen pohtinut, että ymmärtääkö näistä valintaperusteista päättävät henkilöt sitä, että se uusi tai toinen korkeakoulupaikka voi olla - ja usein onkin - hyvin arvokas ja tärkeä myös ei-ensikertalaiselle.
Itse aion pitää välivuoden, mikäli en pääse nyt sisään psykalle. Välivuosistahan tällä systeemillä haluttiin päästä eroon? No tässäpä sitä nyt ollaan.
Näkisin että välivuosi on paljon vähemmän ikävä asia jo yliopistossa sisällä olevalle kuin ei-yliopistossa sisällä olevalle. Sähän voit kuitenkin tehdä psykan opintoja ilmaiseksi jotka voi hyväksilukea.
Osa on AMK:ssa. Ja psykaa ei voi lukea Helsingissä sivuaineena kuin jostain teologisesta, vain avoimen kautta. Kesällä ovat kyllä maksuttomia tutkinto-opiskelijoille.
Saisivat kyllä tulla tänään, jos kerran ainakin osan kaupungeista tulokset ovat olleet valmiit jo viime viikolla (näistä peruuntuneista ja ylemmälle hakukohteelle hyväksytyistä päätellen). Jotenkin tuntuu että ei voi kestää näin kauan valmistaa tuloksia, mutta ehkäpä se on vain tätä jännitystä kun ei ole muutakaan ajateltavaa
Vierailija kirjoitti:
Millaisen arvosanan saitte matematiikasta ja oliko se lyhyt vai pitkä? Aloin seuraamaan tätä keskustelua vasta eilen ja olen tässä miettinyt, mitä tarkoitatte noilla kirjainriveillä? Kerrotteko kirjaimet siinä järjestyksessä, kuten ne arvioidaankin vai?
Katso tuolta
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/hakemine…
Ei mulle ainakaan oo tullut mitään tietoa jyväskylän yhteiskuntatieteistä... Näkyy vaan et opiskelijavalinta kesken ja ei näy mitään todistuspisteitä tai rajoja.
Ja kummallista ettei esimerkiksi kasvatusalan todistusvalinnat oo tullu vieläkään Jyväskylän osalta.... Raivostuttavaa
Vierailija kirjoitti:
Ei mulle ainakaan oo tullut mitään tietoa jyväskylän yhteiskuntatieteistä... Näkyy vaan et opiskelijavalinta kesken ja ei näy mitään todistuspisteitä tai rajoja.
Itä-Suomen yliopistolta nämä ainakin tulleet, tuttu pääsi sinne.
Outoa että jyväskylän yhteiskuntatieteet eivät ole tulleet mutta esimerkiksi nuo itä-suomen ovat. Julkaisisivat sitten psykanki osalta vaikka yksittäin kun kunkin kaupungin tulokset valmistuvat niin pääsisi edes osa meistä jännityksestä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso tuolta
https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/hakemine…
Tiedän nuo järjestykset ja pisteet. Lähinnä aidosti ihmettelen, kun noin monella on noin hyvät matematiikan arvosanat? Olitteko tulleet ajatelleeksi muita aloja, kuten lääkis tai di-koulutukset? :)
Minäkin mietin, pitäisikö näin toiskertalaisena käydä hiukan korottelemassa yo-arvosanoja ja kirjoittamassa puuttuva matikka. Pahoin pelkään, että mitään hyötyä siitä ei enää tulevissa hauissa ole, mutta en enää ikinä halua kokea tämän kevään ketutusta kun yhtäkkiä todistusvalinta avataankin toiskertalaisille ja omat mahdollisuudet ovat käytännössä nollissa.
Kirjoituksetkin ovat omista ajoista muuttuneet sähköisiksi, joten tuntuu aika turhalta lähteä opettelemaan kokonaan uutta systeemiä kun vapaa-aika on muutenkin vähissä ja korottelemisen hyöty luultavasti olematon. Mutta kuten sanottu, en enää ikinä haluaisi käydä läpi tämän kevään fiiliksiä!
Mites te muut toiskertalaiset olette ajatelleet toimia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse ei ole siitä kolmesta vuodesta, vaan ensikertalaisuudesta, kuten itsekin tiedät.
Mutta kysymys kuuluukin, että miksi ensikertalainen on niin paljon arvokkaampi hakija? Luulisi että yhteiskunnan ja yliopistojen kannalta olisi tärkeää saada myös me väärälle alalle eksyneet yliopisto-opiskelijat takaisin kiinni opintoihin.
Yhteiskunnalle jokainen keskeyttäjä on kallis ja turha. Lisäksi iso riski, että keskeyttää uudestaan.
Yhteiskunnalle on myös lallista antaa ihmiselle monta korkeakoulututkintoa.
Yhteiskunnalle on kallista jättää ihminen kokonaan koulutuksen ulkopuolelle.
Minulla ei ole mahdollisuutta saada enkkua sille tasolle, että kaiken uusiminen kannattaisi.
Täällä myös yks Jkl yhteiskuntatieteisiin 6. vaihtoehtona hakenut, ja pelkät tyhjät tietolaatikot näkyy joka vaihtoehdossa (psyka Hki,, Jkl, Tre, Tku, Jns, Jkl yhteiskuntatieteet).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei tähän väliin vähän lisää spekulointia:
Mitäs arvelette, tuleeko ei-ensikertalaisilla olemaan myös jatkossa mahdollisuus osallistua todistusvalintaan?
Yo-korostuksia tässä pohdin. Luulisin, että näin kolmen vuoden yliopisto-opintojen jälkeen esim. äikkää ja enkkua olisi melko vaivatonta lähteä korottamaan. Minusta oli lähtökohtaisesti epäreilua, että ei-ensikertalaiset eivät voineet osallistua todistustuvalintaan (ennen näitä koronamuutoksia siis). Miksi ei-ensikertalaisen kolme vuotta sitten ulos otettu yo-tutkinto on vähemmän arvokkaampi, kuin tämän kevään tuoreen ylioppilaan?
Eihän se kolmen vuoden odotusaika ratkaisisi kuin nyt aloitettuna kaksi vuotta. Kolmen vuoden päästä olisivat taas "viemässä" paikkoja taas niiltä ensikertalaisilta
Minun matematiikka-kommentistani ei tykätty, arvasin sen, en olisi itsekään tykännyt 10 v. sitten. :) Olen hakenut lukemattomia kertoja psykologiaan, myös tänäkin keväänä. Toisaalta valmistuin jo v. 2015 koulutuksesta, jossa opiskelin pääasiassa psykologiaa. Urallani olen tehnyt monipuolisesti erilaisia töitä, erityisesti ohjauksen ja valmennuksen saralla, hyödyntänyt nimenomaan psykologista osaamista. Haen kuitenkin taas psykologian koulutukseen, koska psykologin pätevyys helpottaisi työllistymistäni jatkossa, kun olisi virallinen pätevyys, eikä tällainen "valepsykologi". Opinnot vahvistivat kiinnostustani psykologiaan, mutta töiden osalta olen miettinyt, että olisi niin monia muitakin koulutusväyliä päästä sellaisiin mielenkiintoisiin töihin, joihin voi mennä psykologikoulutustaustaltakin. Jos itse olisin ollut osannut paremmin matematiikkaa, olisin nyt työelämää kokeneena, hakenut toisenlaisiinkin koulutuksiin (esim. teknilliselle puolelle), sillä siellä jos jossain tarvitaan myös tällaisia psykologiaan suuntautuneita henkilöitä. Mutta helpompihan se on aina sanoa näin jälkikäteen vanhempana, millaisia ohjeita olisi antanut itselleen nuorempana - etenkin, kun en tosiaan ollut kovin hyvä matematiikassa. :D Tsemppiä meille kaikille! :)
No ainereaalis tietty: L psyka L äikkä ja E matikka