Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tekevät tietysti niin kuin parhaalta tuntuu, mutta jotenkin tuntuu kurjalta jos todistuksella sisään pääsevät tulevat massoittain yrittämään korotusta AMK-kokeeseen. Kaikilla on oikeus tavoitella unelmaansa, mutta AMK-koe on osalle kuitenkin se ainoa mahdollisuus päästä sisään. Pyydän, että mietitte tarkkaan onko todella tarpeen tulla AMK-kokeeseen lisäämään jo muutenkin kohtuutonta kilpailua muutamasta "hikisestä" paikasta.
Mitä? Tottakai jokainen yrittää ykköspaikkaansa. Samalla vapautuu muualta paikka seuraavassa jonossa olleelle.
Näitä tulee varmasti useita ja se on täysin oilein.
Itse asiassa moni etenkin maisterihakija on täällä sanonut, että nappaa todistuspaikan kandista ja ei osallistu AMK-kokeeseen.
Ei sekään väärin ole.
Se käy vain jos on esim. ulkomainen psykan tutkinto. Muuten siinä ei ole järkeä, koska tarkoittaa 105op lisää opiskelua. (Tai 70op jos on myös aineopinnot tehtynä.)
Miksi tarkoittaisi? Jos on maisteriin päteväksi todettu on kandivaihe suoritettu. Mistä nämä 105 op muka koostuvat?
Ei kai se niin mene. Maisteriohjelmaan valittukaan ei suorita pelkästään sitä 150op maisteria, vaan myös 50op siltaopinnot. Mutta jos et ole maisteriohjelmaan valittu, niin sitten sun täytyy osoittaa psykan kandi hyväksiluetuksi. Siihen ei tietenkään riitä pelkät psykan perus- ja aineopinnot.
Ne, jotka on todettu päteväksi maisteriin ovat suorittaneet vähintään alemman korkeakoulututkinnon, monet ylemmän. Joten ei siitä kandista jää juuri mitään suoritettavaksi.
Kun Hesan kandista ottaa kieliopinnot, tvt, sivuaineet ym. pois, niin jäljelle jää 121op.
Usko nyt. Jos on todettu päteväksi maisteriopintoihin on suorittanut kandia vastaavat opinnot tavalla tai toisella. Eihän siinä muuten olisi mitään logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pääsette todistuksella niin aiotteko silti tehdä AMK-kokeen korkeampaan hakutoiveeseen pääsy mielessä vai heittäydyttekö kesälomalle opiskelupaikka taskussa?
AMK koe ei oo niin vaikea verrattuna normi kokeeseen ilman koronaa.
No onhan :D Tilastoa tässä on tankattu ja suurin osa psykalle hakijoista osaa sitä. Fysiikkaa tai vaikeampaa matikkaa paljon harvempi. Itse menisin heittämällä sisään jonnekin normikokeella, amk-kokeella tuskin pääsen varsinkin kun kiintiöt on mitä on.
Maisteriopintoihin määrätään siltaopinnot, joista osa on kandikursseja. Ne voi katsoa täältä (valitse ensin pudotusvalikosta Psykologian maisteriohjelma)
https://guide.student.helsinki.fi/fi/artikkeli/tutkintoni-rakenne-ja-la…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ole siis hyväksytty mihinkään alemmalle hakutoiveelle, niin sillonko ei välttämättä tule tuota samaa tekstiä?
Iski jo hirveä epätoivo ja pelko..Jos sulla oli alempana jotain mihin tuli oletettavasti psykaa korkeammat rajat on vielä toivoa.
Itse en päässyt logopediaan Tampereelle, jäi alle 10 pisteestä kiinni.. Onkohan enää mahiksia psykalle Jyväskylään.
t. eri
Ai sulla oli siellä alempana jotain... sitten tiedämme, että nuo eivät ikävä kyllä riitä. :(
Sulta ois peruuntunut logon varasijat, jos riittäisivät.
Eli kaikkialle vaaditaan yli 121,5 ja EL.
En ihmettele yhtään. ~ 120p on kyllä aika vähän kun vertaa psykan hakijoiden yleiseen tasoon, kokeellakin on tarvinnut Joensuuhun aina ihan kohtalaiset pisteet kuitenkin vaikka selvästi vähemmän kuin Hki/Tku/Tre. Vaikka ei objektiivisesti huonot paperit olekaan. Ensi vuonna korottamaan :)
Noin 14 pistettä oli viime vuonna ero Helsingin ja Joensuun rajan välillä viime keväänä. Kaikki Joensuuhun kokeella valitut olivat 10 pisteen sisällä.
Joo korottamaan vaan syksyllä, nythän saa niitä siirrettyjä kokeita korottaa vieläpä maksutta.
No jotain positiivista tässäkin, vaikka harmittaa ihan mielettömän paljon, ettei kevään korotuksista ollut sitten tarpeeksi hyötyä.. Taas yksi vuosi odotusta ja kokeisiin lukemista. Uusi työpaikka täytyy lyös etsiä, sillä tulen hulluksi nykyisessä. Tsemppiä kaikille muille!
Monesko hakuvuosi sulla? Mulla nyt toinen ja syksyllä korottamaan koska en lähes varmasti tule pärjäämään riittävästi amk-kokeessa. Raastavaa kyllä kun menee useita vuosia tähän, mutta jospa ens vuos olis sitten meidän!
Kuinka moni täällä on sellainen jolla ei ole mitään taustaa fysiikasta eikä kemiasta ja on näitä alkanut lukemaan amkn koetta varten? Miltä tuntuu? Itse en ainakaan pysty tuohon tasoon mikä ennen on vaadittu amkssa luonnontieteellisessä osiossa... matikka sen sijaan helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni täällä on sellainen jolla ei ole mitään taustaa fysiikasta eikä kemiasta ja on näitä alkanut lukemaan amkn koetta varten? Miltä tuntuu? Itse en ainakaan pysty tuohon tasoon mikä ennen on vaadittu amkssa luonnontieteellisessä osiossa... matikka sen sijaan helppoa.
Sama, ihan toivoton olo. Eikä matikkakaan ole kovin helppoa. En osaa muodostaa enkä pyöritellä yhtälöitä, se on mun suurin ongelma näissä.. tilastomatikassa ei tarvinnut sitä taitoa ollenkaan, ei tunnu että sen ahkerasta opiskelusta olisi nyt mitään hyötyä :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tekevät tietysti niin kuin parhaalta tuntuu, mutta jotenkin tuntuu kurjalta jos todistuksella sisään pääsevät tulevat massoittain yrittämään korotusta AMK-kokeeseen. Kaikilla on oikeus tavoitella unelmaansa, mutta AMK-koe on osalle kuitenkin se ainoa mahdollisuus päästä sisään. Pyydän, että mietitte tarkkaan onko todella tarpeen tulla AMK-kokeeseen lisäämään jo muutenkin kohtuutonta kilpailua muutamasta "hikisestä" paikasta.
Mitä? Tottakai jokainen yrittää ykköspaikkaansa. Samalla vapautuu muualta paikka seuraavassa jonossa olleelle.
Näitä tulee varmasti useita ja se on täysin oilein.
Itse asiassa moni etenkin maisterihakija on täällä sanonut, että nappaa todistuspaikan kandista ja ei osallistu AMK-kokeeseen.
Ei sekään väärin ole.
Se käy vain jos on esim. ulkomainen psykan tutkinto. Muuten siinä ei ole järkeä, koska tarkoittaa 105op lisää opiskelua. (Tai 70op jos on myös aineopinnot tehtynä.)
Miksi tarkoittaisi? Jos on maisteriin päteväksi todettu on kandivaihe suoritettu. Mistä nämä 105 op muka koostuvat?
Ei kai se niin mene. Maisteriohjelmaan valittukaan ei suorita pelkästään sitä 150op maisteria, vaan myös 50op siltaopinnot. Mutta jos et ole maisteriohjelmaan valittu, niin sitten sun täytyy osoittaa psykan kandi hyväksiluetuksi. Siihen ei tietenkään riitä pelkät psykan perus- ja aineopinnot.
Ne, jotka on todettu päteväksi maisteriin ovat suorittaneet vähintään alemman korkeakoulututkinnon, monet ylemmän. Joten ei siitä kandista jää juuri mitään suoritettavaksi.
Kun Hesan kandista ottaa kieliopinnot, tvt, sivuaineet ym. pois, niin jäljelle jää 121op.
Usko nyt. Jos on todettu päteväksi maisteriopintoihin on suorittanut kandia vastaavat opinnot tavalla tai toisella. Eihän siinä muuten olisi mitään logiikkaa.
Toivon, että se menee noin, koska asia koskee myös minua, mutta en usko että se on noin. Luulen, että sinun opintojasi katsotaan sitä opparia vasten mitä sinut on hyväksytty suorittamaan. Jos se on psykan kandi, niin sitten saat esim. kieli, tvt, sivuaine, perus, aine... -opinnot hyväksiluettua kunhan eivät ole liian vanhat. Mutta sun pitää vielä tehdä metodi, laajat aine ja valinnaiset kurssit. Niistä tulee Hesassa 96op. Jos taas tulet valituksi maisteriohjelmaan, niin sitten katsotaan kandi suoritetuksi, mutta tavallisen maisterin lisäksi suoritat 50op psykan siltaopintoja. Eli kandi + maisteriohjelmassa tulet suorittamaan kaikkineen 246op (olettaen, että onnistuneesti hyväksiluit nuo muut) ja maisteriohjelmassa 200op. No joo, ei se ero niin iso ole kun aluksi sanoin. Voi olla, että olen jotain "valinnaiset muut aineet" tms. missannut, koska nää perustuu mun oman tilanteen laskelmiin ja mulla on paljon muita opintoja joita voisin tähän sitoa jos tilaisuus koittaa.
Onnekseni hain myös logopediaan ja siellä ei luonnontieteellistä osiota ole. Tietääkö joku että onhan se niin et se amkn koe tehdään vaan kerran ja jos hakee psykalle ja logolle niin logoon katsotaan sama koe mutta ilman luonnontieteellistä osiota? En löytänyt mitään selvää infoa tästä, mutta luulisin sen menevän niin(?)
Vierailija kirjoitti:
Maisteriopintoihin määrätään siltaopinnot, joista osa on kandikursseja. Ne voi katsoa täältä (valitse ensin pudotusvalikosta Psykologian maisteriohjelma)
https://guide.student.helsinki.fi/fi/artikkeli/tutkintoni-rakenne-ja-la…
Jos siltaopinnot kerran kuuluvat maisteriopintoihin, niin eiväthän ne silloin ole mitään lisätyötä maisterikelpoiselle kandiopiskelijalle. Eli aivan sama kummassa ohjelmassa opiskelee.
En tiedä mikä sun tausta on yliopistossa. Minulla on kokemusta siitä, että tosi tiukan seulan läpi katsovat kaikkea hyväskiluettavaa ainakin Helsingin yliopistossa. Ei ole mikään läpihuutojuttu, vaan jokaisen opintopisteen kohdalla katsovat onko varmasti juuri vastaavan tasoinen ja sisältöinen. Ei varmasti ole yliopistn "syy", vaan mun mielestä tähän tuli joku vuosi sitten uusi määräys, että näin pitää tehdä. Mun kokemus perustuu toki ihan toiseen aineeseen kuin psyka. Mitä olen amkeista kuullut, niin siellä aivan eri otteella hyväksiluetaan edeltäviä opintoja ja jopa työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pääsette todistuksella niin aiotteko silti tehdä AMK-kokeen korkeampaan hakutoiveeseen pääsy mielessä vai heittäydyttekö kesälomalle opiskelupaikka taskussa?
AMK koe ei oo niin vaikea verrattuna normi kokeeseen ilman koronaa.
No onhan :D Tilastoa tässä on tankattu ja suurin osa psykalle hakijoista osaa sitä. Fysiikkaa tai vaikeampaa matikkaa paljon harvempi. Itse menisin heittämällä sisään jonnekin normikokeella, amk-kokeella tuskin pääsen varsinkin kun kiintiöt on mitä on.
Ei se onneksi kuitenkaan ole "vaikeampaa matikkaa".
"Osiossa arvioidaan valmiuksiasi matematiikassa ja fysiikassa. Kokeessa arvioidaan matemaattisia valmiuksiasi ratkaista lausekkeen sieventämiseen, yhtälön ratkaisemiseen sekä tasogeometriaan ja trigonometriaan (esimerkiksi suorakulmainen kolmio) liittyviä tehtäviä. Fysiikassa arvioidaan perustietojasi fysiikan ilmiöistä ja laskukaavoista, kykyäsi tehdä fysiikan perustietämykseen tai annettuihin malleihin perustuvaa laskentaa ja päätelmiä sekä kykyäsi tulkita kaavioita ja kuvaajia."
Yleinen matikkaosio on aidosti helppo, mutta laadittu sillä lailla, että kaikille yleisimmille virhetuloksille on vastausvaihtoehto, eikä tajua tehneensä virhettä. Esim. vanha sotelikysymys:
Erään kunnan tekonurmikentän koko on 100 m * 75 m. Kentällä järjestetään kesällä lentopalloturnaus. Kuinka monta lentopallokentää tekonurmialueelle mahtuu, jos yksi lentopallokenttä kulku- ja turva-alueineen on 286 m2 (22m * 13 m) ja kentät sijoitetaan tekonurmialueelle symmetrisesti, jotta kulkuväylät pysyvät turvallisina?
a. 20
b. 21
c. 26
En tiedä (0 pistettä)
Ei vastausta (-0,5 pistettä)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei ole siis hyväksytty mihinkään alemmalle hakutoiveelle, niin sillonko ei välttämättä tule tuota samaa tekstiä?
Iski jo hirveä epätoivo ja pelko..Jos sulla oli alempana jotain mihin tuli oletettavasti psykaa korkeammat rajat on vielä toivoa.
Itse en päässyt logopediaan Tampereelle, jäi alle 10 pisteestä kiinni.. Onkohan enää mahiksia psykalle Jyväskylään.
t. eri
Ai sulla oli siellä alempana jotain... sitten tiedämme, että nuo eivät ikävä kyllä riitä. :(
Sulta ois peruuntunut logon varasijat, jos riittäisivät.
Eli kaikkialle vaaditaan yli 121,5 ja EL.
En ihmettele yhtään. ~ 120p on kyllä aika vähän kun vertaa psykan hakijoiden yleiseen tasoon, kokeellakin on tarvinnut Joensuuhun aina ihan kohtalaiset pisteet kuitenkin vaikka selvästi vähemmän kuin Hki/Tku/Tre. Vaikka ei objektiivisesti huonot paperit olekaan. Ensi vuonna korottamaan :)
Noin 14 pistettä oli viime vuonna ero Helsingin ja Joensuun rajan välillä viime keväänä. Kaikki Joensuuhun kokeella valitut olivat 10 pisteen sisällä.
Joo korottamaan vaan syksyllä, nythän saa niitä siirrettyjä kokeita korottaa vieläpä maksutta.
No jotain positiivista tässäkin, vaikka harmittaa ihan mielettömän paljon, ettei kevään korotuksista ollut sitten tarpeeksi hyötyä.. Taas yksi vuosi odotusta ja kokeisiin lukemista. Uusi työpaikka täytyy lyös etsiä, sillä tulen hulluksi nykyisessä. Tsemppiä kaikille muille!
Monesko hakuvuosi sulla? Mulla nyt toinen ja syksyllä korottamaan koska en lähes varmasti tule pärjäämään riittävästi amk-kokeessa. Raastavaa kyllä kun menee useita vuosia tähän, mutta jospa ens vuos olis sitten meidän!
Toinen myös, ensimmäinen "kunnollinen" hakukerta kun yritin tosissani sisään. Viime keväänä siis valmistuin, mutta en vielä ollut varma minne haluan. Ensi vuonna päästään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://guide.student.helsinki.fi/fi/artikkeli/tutkintoni-rakenne-ja-la…Jos siltaopinnot kerran kuuluvat maisteriopintoihin, niin eiväthän ne silloin ole mitään lisätyötä maisterikelpoiselle kandiopiskelijalle. Eli aivan sama kummassa ohjelmassa opiskelee.
Nyt en ymmärtänyt. Jos on tehnyt psykan kandin, niin ei tartte tehdä siltaopintoja vaan maisteri on se 150op. Jos taas kandi on jostain muusta, niin pitää maisterissa tehdä +50op. Jos kandi on muusta ja pääsee psyka kandiin, niin uskon, että opintomäärä on vielä suurempi. Tulee ikään kuin nuo siltaopinnot ja muutakin mitä on psykan kandintutkinnossa missannut.
Vierailija kirjoitti:
Onnekseni hain myös logopediaan ja siellä ei luonnontieteellistä osiota ole. Tietääkö joku että onhan se niin et se amkn koe tehdään vaan kerran ja jos hakee psykalle ja logolle niin logoon katsotaan sama koe mutta ilman luonnontieteellistä osiota? En löytänyt mitään selvää infoa tästä, mutta luulisin sen menevän niin(?)
Tietenkin menee juuri noin ja niinhän sillä voi AMK:ssakin hakea.
Luonnontiedeosio tulee siellä vain insinööreille ja etiikkaa vain sotelikaan (sos terv liikunta kauneus) sekä humanistiselle puolelle hakeville. Humanisteille puolestaan ei tule mitään matikkaosiota.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mikä sun tausta on yliopistossa. Minulla on kokemusta siitä, että tosi tiukan seulan läpi katsovat kaikkea hyväskiluettavaa ainakin Helsingin yliopistossa. Ei ole mikään läpihuutojuttu, vaan jokaisen opintopisteen kohdalla katsovat onko varmasti juuri vastaavan tasoinen ja sisältöinen. Ei varmasti ole yliopistn "syy", vaan mun mielestä tähän tuli joku vuosi sitten uusi määräys, että näin pitää tehdä. Mun kokemus perustuu toki ihan toiseen aineeseen kuin psyka. Mitä olen amkeista kuullut, niin siellä aivan eri otteella hyväksiluetaan edeltäviä opintoja ja jopa työkokemusta.
Olen filosofian maisteri, ja oman kokemukseni mukaan vastaavat opinnot hyväksiluetaan (psykassakin). Toki oltava vastaavia, yliopiston tai avoimen kursseja.
Sellainen pointti vielä, että yliopistohan saa rahaa valmistuneista, joten heillä ei pitäisi olla syytä hidastaa kenenkään selkeästi akateemisesti osaavan etenemistä.
Jotenkin tosiaan käsittämätöntä, että psykologiaan vaaditaan osaamista fysiikasta ja kemiasta näin lyhyellä varotusajalla. Suoraan sanottuna koe suosii vain lukiolaisia ja etenkin niitä, joilla on vielä tuoreessa muistissa fysiikan ja kemian kurssit ja ketkä ovat ylipäätään jaksaneet opiskella enemmän kuin pakolliset kurssit. Uskon, että valintatapoja suunnitellessa profiilit on otettu hyvin huomioon todistusvalinnassa ja ainereaalissa, mutta oi miksi tuo luonnontieteellinen osio on pitänyt laittaa psykalle hakijoiden amkn kokeeseen? Olisi ollut paljon reilumpaa, että itse koe olisi mitannut edes jonkunlaista tilastollista osaamista, jotta vuosien tilaston lukemisesta ja laskemisesta olisi ollut jotain hyötyä itse kokeessa. Todella tuntuu siltä, kun matto olisi vedetty jalkojen alta. Luulisi että se olisi jo ollut tarpeeksi, kun todistusvalinta on nostettu sinne 93%. Ei auta itkut markkinoilla, mutta olihan tämä aika vaikea pala nieltäväksi etenkin niille, joille juuri tämä vuosi piti olla vuosi, jolloin paikka avautuisi viimein. Halaukset kaikille, jotka ovat tässä samassa veneessä ja myös niille onnekkaille jotka saavat paikkansa älyttömän kovalla yo-todistuksella! Ei niitä parhaita todistuksiakaan saada ilman monien vuosien ahkeraa opiskelua, jota myös pelkällä pääsykokeella hakeminen vaatii vaikeimmilla aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://guide.student.helsinki.fi/fi/artikkeli/tutkintoni-rakenne-ja-la…Jos siltaopinnot kerran kuuluvat maisteriopintoihin, niin eiväthän ne silloin ole mitään lisätyötä maisterikelpoiselle kandiopiskelijalle. Eli aivan sama kummassa ohjelmassa opiskelee.
Nyt en ymmärtänyt. Jos on tehnyt psykan kandin, niin ei tartte tehdä siltaopintoja vaan maisteri on se 150op. Jos taas kandi on jostain muusta, niin pitää maisterissa tehdä +50op. Jos kandi on muusta ja pääsee psyka kandiin, niin uskon, että opintomäärä on vielä suurempi. Tulee ikään kuin nuo siltaopinnot ja muutakin mitä on psykan kandintutkinnossa missannut.
Siis tarkoitin, että ne siltaopinnot koskevat kuitenkin suurinta osaa - ei ole monia nimenomaan psykan kandeja, jotka hakisivat maisteriin. Joutuu siellä maisteriopinnoissakin tekemään mahdolliset psykan kandista puuttuvat opinnot. Kynnysehtohan on korkeakoulututkinto + psykan perus- ja aineopinnot hyvin tiedoin. Joten eroa ei juurikaan tule.
Tulipa vaan mieleen, että olin itsekin nuorena ylimielinen ja armoton. Sitten Siperia opetti.
Se ei ole kenenkään hakijan vika, mutta on kyllä lähes epäeettistä toteuttaa valinta niin, että koe on toisille ainoa mahdollisuus ja toisille rento (koska tietää jo pääsevänsä johonkin) tilaisuus yrittää halutessaan parantaa asemiaan. Kokelaat ovat siis keskenään täysin erilaisessa asemassa muunkin kuin henkilökohtaisten ominaisuuksiensa ja valmistautumisensa suhteen.
Täällä näköjään joku kandihakija koettaa manipuloida hyvän todistuksen omaavia maisterihakijoita kokeeseen...