Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Yläpeukku jos uskot mahdollisesti pääseväsi todistuksella sisään ja alapeukku mikäli et juurikaan usko
Optimismia. Tällä hetkellä kolmasosa peukuttaa, että pääsee papereilla (minäkin). Jos vastaa palstan ulkopuolisia hakijoita ja toteutuisi, niin tulisipa isot sisäänotot tänä vuonna. :D
Missä vaiheessa alkaa näkyä noi todisvalintojen tilanne oli opintopolussa?
Peukku ylös jos veikkaatte, että johonkin viidestä yliopistosta pääsee ainereaalivalinnassa ei-ensikertalainen, kun psyka L, äikkä E, matikka E, kieli M...? Peukku alas, jos veikkaat, ettei riitä
Onkohan mitään mahdollisuuksia päästä joensuuhun(olen ensikertalainen) psykalle ainereaalivalinnalla LELALE.
L=psyka E=äikkä L=matikka A=enkku L= terveystieto E=yhteiskuntaoppi Todistusvalinnan pisteillä en pääse, mutta nyt nimenomaan tuo ainereaalivalinta.
Peukku ylös jos veikkaat että riittää. Saa toki heittää myös sanallisia veikkauksia,olen kiitollinen vastauksista!
Musta olis ollut reilumpaa pienentää noita ensikertalaiskiintiöitä, koska ei-ensikertalaisilla voi hyvin olla kymmenen vuotta lukio-opinnoista, mikä heikentää mahdollisuuksia kokeessa. Tilastotieteessä tilanne oli toisin, koska monissa yliopistoissa on edes yksi kurssi tilastotiedettä.
Samoin ei-ensikertalaiset ovat vielä heikommin voineet varautua kirjoittamalla juuri oikeat aineet. Silloin 2012-2013, kun itse kirjoitin, puhuttiin, että ei yo-arvosanoilla ole paljoa väliä ja valintakoe on se, mikä ratkaisee 😂 🙈
Tavallisestikin koko ensikertalaiskiintiöiden ideahan on toiminut täysin tavoitteiden vastaisesti. Hassua myös, koska taloustieteen periaatteiden mukaan talouskasvu perustuu innovaatioihin ja innovaatiot tapahtuvat usein rajapinnoissa. Tällaisia olisi mm monialaisuus. Jotenkin unohdetaan, että se ensimmäinen tutkinto oppeinensa ei mihinkään katoa, vaan päin vastoin luo laajemmat edellytykset. Kyse on usein alan laajentamisesta, eikä vaihtamisesta.
Mietteliäänäpsykalle kirjoitti:
Onkohan mitään mahdollisuuksia päästä joensuuhun(olen ensikertalainen) psykalle ainereaalivalinnalla LELALE.
L=psyka E=äikkä L=matikka A=enkku L= terveystieto E=yhteiskuntaoppi Todistusvalinnan pisteillä en pääse, mutta nyt nimenomaan tuo ainereaalivalinta.Peukku ylös jos veikkaat että riittää. Saa toki heittää myös sanallisia veikkauksia,olen kiitollinen vastauksista!
Joensuuhun otetaan eniten ja olet ensikertalainen, niin luulen, että riittää
Vierailija kirjoitti:
Todistusvalinnassa en usko pärjääväni, mutta onkohan mahiksia päästä ainereaalivalinnassa kun LEL -rivi?? Ja onko tosiaan niin ettei ole väliä onko matikka lyhyt vai pitkä
eriasia riittääkö jos toisella on L pitkästä matikasta, pitkä on pitkä vaikka voimariinissa paistais.
Vierailija kirjoitti:
L=psyka E=äikkä L=matikka A=enkku L= terveystieto E=yhteiskuntaoppi Todistusvalinnan pisteillä en pääse, mutta nyt nimenomaan tuo ainereaalivalinta.Peukku ylös jos veikkaat että riittää. Saa toki heittää myös sanallisia veikkauksia,olen kiitollinen vastauksista!
Joensuuhun otetaan eniten ja olet ensikertalainen, niin luulen, että riittää
Mäkin veikkaan, että hyvät on mahdollisuudet. Toisaalta toi enkun A voi olla kohtalokas, koska monella on kieli vähintään M. Toi matikan L voi kyllä pelastaa tilanteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä aika hajalla siksi, että yritin ilmoittautua syksyn yo-kirjoituksiin myöhässä, kun en päässyt sisään vaikka liki liippasi. Anomus ei mennyt läpi. Sitten ilmoitettiin, että ei-ensikertalaisia ei koske todistusvalinta ja jätin menemättä kevään kirjoituksiin...Ja nyt sitten olisi ollut todella hyvä tilaisuus päästä täydennetyllä todistuksella. V....taa aivan suunnattomasti tämä soutaminen ja huopaaminen. Ensi vuonna ei varmaan taas lasketa toiskertalaisten todistuksia, jos nyt näkee vaivaa ja menee kirjoituksiin...
onhan aikaa ollut ilmoittautua ja vaikkei oo ensikertalainen niin ihan mielenkiinnon takiakin kantsii kirjoittaa joku uusiksi, nyt se olisi kannattanut ja varsinkin jos nousi ämmästä ällään. tai Eehen.
Onkohan mahdollisuuksia jyväskylään sillä ainereaalivalinnalla papereilla L L L (lyhyt matikka)... Olen ei-ensikertalainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todistusvalinnassa en usko pärjääväni, mutta onkohan mahiksia päästä ainereaalivalinnassa kun LEL -rivi?? Ja onko tosiaan niin ettei ole väliä onko matikka lyhyt vai pitkä
eriasia riittääkö jos toisella on L pitkästä matikasta, pitkä on pitkä vaikka voimariinissa paistais.
No kun ei ole eri asia, koska matikan laajuus ei vaikuta ainereaalissa. Ei, vaikka pitkän matikan paistopinta olisi miten rapea.
Tyhmää, mutta näin se nyt on.
Jos matikka on pitkä, riittänee jo ykkösvalinnassa. Lyhyellä ei riitä. Ainereaalissa pitäisi riittää.
Vierailija kirjoitti:
Jos matikka on pitkä, riittänee jo ykkösvalinnassa. Lyhyellä ei riitä. Ainereaalissa pitäisi riittää.
Mä taas veikkaan että ykkösvalinnassa ei just riitä ton A:n takia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä aika hajalla siksi, että yritin ilmoittautua syksyn yo-kirjoituksiin myöhässä, kun en päässyt sisään vaikka liki liippasi. Anomus ei mennyt läpi. Sitten ilmoitettiin, että ei-ensikertalaisia ei koske todistusvalinta ja jätin menemättä kevään kirjoituksiin...Ja nyt sitten olisi ollut todella hyvä tilaisuus päästä täydennetyllä todistuksella. V....taa aivan suunnattomasti tämä soutaminen ja huopaaminen. Ensi vuonna ei varmaan taas lasketa toiskertalaisten todistuksia, jos nyt näkee vaivaa ja menee kirjoituksiin...
onhan aikaa ollut ilmoittautua ja vaikkei oo ensikertalainen niin ihan mielenkiinnon takiakin kantsii kirjoittaa joku uusiksi, nyt se olisi kannattanut ja varsinkin jos nousi ämmästä ällään. tai Eehen.
Joo, kevääksi oli aikaa ilmoittautua, mutta syksyllä sanottiin, että se ei hyödytä ei-ensikertalaista. Työn ja perheen ohessa ei viitsisi huvikseen mennä yo-kirjoituksiin...
Viikon päästä tähän aikaan on tämän kevään kirjoitustulokset jo tulleet!
Kuinka monella täällä on kirjoituksia tälle keväälle?
2 viikkoa ja 1 päivä, niin pitäisi tulla todarivalinnat.
Ei niillä todarivalinnoilla ole nyt niin kiire, kun pääsykokeet siirtyivät. Ja todarivalinnat monimutkaistuivat.
Tulevat kyllä ennen pääsykokeita, siitä olen varma.
Helsingin Sanomissa luki: ”Psykologian kohdalla on varsin tarkkaan laskettu aikaisempien vuosien perusteella, minkälaisilla profiileilla meille on päästy sisään. Toinen vaihe joudutaan järjestämään joka tapauksessa. Olemme yrittäneet löytää ratkaisun, joissa voidaan olla varmoja, että tekniset ratkaisut toimivat ja hakijoiden oikeusturvaa rikotaan mahdollisimman vähän.”
Veikkaan, että erityisesti toi ainereaalivalinta on tämän profiloinnin hedelmiä. Pitkän ja lyhyen matikan arvosanoja ei varmaan ole eroteltu siinä, koska on havaittu, että pitkä matikka ei ehkä korreloi valintakoemenestyksen kanssa. Psykalle hakee varmaan paljon lyhyen matikan opiskelijoita ja lyhyen kurssithan hieman eroavatkin aiheiltaan pitkästä matikasta (Eikös mm. Tilasto puutu pitkästä matikasta vai kuis se oli?). Lisäksi kun nämä uudistukset tuli yllätyksenä, niin etenkään ei-ensikertalaiset hakijat eivät ole voineet varautua kirjoittamalla pitkää matikkaa
Tänne on vain pesiytynyt joku alapeukuttaja.
Vastaa tähän yläpeukulla, jos haet psykaan tänä keväänä. Alapeukulla, jos olet keskustelussa muuten vaan.