Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
261/8137 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työkokemukseksi voidaan varmaankin katsoa jollain tapaa psyykkisesti oireilevien oppilaiden opettaminen, sairaalakoulut ja pienryhmät mahdollisesti? Harjoittelun voi tehdä missä haluaa, käytännössä vapaaehtoispohjalla, ellei sitä voi omassa työssään tehdä.

Ai siis tarkoittaako harjoittelumahdollisuus vain sitä, että hakijalla tulee olla aikaa tehdä harjoittelu? Oletin, että pitää olla myös työpaikka valmiina missä sen tekee. Hesan sivuilta: "Psykoterapeuttikoulutukseen hakevalta edellytetään mahdollisuutta tehdä psykoterapeuttista potilastyötä opintojen aikana. Psykoterapeuttisen potilastyön työnohjaus kuuluu psykoterapeuttiopintoihin, eikä hakijaa voida valita koulutukseen, mikäli hänellä ei ole mahdollisuutta tehdä tätä työtä opintojen aikana."

Näin juuri, aikaa tehdä vaadittavat tunnit ja siis myös paikka, jossa ne tehdä. Tämän ei tarvitse olla palkkatyöpaikka.

Vierailija
262/8137 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei oo edistynyt avoimessa perusopinnot ollenkaan. Ne on mulla kokonaan etänä enkä mitenkään saa aloitettua ensimmäisen oppimistehtävän tekemistä. Tuntuu niin vaikealta aloittaa kun en ole tehnyt tuollaista ikinä kun ei lukiossa ollut niin tarkkaa kaikki. :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/8137 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei oo edistynyt avoimessa perusopinnot ollenkaan. Ne on mulla kokonaan etänä enkä mitenkään saa aloitettua ensimmäisen oppimistehtävän tekemistä. Tuntuu niin vaikealta aloittaa kun en ole tehnyt tuollaista ikinä kun ei lukiossa ollut niin tarkkaa kaikki. :(

Ei avoimessakaan ole niin tarkkaa kaikki. Yritä aloittaa kirjoittamalla edes yksi lause, siitä se lähtee.

Vierailija
264/8137 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole avoimessa ikinä onnistunut saamaan alle kolmosta, vaikka oisin kuinka huolimattomasti tehtävät ja valmistautumiset hoitanut. Sitten taas joillain kursseilla vitosen saaminen on melkein arpapeliä. Pariin lehtoriin olen ollut yhteydessä, kun vitosen on saanut vain jos tentissä ei ole yhtään virhettä 2p lyhyt vastaus kysymyksissä. Kysymykset olleet monitulkintaisia ja niiden arvostelu myös. Toinen lehtori korotti ja toinen vaan mutisi jotain että ei muista näin sanoneen. Lähetin hänelle linkin luennosta missä sanoo. Siltikään ei korottanut ja oli ihan älytön tuo marginaali millä vitosen sai. No eipä sillä, eihän näillä arvosanoilla mitään merkitystä ole. Tärkeintähän on että saa itse kurssista jotain oppeja irti. Mutta ketutti vaan kun tuntui etteivät tee omaa työtään huolella, vaan vetäsevät hatusta arvosanat ja muotoilevat kysymykset/mallivastaukset huolimattomasti. 

Vierailija
265/8137 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
266/8137 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenköhän kannattaisi valmistautua ruotsinkieliseen koemateriaaliin? Helsingin sivuilla julkaistu kaikki vaatimukset: "Materiaali ei ole käytettävissä valintakokeessa. Materiaali voi sisältää suomen- ja ruotsinkielisen aineiston lisäksi tai sijaan englanninkielistä aineistoa. Mikäli materiaali sisältää englanninkielistä aineistoa, julkaistaan materiaalin yhteydessä ydintermien käännökset."

https://www.helsinki.fi/fi/verkostot/psykologian-yhteisvalinta/valintak…

Vierailija
267/8137 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoittaako toi, että jotkut artikkelit voi olla suomeksi jotkut ruotsiksi vai tarkoittaako se että ne julkaistaan molemmilla kielillä? No jos on ruotsiksi, niin sen vaan kerran kääntää. Jos ei itse osaa, niin vie jollekin joka osaa. Ei se sen kummempaa. Mutta sitten tää systeemi kyllä suosii varakkaita, koska voivat viedä kielenkääntäjälle kun köyhät pakertaa itsekseen.

Vierailija
268/8137 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tolla materiaalit suomeksi/ruotsiksi + mahdollisesti englanniksi tarkotetaan vaan sitä, että oman äidinkielen lisäksi voi olla myös englanniksi artikkeleita? Kokeenhan voi tehdä suomeksi tai ruotsiksi, kaksikielinen maa kun olemme.

Vierailija
269/8137 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näinpä :D olispa hassua kun yhtäkkiä pitäisikin osata ruotsia psykologian pääsykokeessa. Kakskieliset silloin etulyöntiasemassa :’D

Vierailija
270/8137 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä mietteitä näistä valintatiedoista? Tuliko yllätyksiä? Mulla jostain syystä motivaatio nousi ja sain ensimmäisen lievän ahdistusolon että menen muka lukkoon kokeessa enkä osaa mitään. Haha! :D Ja sit nukkumaanmennessä mietin, että ajatelkaa, osa meistä palstalaisista on just niitä jotka pääsee sisään!!

Vierailija
271/8137 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joensuussa varattu ensikertalaisille ei todistusvalinnassa oleville 5 paikkaa. Tarkoittaako se teidän mielestä, että loput 13 paikkaa menee vain niille jotka eivät ole ensikertalaisia ja hakevat kokeella? Eli vaikka olen ensikertalainen ja saisin kokeesta paremmat pisteet kuin jokin joka ei ole ensikertalainen ja hakee pelkällä kokeella, niin en saa enää paikkaa jos olen huonompi kuin 5 ensikertalaista kokeella hakevaa? Ahdistavaa jos näin on :o

Vierailija
272/8137 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitä nyt vilasin niitä tietoja, niin vähän jäi ilmaan että miten kantsis valmistautua. Mutta se on tietenkin tarkoituskin. Poikkeaako ohjeet paljon edellisistä vuosista? Mä sain ensilukemalta sellasen kuvan, että matikka saattais olla pienemmässä roolissa ja ehkä jotkut yleiset päättelytehtävät suuremmassa.

Vierailija
273/8137 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joensuussa varattu ensikertalaisille ei todistusvalinnassa oleville 5 paikkaa. Tarkoittaako se teidän mielestä, että loput 13 paikkaa menee vain niille jotka eivät ole ensikertalaisia ja hakevat kokeella? Eli vaikka olen ensikertalainen ja saisin kokeesta paremmat pisteet kuin jokin joka ei ole ensikertalainen ja hakee pelkällä kokeella, niin en saa enää paikkaa jos olen huonompi kuin 5 ensikertalaista kokeella hakevaa? Ahdistavaa jos näin on :o

Ei kun ne on varattu ensikertalaisille. Ne ainakin menee ensikertalaisille ja vaikka kaikki muutkin jos pärjäävät kokeessa paremmin.

Vierailija
274/8137 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnin lyhyempi koeaika? :o mitä ajatuksia herää? Aiemmin htt kokeet ollu 5h, viime vuonna yhteisvalinnassa 4h ja Jyväskylässä ja Joensuussa koe on tehty aikoinaan 3tunnissa.

Vierailija
275/8137 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä mietin, että missä järjestyksessä laittaisin hakukohteet. Olis kiva kuulla, että mihin alueeseen mikäkin yliopisto erikoistuu ja käytännön kokemuksia/huhuja opetuksen tasosta ym. Kiitos!

Vierailija
276/8137 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tunnin lyhyempi koeaika? :o mitä ajatuksia herää? Aiemmin htt kokeet ollu 5h, viime vuonna yhteisvalinnassa 4h ja Jyväskylässä ja Joensuussa koe on tehty aikoinaan 3tunnissa.

Jaa, enpä huomannutkaan. Yhden kerran olen osallistunut just tohon 5h kokeeseen. Hirveen nopeesti meni aika. Eli olisiko nyt lyhempi koe? Vai onko nopeus ja koetilanteen priorisointitaidot nousseet suurempaan arvoon? Mä olin vaihto-oppilaana ja siellä oli ihan hullu matikan koe. Niillä oli tavallisiakin kokeita, mutta sit oli joku semmonen jonka nimeä en muista, mutta siis ihan hirvee. Piti jotain 200 laskua laskea puolessa tunnissa. Ja ne oli vaikeita lukion pitkän matikan tasoisia laskuja. Mähän menin ihan sekaisin, kun en ole koskaan sellasessa kokeessa ollut. Siinä olis varmaan strategiana ollut siirtyä heti seuraavaan kysymykseen, jos ei osaa, mutta tosiaan mä menin ihan lukkoon ja jäin jankkaa jotai ekaa sivua. Muutenkin pärjään paremmin kokeissa joissa on aikaa ja vaaditaan syvällisempiä vastauksia nippelitiedon tai nopeuden sijaan. 

Vierailija
277/8137 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva saada vihdoinkin koepv tietoon. Tuo 3h on kyllä lyhyt aika, et materiaali tulee olla tosi hyvin opiskeltu. Ei ole aikaa jäädä miettimään, et mitenköhän asia x oli materiaalissa.

Mä teen ennen koetta aineopinnot valmiiksi ja loppuajan käytän tilastotieteeseen. Materiaalin julkaisun jälkeen jää loppuaika siihen. Toivottavasti näin ei-ensikertalaisena paikka aukeaisi. Onneksi nuo avoimen opinnot eivät mene hukkaan, kun nuo mahdollistaa sen, että pystyy toimimaan psykologian opettajana (lisäksi toki on maisterin tutkinto eri alalta ja opeopinnot käytynä).

Vierailija
278/8137 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko löytäneet tietoa siitä, että onko olemassa komboa ei-ensikertalainen + todistusvalinta, vai menevätkö ei-ensikertalaiset automaattisesti kokeeseen? Minulla siis vanha yo-tutkinto ja en ole ensikertalainen, ja koetan tässä hahmottaa, että kannattaisiko siis suunnata ylioppilaskirjoituksiin.

Vierailija
279/8137 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko löytäneet tietoa siitä, että onko olemassa komboa ei-ensikertalainen + todistusvalinta, vai menevätkö ei-ensikertalaiset automaattisesti kokeeseen? Minulla siis vanha yo-tutkinto ja en ole ensikertalainen, ja koetan tässä hahmottaa, että kannattaisiko siis suunnata ylioppilaskirjoituksiin.

Opintopolussa näkyy jo Joensuun osalta, ja siellä ainakin todistusvalinta vain ensikertalaisille. Luulisi, että muilla yliopistoilla sama linja?

Vierailija
280/8137 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä nyt vilasin niitä tietoja, niin vähän jäi ilmaan että miten kantsis valmistautua. Mutta se on tietenkin tarkoituskin. Poikkeaako ohjeet paljon edellisistä vuosista? Mä sain ensilukemalta sellasen kuvan, että matikka saattais olla pienemmässä roolissa ja ehkä jotkut yleiset päättelytehtävät suuremmassa.

Tilastomatikka erottelee parhaiten, joten tuskin sen rooli pienenee. Lue Holopulkki niin hyvin kuin voit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme yhdeksän