Psykologia 2020
Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!
Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)
Kommentit (8137)
Ai kauhee toi 3 tuntia. Viime vuoden kokeessa yritin tosissani ekaa kertaa ja se neljä tuntia oli todella tiukka, ehdin kyllä tehdä koko kokeen mutta kynä sauhusi paniikissa enkä kerennyt mitään tarkistamaan. Kuulostaa siltä, että koe on samanlainen kuin viime vuonnakin mutta varmaan hitusen lyhyempi? Eli mitään kovin pitkiä laskutehtäviä tuskin tulee nytkään. Viime vuoden kokeessa piti lähinnä päätellä oikeat kaavat ja sijoittaa jo valmiiksi annettuja lukuja niihin, toisin kuin aikoinaan kun yhteen tehtävään sisältyi helposti tosi monia eri laskutoimituksia. Jännä nähdä, että mistä sitten nipistetään, tuleeko artikkeleita vähemmän (toivottavasti :-D) tai logiikkatehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin, että missä järjestyksessä laittaisin hakukohteet. Olis kiva kuulla, että mihin alueeseen mikäkin yliopisto erikoistuu ja käytännön kokemuksia/huhuja opetuksen tasosta ym. Kiitos!
Täällä Joensuun edustaja? Meillä on tunnetusti erikoisuutena oikeuspsykologia. Sitä voi lukea jopa 60 opintopistettä eli pitkänä sivuaineena. Myös työelämässä oikeuspsykologisesta osaamisesta on todella paljon hyötyä. Psykologeja usein pyydetään esim. todistamaan oikeudessa tai kirjoittamaan asiantuntijalausunto
Meillä on myös paljon perinteiseen psykologin työhön liittyvää kliinistä psykologiaa, mikä on todella hyödyllistä jos haluaa esim. koulumaailmaan, perheneuvolatyöhön tai sairaalaympäristöön. Myös opettajat ovat meillä tosi huippuja ja asiantuntevia. Ei mulla ainakaan mitään moitittavaa löydy Joensuusta. Meillä on myös aineopinnoissa paljon mielenkiintoisia vapaavalintaisia kursseja, kuten riippuvuuskäyttäytymisen psykologiaa, psykiatrian opintoja sekä terveyspsykologiaa.
Kuulostaa aika pahalta tuo Joensuun linjaus, että kaikki 32 todistuspaikkaa menevät ensikertalaisille ja sen lisäksi vielä viisi pääsykoepaikkaa. Maisterihaku on ilmeisesti poistunut kokonaan? Tulee kyllä sellainen olo, että "toiskertalaiset" halutaan kertakaikkiaan siivota opiskelijoista. Taso pääsykoe-puolella tulee olemaan kammottavan korkea.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa aika pahalta tuo Joensuun linjaus, että kaikki 32 todistuspaikkaa menevät ensikertalaisille ja sen lisäksi vielä viisi pääsykoepaikkaa. Maisterihaku on ilmeisesti poistunut kokonaan? Tulee kyllä sellainen olo, että "toiskertalaiset" halutaan kertakaikkiaan siivota opiskelijoista. Taso pääsykoe-puolella tulee olemaan kammottavan korkea.
Siis kirjoitin sen verran väärin, että 32 paikkaa on ensikertalaisille ja näistä viisi koekiintiössä. Ei-ensikertalainen tarvitsee luultavasti kammottavan kovat pisteet saavuttaakseen jonkun noista 13 paikasta - meitä on kuitenkin paljon...
Tosi mielenkiintoista nähdä, minkälaiset todistuspisteet vaaditaan. Esim. Joensuuhun todistuksella valitaan 27, mikä on aika paljon ja kuitenkin suurin osa ei laita Joensuuta ykköseksi, korkeintaan joku 400. Voisi olla, että esim. paperit LLEEM riittäisi Joensuuhun, jos kaksi ällää olisivat esim. psykologiasta ja äidinkielestä.
Voi myös olla, että psykkaan tulee entistä enemmän hakijoita juurikin ensikertalaisista. Jotkut ovat varmasti ennen arvioineet mahdollisuutensa liian pieniksi ja hakeneet muille aloille. Nyt vaakalauta saattaa kallistua psykan suuntaan.
Onko joku valmennuskurssilla? Opetetaanko siellä samaa kuin ennen? Onko mitään vihjeitä tullut kouluttajilta, että miten pääsykoe voisi muuttua?
Onkohan mitään ideaa edes koittaa psykalle? Kiinnostaa ihan äärettömästi ja psykasta tuli L kirjoituksista, mutta oon aivan surkea matikassa ollut aina ihan pienestä alkaen kovasta yrityksestä huolimatta. Lukion lyhyen matikan rämmin läpi 4-6 arvosanoilla.. auttaakohan edes motivaatio tässä tilanteessa😂 viime keväänä hain sosiaalitieteisiin, jossa olin 3. varasija, mutta nyt on herännyt uudelleen halu tähän unelma-alaani. Pitäs alkaa sitä tilastotiedettä katsoa että onnistuuko ollenkaan, mietin myös jos avoimessa yliopistossa kävisi niitä koittamassa..
Vierailija kirjoitti:
Onkohan mitään ideaa edes koittaa psykalle? Kiinnostaa ihan äärettömästi ja psykasta tuli L kirjoituksista, mutta oon aivan surkea matikassa ollut aina ihan pienestä alkaen kovasta yrityksestä huolimatta. Lukion lyhyen matikan rämmin läpi 4-6 arvosanoilla.. auttaakohan edes motivaatio tässä tilanteessa😂 viime keväänä hain sosiaalitieteisiin, jossa olin 3. varasija, mutta nyt on herännyt uudelleen halu tähän unelma-alaani. Pitäs alkaa sitä tilastotiedettä katsoa että onnistuuko ollenkaan, mietin myös jos avoimessa yliopistossa kävisi niitä koittamassa..
Mulla on matikan kurssit ollut lukiossa 8, ja silti matematiikka takkuaa ja oon toistuvasti pyrkinyt psykalle tuloksetta... tason on todella korkea hakijoiden parissa! en siis valitettavasti suosittele jos matikka on kovin hankalaa :/ ikävä olla realista mutta näin.
Vierailija kirjoitti:
Jos pääsykokeet ovat mitään edellisvuosiin HTT verrattavaa, niin valitettavasti täytyy sanoa, että et tule pääsemään sisään. Mutta voihan olla, että pääsykoe muuttuu radikaalisti niin että kovin vaativaa matikkaa ei tarvita. Psykologian opinnoissa on käsittääkseni aika paljon tilastomatikkaa sovellettuna. Mutta siihen saanee muilta opiskelijoilta tukea ainakin ryhmätöissä. Vaatii sitten kyllä sulta enemmän ponnisteluja, avun hakemista ja riittämättömyydentunteen sietoa opiskeluaikoina. Psykologin työssä käytetään standardoituja testejä ja tutkimuksia pitää osata lukea. Luulisin, että kunhan testien tuloksia oppii lukemaan, niin sillä pärjää perustyössä. Tutkimuksissa voi pysytellä laatulehdissä joissa on vahva vertaisarviointi, niin niitäkin voi aika turvallisesti lukea "totuuksina", jos ei halua alaa kehittää (ainakaan kvant. menetelmillä). Rivipsykologin työssä pärjännee ilman hyvää matikkapäätä kunhan oppii tekemään kuten kaikki ovat tehneet ennenkin. Kehittämistyöhön ja johtaviin tehtäviin sitten tarvitaan jo matikkapäätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pääsykokeet ovat mitään edellisvuosiin HTT verrattavaa, niin valitettavasti täytyy sanoa, että et tule pääsemään sisään. Mutta voihan olla, että pääsykoe muuttuu radikaalisti niin että kovin vaativaa matikkaa ei tarvita. Psykologian opinnoissa on käsittääkseni aika paljon tilastomatikkaa sovellettuna. Mutta siihen saanee muilta opiskelijoilta tukea ainakin ryhmätöissä. Vaatii sitten kyllä sulta enemmän ponnisteluja, avun hakemista ja riittämättömyydentunteen sietoa opiskeluaikoina. Psykologin työssä käytetään standardoituja testejä ja tutkimuksia pitää osata lukea. Luulisin, että kunhan testien tuloksia oppii lukemaan, niin sillä pärjää perustyössä. Tutkimuksissa voi pysytellä laatulehdissä joissa on vahva vertaisarviointi, niin niitäkin voi aika turvallisesti lukea "totuuksina", jos ei halua alaa kehittää (ainakaan kvant. menetelmillä). Rivipsykologin työssä pärjännee ilman hyvää matikkapäätä kunhan oppii tekemään kuten kaikki ovat tehneet ennenkin. Kehittämistyöhön ja johtaviin tehtäviin sitten tarvitaan jo matikkapäätä.
Tilastotiede liittyy merkittävästi psykologiaan enkä kyllä itse usko, että sen määrä merkittävästi vähenisi pääsykokeissa. Kannattaa tutustua opintosuunnitelmiin. Sieltä näkee kurssien sisältöjä ja näkee esim. kuinka paljon tilastotiedon kursseja psykologian opintosuunnitelmaan kuuluu. Missä yliopistossa psykologiassa on ryhmätöitä ja missä vaiheessa opintoja?
Vierailija kirjoitti:
Hei, täällä psykalainen Joensuusta. Mulla oli ihan samat pohdinnat kuin sullakin, lukion lyhyt matikka tuotti suurta tuskaa ja arvosanat oli samaa tasoa kuin sulla. Tahdonvoimalla rämmin tilaatotieteen läpi, eikä se nyt ollut niin vaikeaa kuin kuvittelin. Eli kunhan motivaatiota riittää niin pitkälle pääsee tässäkin asiassa. Opinnoissakaan ei kyllä ylitsepääsemättömän paljoa ole tilastoa, pari hassua kurssia opintojen alkupuolella joista selviää kun pohjat on pääsykokeiden jäljiltä kunnossa. Opit kyllä tilaston kun vaan tahdot, niin tein minäkin ja sisään pääsin. Tsemppiä, älä luovu unelma-alastasi tilaston takia!!
Avoimessa väylässä pääsee Jyväskylään 10 opiskelijaa. Mitäköhän tuo käytännössä tarkoittaa? Opiskelijoita 5keskiarvolla avoimen opinnoista on varmasti hirveä määrä, joten mitenköhän opiskelijat valitaan niistä?
Ja tuleeko olla sekä perus- ja aineopinnot suoritettuna jotta pääsee avoimessa väylässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastotiede liittyy merkittävästi psykologiaan enkä kyllä itse usko, että sen määrä merkittävästi vähenisi pääsykokeissa. Kannattaa tutustua opintosuunnitelmiin. Sieltä näkee kurssien sisältöjä ja näkee esim. kuinka paljon tilastotiedon kursseja psykologian opintosuunnitelmaan kuuluu. Missä yliopistossa psykologiassa on ryhmätöitä ja missä vaiheessa opintoja?
Kyllä se vähenee. Pääsykokeessa seulotaan jyvät akanoista ja siellä on jokaisen täytynyt itse osata aika haastavaakin tilastotiedettä. Sitä siis käytetään karsimaan tyyppejä. En tiedä onko ihan kaikkein järkevin menetelmä, mutta sopii mulle, koska se on mun vahvuus. Sitten kun opinnot alkaa niin samat asiat (+vähän yli) opetellaan opettajan johdolla, saa kysyä, saa tarkentaa, saa olla väärässä ja oppia. Opitaan soveltamaan niitä, mutta itse tilastotiede ei siitä kauheasti syvenny. Kaiken ei tarvitse mennä nappiin kunhan läpäiset kurssit. Se on ihan eri asia kun noi pääsykokeet jossa maksimisuoritusta tarvitaan. Opinnoissa tehdään varmasti ryhmätöitä. Olisin yllättynyt jos ei. Perustelen sillä, että olen opiskellut tutkinnon joka ei ole niin koviin etäällä psykassa. Siellä tehtiin aivan hirveesti ryhmätöitä. Nykyään ajatellaan, että se on paras tapa opettaa ja oppia. Niissä saa apua muilta opiskelijoilta. Mulla on aina ollut vahva matikka. Lukiossa ja yliopistossa olen ollut se jonka puoleen käännytään kun matikka takkuaa. Eli tiedän, että muita opiskelijoita käytetään apuna ja se on tarkoituskin.
Sori luin liian nopeasti. Siis se tarve, että pitää osata todella tarkasti ilman apuvälineitä tilastotiedettä vähenee kun on jo sisällä verrattuna pääsykokeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Avoimessa väylässä pääsee Jyväskylään 10 opiskelijaa. Mitäköhän tuo käytännössä tarkoittaa? Opiskelijoita 5keskiarvolla avoimen opinnoista on varmasti hirveä määrä, joten mitenköhän opiskelijat valitaan niistä?
Ja tuleeko olla sekä perus- ja aineopinnot suoritettuna jotta pääsee avoimessa väylässä?
Se ei johda psykologin pätevyyteen, koska on filosofian maisteri. Lukee opintopolussa. Siellä lukee myös miten laittavat hakijat järjestykseen, lopulta arvan perusteella jos ei muuten. "Jos useampi kuin yksi hakija on hyväksymisrajalla tasatilanteessa, heidät laitetaan järjestykseen 1) aineopinnoista annettujen pisteiden, 2) perusopinnoista annettujen pisteiden, 3) psykologian perusopintojen tutkimusmenetelmäjakson arvosanan ja 4) arvan perusteella."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, täällä psykalainen Joensuusta. Mulla oli ihan samat pohdinnat kuin sullakin, lukion lyhyt matikka tuotti suurta tuskaa ja arvosanat oli samaa tasoa kuin sulla. Tahdonvoimalla rämmin tilaatotieteen läpi, eikä se nyt ollut niin vaikeaa kuin kuvittelin. Eli kunhan motivaatiota riittää niin pitkälle pääsee tässäkin asiassa. Opinnoissakaan ei kyllä ylitsepääsemättömän paljoa ole tilastoa, pari hassua kurssia opintojen alkupuolella joista selviää kun pohjat on pääsykokeiden jäljiltä kunnossa. Opit kyllä tilaston kun vaan tahdot, niin tein minäkin ja sisään pääsin. Tsemppiä, älä luovu unelma-alastasi tilaston takia!!
Kiitos paljon tsempeistä!! Jos voin kysyä, niin miten lähdit opettelemaan tilastoa? Kävitkö esim lukion matikan kursseja tai valmennuskurssia tms, vai rupesitko ihan itsenäisesti vaan pänttäämään tilastoa?
Miten te, joilla on jo takana useampi hakukerta, aiotte valmistautua kokeeseen? Aiotteko opetella mm. tänä keväänä olleen valintamateriaalin myös ulkoa?
Opiskelen toista alaa yliopistolla, mutta lohdun sanana haluasin sanoa teille tilastoa kammoksuville: Pidän/pidin itseäni ihan käsittämättömänä matikkaluuserina, mutta niin vain jopa ihan pidin yliopiston tilastokurssista. Toki se oli johdatus-kurssi ja asiaan ei päästy kunnolla syventymään, mutta en kokenut alkuakaan ylitsepääsemättömän vaikeana, vaikka lukion lyhyt matikka tuotti päänvaivaa enkä matikkaa koskaan kirjoittanut. Oikein asennoitumalla pärjää tällainen kaltaiseni matikkasurkimuskin (joka ei sit lopulta niin surkimus ollutkaan, ainakaan vielä). Tsemppiä hakemisurakkaan!
Joo löytyi, että menevät automaattisesti kokeeseen.