Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

Vierailija
241/8137 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen psykologiksi EU-maassa ja mietin, kuinkakohan helppoa on saada töitä Suomesta ulkomaisella tutkinnolla? Pitääköhän suorittaa harjoittelu Suomessa?

Vierailija
242/8137 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opiskelen psykologiksi EU-maassa ja mietin, kuinkakohan helppoa on saada töitä Suomesta ulkomaisella tutkinnolla? Pitääköhän suorittaa harjoittelu Suomessa?

Saatko siis laillistuksen tuolla tutkinnolla Suomessa? Jos saat niin kyllä varmaan jotain töitä löytyy, kilpailun kovuus työpaikoista riippuu myös paikkakunnasta. Toki kun täällä opintoihin kuuluu se 5kk harjoittelu niin monet työllistyy harjoittelupaikkaansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/8137 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos valmistut päteväksi psykologiksi maassa jossa opiskelet, niin sitten haet Valvirasta psykologin laillista pätevyyttä. He katsovat onko tutkinnot yhteneväiset vai pitääkö jotain extraa opiskella Suomessa. Jos pitää, niin käsittääkeni pääset helposti kuitenkin sisään opiskelemaan ne puuttuvat osiot. 

Jos opiskelet psykologiaa, mutta se ei johda laillistettuun pätevyyteen siellä missä nyt olet, niin ikävä kyllä silloin olet ihan samassa jamassa kuin muutkin psykalle hakevat. Mulla itselläni on tämä tilanne.

Vierailija
244/8137 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut kaksi kertaa psykalle ja toisella kerralla jäin 10. varasijalle. Nyt tuntuu siltä etten ehkä enää hae, vaan keskityn psykoterapeutti-koulutukseen hakemiseen. Osaatteko sanoa riittääkö erityisopettaja pohjatutkinnoksi? Olen aineenopettaja ja aion tehdä erityisopen erilliset opinnot.

Mun käsittääkseni siinä pitää toimia ammatissa jossa voi samalla tehdä psykoterapiaa. Opettajan ammatti erikseen mainittiin, että ei kuulu näihin. Kertokaa toki muut jos tiedätte toisin. Mulla on siis vähän sama tilanne. Olen varhaiskasvatuksen opettaja ja lähes valmis erityisopettaja. Lisäksi mulla on maisterintutkinto. Olen katsellut noita psykoterapeuttikoulutusten hakutietoja ja saanut sen kuvan, että opettajana ei voi hakea. Pitää olla joku psyykkinen sairaanhoitaja, psykologi tms.

Vierailija
245/8137 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saatko siis laillistuksen tuolla tutkinnolla Suomessa? Jos saat niin kyllä varmaan jotain töitä löytyy, kilpailun kovuus työpaikoista riippuu myös paikkakunnasta. Toki kun täällä opintoihin kuuluu se 5kk harjoittelu niin monet työllistyy harjoittelupaikkaansa.

Täällä vaaditaan yhden vuoden kestävä harjoittelu ja sen jälkeen vielä erillinen ammattitutkinto maisterintutkinnon jälkeen, että saa laillistetun psykologin pätevyyden. Jos siis tekisin ne täällä, niin olisin pätevä missä EU-maassa tahansa, vaatimukset on käsittääkseni siinä mielessä yhdenmukaistettu.

Mietin lähinnä sitä, että kannattaisiko tulla suoraan maisterintutkinnon jälkeen Suomeen tekemään harjoittelu sinne ja hakea suoraan siellä laillistamista, kun täällä sen harjoittelun on oltava tosiaan 12 kk ja sitten vielä erillinen koe päälle, eli Suomessa pääsee varmasti helpommalla. Mutta ei tietenkään kannata tulla Suomeen, jos on sitten vaikeuksia joka tapauksessa löytää töitä.

Vierailija
246/8137 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hakenut kaksi kertaa psykalle ja toisella kerralla jäin 10. varasijalle. Nyt tuntuu siltä etten ehkä enää hae, vaan keskityn psykoterapeutti-koulutukseen hakemiseen. Osaatteko sanoa riittääkö erityisopettaja pohjatutkinnoksi? Olen aineenopettaja ja aion tehdä erityisopen erilliset opinnot.

Mun käsittääkseni siinä pitää toimia ammatissa jossa voi samalla tehdä psykoterapiaa. Opettajan ammatti erikseen mainittiin, että ei kuulu näihin. Kertokaa toki muut jos tiedätte toisin. Mulla on siis vähän sama tilanne. Olen varhaiskasvatuksen opettaja ja lähes valmis erityisopettaja. Lisäksi mulla on maisterintutkinto. Olen katsellut noita psykoterapeuttikoulutusten hakutietoja ja saanut sen kuvan, että opettajana ei voi hakea. Pitää olla joku psyykkinen sairaanhoitaja, psykologi tms.

Käsittääkseni Valvira hyväksyy pohjakoulutukseksi lääkärin, teologin, sosiaalipsykologin ja sosiaalitieteet myös amk-pohjalta ( sosionomi?). Joskus myös psykiatrinen sairaanhoitaja, mutta vaikka pohjakoulutus olisi jokin näistä, niin sehän ei takaa terapeuttikoulutukseen pääsyä. Joka tapauksessa vaaditaan jo työkokemusta alalta eli ei-terapeuttisista asiakastapaamisista, eikö?

Vierailija
247/8137 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä vaaditaan yhden vuoden kestävä harjoittelu ja sen jälkeen vielä erillinen ammattitutkinto maisterintutkinnon jälkeen, että saa laillistetun psykologin pätevyyden. Jos siis tekisin ne täällä, niin olisin pätevä missä EU-maassa tahansa, vaatimukset on käsittääkseni siinä mielessä yhdenmukaistettu.

Mietin lähinnä sitä, että kannattaisiko tulla suoraan maisterintutkinnon jälkeen Suomeen tekemään harjoittelu sinne ja hakea suoraan siellä laillistamista, kun täällä sen harjoittelun on oltava tosiaan 12 kk ja sitten vielä erillinen koe päälle, eli Suomessa pääsee varmasti helpommalla. Mutta ei tietenkään kannata tulla Suomeen, jos on sitten vaikeuksia joka tapauksessa löytää töitä.

Niin, en tiedä miten ulkomailta tulevat noita harjoittelupaikkoja löytää. Ehkä jos etsii sellaisista paikoista joissa harjoittelijoista ei ole tunkua esim. Pohjanmaa, Lappi tms. Harjoittelupaikoista on muuten kova kilpailu. Helsingin yliopistolla esim. on nykyään harjoittelusopimukset HUS:n ja Hgin kaupungin kanssa

Vierailija
248/8137 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään aika pelottava ajatus että joku tekisi noin vaativaa ja itsenäistä työtä ilman aiempaa kokemusta esim. erikoissairaanhoidosta. Ei psykoterapeutin työ ole mitään kevyttä jutustelua vaan potilaat voivat olla itsetuhoisia, psykoottisia, maanisia yms. ja näitä ilmiöitä ei voi tunnistaa ja osata toimia niiden kanssa jos aiempi työkokemus on opettajana tai pappina.

Vierailija
249/8137 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, en tiedä miten ulkomailta tulevat noita harjoittelupaikkoja löytää. Ehkä jos etsii sellaisista paikoista joissa harjoittelijoista ei ole tunkua esim. Pohjanmaa, Lappi tms. Harjoittelupaikoista on muuten kova kilpailu. Helsingin yliopistolla esim. on nykyään harjoittelusopimukset HUS:n ja Hgin kaupungin kanssa

Tätä juuri mietinkin, että kannattaakohan etsiä harjoittelupaikkaa Suomesta vai ei. Käsittääkseni mikä tahansa harjoittelu käy, kunhan on laillistettu psykologi vieressä ohjaamassa.

Vierailija
250/8137 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ylipäätään aika pelottava ajatus että joku tekisi noin vaativaa ja itsenäistä työtä ilman aiempaa kokemusta esim. erikoissairaanhoidosta. Ei psykoterapeutin työ ole mitään kevyttä jutustelua vaan potilaat voivat olla itsetuhoisia, psykoottisia, maanisia yms. ja näitä ilmiöitä ei voi tunnistaa ja osata toimia niiden kanssa jos aiempi työkokemus on opettajana tai pappina.

Papeilla jotka hakeutuvat psykoterapiakoulutukseen on yleensä vuosien kokemus terapiaa lähentelevistä keskustelutapaamisista mm. surevien, avio-ongelmien kanssa painivien jne. kanssa. Voi olla enemmänkin kokemusta kuin esim. henkilöstöpuolella toimineella psykologilla/sosiaalipsykologilla. Siksi terapeuttikoulutus vuosia kestääkin, että varmistetaan ammattitaito.

Vierailija
251/8137 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että ei kannata tulla Suomeen. Tai ota ainakin selvää pääsetkö Suomeen harjoittelemaan ja tekemään loppuun mitä laillistamiseen tarvitaan. Minä opiskelin maisteriksi saakka psykkaa ulkomailla. Siellä oli tohtorin tutkinto vielä edessä (josta puolet käytännön harjoittelua) jotta saisi sen maan psykologin pätevyyden. Silloin en siihen hakenut osittain rahallisista syistä ja osittain siksi, että muutkin soveltavat työt kiinnosti. No kun vuosien jälkeen tulin Suomeen, niin täällä ei ole minkäänlaista reittiä pätevöityä psykologiksi tältä pohjalta. Pitää hakea muiden joukossa siinä sikavaikeassa haussa missä mun kotikaupungissa otetaan 2-5% hakijoista sisään. Olen myös miettinyt, että menisin tekemään koulutuksen loppuun siihen maahan missä maisteriksi kouluttauduin, mutta en tiedä onko se mahdollista. He kouluttavat oman terveydenhuollon ja koululaitoksen tarpeisiin ja huomaavat kyllä haastattelussa & mitä elämässään on tehnyt, jos hakija ei ole sitoutunut siihen maahan. Lisäksi siellä ei oteta yli 30v näihin koulutusohjelmiin, koska haluavat täyden hyödyn työelämässä eikä mitään "liian vanhoja". Eli sinuna ottaisin selvää ja varmistaisin varsinkin Valviralta. Yliopistot kyllä puhuvat kauniisti ja kannustavasti, mutta Valvira on ynseämpi ja on se taho joka päättää.

Vierailija
252/8137 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykoterapeuttikoulutuksen hakukelpoisuusvaatimukset (Hki) on joku yliopiston sivun listassa oleva kk tutkinto (esim. psykologia, lääketiede, sairaanhoito, erityisope, sosionomi ym.) Sen lisäksi "tulee olla vähintään kaksi vuotta työkokemusta mielenterveystyössä tai sitä vastaavassa asiakastehtävässä" tämä ei saa olla vapaaehtoistyötä tai tavanomaista opetus- tai ryhmänohjaustyötä. Lisäksi koulutuksen aikana pitää olla mahdollisuus tehdä psykoterapeuttista potilastyötä. Mitä tämä voisi olla, jos ammattina on opettaja? Kysyn siis ihan mielenkiinnosta, koska itsekin olen opettaja ja tämä kiinnostaisi. Voiko epäpätevänä toimia koulutuksen aikana terapeuttina vai eikö opettaja voi mennä tuohon koulutukseen?

Vierailija
253/8137 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tampereen yliopiston psykoterapeutti-koulutuksen hakukriteereissä ainakin mainitaan erityisopettajan tutkinnon olevan soveltuva pohjatutkinto.

Vierailija
254/8137 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykoterapeuttikoulutuksen hakukelpoisuusvaatimukset (Hki) on joku yliopiston sivun listassa oleva kk tutkinto (esim. psykologia, lääketiede, sairaanhoito, erityisope, sosionomi ym.) Sen lisäksi "tulee olla vähintään kaksi vuotta työkokemusta mielenterveystyössä tai sitä vastaavassa asiakastehtävässä" tämä ei saa olla vapaaehtoistyötä tai tavanomaista opetus- tai ryhmänohjaustyötä. Lisäksi koulutuksen aikana pitää olla mahdollisuus tehdä psykoterapeuttista potilastyötä. Mitä tämä voisi olla, jos ammattina on opettaja? Kysyn siis ihan mielenkiinnosta, koska itsekin olen opettaja ja tämä kiinnostaisi. Voiko epäpätevänä toimia koulutuksen aikana terapeuttina vai eikö opettaja voi mennä tuohon koulutukseen?

Työkokemukseksi voidaan varmaankin katsoa jollain tapaa psyykkisesti oireilevien oppilaiden opettaminen, sairaalakoulut ja pienryhmät mahdollisesti? Harjoittelun voi tehdä missä haluaa, käytännössä vapaaehtoispohjalla, ellei sitä voi omassa työssään tehdä.

Vierailija
255/8137 |
20.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkokemukseksi voidaan varmaankin katsoa jollain tapaa psyykkisesti oireilevien oppilaiden opettaminen, sairaalakoulut ja pienryhmät mahdollisesti? Harjoittelun voi tehdä missä haluaa, käytännössä vapaaehtoispohjalla, ellei sitä voi omassa työssään tehdä.

Ai siis tarkoittaako harjoittelumahdollisuus vain sitä, että hakijalla tulee olla aikaa tehdä harjoittelu? Oletin, että pitää olla myös työpaikka valmiina missä sen tekee. Hesan sivuilta: "Psykoterapeuttikoulutukseen hakevalta edellytetään mahdollisuutta tehdä psykoterapeuttista potilastyötä opintojen aikana. Psykoterapeuttisen potilastyön työnohjaus kuuluu psykoterapeuttiopintoihin, eikä hakijaa voida valita koulutukseen, mikäli hänellä ei ole mahdollisuutta tehdä tätä työtä opintojen aikana."

Vierailija
256/8137 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten edistyy avoimessa psykologian opinnot niitä opiskelevilla? Mun pitäis viimesen kurssin tehtävät tehdä, jonka jälkeen voi siirtyä aineopintoihin. Arvosteluissa kestää yllättävän kauan. Kasvatustieteessä sai arvostelut viikossa, mutta psykologiassa on mennyt aina 4vk.

Vierailija
257/8137 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ähh koskahan ne valintakoetiedot tulee? Muistaako kukaan että milloin viime vuosina on tullut?

Vierailija
258/8137 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen avoimeen erityispedaa ja tilastotiedettä. Tulokset tulleet viikossa tai max kahdessa. Hyvin on sujunut.

Vierailija
259/8137 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ähh koskahan ne valintakoetiedot tulee? Muistaako kukaan että milloin viime vuosina on tullut?

Viime vuonna tuli pääsykoepv:n tieto 24.10.

Vierailija
260/8137 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä teen avoimeen erityispedaa ja tilastotiedettä. Tulokset tulleet viikossa tai max kahdessa. Hyvin on sujunut.

Mitä tilastotieteen kursseja käyt? Oletko pitänyt toteutuksesta? Olen ite vielä kahden vaiheillä kävisinkö tilastotiedettä ennen psykan aineopintoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän