Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykologia 2020

Vierailija
26.06.2019 |

Aloitan tän ketjun hyvissä ajoin Psykologia 2019 -ketjun innoittamana. En kirjotellut siihen paljonkaan, mutta sain tukea ja vinkkejä siitä. Pyrin nyt ekaa kertaa ja ilmeisesti parin kymmenen koepisteen päähän jäi. Haaveena sisäänpääsy 2020. Onnittelut sisään päässeille, mutta aletaan toistemme tsemppaaminen tulevaan hyvissä ajoin!

Eli, julistan vuoden 2020 pääsykokeisiin valmistautumiseen avatuksi. Itse lähden nyt kavereiden kanssa terassille ja aloitan huomenna :)

https://www.vauva.fi/keskustelu/3217889/psykologia-2019

Kommentit (8137)

vieras
221/8137 |
05.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko täällä ketään vielä keskustelemassa?😊 Mä käyn nyt perusopintoja avoimessa ja kohta alotan tilastomatikan laskemisen. Oon hakenu kaksi kertaa aikasemmin. Toisella kertaa vasta jaksoin yrittää kunnolla.

Mä aloitin myös just tilastomatikan kotona ja meen Valmennuskeskuksen tammikuun kurssille!

Vierailija
222/8137 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Osaatteko sanoa milloin pääsykoevaatimukset julkaistaan? Eikös tämän kuun lopussa pitäisi tulla jotain tietoa. Oon hakemassa maisterihaussa ja kiinnostaisi jakaa fiiliksiä muiden maisterihaussa hakevien kanssa. Mones hakukerta? Mihin kaupunkiin haet? Miten valmistaudut? Menetkö valmennuskurssille?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/8137 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muakin kiinnostaisi, milloin pääsykoevaatimukset tulee. Valmennuskursille menossa vuoden alussa ja tällä hetkellä teen tilastotieteen peruskurssia avoimessa yliopistossa. Muutenkin pitkän matematiikan oppimäärää kertailen, varsinkin kun aion hakea myös tietojenkäsittelytiedettä lukemaan tällä kertaa.

Vierailija
224/8137 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköjään UEF ilmoitti, että maisterihaku psykalle poistuu ainakin ensi kevääksi? UEF hakijasivuilta löytyy kaikki muut maisterihaut mutta ei enää psykologian hakua. ??

Missä näin on ilmoitettu?

Vierailija
225/8137 |
07.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku tuolla aiemmin kaipaili kokemuksia psykologin työstä. Tässä omiani muutaman vuoden työkokemuksella.

- Psykologin työnkuvaan kuuluu paljon vähemmän sellaista 'juttelemista' kuin perinteisesti ajatellaan ja paljon enemmän psykologisia tutkimuksia ja testaamista. Psykologit eivät myöskään tee pitkää terapiaa (terapeutin koulutus on sitten erikseen).

- Psykologille on vaikea päästä osin jo siksi, että perustasolla (terveyskeskuksissa) ei juuri enää psykologeja työskentele. Nämä tehtävät on lähes kaikkialta aikoja sitten lakkautettu ja keskusteluapua antavat pääasiassa psykiatriset sairaanhoitajat. Poikkeuksena ehkä pienimmät kunnat ja työterveys, jossa psykologin kanssa tavallisimmin mahdollista keskustella  1-5 kertaa.

- Työllisyystilanne vaihtelee alueittain. Yliopistokaupungeissa työllistyminen (varsinkin vakkariksi) on haastavinta, niiden ulkopuolella taas työnäkymät ovat hyvät ja palkkakin yleensä parempi. Tällä hetkellä isoin kysyntä on koulu- ja oppilaitospsykologeista, joka kuitenkin omien ja tuttavapiirini kokemusten mukaan on psykologian sovellusaloista kuormittavipia (yksinäistä, liian suuret opiskelijamäärät yhden psykologin vastuulla,.).

- Minusta (oppilaitos)työssä mukavinta on monipuolisuus ja itsenäisyys, haastavinta taas jatkuvat paineet ja epäselvät odotukset. Työ on usein yksinäistä ja vaatii usein liikkumista paikasta toiseen. 

- Kunnianhimoiselle uraihmiselle psykologin työ voi olla huono ratkaisu, sillä työssä on harvoin mahdotonta edetä... no, oikein minnekään. Moneen muuhun alaan verrattuna valmistumisen jälkeinen palkka on hyvä, mutta ei siitä sitten juuri nouse kokemuslisiä lukuunottamatta. Hr-puolella voi olla mahdollisuuksia kunnianhimoisellekin. Tiedän kuitenkin joidenkin tästä syystä pettyneen alaan ja vaihtaneen sitä.

- Moni psykologi valitsee nykyään ammatinharjoittamisen ja tekee keikkatöinä esim. oppimistutkimuksia. Toki psykologin tutkinto on monipuolinen ja mahdollista yhdistää muuhunkin kuin perinteisiin psykologin tehtäviin.

Vierailija
226/8137 |
08.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näköjään UEF ilmoitti, että maisterihaku psykalle poistuu ainakin ensi kevääksi? UEF hakijasivuilta löytyy kaikki muut maisterihaut mutta ei enää psykologian hakua. ??

Missä näin on ilmoitettu?

https://haeyliopistoon.fi/

Tuolla vasemmalla kun klikkaa Maisterikoulutukset, löytyvät kaikki muut maisterit, mutta ei enää psykologian maisteria, joka on aina enne ollut siellä.

Vierailija
227/8137 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tuolla aiemmin kaipaili kokemuksia psykologin työstä. Tässä omiani muutaman vuoden työkokemuksella...

Kiitos kokemustesi jakamisesta. Olen opiskellut psykan maisteriksi ulkomailla, mutta en ole tehnyt päiväkään psykologin töitä, en edes harjoitteluja. Enkä tiedä Suomessa työskentelystä juuri mitään paitsi teoreettisella tasolla erot (esim. Suomessa pidempään psykodynaaminen lähestystapa käytössä). Mua kiinnostaisi tietää psykologin työtehtävien paineet. Siis onko työnantajan puolelta painetta, että teeppäs aina nämä samat testit ja tutkimukset ja vedä nämä johtopäätökset, nämä jatkotoimenpiteet? Vai onko työssä kehittämistä, tutkimista, uuden kokeilua, luovuutta? En tiedä saatko kiinni mun ajatuksesta? Siellä missä itse valmistuin psykologit on päteviä vasta tohtorina ja heidän työhön kuuluu paljon kehittämistä ja tutkimista. Heillä on käsittääkseni myös vahva tuki omalta ammattijärjestöltään ja työnantajilta. Olen nyt toisella alalla töissä Suomessa ja aika järkyttynyt siitä kuinka rakenteet polkevat sekä työntekijöitä että asiakkaita. Meidän ammattijärjestö on täysin hampaaton ja haluton ajamaan meidän asiaa. Mietin vaan että onko sama psykassa. Mitä unelmaa tässä oikein jahtaankaan?! No nyt onkin tullut mielenkiintoinen väikkärihaku toiselta alalta ja koitan päästä siihen. Psykka jäänyt mulle nyt plan B:ksi.

Vierailija
228/8137 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen hakenut muutaman kerran työn ohessa psykaan. Saldona on viides ja 12s varasija, koekiintiössä, koska olin lukiossa laiska: kaikki kirjoitukset alle m. Yhteispistekiintiössä aika saletisti paikka olisi napsahtanut.

No nyt täydentänyt keväällä, nyt syksyllä ylppäreitä. Jos nyt tulleet alustavat pitävät, niin saldona on joko LLLL tai LLLE. Keväällä vielä historia ja lyhyt matematiikka, joita grindaan joka ilta kevääseen. Alkaa varasijailut riittämään, varsinkin kun vakituisessa duunissa.

Joensuuhun haluaisin. Kuulostaa edelleen hyvin kaukaiselta sinne pääsy.

Vierailija
229/8137 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hakenut muutaman kerran työn ohessa psykaan. Saldona on viides ja 12s varasija, koekiintiössä, koska olin lukiossa laiska: kaikki kirjoitukset alle m. Yhteispistekiintiössä aika saletisti paikka olisi napsahtanut.

No nyt täydentänyt keväällä, nyt syksyllä ylppäreitä. Jos nyt tulleet alustavat pitävät, niin saldona on joko LLLL tai LLLE. Keväällä vielä historia ja lyhyt matematiikka, joita grindaan joka ilta kevääseen. Alkaa varasijailut riittämään, varsinkin kun vakituisessa duunissa.

Ihan varmasti pääset jos sinulla on noin hyvä rivi. Mut toisaalta on sinulla vain 4 ainetta kirjoitettu? Siinä voi menettää parikymmentä pistettä, jos ei ole viittä ainetta tehtynä. Joensuun psykallekin hakee yli 2000 hakijaa ja ensi keväänä siihen todistuskiintiöön varmasti hakee sellaisia, joilla on näistä viidestä aineesta joku tyyliin LLLEE-rivi. En usko, että mihinkään viittä ällää vadittaisiin, korkeitaan LLLLE-rivi, tosin riippuu paljon aineesta, onhan esim. pitkän matikan L paljon arvokkaampi kuin L terveystiedosta.

Vierailija
230/8137 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostaisi tietää psykologin työtehtävien paineet. Siis onko työnantajan puolelta painetta, että teeppäs aina nämä samat testit ja tutkimukset ja vedä nämä johtopäätökset, nämä jatkotoimenpiteet? Vai onko työssä kehittämistä, tutkimista, uuden kokeilua, luovuutta? En tiedä saatko kiinni mun ajatuksesta? Siellä missä itse valmistuin psykologit on päteviä vasta tohtorina ja heidän työhön kuuluu paljon kehittämistä ja tutkimista. Heillä on käsittääkseni myös vahva tuki omalta ammattijärjestöltään ja työnantajilta.

Tässä on vaihtelua ihan yksittäisten työnantajien välillä. Itse olen eri työpaikkojen välillä määräaikaisuuksia seilatessani huomannut, että vaikka työnimike olisi täsmälleen sama, työtehtävät välttämättä eivät, vaan siinä missä toisaalla työ on lähinnä asiakasjonojen purkamista niin toisaalla siinä on paljonkin väljyyttä ja tilaa luovuudelle & erilaisten kehittämisprojektien toteuttamiselle. Itse viihdyn jälkimmäisen tyyppisessä työssä paremmin. Toki molemmissa on paineensa, ja tässä jälkimmäisessä olen niitä kokenut joskus jopa enemmän,  koska psykologia saatetaan pitää työyhteisössä myös jotenkin kaikkivoipana tyyppinä joka taikasauvallaan loihtii kaikki ongelmat pois. Ja siihen ei tietenkään pysty,, vaikka kuinka luovuutta käyttäisi. :-) 

Terveydenhuollon puolelta minulla on vähemmän omaa kokemusta ja enemmän vain toisen käden tietoa. Sielläkin tuntuu paljon riippuvan alueesta ja työnantajasta, mitä psykologi päivänsä puuhaa. Jonkin verran olen kuullut valittelua siitä, että psykologi on pelkkä tutkimusautomaatti, mutta ei näin suinkaan ole aina ja kaikkialla. Lisäksi jonotilanteet poikkeavat Suomessa alueellisesti hyvinkin rajusti, ja vaikein tilanne on nimenomaan isoissa kaupungeissa, etenkin pk-seudulla.

Jonkin verran psykologeja toki haetaan myös suoraan erilaisiin asiantuntijatehtäviin ja kehittämishankkeisiin esim. järjestöihin tai kaupungin/valtion palvelukseen. (Tosin uskoisin, että saman tyyppisiin tehtäviin on mahdollista työllistyä myös ilman suomalaista psykologin tutkintoa.)

Vierailija
231/8137 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti pääset jos sinulla on noin hyvä rivi. Mut toisaalta on sinulla vain 4 ainetta kirjoitettu? Siinä voi menettää parikymmentä pistettä, jos ei ole viittä ainetta tehtynä. Joensuun psykallekin hakee yli 2000 hakijaa ja ensi keväänä siihen todistuskiintiöön varmasti hakee sellaisia, joilla on näistä viidestä aineesta joku tyyliin LLLEE-rivi. En usko, että mihinkään viittä ällää vadittaisiin, korkeitaan LLLLE-rivi, tosin riippuu paljon aineesta, onhan esim. pitkän matikan L paljon arvokkaampi kuin L terveystiedosta.

Siis en minä neljällä aineella hae, tosiaan vielä matematiikka ja historia tulee mukaan tuohon saldoon.

Nyt psyka, äidinkieli, terveystieto L ja enkku on alustavien pisteiden mukaan pari pistettä alle L. Sen korotan kyllä vielä keväällä, ellei ytl nosta sitä pari pojoa tai raja laske ja se tule takaisin laudaturina myös.

Lisäksi kirjoitan nyt keväällä vielä historian, koska se om lempiaineeni. Hissan E:stä saisi jo paremmat pojot kuin terveystiedon L.

Myös lyhyt matematiikka keväällä tietysti, koska se tulee myös mukaan määrittämään pisteitä. E siitä myös minimitavoite.

Uskon kyllä, että minimissään ne E:t noista tällä treenaamisella napsahtaa ja L jopa todennäköisemmin.

Paljon lukenut ja tutkinut mahdollisia todistusrajoja ja uskon, että Joensuuhun pääsee myös heikommillakin tuloksilla.

L ja loput E:tä voisi olla aika lähellä. (oikiksen ja kauppiksen aikaisempiin todistusvalintoihin sekä aikaisempina vuosina yhteispistekintiössä päässeiden kirjoituksiin perustuen.)

Vierailija
232/8137 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis en minä neljällä aineella hae, tosiaan vielä matematiikka ja historia tulee mukaan tuohon saldoon.

Nyt psyka, äidinkieli, terveystieto L ja enkku on alustavien pisteiden mukaan pari pistettä alle L. Sen korotan kyllä vielä keväällä, ellei ytl nosta sitä pari pojoa tai raja laske ja se tule takaisin laudaturina myös.

Lisäksi kirjoitan nyt keväällä vielä historian, koska se om lempiaineeni. Hissan E:stä saisi jo paremmat pojot kuin terveystiedon L.

Myös lyhyt matematiikka keväällä tietysti, koska se tulee myös mukaan määrittämään pisteitä. E siitä myös minimitavoite.

Uskon kyllä, että minimissään ne E:t noista tällä treenaamisella napsahtaa ja L jopa todennäköisemmin.

Paljon lukenut ja tutkinut mahdollisia todistusrajoja ja uskon, että Joensuuhun pääsee myös heikommillakin tuloksilla.

L ja loput E:tä voisi olla aika lähellä. (oikiksen ja kauppiksen aikaisempiin todistusvalintoihin sekä aikaisempina vuosina yhteispistekintiössä päässeiden kirjoituksiin perustuen.)

Oletko ensikertalainen?

Vierailija
233/8137 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko ensikertalainen?

Olen. Eipä tässä muuten hirveemmin järkeä olisi.

Sattui tämä todistusvalinta aikas mukavasti. Aika raskaita olleet noi 5kk pääsykoerumbat psykaan samalla, kun duunissa ja koematskut julkaistu aina marraskuussa.

Vierailija
234/8137 |
10.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että noilla arvosanoilla saattaisit päästä Jyväskyläänkin tai ainakin sinne Joensuuhun. Joten no worries :) Hienosti sulla mennyt noi kirjotukset!

Vierailija
235/8137 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi!

Haen ensimmäistä kertaa psykalle ens keväänä ja kirjotin lyhyestä matikasta, äidinkielestä ja terveystiedosta E:n, psykasta L:n ja fysiikasta M:n. Tälläsillä papereilla ei kannata varmaan edes haaveilla siitä, että pääsis suoraan :(

Niin mietin sitten valmennuskursseja Tampereelta, onks kaikki jo varannu kurssit vai odotatteko, että valintakoe vaatimukset julkastaan? Ja mikä kurssi sitten kannattais valita kun ne kuitenkin maksaa niin paljon. Valmennuskeskus on sillä perusteella karsittu kun on kallein. Löysin tollasen viktoriavalmennuksen joka näyttää muihin verrattuna ihan ok hintaselta ja hyvältä, onks siitä kellään kokemuksia tai joku varannu kurssia?

Vierailija
236/8137 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi!

Haen ensimmäistä kertaa psykalle ens keväänä ja kirjotin lyhyestä matikasta, äidinkielestä ja terveystiedosta E:n, psykasta L:n ja fysiikasta M:n. Tälläsillä papereilla ei kannata varmaan edes haaveilla siitä, että pääsis suoraan :(

Niin mietin sitten valmennuskursseja Tampereelta, onks kaikki jo varannu kurssit vai odotatteko, että valintakoe vaatimukset julkastaan? Ja mikä kurssi sitten kannattais valita kun ne kuitenkin maksaa niin paljon. Valmennuskeskus on sillä perusteella karsittu kun on kallein. Löysin tollasen viktoriavalmennuksen joka näyttää muihin verrattuna ihan ok hintaselta ja hyvältä, onks siitä kellään kokemuksia tai joku varannu kurssia?

Paperillahan tuo LEEEM on hyvä, mutta terveystiedon E:stä saa vaan 14,4p ja fysiikan M:stä 17,6p, jotka nakertavat aikalailla pistesaalista. Miksi et korota tai kirjoita uutena lisää? Pohja on kumminkin hyvä.

Itsellä myös terveystieto kirjoitettuna (L), mutta koska siitäkin saa vain säälittävät 17,3p, niin kirjoitan historian keväällä.

Vierailija
237/8137 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moi!

Onks toi Viktoria joku uusi firma? Samanhintainen kurssi taitaa olla myös Eximialla... Mietin itse sitä, kun olis ainakin tuttu firma ja muutama kaveri käynyt niiden kurssin. Mut ajattelin varata vasta sitten, kun tarkemmat tiedot kokeesta on julkaistu. Mietin myös vielä, yrittäisinkö kuitenkin ilman kurssia vielä, mutta toisaalta toinen välivuosi ei houkuttele... Siinä mielessä olis hyvä panostaa kerralla kunnolla hakuun.

Vierailija
238/8137 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi!

Paperillahan tuo LEEEM on hyvä, mutta terveystiedon E:stä saa vaan 14,4p ja fysiikan M:stä 17,6p, jotka nakertavat aikalailla pistesaalista. Miksi et korota tai kirjoita uutena lisää? Pohja on kumminkin hyvä.

Itsellä myös terveystieto kirjoitettuna (L), mutta koska siitäkin saa vain säälittävät 17,3p, niin kirjoitan historian keväällä.

No jep onhan noi periaatteessa hyvät arvosanat mut oikeesti pisteitä ei tuu kauheesti. Ajattelin et yritän täysiä hakee ainaki kerran ja sit käyn korottaan jos ei aukee viä ovi psykalle. On kyllä ihan syvältä että terveystiedosta saa niin vähän pisteitä

Vierailija
239/8137 |
16.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moi!

Onks toi Viktoria joku uusi firma? Samanhintainen kurssi taitaa olla myös Eximialla... Mietin itse sitä, kun olis ainakin tuttu firma ja muutama kaveri käynyt niiden kurssin. Mut ajattelin varata vasta sitten, kun tarkemmat tiedot kokeesta on julkaistu. Mietin myös vielä, yrittäisinkö kuitenkin ilman kurssia vielä, mutta toisaalta toinen välivuosi ei houkuttele... Siinä mielessä olis hyvä panostaa kerralla kunnolla hakuun.

Luulisin että se on uus firma joo. Kuulin just yheltä kaverilta että viime vuoden Eximian ope on nyt tua Viktorialla opettamassa ja mun kaveri oli ainaki tykänny sen kurssista tosi paljon niin se houkuttaa kyl et on tiedossa että on hyvä opettaja kun Eximian seuraavasta opettajasta ei voi tietää etukäteen millanen se on. Sit taas toisaalta tollanen isompi firma on omalla tavallaan luotettavan olonen kun on tuttu. Ajattelin että meen varmaan valmennuskurssille kun mietin sillain että jos maksaa noin 900 euroo ja se auttaa oikeesti niin se on sinänsä pieni hinta siitä että ei tuu välivuotta ja mä en oikein saa aina yksin opiskeltua ni siinä tulis hyvä rytmi opiskeluun

Vierailija
240/8137 |
19.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hakenut kaksi kertaa psykalle ja toisella kerralla jäin 10. varasijalle. Nyt tuntuu siltä etten ehkä enää hae, vaan keskityn psykoterapeutti-koulutukseen hakemiseen. Osaatteko sanoa riittääkö erityisopettaja pohjatutkinnoksi? Olen aineenopettaja ja aion tehdä erityisopen erilliset opinnot.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi