Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kyllä minua s..siä harrastamattomana tylsimyksenä huvittaa, että Pridessä marssitaan minunkin "aseksuaalisuuteni" puolesta

Vierailija
25.06.2019 |

En minä kutsu itseäni millään "aseksuaali" termillä, eikä minun vuoksi tarvitse kulkuetta järjestää. En tarvitse mitään sen kummallisempia oikeuksia kuin seksiä harrastavatkaan ihmiset, herran jestas sentään.
Menee kyllä jotenkin yli toi touhu.
Ymmärrän että homojen oikeuksien puolesta on aikoinaan marssittu, ja jotkut haluavat marssia vieläkin, koska jossain vinkuintiassa niitä vielä vainotaan. Mutta sitä en ymmärrä että jaellaan näitä tekotaiteellisia identiteettejä kaikille, minutkin sateenkaarihippi luokittelisi ilmanmuuta ainakin aseksuaaliksi, luultavasti siihen keksittäisiin vielä jotain extraa päälle. Ja vain sen vuoksi, etten minä nussi enää, koska en saanut siitä touhusta koskaan mitään kiksejä. Jos olisin mies, luultavasti pitäisin siitä touhusta, mutta ei se minulle naisena anna mitään, että joku mies kyntee päälläni ja laukeaa.

Että eiköhän jätetä ne identiteetit vähemmälle pikkuhiljaa ja keskitytä tärkeämpiin asioihin kuin pyörimään sen oman uniikin navan ympärillä.
Itseäänhän ihmiset mainostavat tolla kulkueella, ei se mitään muuta ole.

Kommentit (152)

Vierailija
81/152 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millos pidetään pedo- ja nekropride?

Seksuaali-identiteetit määritellään aikuisten, suostumukseen kykenevien ihmisten mukaan.

Ei ole erikseen mitään ”suuhunpissijä-prideakaan”, koska se on fetissi, niin kuin vaikkapa nekrokin (vaikkakin jälkimmäinen astetta karumpi, ja parafilialuokituksessa).

Entäs pedo-nekro-uloste-Pride? Onkos se miten rankkaa mielestäsi?

Hei sinä 13-vuotias jonne. Ymmärrän, että nyt koulujen kesälomilla sinulla on ihan liikaa aikaa käsissäsi, mutta kysypä äidiltä, jos sinut ehdittäisiin vielä ilmoittamaan jonnekin kesäleirille tai edes iltapäiväkerhoon. Et selvästikään ole vielä liian kypsä sellaisiin. :)

Vierailija
82/152 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vaan kukaan kertoko AP:lle ja näille muutamille muille teismistä ja ateismistä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/152 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se ole aapeelle ongelma, monelle se on.

When Stacey wrote about her experience of not wanting to sleep with anyone, even her husband , dozens of readers sent emails saying that they too were asexual. Many described feeling isolated in a sexualised society. Here is a selection of their stories - and a response from an asexual activist about the importance of joining a community.

https://www.bbc.com/news/amp/magazine-41569900

Vierailija
84/152 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millos pidetään pedo- ja nekropride?

Seksuaali-identiteetit määritellään aikuisten, suostumukseen kykenevien ihmisten mukaan.

Ei ole erikseen mitään ”suuhunpissijä-prideakaan”, koska se on fetissi, niin kuin vaikkapa nekrokin (vaikkakin jälkimmäinen astetta karumpi, ja parafilialuokituksessa).

Entäs pedo-nekro-uloste-Pride? Onkos se miten rankkaa mielestäsi?

Miksi päätit tulla tänne provoilemaan, kun aikuiset yrittävät keskustella asiallisesti? 🤔

Tästä on kuules provo ja leikki kaukana.

Vierailija
85/152 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen se joka kutsui tota jänkkääjää perunapääksi,olen myös aseksuaali(oikeastaan grey a mutta enemmän a joten sillä mennään)

Se minkä takia mä olen ärsyyntynyt on se epäoikeudenmukaisuus aseksuaaleja kohtaan. On melkein absurdia tänä oih,kaiken hyväksyvänä ja tasa-arvoisena aikana hylkiä ja leimata sairaaksi henkilöä joka ei välitä seksistä. Tajuaako jänkkääjät,lääkärit oikeasti haluavat lähetellä ihmisiä jotka ovat aseksuaaleja psykologeille koska täytyyhän siinä olla jotain nuppivikaa jos ei halua n*sutella kuin elukat. Naisille määrätään lisää synteettistä estrogeenia jos ei haluta koska eihän sellaista naista voi olla olemassakaan,joka ei koskaan ole kiinnostunut seksistä,pakko olla vika hormoneissa. 

Ennakkoluulot ovat ahdistavia. Voit olla vaikka mikä eläimiin ja nukkeihin sekautuja ja hyväksytty mutta auta armias jos olet ace,olet yleisen pilkan kohde koska täytyyhän seksittömän olla epäihminen. 

Näin..joko aukenee..

Vierailija
86/152 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen se joka kutsui tota jänkkääjää perunapääksi,olen myös aseksuaali(oikeastaan grey a mutta enemmän a joten sillä mennään)

Se minkä takia mä olen ärsyyntynyt on se epäoikeudenmukaisuus aseksuaaleja kohtaan. On melkein absurdia tänä oih,kaiken hyväksyvänä ja tasa-arvoisena aikana hylkiä ja leimata sairaaksi henkilöä joka ei välitä seksistä. Tajuaako jänkkääjät,lääkärit oikeasti haluavat lähetellä ihmisiä jotka ovat aseksuaaleja psykologeille koska täytyyhän siinä olla jotain nuppivikaa jos ei halua n*sutella kuin elukat. Naisille määrätään lisää synteettistä estrogeenia jos ei haluta koska eihän sellaista naista voi olla olemassakaan,joka ei koskaan ole kiinnostunut seksistä,pakko olla vika hormoneissa. 

Ennakkoluulot ovat ahdistavia. Voit olla vaikka mikä eläimiin ja nukkeihin sekautuja ja hyväksytty mutta auta armias jos olet ace,olet yleisen pilkan kohde koska täytyyhän seksittömän olla epäihminen. 

Näin..joko aukenee..

HURRRAAAAA HURRRAAA!!!

Vierailija
87/152 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

A-etuliite sanan edessä merkitsee yleensä kyseisen sanan puuttumista. Näin ollen a-seksuaalisuus merkitsee sananmukaisesti seksuaalisuuden puuttumista. Vrt. ateisteiksi kutsutaan ihmisiä, joilta puuttuu jumalusko. Teismi = jumalusko -> a-teismi = teismin eli jumaluskon puuttuminen.

Vierailija
88/152 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalla täytyy olla älykkyydessä vikaa, kun ei mene edes ratakiskosta vääntämällä perille.

Kerro miten seksuaalisuutta välttelevä kuuluu "seksuaalivähemmistöön" jota kiusataan?

Mistä kiusaajat tunnistavat aseksuaalin kadulla?

ap

Niin kadullako niitä homojakin kiusataan? Ei kaikista ihmisistä näy päälle mikä heidän sunntautumisensa on.  Lisäksi jotkut heterot voidaan tulkita kadulla homoksi tai lesboksi.

Kadulla kyllä voidaan pyytää seksiä ja siitä kieltäytyä, mutta kenenkään ei siinä vaiheessa tarvitse kieltäytyessään kertoa seksuaalista suuntautumistaan.

Vierailija
89/152 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin no, eihän aseksuaalisuudella tai transeudella tai aromanttisuudella olekaan mitään tekemistä meidän ihan tavan perus homotalliaisten kanssa. Voisivat perustaa oman "heteroita, mutta edgyllä tavalla" liikkeensä.

Aromanttiseksi sanotaan ihmistä joka ei ole romanttinen. Niin homo, asekuaali kuin heterokin voi olla aromanttinen.

Vierailija
90/152 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

A-etuliite sanan edessä merkitsee yleensä kyseisen sanan puuttumista. Näin ollen a-seksuaalisuus merkitsee sananmukaisesti seksuaalisuuden puuttumista. Vrt. ateisteiksi kutsutaan ihmisiä, joilta puuttuu jumalusko. Teismi = jumalusko -> a-teismi = teismin eli jumaluskon puuttuminen.

Mutta hei, tällaiset peruskoulutasoiset termit on ihan liian vaativia osalle kansasta. ;)

Vierailija
91/152 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin..joko aukenee..

Onhan tuo kurjaa. Sitä minulle ei taas ole kukaan koskaan selittänyt, mitä tekemistä sillä on homojen oikeuksien kanssa.

Vierailija
92/152 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tule alas tornistasi ja lakkaa kuvittelemasta olevasi joku jumala. Sinä et aseksuaalina, tai muutenkaan, voi puhua kaikkien vähemmistöjen puolesta. Miten simppeli pitää olla, ettei ymmärrä sitä, että monet vähemmistöleimat vaikuttavat elämään huomattavasti enemmän kuin aseksuaalisuus? Jos olet avoimesti homo, ts. parisuhteessa samaa sukupuolta olevan kanssa, ei sinulle aukea edes samojen työpaikkojen ovet kuin heteroille. Muista vähemmistöistä puhumattakaan. Aseksuaalisuus on helppo pitää salassa, oikeastaan se pysyy salassa melko automaattisesti.

Helvetti että olikin typerä aloitus.

Miksi sinua muuten loukkaa se, jos joku ei halua seksiä?

On ihan oikeasti olemassa ihmisiä, jotka syntyvät asekuaaleiksi. Miksi vihaat heitä?

Luin kommenttini uudestaan, enkä kyllä käsitä yhtään miten voisit saada sellaisen kuvan että vihaan aseksuaaleja tai heidän aseksuaalisuutensa loukkaisi minua. Ole siis hyvä ja perustele, jäi kiinnostamaan. :D

/3

Erittäin ikävät fiilis tuli. En tiedä oletko sama vastaaja. Mutta on tuntuma että henkilö on raivoissaan.

En ole raivoissani, mutta huomattavan ärsyyntynyt aloittajan kuvitelmasta, että koska häntä ei syrjitä seksuaalisuutensa vuoksi, ei syrjitä ketään muutakaan. Että ei tarvita mitään marsseja, koska ap ei koe tulleensa syrjityksi. Hän puhuu aloituksessaan keisarina kaikkien puolesta, vaikka ei mistään mitään tunnu tietävän. Aseksuaaleja vastaan minulla ei tietenkään ole mitään, se nyt varmaan on selvä.

/3

Kerros nyt mistä edes tunnistat ja tiedät ketkä ei harrasta seksiä? 

Kyllä me ollaan ihan samanlaisia ihmisiä kuin muutkin, samoilla oikeuksilla ja laeilla.

Vai mitä erioikeuksia minä sun mielestäsi "aseksuaalina" tarvitsisin, koska en harrasta seksiä?

ap

Siis miten voit nyt ymmärtää mun viestit noin väärin? Tuli ihan epätodellinen olo.

Meinasin alkaa tavuttaa, mutta se on raskasta, joten listaan:

1. En tunnista ketkä harrastavat seksiä ja ketkä eivät, eikä minua myöskään tippaakaan kiinnosta tällaiset asiat.

2. Et tarvitse erioikeuksia, etkä niitä myöskään seksuaalisuutesi perusteella ansaitse (kuten ei yhtään kukaan muukaan).

3. Kommenttini pointti on se, että sinä et voi puhua muiden puolesta. Jos sinä et koe syrjintää, se ei tarkoita etteikö joku muu voisi kokea. Oli hän sitten aseksuaali, homoseksuaali, biseksuaali, transseksuaali tai ihan mikä tahansa -aali tai muupäätteinen tyyppi. Monet aseksuaalit kokevat olevansa yhteiskunnassa eri asemassa kuin heteroseksuaalit, se että sinä et koe jotain ei tarkoita että muut eivät kokisi. En osaa tätä enää enempää teroittaa.

/3

Enhän minä muiden puolesta ole puhunutkaan, mutta aseksuaalit voisitte jättää pois hömppämarssiltanne.  Meitä ei syrjitä mitenkään, maailma on yliseksualisoitu, mutta sille ei mitään voi.

Jos ihminen ei välitä seksistä, kaikkein vähiten se haluaa että se leimataan joksikin seksuaalifriikiksi, joka vaatii erioikeuksia ja jonka puolesta hörhöt marssivat. 

ap

Et muka puhu muiden puolesta ja koko loppuviestin puhut me-muodossa muidenkin aseksuaalien suulla kuin omallasi. Mikset ihan oikeasti anna muiden aseksuaalien päättää ihan itse mitä ajattelevat.

Ja eikö näiden pride-juttujen tarkoitus ole nimenomaan olla leimaamatta ketään friikiksi vaan antaa kaikkien kukkien kukkia? Miksi sinä leimaat itse Prideen osallistuvia friikeiksi ja erioikeuksia vaativiksi hörhöiksi? Mitä ihmeen erioikeuksia he ylipäätään ovat muka vaatimassa?

Hei, miksi olet niin vihainen ja mihin oikein pyrit tällä? En halua että kukaan on vihainen minun puolestani.

Toinen aseksuaali

En ole lainkaan vihainen. Mistä ihmeestä niin päättelet?

- viestin nro 47 kirjoittaja

Vierailija
93/152 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole provo, vaikka sateenkaariliputtaja niin kovasti tuntuu haluavan.

Sanon rehellisen mielipiteeni tuosta hölynpölystä johon sateenkaarihihhulit liittävät jo seksittömätkin ihmiset.

Kertokjaa nyt oikeasti, miten minä, joka en harrasta seksiä, mutta olen ihan hetero, en vain pidä seksistä enkä tunne halua, miten ihmeessä te liitätte minut seksuaalivähemmistöön, jonka puolesta pitää marssia?

Menkää oikeasti hoitoon, olette täysin pimahtaneita tämän asianne kanssa, enteeksi nyt vain. 

Monet homotkin häpeävät Prideä, he sentään kuuluvat oikeaan seksuaalivähemmistöön, minä en kuulu, vaikka niin te pölhöt jaksatte kuvitella.

En yhtään ihmettele että häpeävät. Mutta aseksuaalit eivät ole mikään seksuaalivähemmistö, ihminen joka ei harrasta seksiä, ei ole seksuaali mikään, ellei sitten homo tai hetero, mutta ei vain harrasta seksiä koska ei tarvitse sitä.

ap

Vierailija
94/152 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolmosella on toki pointtinsa, mutta on ihan saamarin raskasta lukea tuollaista möyhötystä. Kolmosen rautalangasta vääntäminen, capsin paneminen ja jänksääminen ovat kaikki niitä piirteitä, jotka nostattavat tietyissä piireissä vastareaktioita Pridea, seksuaalivähemmistöjä ja feminismiä kohtaan. Toivoisin, että tarkastaisit tapasi argumentoida, saisit tällöin sinällään oikean asiasi mahdollisesti paremmin läpi.

En ole käyttänyt capsia yhdessäkään viestissä, mutta huomaatko miten liitit sen kommentteihini, koska ne ärsyttävät sinua? :D Juuri siksi "öyhötystä" tarvitaan.

/3

Pahoittelen erehdystä. Ja huomautan edelleen, että olen asiassa samaa mieltä kanssasi, mutta öyhöttää ei pidä mistään.

Vierailija
95/152 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

LBGTÖWÄZ-tihmiset käy selvästi aika hitaalla.

Mihin tuosta lyhenteestä on muuten unohdettu H ja A? Ettekö te liputtaneetkaan heterojen ja aseksuaalien puolesta kuten väititte, sniiiif.

Vierailija
96/152 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luovutan. Jatkakaa joku jos jaksatte. :D Tähän on käytetty nyt aikaa ja energiaa kohtuuttomasti, ja ap on entistä syvemmällä tuossa minäminä-suossaan.

Ehkä vielä jonakin päivänä.

/3

Vierailija
97/152 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä aapeen kanssa. Mikähän sorrettu seksuaalivähemmistö seuraavaksi keksitään.

Tulee ikävä aikaa, jolloin kaikki pysyivät kaapeissa.

Vierailija
98/152 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tule alas tornistasi ja lakkaa kuvittelemasta olevasi joku jumala. Sinä et aseksuaalina, tai muutenkaan, voi puhua kaikkien vähemmistöjen puolesta. Miten simppeli pitää olla, ettei ymmärrä sitä, että monet vähemmistöleimat vaikuttavat elämään huomattavasti enemmän kuin aseksuaalisuus? Jos olet avoimesti homo, ts. parisuhteessa samaa sukupuolta olevan kanssa, ei sinulle aukea edes samojen työpaikkojen ovet kuin heteroille. Muista vähemmistöistä puhumattakaan. Aseksuaalisuus on helppo pitää salassa, oikeastaan se pysyy salassa melko automaattisesti.

Helvetti että olikin typerä aloitus.

Hän ei voi puhua edes kaikkien aseksuaalien puolesta, mutta niputathan sinäkin kaikki aseksuaalit samaan aseksuaaliseen nippuun, vaikka olemme yksilöitä. Yksilönä hänellä on vapaus ajatella toisin kuin mitä minä aseksuaalina ajattelen. Meillä aseksuaaleilla kun voi olla erilaisia mielipiteitä :)

On myöskin törkeää vähätellä aseksuaalien kohtaamaa vainoa. Aseksuaaleja syrjitään ja haukutaan kyllä, eikä se pysy mitenkään salassa kun koskaan ei suostu kenenkään kanssa panolle/seurustelemaan. Kyllähän sen kaikki tietävät kuka panee ketä, koska ihmiset puhuvat ja toiset tyhmät uskovat.

SItähän minä olen tässä keskustelussa yrittänyt sanoa, että monet aseksuaalit osallistuvat marssiin sillä todellakin tuntevat tulevansa syrjityksi. Ap ei ymmärrä, miten yksikään aseksuaali koskaan missään voisi kokea näin, kun ei hänkään, joten marssia ei tarvita.

Enkä todellakaan ole niputtanut aseksuaaleja mihinkään yhteen nippuun, täysin päinvastoin. Taas yksi lukutaidoton ilmottautui keskusteluun mukaan.

/3

Kyllä niputit ja lisäksi jätit pyytämättä anteeksi virheellistä väitettäsi siitä, että aseksuaalin olisi muka helppo pitää salassa.

Vierailija
99/152 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä viikolla on vietetty aseksuaalisuuden viikkoa, jolloin tehdään näkyväksi aseksuaalisuuteen liittyviä näkökulmia ja aseksuaalien omaa ääntä. Setan haastattelema Savu Rökman toivoo, että ihmisillä olisi enemmän tietoa aseksuaalisuudesta ja että siitä kerrottaisiin peruskouluissa.

”Haluan myös saada enemmän aseksuaaleja roolimalleja mediaan. Todella harva esimerkiksi televisiosarjojen hahmo on aseksuaali, ja monesti aseksuaalisuus esitetään vikana tai outoutena. Aseksuaalisuus pitää esittää yhtä neutraalina asiana, kuin ei-aseksuaalisuuskin esitetään”, Savu Rökman sanoo.

Aseksuaalit ovat pitkään olleet Setan jäsenjärjestöjen toiminnan piirissä, mutta eivät vielä järjestäytyneitä omaksi yhdistyksekseen. Aseksuaalit ovat suoraan ja Setan jäsenjärjestöjen kautta vaikuttaneet viime vuosina erityisesti siihen, että aseksuaalisuus näkyisi teemana Setan toiminnassa ja vaikuttamistyössä, sillä Seta koetaan Suomessa toimijaksi, jolle tiedon jakaminen aseksuaalisuudesta ja aseksuaalien hyvinvoinnin edistämisestä kuuluu.

Valtakunnallinen Seta on kutsunut kokemuskouluttajia työntekijäpäiväänsä sekä järjestänyt 29.9.2018 pyöreän pöydän keskustelun aseksuaalien tarpeista ja toiveista. Setan ammattilaisille suunnatuissa koulutuksissa seksuaalisen suuntautumisen ja sukupuolen moninaisuutta käsiteltäessä kerrotaan myös aseksuaalisuudesta.

Seksuaalikasvatus ei Suomessa ota huomioon aseksuaalisuuden kirjoa. Normit liittyen ihmisten läheis- ja rakkaussuhteisiin ja seksikäyttäytymiseen ovat tiukassa ja haittaavat ja vaikeuttavat monen elämää ja heikentävät hyvinvointia. Aseksuaalisuutta tehdään näkyväksi muun muassa purkamalla suhdenormia. Suhdenormit määrittävät, että parisuhteeseen kuuluisi aina seksi, jota tulisi olla vain oman kumppanin kanssa. Sama normi jättää näkymättömiin myös monisuhteiset ihmiset. Tässä norminpurkutyössä voidaan hyödyntää esimerkiksi Setan kehittämää Normipyöritys-menetelmää.

Onhan aseksuaalisuus vika ja outous kuitenkin. Kaikilla biologisilla olennoilla on pyrkimys lisääntymään, se on ollut lajin säilymisen kannalta tärkeimpiä viettejä. Jos joltain yksilöltä puuttuu tällainen perusvietti kokonaan, niin onhan siinä selkeästi mennyt jotain pieleen. Normien purkaminen on todella outo käsite. Eihän normeja pysty purkamaan, koska se tyypillinen ja eniten tapahtuva asia tulee aina olemaan normi. Jos sadan ihmisen joukossa on muutama aseksuaali, niin eihän se normia muuta miksikään vaikka niistä muutamasta kuinka paljon jauhetaan.

Korostan vielä, että poikkeamat normista eivät tee ihmisestä yhtään huonompaa tai vähäarvoisempaa ja mielestäni ketään ei pitäisi kiusata tai syrjiä niiden takia. Mutta minusta on outoa rakentaa identiteettiä jonkun kehityshäiriön tai muun poikkeaman ympärille ja leikkiä, että epänormaali on ihan sama asia kuin normaali.

Vierailija
100/152 |
25.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku mainitsi olevansa cis, pam, pum mikälie, tietääkseni tuo cis ei tarkoita mitään.

Kysyisin tältä itsensä cisittelijältä, mikä on cisseksuaali