Odotetusta matkasta tuli painajainen. Haluan kotiin :(
Minulla piti olla tänä kesänä unelmaloma. Pariisissa kokonaiset kolme viikkoa yksinäni ja vieläpä koko loma pelkillä lentolipun hinnoilla.
Työkaverin tuttu asuu täällä ja me tehtiin sellainen diili, että se tuttu tulee asumaan mun kotiin Helsingissä ja minä tulen tänne Pariisiin. Ei makseta toisillemme mitään.
Asun nyt mun mielestä todella epämääräisellä kadulla 19. districtissä. Katu on hirveän meluisa yöllä. Musiikki pauhaa, autot tööttäilevät ja kaduilla ajetaan kilpaa, hälytysajoneuvot pitävät hereillä. Ja mulla on ikkunat kiinni! Ilmastointia ei ole, sisällä 29,2 astetta just nyt. Katu on roskainen, seinät täynnä graffiteja ja asukkaat, no, ei ranskalaista alkuperää. Mun perään huudeltiin kadulla.
Lähikaupat on jotain yksityisten pitämiä kioskeja ja kauppoja, joista en haluaisi ostaa mitään, kun kaikki on niin jotenkin epämääräistä. Haluaisin mennä johonkin ketjukauppaan ostamaan ruokaa, mutten uskalla haahuilla yksinäni tällä alueella.
Sänky on kivikova futon, jossa en pystynyt yöllä nukkumaan. Nukuin nojatuolissa viime yön (eka yö täällä). Kaikki on tosi epäsiistiä ja kämppä on täynnä sekalaista tavaraa. Jääkaappi on likainen ja uuni ei toimi. Lattia niin likainen, että sillä on varmaan kävelty kengillä.
Nukuin vain pätkissä, kun heräsin kaikkiin koviin ääniin. Olen asunut koko ikäni Helsingissä kerrostalossa ja meluisillakin alueilla, mutta tämä on ihan omaa luokkaansa.
Hanasta tuleva vesi on pahaa, mutta pakkohan sitä on kuumalla juoda. Suihku näyttää homeiselta ja mun tukkoon menevä nenä taitaa olla oikeassa. Suihkutilaa ei voi tuulettaa, eli kaikki kosteus tulee tähän asuntoon. Mikä on kivaa tällä helteellä.
En saanut juurikaan nukuttua viime yönä ja aloin vaan itkeä, kun heräsin hikisenä. Haluaisin kotiin. Tän piti olla unelmaloma, mutta tulikin painajainen. Mitä teen? Kärsin ja olen vai palaan Suomeen? Menen vaikka vanhemmilleni loppuajaksi ennen kuin se tyyppi lähtee mun luota. Hotelliin ei ole varaa täällä :(
Kommentit (351)
Hyppää junaan ja matkusta muutamaksi päiväksi Bretagneen St.Maloon.
booking.com
Siellä majoittuu edullisesti useammankin yön. Esim. ALPHA OCEAN hotelliin pääset reilulla parilla sadalla (jaettu kylpyhuone) neljäksi yöksi. Rantaan 30 metriä (wau!), keskustaan 3 km ja rautatieasemalle 2 km. Perfect! Varmaan voit sen verran irrottaa matkakassasta. Siisti perheomisteinen hotelli. Kymmenen minsaa jalan kylpylään (Thermes Marins). St.Malo on muutoinkin upea paikka ja siellä on myös linna, meriakvaario ym.
Go for it, girl!
Paljonkos siellä on tänään ollut lämmintä?
Miten ap:lla menee?
Oletko vielä Ranskassa?
Vierailija kirjoitti:
Paljonkos siellä on tänään ollut lämmintä?
Lämpötilat laskeneet noin hellelukemiin, yöllä on ollut jo viileämpää.
Ihan kivaa on ollut, välillä vähän tylsää olla yksinään ja keksiä tekemistä. Olen huomannut, että tämä asuinalue on sittenkin tosi turvallinen ja rauhallinen, ihmisiä ne täälläkin asuvat vain ovat. En ole nähnyt mitään häiriökäyttäytymistä, siis minkäänlaista. Ensimmäistäkään humalaista en ole nähnyt, mutta ehkä joissain aineissa jokunen vastaantulija on ollut. Kerjäläisiä on, myös metroissa. En ole kuitenkaan (enää) kokenut itseäni mitenkään turvattomaksi tälläkään asuinalueella, mutta liikun silti vain noin 8-20 välillä ulkona.
Melu on yksi asia, joka ärsyttää. Nukun tosi huonosti, kun en saa nukahdettua katumökän takia ja herään aamulla hälinään. Hiljaista ei silläkään välillä ole, mutta ehkä tasaisempaa taustahurinaa, kun puhe ei ole huutamista, eivätkä hälytysajoneuvot huudata sireenejä samalla tavalla kuin päivällä.
Täällä olisi ainakin sunnuntaille Paris Carnival Tropical, joku sambakarnevaali kai. Ja ilotulitusshow torstaista eteenpäin. Tekemistä kyllä riittää siis, jos vaan jaksaa lähteä ja uskaltaa palata myöhään :)
ap
Mukava, erilainen matkakertomus. Kiva että jaksat jakaa kokemuksia!
Kiva että päivitit kuulumisia, jatka edelleen niin ketju pysyy pinnalla! Minäkin suosittelen tuota St. Maloa, vaikka pahimmat helteet menivätkin jo. Hieno kaupunki, ja ne vuorovedet! Tosiaan tuo "oma" kaupunginosasi ei ole mikään slummi, vaan siellä voi oikein hyvin viettää paljonkin aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Up
Comment vas-tu, ap? :)
Hyvin sujuu. Odottelen Versaillesissa Spectacle Marie-Antoinette à Versaillesin alkamista, alkaa klo 22. Ilotulituksia luvassa. Tulin tänne itse asiassa yhden samassa talossa asuvan perheen kanssa (isä, äiti ja kaksi teiniä). En olisi yksin uskaltanut näin myöhään olla ulkona, etenkään palata takaisin kotiini. Nyt pääsen autokyydillä eestaas!
Tutustuin tässä talossa tähän yhteen perheeseen ihan rappukäytävässä ja olivat hirveän kiinnostuneita lomastani. Sain kutsun syömään eilen ja oli ihan kivaa, vaikka ne puhuivat tosi huonosti englantia ja minä tosi huonosti ranskaa. Arabiankielinen (kai?) perhe, Iranista tullut. Syömässä oli myös miehen äiti, äidin sisko miehensä ja kahden pienen lapsensa kanssa, joku eno ja joku ehkä serkku myös. Hirveä hälinä ja härdelli :) Kutsuivat syömään klo 21 (joka on mulle jo iltapala-aika..), mutta kun menin sinne ysiltä, niin ruokaa ei oltu edes aloitettu laittamaan. Syötiin vasta joskus 23 maissa ja pitkään... No, sain kerrottua, että meillä Suomessa on nämä kellonajat vähän eri ja että jos joku on kutsuttu klo 18, niin paikalla ollaan klo 18, eikä enää viittä yli :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Miten on menny?
Ihan kivasti. Olen jopa uskaltautunut viime päivinä viettämään aikaani ihan täällä lähialueilla. Parc des Buttes-Chaumont on tosi tosi kiva, kaunis, mielenkiintoinen ja turvallinen puisto, sinne olen mennyt lähes joka päivä ihan vain lukemaan kirjoja ja katselemaan maailman menoa. Näköalatkin ovat korkealta huimat. Puisto on niin valtava, että voi joka päivä mennä eri paikkaan makoilemaan ja istumaan :) Ei täällä niin kamalaa olekaan, ihan turhaan alussa lähdin aina vimmalla äkkiä pois. Huomenna ajattelin mennä Le Cent Quatren taidemuseoon, joka on tässä noin 2-3 kilometrin kävelymatkan päässä. Ja kyllä, "uskallan" kävellä sinne tämän arrondissementtin läpi.
Enää kuusi päivää täällä ja sunnuntai-iltana takaisin KOTIIN! Odotan sitä kyllä jo paljon..
Pahimmat helteet ovat takana, tänäänkin jopa viileää (lämpömittari näyttää +23), eikä loppuviikoksikaan ole enää luvattu kovia helteitä. Tuskin enää nousee +30 asti mun loman aikana.
ap
Todella kiva ketju ja matkakuume nousee itselläkin. Totta, että Pariisista on ihmeen romanttinen kuva luotu ja ap:kin on varmaan tullut osittain sen huijaamaksi. Mutta.... itsekin ollut Pariisissa, pienessä hotellissa, suihku käytävällä, ei hissiä. Kielen osaaminen tosiaan auttaa paljon, mutta kouluranskaakin halveksitaan, pitäisi osata loistavasti, vaikka näkevät hyvin että on blondi skandinaavi :)
Kiva ap, kun päivittelet. Hyvä ettei unelmalomasta loppujen lopuks ihan painajaista tullutkaan. Koetko et reissu on opettanu jotain? Susta itestäs tai masilmasta? Toivottavasti kerrot kuulumisia vielä vikoilta päiviltäkin :).
Oi kun tää on ollut kivaa luettavaa! Ihanaa että AP osasi kääntää aluksi melko kurjanoloisen tilanteen voitokseen ja on nyt monta kokemusta rikkaampi. Hyvää loppulomaa ja tule vielä kertomaan sitten viimeiset kuulumiset. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo jos on ollut pariisissa hienoissa hotelleissa niin niillä alueilla ei ole kyllä tavan tallaajilla varaa asua. Siellä on hotelleja ja toimistoja ja siksi niitä pukumiehiä/naisia. Tämä nyt ois ollut ihan helppo oivaltaa jo ennen reissua, mut ehkä tää loma avaa vähän silmiä, jos ihan yllärinä tuli.
Suomesta ei kyllä löydy mistään sellaisia lähiöitä ja karuja oloja kuin ihan pelkästä Pariisista. Ei tarvitse edes lähteä mihinkään Intiaan asti pällistelemään köyhiä ja kurjia oloja.
Kamalinkin vuokrakasarmi Suomessa on ihan utopistista luksusta monille pariisilaisille.
Ai ei löydy vai? oletko käynyt itäkeskuksessa, kontulassa ja espoossa ilmeisesti et. Kannattaa myös harkita "pikkupariiseja" eli Helsingborgia ja Malmöä. Näissä kohteissa näkee vähemmäm syntyperäisiä paikallisia ja roskiakin saatta näkyä kaduilla ja rapuissa.
What...? :D Mä asun Kontulassa tällä hetkellä, ja vaikka tämä nyt ei todellakaan mikään ihannemesta ole, niin ei tätä nyt sentään voi verratakaan johonkin Pariisin tai edes Lontoon huonoihin alueisiin. Oletko käynyt ikinä turistialueiden ulkopuolella noissa miljoonakaupungeissa jos oikeasti kuvittelet että joku Itis tai Kontula on samaa tasoa? :D
Vierailija kirjoitti:
Arabiankielinen (kai?) perhe, Iranista tullut.
Iran ei ole arabimaa. Iranilaisista on arabiankielisiä jotain prosentin-parin vähemmistö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo jos on ollut pariisissa hienoissa hotelleissa niin niillä alueilla ei ole kyllä tavan tallaajilla varaa asua. Siellä on hotelleja ja toimistoja ja siksi niitä pukumiehiä/naisia. Tämä nyt ois ollut ihan helppo oivaltaa jo ennen reissua, mut ehkä tää loma avaa vähän silmiä, jos ihan yllärinä tuli.
Suomesta ei kyllä löydy mistään sellaisia lähiöitä ja karuja oloja kuin ihan pelkästä Pariisista. Ei tarvitse edes lähteä mihinkään Intiaan asti pällistelemään köyhiä ja kurjia oloja.
Kamalinkin vuokrakasarmi Suomessa on ihan utopistista luksusta monille pariisilaisille.
Ai ei löydy vai? oletko käynyt itäkeskuksessa, kontulassa ja espoossa ilmeisesti et. Kannattaa myös harkita "pikkupariiseja" eli Helsingborgia ja Malmöä. Näissä kohteissa näkee vähemmäm syntyperäisiä paikallisia ja roskiakin saatta näkyä kaduilla ja rapuissa.
What...? :D Mä asun Kontulassa tällä hetkellä, ja vaikka tämä nyt ei todellakaan mikään ihannemesta ole, niin ei tätä nyt sentään voi verratakaan johonkin Pariisin tai edes Lontoon huonoihin alueisiin. Oletko käynyt ikinä turistialueiden ulkopuolella noissa miljoonakaupungeissa jos oikeasti kuvittelet että joku Itis tai Kontula on samaa tasoa? :D
Ehkä joku kauempana oleva huono alue, mutta ei mikään Pariisin arrindissementti :)
Ap, ihana ketju! Harmi että huomasin tämän vasta nyt. Asun itsekin Pariisissa, olen asunut jo toooodella kauan, ja tuollaistahan se on. Itseäni viehätti jo heti alkuun kaikki tuo mitä ekassa viestissäsi kuvasit, mutta uskon että kaikkiin se ei iske. Kuten olet huomannut, Pariisi on kyllä aika turvallinen kaupunki. Se on niin tiiviisti asuttu, että ihmisiä on oikeastaan koko ajan ympärillä, mikä luo turvallisuuden tunnetta.
Kaikille tiedoksi, että Pariisissa voi huoletta juoda hanavettä! Ranskassakin on vedenpuhdistuslaitokset nimittäin. Okei, talojen putkistot ei ole ihan priimaa, mutta ne ovatkin sitten sen verran vanhoja, että vaikka olisivatkin lyijyä (niin kuin monet ovat), niihin on ehtinyt kertyä niin paksu kalkkikerros, ettei se vesi enää joudu kosketuksiin lyijy kanssa... Näin valisti minua täkäläinen putkimies ;)
Hei tiedoksenne mammat, että täkäläiset suomalaiset aika usein etsivät kesällä koira-, kissa- tai asuntovahtia tai kukkien kastelijaa ja tarjoavat asuntoaan joskus jopa ilmaiseksi. Katsokaapa Fb:sta Pariisin suomalaiset -ryhmää ja pistäkää ensi kesäksi muistiin.
Ap, päivittele taas, miten meni päivä ja mitä aiot vielä tehdä Pariisissa? Onko Suomessa asunnossasi olevasta kuulunut mitään? Mitä tykkää Suomen koleasta säästä ja mistä on tykännyt Suomessa eniten/vähiten? Mistä itse tykkäät lomassasi eniten vähiten? Kiinnostaa! : )