Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Odotetusta matkasta tuli painajainen. Haluan kotiin :(

Vierailija
25.06.2019 |

Minulla piti olla tänä kesänä unelmaloma. Pariisissa kokonaiset kolme viikkoa yksinäni ja vieläpä koko loma pelkillä lentolipun hinnoilla.

Työkaverin tuttu asuu täällä ja me tehtiin sellainen diili, että se tuttu tulee asumaan mun kotiin Helsingissä ja minä tulen tänne Pariisiin. Ei makseta toisillemme mitään.

Asun nyt mun mielestä todella epämääräisellä kadulla 19. districtissä. Katu on hirveän meluisa yöllä. Musiikki pauhaa, autot tööttäilevät ja kaduilla ajetaan kilpaa, hälytysajoneuvot pitävät hereillä. Ja mulla on ikkunat kiinni! Ilmastointia ei ole, sisällä 29,2 astetta just nyt. Katu on roskainen, seinät täynnä graffiteja ja asukkaat, no, ei ranskalaista alkuperää. Mun perään huudeltiin kadulla.

Lähikaupat on jotain yksityisten pitämiä kioskeja ja kauppoja, joista en haluaisi ostaa mitään, kun kaikki on niin jotenkin epämääräistä. Haluaisin mennä johonkin ketjukauppaan ostamaan ruokaa, mutten uskalla haahuilla yksinäni tällä alueella.

Sänky on kivikova futon, jossa en pystynyt yöllä nukkumaan. Nukuin nojatuolissa viime yön (eka yö täällä). Kaikki on tosi epäsiistiä ja kämppä on täynnä sekalaista tavaraa. Jääkaappi on likainen ja uuni ei toimi. Lattia niin likainen, että sillä on varmaan kävelty kengillä.

Nukuin vain pätkissä, kun heräsin kaikkiin koviin ääniin. Olen asunut koko ikäni Helsingissä kerrostalossa ja meluisillakin alueilla, mutta tämä on ihan omaa luokkaansa.

Hanasta tuleva vesi on pahaa, mutta pakkohan sitä on kuumalla juoda. Suihku näyttää homeiselta ja mun tukkoon menevä nenä taitaa olla oikeassa. Suihkutilaa ei voi tuulettaa, eli kaikki kosteus tulee tähän asuntoon. Mikä on kivaa tällä helteellä.

En saanut juurikaan nukuttua viime yönä ja aloin vaan itkeä, kun heräsin hikisenä. Haluaisin kotiin. Tän piti olla unelmaloma, mutta tulikin painajainen. Mitä teen? Kärsin ja olen vai palaan Suomeen? Menen vaikka vanhemmilleni loppuajaksi ennen kuin se tyyppi lähtee mun luota. Hotelliin ei ole varaa täällä :(

Kommentit (351)

Vierailija
261/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen jo lueskelin blogeja Pariisiin liittyen ja tutkin alueita...En ole koskaan käynyt, vaikka joskus suunnitellut.

Vaikeuksien kautta voittoon. Toivottavasti ap: n loma kääntyy oikein kivaksi. Kenties romanssi...? Josta saamme lukea?

Vierailija
262/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko postata mun kaikki maghreb pariisi suosikit tänne koskaen voi koskaan puhua näistä tai soittaa muualla..

T. Mamma 35 v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa painajainen henkilökohtaisesti olisi Pariisin helle. Se tekee kaikesta muustakin sietämätöntä (meteli, löyhkä, turvattomuus).

Vierailija
264/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko postata mun kaikki maghreb pariisi suosikit tänne koskaen voi koskaan puhua näistä tai soittaa muualla..

T. Mamma 35 v

En ymmärrä sanoja, mut hyvä meininki.

Vierailija
265/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

19. District on pian oudossa suosiossa suomalaisturistien keskuudessa, kun tähän ketjuun kasaantuu kaikkea kivaa mitä siellä voi nähdä.

Vierailija
266/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko jo palannut retkiltäsi?

Tilannekatsus!

Vierailija
267/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

T. Mamma 35 v

Tykkäsin Italian euroviisusta tänä vuonna.

Tuli vaan mieleen.

Vierailija
268/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin se menee ap :)

Mä olen asunut favelan laitamilla, se se vasta kulttuurishokki olikin. Todellakaan ei kävelty ulkona (päivisin liian kuuma ja iltaisin jos lähdet länkkärinaamaasi näyttämään ulos tulet keikatuksi minuuteissa). Siellä ei paikallisetkaan liiku yksin, ei edes taxilla/uberilla.

Aamuisin katosta satoi vettä päälleni, aamulla alkoi disko-jytinät paikallisessa kirkossa ja kukot kiekui, koirat haukkui, rummut lyö ja ihmiset huutavat toisilleen. Nyt jo ikävöin tuota ympärivuorokautista meteliä. Kova-äänistä musiikinsoittoa esim voidaan pitää ihan kivana juttuna, näin naapuritkin pääsevät nauttimaan siitä.

Minä asuin kuukauden favelassa. Hyvin pärjäsin, liikuin jalan, bussilla ja moottoripyörätaxilla.

Äänekästä kyllä oli, korvatulpat oli pakko olla. Vessa meni helposti tukkoon ja koirankakkaa oli kaduilla. Upeat näköalat ja ihania ihmisiä ja meininkiä.

Hyvää lomaa ap! Pariisi on ihana ja hyviä vinkkejä oletkin saanut. Kulttuurishokki iskee alkuun, mutta kyllä se siitä iloksi muuttuu.

Kerro lisää!

Mitä haluaisit kuulla lisää? Majailin siis kuukauden tutun luona pienessä favelassa Riossa. Kämppä oli ihan ok, ei todellakaan luksus, mutta sähköt, vesi jne. Tunsin oloni oikein turvalliseksi, iltaisin hieman jännitti liikkua yksin, mutta mitään ei koskaan tapahtunut. Taksikuskit varoittelivat kyllä aina kun kerroin minne matkaavani, ylös favelaan eivät edes vieneet vaan sinne oli kuljettava jalan tai moottoripyörätaksin kyydissä. Meluista oli kyllä, musiikki raikasi, kissat mourusi ja aamulla kukot kiekui :).

Vierailija
269/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy tunnelissa jonne Diana kuoli ja vilkaise Ritz !

Vierailija
270/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

19. District on pian oudossa suosiossa suomalaisturistien keskuudessa, kun tähän ketjuun kasaantuu kaikkea kivaa mitä siellä voi nähdä.

No kun se on nousussa boheemina alueena se district. Itsekin käytiin siellä kun viimeksi oltiin Pariisissa. siellä on keskellä Buttes Chaumpontin puisto joka on sekä nätti että suosittu picnic-kohde. Ja kanava ja Parc de la Villette.

Vierailija
271/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeinen tango Pariisissa.

Vierailija
272/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hahaa, olin viime vuonna loppusyksystä ensimmäistä kertaa Pariisissa ja sattumoisin juuri samaisella 19. arrondissementilla. En tiedä Pariisista mitään, mutta nyt tuntuu, että olin jo aikaani edellä, koska olin osannut valita tämän tuoreen suomalaisten AV-mammojen trendialueen!

Mulla oli aina ollut Pariisista jokseenkin tympeä ennakko-oletus, joten olin lykännyt vuosikaudet sinne menoa. Hostelli oli ehkä hieman ankea ja seinänaapurissa oli meluisia intialaisia, mutta en käynyt siellä kuin nukkumassa - korvatulpat korvissa toki. Kuitenkin muuten alue oli sympaattinen, enkä nyt näin pikaisen pintaraapaisun perusteella mitenkään erityisen vaarallisen oloinen. Toki lokakuussa oli jo katukahviloiden sesonki vähän ohi, mutta korvikkeeksi oli viehättäviä kanaaleja ja puistoja. Mikä parasta: siellä huudeilla ei ollut niitä valtavia turistimassoja, joita on kaikkialla nähtävyyksien liepeillä. Olkoonkin vaikka ei niin perusranskalaista väestöä, mutta ei ainakaan laumoittain turisteja.

Kuitenkin siis pointti oli se, että sieltä pääsee kuitenkin sujauttamaan niin helposti metrolla muualle. Toki kolme viikkoa on jo sen verran pitkä aika, että joka päivä ei jaksaisi pyöriä koko päivää jossain muualla, mutta kuulostaa se kämpillä nyhjääminenkin vähän nihkeältä ja loman tuhlaamiselta.

Kyllä se siitä! 

Vierailija
273/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä terve! Palasin kämpille noin 18 000 askeleen jälkeen. Kello on nyt puoli kahdeksan ja ajattelin, että olisi näillä seuduilla hyvä aika tulla kotiin. En tiedä, ehkä olisin voinut olla myöhemminkin.

Lähdin lähimmältä metroasemalta Place des Fêtesiltä seikkailemaan eteenpäin ja kävin kiertelemässä Place de la Concorden seutuvilla, kävelin Champs-Élysées'n päähän Riemukaarella, kävelin Eiffelin tornin juurelle (en jäänyt jonottamaan ylös vielä tänään), Notre Damelle katsomaan tuhoja ja vielä Tour Montparnasselle ennen kuin lähdin takaisin. Söin parissa kivassa kahvilassa jäätelöä ja croissanttia mansikoilla ja Nutellalla ja kävin vielä ihan ravintolassa syömässä ruokaa. 

Olo on jo paljon parempi, eikä hikisen päivän jälkeen hikinen ja likainen kämppäkään tunnu niin kamalalta. Ostin pari litraa jäätelöä pakkaseen ja voin niitä vedellä illalla vaikka telkkaria katsoessa. Jos saan sen jotenkin päälle.

Nojatuolin saa näköjään levitettyä yhden (pienen) hengen vuoteeksi, joten kun en löytänyt ohutta peittoa parempia lisäpehmusteita futonille, niin yritän nukkua siinä. 

Ehkä tää tästä. En ainakaan vielä ole lähdössä takaisin kotiin. Äidille ehdin jo soittaa ja itkeä :D

ap

Kiva kuulla :). On ihan totta että ensijärkytys saattaa värittää kaiken kamalammaksi kuin se oikeasti onkaan. Itse asun Prahassa ja täällä esim. Zizkovin kaupunginosa voisi olla shokki jos ei sitä yhtään osaa odottaa. Graffitit peittävät kerrostalojen seinät, koirankakkaa on joka nurkalla, ja venäläisen näköiset gansterit norkuvat pubien kulmalla. Ja... kun täällä asuu... ja siellä kulkee kaduilla... tajuaakin ettei siellä tapahdu mitään pahaa sen todennäköisemmin kuin muuallakaan :). Lopulta ihmiset elävät tavallista elämäänsä ja suurin osa jättää oudommankin kulkijan ihan rauhaan. Totta kai silti pitää olla fiksu eikä lähteä yksin seikkailemaan yöllä outoihin paikkoihin, mutta eiköhän kaikki suju hyvin. Toivon siis hyvää lomaa sulle! Ps. oon itsekin soittanut melkein 30-vuotiaana äidille maailmalta ja itkenyt puhelimeen... sitä varten äidit on :D

Please, soittakaa äideille myös kun se ahdistus on vähän hellitätnyt ja kertokaa että menee hyvin, eikä äidin tarvitse valvoa yötä ja purra hammasta ja itkeä itsekeseen että miten se pieni ihana lapsi pärjää suuressa maailmassa.

T. Äiti

Vierailija
274/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pariisi on todella nuhjuinen ja likainen, samoin Lontoo ja suurin osa maailman isoista kaupungeista. Elokuvista saa väärän käsityksen kun ne kulissit rakennetaan pääsääntöisesti studiolle. Helsinki on myös poikkeuksellisen siisti ja puhdas pääkaupunki, joten siihen ei voi verrata.

Mutta hyvät puolet: Pariisissa on myös paljon nähtävää ja tehtävää ja julkiset pelaa. Ilmastoiduissa museoissa voi haahuilla tuntikaupalla, istua puistossa lukemassa, käydä shoppailemassa, elokuvissa, ravintoloissa syömässä taivaallisen hyvää ruokaa. Tekemisestä ja kokemuksista ei varmasti tule puutetta. Suosittelen viettämään siellä kämäsellä asunnolla mahdollisimman vähän aikaa, tai vaihtamaan majoitusta. Jos lähdet reippaasti seikkailemaan kaupungille, saatat löytää jonkin kivan paikan tai alueen, josta tykkäät ja ehkä sitten jopa majoituksen sieltä muutamaksi päiväksi tai viikoksi. Enemmän olisi huolissani siitä, mitä omalle kämpälle tapahtuu poissaollessa...

Oliko järkeä ottaa joku Pariisilude Helsingin kämppään? Ja vastineeksi mennä Haahuilemaan Pariisiin, missä ei ole kuin vihaisia köyhiä miehiä ja rikkaiden aidattuja alueita. Nyt on uskottu liikaa haliwoodin hömppää ja rahanahnetta maailmankuvaa. Ei noissa kaupungeissa ole kivaa kellään, paitsi ultrarikkailla henkivartijoiden turvaamilla jetsetbimboilla. 0.1% omistaa 99% kaikesta ja tahti kiihtyy. Eikös ole selvää mihin se johtaa?? Luteisiin ja siihen, ettei edes turisti voi liikkua kaduilla.

Sivistysmaita ovat enää Japani, Saksa, Hollanti, Sveitsi ja pohjoismaat. Niissä kannattaisi käydä.

Sääliksi käy tämän viestin kirjoittajaa. Pariisi on edelleen ihana. Tosin valitettavasti muutamat ennen kivat alueet vasemmalla rannalla porvarisoituneet ihan pilalle. Mutta juur Canal St Martinin seudut ja Tuo Bellevillen - Buttes Chaumontin alue esimerkiksi on sitä mitä Pariisi ennen oli.

Vierailija
275/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

19. kaupunginosassa on mukava hostelli, St. Cristopher's Inn Canal eikä ole edes mikään kallis paikka, ainakaan "solumajoituksessa". Tietty sielläkin on niitä bilettäjiä ja alakerrassa baari, mutta ihan hyvin tuli uni. "Kämppikset" ei tehny muuta kuin naputtelivat läppäreillään. Aamupalalla sai juttuseuraa parista kivasta ihmisestä ja niiden kanssa tuli lähdettyä yhdessä kaupunkia kiertämään.

Vierailija
276/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, ettei sinun olisi kannattanut lähteä reissuun ollenkaan A) ilman rahaa ulkomaille ja vielä tuntemattoman luokse. Mitä jos jotain odottamatonta kävisi, aina pitää olla plan b valmiina ja sen verran rahaa että voit ottaa vaikka hotellin. B) ottamatta selvää millaiseen majoitukseen olet menossa C) ylipäätään tuollaisella asenteella. Et taida olla ikinä käynyt reissussa? Aina pitäisi olla avoin ja sopivan rento asenne mukana, sillä tekee matkasta huomattavasti helpompaa. Kaikki ei aina mene niin kuin on suunnitellut. Jos menet jonkun luokse majoittumaan, et voi olettaa että hän asuu jossakin Champs-Élyséen varrella luksuskämpässä, ellei ole miljonääri. Pariisissa asuminen on aika kallista, ja normaali mattimeikäläinen asuu siellä näillä sinun silmääsi ”ghetommilla” alueilla. Meininki on vähän erilaista Helsinkiin verrattuna. Etkä voi myöskään olettaa että saat hotellin tasoista majoitusta, jos et mene hotelliin. Ja oletko sattumoisin lukenut lehdestä, että miljoonat muutkin ihmiset Pariisissa kärsivät tällä hetkellä hirmuhelteistä.

Sori, mutta huvittaa käsityksesi luksus/unelmalomasta jos lähdet matkaan nollabudjetilla. Käy vaikka edes Eiffel -tornin juurella, se on ilmaista. :D

Vierailija
277/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen ketju, kiitos! On ollut mielenkiintoista lukea matkakokemuksia. Itse tulin 18-vuotiaana ryöstetyksi Pariisissa (siis ihan pakotettiin puukolla uhaten antamaan vähäiset rahat lompakosta), ja mielikuvat kaupungista ei siis ole kovin hehkeät. En muista enää mikä alue oli kyseessä, mutta jokin melko pahamainen banlieue oli.

Vierailija
278/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi mukava lukea taman ranskattaren Suomen kokemuksista. Ihanan siisti neukkukuutio, hiljaisuus kymmenelta, viinia ei saa kaupasta ja kunnon patongista ja juustoista on turha edes uneksia.

Missaan ei tapahdu mitaan vaan sitruunan syoneet suomalaiset vaeltavat hiljaisuudessa omaa tietaan nostamatta katsetta siita.

Hanella voi olla kova koti-ikava.

Vierailija
279/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta ap:n asunnonkuvauksesta tulee mieleen Catherine Sandersonin Petite anglaise -kirja.

Suosittelen kirjaa kevyenä kesälukemisena niille, jotka unelmoivat elämästä Ranskassa.

Oli muuten harvinaisen merde kirja. En suosittele.

Vierailija
280/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariisi on aina ollut likainen. Aikoinaan ukki kertoi että ensimmäiseksi piti pyyhkiä pölyt itse hienoissakin hotelleissa. Ja metrotunnelit haisi kuselle. Paljon on siistiytynyt siihen nähden. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kuusi