Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Odotetusta matkasta tuli painajainen. Haluan kotiin :(

Vierailija
25.06.2019 |

Minulla piti olla tänä kesänä unelmaloma. Pariisissa kokonaiset kolme viikkoa yksinäni ja vieläpä koko loma pelkillä lentolipun hinnoilla.

Työkaverin tuttu asuu täällä ja me tehtiin sellainen diili, että se tuttu tulee asumaan mun kotiin Helsingissä ja minä tulen tänne Pariisiin. Ei makseta toisillemme mitään.

Asun nyt mun mielestä todella epämääräisellä kadulla 19. districtissä. Katu on hirveän meluisa yöllä. Musiikki pauhaa, autot tööttäilevät ja kaduilla ajetaan kilpaa, hälytysajoneuvot pitävät hereillä. Ja mulla on ikkunat kiinni! Ilmastointia ei ole, sisällä 29,2 astetta just nyt. Katu on roskainen, seinät täynnä graffiteja ja asukkaat, no, ei ranskalaista alkuperää. Mun perään huudeltiin kadulla.

Lähikaupat on jotain yksityisten pitämiä kioskeja ja kauppoja, joista en haluaisi ostaa mitään, kun kaikki on niin jotenkin epämääräistä. Haluaisin mennä johonkin ketjukauppaan ostamaan ruokaa, mutten uskalla haahuilla yksinäni tällä alueella.

Sänky on kivikova futon, jossa en pystynyt yöllä nukkumaan. Nukuin nojatuolissa viime yön (eka yö täällä). Kaikki on tosi epäsiistiä ja kämppä on täynnä sekalaista tavaraa. Jääkaappi on likainen ja uuni ei toimi. Lattia niin likainen, että sillä on varmaan kävelty kengillä.

Nukuin vain pätkissä, kun heräsin kaikkiin koviin ääniin. Olen asunut koko ikäni Helsingissä kerrostalossa ja meluisillakin alueilla, mutta tämä on ihan omaa luokkaansa.

Hanasta tuleva vesi on pahaa, mutta pakkohan sitä on kuumalla juoda. Suihku näyttää homeiselta ja mun tukkoon menevä nenä taitaa olla oikeassa. Suihkutilaa ei voi tuulettaa, eli kaikki kosteus tulee tähän asuntoon. Mikä on kivaa tällä helteellä.

En saanut juurikaan nukuttua viime yönä ja aloin vaan itkeä, kun heräsin hikisenä. Haluaisin kotiin. Tän piti olla unelmaloma, mutta tulikin painajainen. Mitä teen? Kärsin ja olen vai palaan Suomeen? Menen vaikka vanhemmilleni loppuajaksi ennen kuin se tyyppi lähtee mun luota. Hotelliin ei ole varaa täällä :(

Kommentit (351)

Vierailija
341/351 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, päivittele taas, miten meni päivä ja mitä aiot vielä tehdä Pariisissa? Onko Suomessa asunnossasi olevasta kuulunut mitään? Mitä tykkää Suomen koleasta säästä ja mistä on tykännyt Suomessa eniten/vähiten? Mistä itse tykkäät lomassasi eniten vähiten? Kiinnostaa! : )

Huomenta! Ylihuomenna takaisin kotiin, jeeee!!

En ole kuullut koko loman aikana kotiini muuttaneesta ranskalaisesta mitään muuta kuin pari viestiä. Laitoin niin neuroottisen tarkat ohjeet mukaan hänelle, ettei ole tarvinnut kysyä mitään ihmeellistä. Sinnepäin olen laittanut viestiä, että kivaa on ja hyvin sujuu. En itsekään haluaisi kuulla, miten kamala paikka oma kotini on asua tai miten kamalaa oman kodin ympäristössä on. Jos hänellä on ollut hirveä loma kotonani, niin sille en voi mitään - kun ei hänkään voi minun lomalleni mitään.

Nämä pari viimeistä päivää ennen sunnuntain lähtöä ajattelin ostaa vähän tuliaisia itselleni ja vanhemmilleni. Hirveästi en ole shoppaillut, mutta ehkä jotain vaatteita voisin vielä käydä katsomassa. 

Olen oppinut tästä lomasta paljon, eniten itsestäni. Tykkään siisteydestä, järjestelmällisyydestä, hiljaisuudesta, yhteisistä säännöistä (kuten siitä, ettei Suomessa saa meluta asuinalueella klo 02 joka yö..), hiljaisuudesta, kunnon suihkuista, aikatauluista ja niistä kiinni pitämisestä, säännöllisyydestä, hiljaisuudesta ja sanoinko jo hiljaisuudesta :D Minua on täällä ahdistanut kaikki siivottomuus ja roskat, graffitit, likaisuus ja epämääräisyys. Ihan jo se, että Suomessa tiedän mihin tahansa kauppaan astuessani, että ruoka on puhdasta, oikein kuljetettua, turvallista. Täällä varmasti pitäisi olla samoin, mutta kauppojen siivottomuus ei herätä luottamusta. Enkä siis puhu Lidleistä ja Carrefoureista, vaan sellaisista pikkukaupoista täällä asuinalueella, jotka eivät ole minkään ketjun kauppoja. 

Kaikki romanttisuus Pariisista on kaikonnut. En tiedä, tulenko tänne enää koskaan. Perusnähtävyydet on nähty jo sataan kertaan, eikä minua viehätä tippaakaan enää istua missään kahvilassa juomassa kahvia ja syömässä voisarvia. Mieluummin teen sen vaikka mökillä kaikessa hiljaisuudessa :D Nyt jo ajattelen Pariisia, niin ensimmäisenä tulee mieleen vain lika ja melu ja valtavat turistilaumat nähtävyyksiä katsomassa. Ennen mielikuvissa soi haitari, ihmiset pyöräilivät huolettomina puistoissa ja olivat piknikillä viinilasi kädessä.. hah. 

Tästä lomasta jäin ehdottomasti plussan puolelle. Tämä avasi silmiäni näkemään sen, että turistina näkee yleensä vain sen siloitellun ja rakennetun paikan, ei todellista paikallista elämää. Ja se voi olla paljon mielenkiintoisempaa! 

Nyt jos jollain on vielä näiksi pariksi päiväksi jotain ihan extreme-hauskaa tai erikoista ehdotusta tai tekemistä, niin otan vastaan. Top100 nähtävyydet on katsottu kyllä jo.

ap

Vierailija
342/351 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketju Martinasta. Ihmettelen kuinka Suomeessa on tuollaista valvontaa ihan kaikessa, ei saa keskustella edes lehdessä olleista uutisista, ilman että koko ketju poistuu. Ilmankos Suomi on hajuton ja mauton yhden totuuden maa. Otan osaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/351 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas poistui kirjoitti:

ketju Martinasta. Ihmettelen kuinka Suomeessa on tuollaista valvontaa ihan kaikessa, ei saa keskustella edes lehdessä olleista uutisista, ilman että koko ketju poistuu. Ilmankos Suomi on hajuton ja mauton yhden totuuden maa. Otan osaa.

Tää tuli väärään ketjuun, sorry.

Vierailija
344/351 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, ihana ketju! Harmi että huomasin tämän vasta nyt. Asun itsekin Pariisissa, olen asunut jo toooodella kauan, ja tuollaistahan se on. Itseäni viehätti jo heti alkuun kaikki tuo mitä ekassa viestissäsi kuvasit, mutta uskon että kaikkiin se ei iske. Kuten olet huomannut, Pariisi on kyllä aika turvallinen kaupunki. Se on niin tiiviisti asuttu, että ihmisiä on oikeastaan koko ajan ympärillä, mikä luo turvallisuuden tunnetta. 

Kaikille tiedoksi, että Pariisissa voi huoletta juoda hanavettä! Ranskassakin on vedenpuhdistuslaitokset nimittäin. Okei, talojen putkistot ei ole ihan priimaa, mutta ne ovatkin sitten sen verran vanhoja, että vaikka olisivatkin lyijyä (niin kuin monet ovat), niihin on ehtinyt kertyä niin paksu kalkkikerros, ettei se vesi enää joudu kosketuksiin lyijy kanssa... Näin valisti minua täkäläinen putkimies ;)

Hei tiedoksenne mammat, että täkäläiset suomalaiset aika usein etsivät kesällä koira-, kissa- tai asuntovahtia tai kukkien kastelijaa ja tarjoavat asuntoaan joskus jopa ilmaiseksi. Katsokaapa Fb:sta Pariisin suomalaiset -ryhmää ja pistäkää ensi kesäksi muistiin.

Oo! Täytyy jo aloittaa ensi kesään varautuminen!

Vierailija
345/351 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, päivittele taas, miten meni päivä ja mitä aiot vielä tehdä Pariisissa? Onko Suomessa asunnossasi olevasta kuulunut mitään? Mitä tykkää Suomen koleasta säästä ja mistä on tykännyt Suomessa eniten/vähiten? Mistä itse tykkäät lomassasi eniten vähiten? Kiinnostaa! : )

En ole kuullut koko loman aikana kotiini muuttaneesta ranskalaisesta mitään muuta kuin pari viestiä. Laitoin niin neuroottisen tarkat ohjeet mukaan hänelle, ettei ole tarvinnut kysyä mitään ihmeellistä. Sinnepäin olen laittanut viestiä, että kivaa on ja hyvin sujuu. En itsekään haluaisi kuulla, miten kamala paikka oma kotini on asua tai miten kamalaa oman kodin ympäristössä on. Jos hänellä on ollut hirveä loma kotonani, niin sille en voi mitään - kun ei hänkään voi minun lomalleni mitään.

Nämä pari viimeistä päivää ennen sunnuntain lähtöä ajattelin ostaa vähän tuliaisia itselleni ja vanhemmilleni. Hirveästi en ole shoppaillut, mutta ehkä jotain vaatteita voisin vielä käydä katsomassa. 

Olen oppinut tästä lomasta paljon, eniten itsestäni. Tykkään siisteydestä, järjestelmällisyydestä, hiljaisuudesta, yhteisistä säännöistä (kuten siitä, ettei Suomessa saa meluta asuinalueella klo 02 joka yö..), hiljaisuudesta, kunnon suihkuista, aikatauluista ja niistä kiinni pitämisestä, säännöllisyydestä, hiljaisuudesta ja sanoinko jo hiljaisuudesta :D Minua on täällä ahdistanut kaikki siivottomuus ja roskat, graffitit, likaisuus ja epämääräisyys. Ihan jo se, että Suomessa tiedän mihin tahansa kauppaan astuessani, että ruoka on puhdasta, oikein kuljetettua, turvallista. Täällä varmasti pitäisi olla samoin, mutta kauppojen siivottomuus ei herätä luottamusta. Enkä siis puhu Lidleistä ja Carrefoureista, vaan sellaisista pikkukaupoista täällä asuinalueella, jotka eivät ole minkään ketjun kauppoja. 

Kaikki romanttisuus Pariisista on kaikonnut. En tiedä, tulenko tänne enää koskaan. Perusnähtävyydet on nähty jo sataan kertaan, eikä minua viehätä tippaakaan enää istua missään kahvilassa juomassa kahvia ja syömässä voisarvia. Mieluummin teen sen vaikka mökillä kaikessa hiljaisuudessa :D Nyt jo ajattelen Pariisia, niin ensimmäisenä tulee mieleen vain lika ja melu ja valtavat turistilaumat nähtävyyksiä katsomassa. Ennen mielikuvissa soi haitari, ihmiset pyöräilivät huolettomina puistoissa ja olivat piknikillä viinilasi kädessä.. hah. 

Tästä lomasta jäin ehdottomasti plussan puolelle. Tämä avasi silmiäni näkemään sen, että turistina näkee yleensä vain sen siloitellun ja rakennetun paikan, ei todellista paikallista elämää. Ja se voi olla paljon mielenkiintoisempaa! 

Nyt jos jollain on vielä näiksi pariksi päiväksi jotain ihan extreme-hauskaa tai erikoista ehdotusta tai tekemistä, niin otan vastaan. Top100 nähtävyydet on katsottu kyllä jo.

ap

Minusta taas turisti-Pariisissa ei ollut mitään romanttista, vaan se tunnelma löytyy juuri siitä paikallisesta elämästä, jota olet siellä päässyt näkemään. Ehkä sinulle vielä joskus tulee ikävä noita kulmia! Itse olen tätä ketjua lukiessa kaipaillut kovasti päästä sinne pitkästä aikaa!

Vierailija
346/351 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse Ateenassa muutaman kuukauden pari vuotta sitten. Koin samanlaisen shokin ja odotin kotiinpaluuta. Kotona ollessa aloin kuitenkin ikävöidä kaikkea sitä elämää, mikä minut ympäröi joka päivä ja ilta. Menin takaisin käymään ja kokemus oli täysin erilainen. Joskus sopeutuminen kestää kauan.

Vierailija
347/351 |
12.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Minusta taas turisti-Pariisissa ei ollut mitään romanttista, vaan se tunnelma löytyy juuri siitä paikallisesta elämästä, jota olet siellä päässyt näkemään. Ehkä sinulle vielä joskus tulee ikävä noita kulmia! Itse olen tätä ketjua lukiessa kaipaillut kovasti päästä sinne pitkästä aikaa!

Senkun muutat kaatopaikalle.

Ei voi kun ihmetellä näitä naisten Pariisin ja Italian kaipuuta. Itse en meluisalla kaatopaikalla lomiani vietä. Mielummin merellä purjehtimassa tai lapissa.

Sinccis

Mutta jokainen (pirun)sarvineen tyylillään.

Vierailija
348/351 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko AP:n oma asunto ranskalaisen asujan jäljiltä hyvässä kunnossa?

Vierailija
349/351 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä Pariisin lähiöissä asukkaat eivät hiljenny illan rauhalliseen viettoon klo 22 maissa?

Vierailija
350/351 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko AP:n oma asunto ranskalaisen asujan jäljiltä hyvässä kunnossa?

Moi! Vihdoinkin muistan päivittää tänne Suomeen paluuni. Monta kertaa on tullut illalla muistiin, mutta kun palsta menee 23 kiinni, niin on jäänyt. Vuorokausirytmi on ihan sekaisin, kun Pariisissa menin melun takia nukkumaan vasta 1-3 aikaan yöllä ja nukuin 10-11 asti. Ja kun siellä on kello tunnin jäljessä, niin olen ihan pihalla.

Mun asunto oli hyvässä kunnossa. Tavaroita vähän eri paikoissa, kuten lautaset ja lasit eri hyllyillä. Mutta ymmärtäähän sen, jos on ensin käyttänyt kaikki astiat eikä pesun jälkeen enää muista missä ne oli.

Lattiat olivat kunnossa ja puhtaat, eli sisällä ei varmaan oltu kävelty kengillä, kun olin sen kieltänyt. Vessaan oli ilmestynyt WC-raikastin, vaikken sellaista itse käytä. Konetiskiainetta oli ostettu lisää ja yh, se oli jotain kukkaistuoksuista, jonka maku jää astiaan kiinni. Heitin ne tabletit pois ja ostin Sunia. Naapureiden mukaan melua ei ollut aiheutunut vieraasta, eivätkä olleet häntä edes oikein nähneetkään.

Keittiö oli siisti ka pöydällä oli ruusupuska ja ranskalainen viinipullo kiitoskortin kera. Mä en jättänyt mitään Pariisiin :(

Oli kasvattava kokemus ja silmiä avaava. Pariisin viehätys karisi totaalisesti, enkä oikeasti tiedä, haluanko mennä sinne enää koskaan. Seuraavat matkakohteet ovat varmaan jotain Norjaa ja Saksaa, joissa on siistiä ja puhdasta!

Vaihtarini oli tykännyt Suomesta ja Helsingistä. Oli käynyt Turussa, Porvoossa, Tukholmassa, Tallinnassa ja Pietarissakin. Muuten nauttinut Helsingin nähtävyyksistä, Keskuspuistosta, pyöräilystä ja valoisista öistä. Erityisesti mainitsi älyttömän hienon pyörätieverkoston. Ravintolatarjonnasta sanoi, että oli haastavaa saada ilta-aikaan ruokaa, kun ravintolat menivät niin aikaisin kiinni. Tiedä sitten mihin aikaan olisi pitänyt mennä päivälliselle..

Ihanaa on olla Suomessa!!

Ap

Vierailija
351/351 |
22.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva kun laitoit vielä loppukuulumiset! Paras ketju pitkään aikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä