Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Odotetusta matkasta tuli painajainen. Haluan kotiin :(

Vierailija
25.06.2019 |

Minulla piti olla tänä kesänä unelmaloma. Pariisissa kokonaiset kolme viikkoa yksinäni ja vieläpä koko loma pelkillä lentolipun hinnoilla.

Työkaverin tuttu asuu täällä ja me tehtiin sellainen diili, että se tuttu tulee asumaan mun kotiin Helsingissä ja minä tulen tänne Pariisiin. Ei makseta toisillemme mitään.

Asun nyt mun mielestä todella epämääräisellä kadulla 19. districtissä. Katu on hirveän meluisa yöllä. Musiikki pauhaa, autot tööttäilevät ja kaduilla ajetaan kilpaa, hälytysajoneuvot pitävät hereillä. Ja mulla on ikkunat kiinni! Ilmastointia ei ole, sisällä 29,2 astetta just nyt. Katu on roskainen, seinät täynnä graffiteja ja asukkaat, no, ei ranskalaista alkuperää. Mun perään huudeltiin kadulla.

Lähikaupat on jotain yksityisten pitämiä kioskeja ja kauppoja, joista en haluaisi ostaa mitään, kun kaikki on niin jotenkin epämääräistä. Haluaisin mennä johonkin ketjukauppaan ostamaan ruokaa, mutten uskalla haahuilla yksinäni tällä alueella.

Sänky on kivikova futon, jossa en pystynyt yöllä nukkumaan. Nukuin nojatuolissa viime yön (eka yö täällä). Kaikki on tosi epäsiistiä ja kämppä on täynnä sekalaista tavaraa. Jääkaappi on likainen ja uuni ei toimi. Lattia niin likainen, että sillä on varmaan kävelty kengillä.

Nukuin vain pätkissä, kun heräsin kaikkiin koviin ääniin. Olen asunut koko ikäni Helsingissä kerrostalossa ja meluisillakin alueilla, mutta tämä on ihan omaa luokkaansa.

Hanasta tuleva vesi on pahaa, mutta pakkohan sitä on kuumalla juoda. Suihku näyttää homeiselta ja mun tukkoon menevä nenä taitaa olla oikeassa. Suihkutilaa ei voi tuulettaa, eli kaikki kosteus tulee tähän asuntoon. Mikä on kivaa tällä helteellä.

En saanut juurikaan nukuttua viime yönä ja aloin vaan itkeä, kun heräsin hikisenä. Haluaisin kotiin. Tän piti olla unelmaloma, mutta tulikin painajainen. Mitä teen? Kärsin ja olen vai palaan Suomeen? Menen vaikka vanhemmilleni loppuajaksi ennen kuin se tyyppi lähtee mun luota. Hotelliin ei ole varaa täällä :(

Kommentit (351)

Vierailija
221/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Slummissa Pariisissa. Hienoa. Pariisi on järkyttävä paikka. Minkä takia on hienompaa olla Pariisissa, kuin Keravalla vaikkapa.

Hauska provoviesti. Nyt kaikki Keravalle tutustumaan sen monituhatvuotiseen kulttuuriin, arkkitehtuuriin ja taideaarteisiin!

Vierailija
222/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap:lla on aamu lähtenyt käyntiin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin se menee ap :)

Mä olen asunut favelan laitamilla, se se vasta kulttuurishokki olikin. Todellakaan ei kävelty ulkona (päivisin liian kuuma ja iltaisin jos lähdet länkkärinaamaasi näyttämään ulos tulet keikatuksi minuuteissa). Siellä ei paikallisetkaan liiku yksin, ei edes taxilla/uberilla.

Aamuisin katosta satoi vettä päälleni, aamulla alkoi disko-jytinät paikallisessa kirkossa ja kukot kiekui, koirat haukkui, rummut lyö ja ihmiset huutavat toisilleen. Nyt jo ikävöin tuota ympärivuorokautista meteliä. Kova-äänistä musiikinsoittoa esim voidaan pitää ihan kivana juttuna, näin naapuritkin pääsevät nauttimaan siitä.

Tämä tarina oli myös kiinnostava, haluaisin kuulla enemmänkin. Miten kauan olit, miten sinne jouduit, miksi?

Olin vierailemassa ystäväni luona. Mukava reissu oli. Muutaman kerran tulin majapaikkaani illalla yksin uberilla ja ystäväni äiti miltei sai sydänkohtauksen. Itse en naiivina ymmärtänyt pitää tätä vaarallisena.

Mutta se on suuri ihmetyksen aihe, etenkin kun vaalea nainen liikkuu yksin. Yleisin kysymys on, eikö sinua pelota. Taksikuskitkin vakuuttelevat että pelkää. Nykyään, Bolsonaron sekä aselaki-muutosten johdosta tilanne on entistäkin kiristyneempi. Ilmapiiri on erilainen kun vertaan vaikka ensimmäiseen reissuuni ko paikkaan. Ostarit ovat täynnä vartijoita jotka hipelöivät RYNNÄKKÖKIVÄÄREJÄ. Ihan sairasta. Kenen tahansa voi odottaa kantavan asetta. Aselaki muuttui juuri kun olin itse siellä. Kaverimme keikattiin sinä aikana, hän ajoi työkseen uberia. Sanoi vaan, että miettikääpä jos ryöstö olisi tapahtunut seuraavana päivänä (uusi aselaki tuli voimaan), hän sekä ryöstäjänsä olisivat luultavasti kaikki kuolleita.

Vierailija
224/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa niin pariisilaiselta! Mulla on ollut ihan samanlaisia kokemuksia. 😊

Kulttuurisokki menee kuitenkin muutamassa päivässä ohi. Mene aamukahville kahvilaan, juo maitokahvia ja syö croissant. Pian alat nauttia erilaisesta elämästä.

Siinä erilaisessa elämässä koti on kuin sikolätti, mutta on niin hienoa maleksia ja istuksia kahviloissa. Syy taisi löytyä: täydellinen välinpitämättömyys muuhun kuin omaan napaan ja itsensä esittelyyn.

Olihan sille syynsä jo yli sata vuotta sitten, miksi niin monet suomalaistaiteilijat sinne halasivat ”inspiroituakseen”: siellä oli hyviä prostituoituja. Makunsa kullakin. Likainen kaupunki kaikin puolin, edelleen, vaikkei sieltä kai nykyisin enää syfilistä saa tuliaisena.

Vilkaisu palvottujen Sartren ja Simone de Beauvoirin elämien kulisseihin kertoo omaa karua kieltään, miten rikkinäisiä ihmisiä pariisilaiset usein ovat. Kopeita kylläkin, osa pitää itseään hyvinkin älykkäänä ollen täynnä turhamaisuutta.

Pariisilaiset ovat jo pidempään näyttäytyneet niin luotaantyöntävinä, narsistisen itsekeskeisinä ihmisinä, että minulle saa maksaa kunnon korvauksen, että enää liikahtaisinkaan siihen suuntaan. No, työmatkat joissain tapauksissa käyvät, mutta vapaaehtoisesti en halua olla mukana tukemassa sitä sairasta kaupunkia enää.

Sitä en ihan ymmärrä, miksi nimenomaan (musli)mimaahanmuuttajat hakeutuvat sinne niin sankoin joukoin. Ehkä he ajattelevat vielä voivansa pelastaa Pariisin? 🤔

Pariisilaiset eivät voi hyvin, sitähän se nyt vain on. Todellisuus on niin toisenlainen kuin keinotekoisesti ylläpidetty romanttinen kulissi Pariisissa — se on kyllä ostettavissa, mutta onttoa.

Luotaantyöntävästä narsistista puhuttaessa minulle tuli kyllä ihan muu henkilö mieleen kuin yksikään ranskalainen tuttavani. Tosin pariisilaisia tunnen paremmin vain yhden.

Sinä olet varmaan niitä, jotka pitävät automaattisesti helsinkiläisiä ylimielisinä ja leuhkoina pelkästään heidän kotipaikkakuntansa vuoksi.

😀

Pitää tuottaa pettymys eli itsekin Helsingistä, nyt jo vuosikymmenen ulkosuomalainen. Tuttuja monet suurkaupungit, mutta Pariisi töykeydessään on omaa luokkaansa ja nyt vain ei kiehdo. Makunsa kullakin.

Jos on aivan pakko, mielistellä osaan tiukan paikan tullen tarpeen vaatiessa ja selviän kyllä, mutta kuten sanottu, vapaaehtoisesti se kaupunki ei ole valintani. On monia muitakin vaihtoehtoja.

Vierailija
225/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ah Pariisi. Vikkonloppu siellä riittää. Sitten ostat junalipun ja lähdet sieltä äkkiä pois Bretagneen tai Provenceen, missä kaupungit ja ihmiset ovat paljon mukavempia.

Juuri näin.

Vierailija
226/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariisi on Pariisi. Siitä joko tykkää tai ei tykkää.

Pääset metrolla näppärästi vaihtamaan paikkaa, halpa ja nopea tapa liikkua kaupungissa. Älä jää sinne 19. districkiin. Mene päiväksi katselemaan nähtävyyksiä, vetelehtimään puistoihin peripariisilaisittain. Osta juustoa, patonkia ja viiniä, nauti lämmöstä ulkona. Osta kunnollinen tyyny! Se ei maltaita maksa ja hyvän tyynyn kanssa nukut kovemmallakin alustalla. Samalla kauppareissulla osta styrkkaa pesuainetta sekä luuttu ja hyvät korvatulpat.

Kämpille saavuttuasi kuuraa kämppä siltä osin mitä tiloja käytät ja tarkista voisitko kenties nukkua ikkunat auki (tsekkaa turvallisuusnäkökulma kuten paloportaa). Jos ikkunat voi jättää yöksi auki, niin kämppä kyllä viilenee yön aikana ja nuku pelkällä lakanalla, jonka voi kevyesti kostuttaa vedellä illalla - auttaa kummasti kuumuuteen (vanha kikka välimeren rillutteluvuosilta).

Unohda se rikkinäinen uuni ja syö tuoreita hedelmiä, vihanneksia, vastaleivottua leipää ja croisantteja juuston kanssa. Juo paljon viiniä, tutustu ihmisiin ja NAUTI! Kuulostaa unelmalomalta <3 Ethän säkään ole kantaranskalainen, mitä siitä sitten ettei ne muutkaan siinä naapurustossa ole?

Vierailija
227/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavia neuvoja, Pariisissa tänään yli 35 astetta, on varmasti 30% ilmankosteudella ihanaa olla puistossa syömässä kuivaa patonkia. Anna mun kaikki nauraa.

Ehkä ensi kerralla menet hieman sivistyneempään ja parempaan kaupunkiin kuin Pariisi. Keski-Eurooppa täynnä parempia kohteita.

Vierailija
228/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ottaisin yhteyttä siihen työkaverini ja antaisin vähä palautetta.. vaikka eihän näin tietenkään palstan mielestä saa tehdä vaan nukkua vaan p*skassa (tai siivoilla muiden nurkkia). 3 viikkoa on aika pitkä aika nukkua huonosti ja altistua huoneelle. Selkä kipeenä on vaikea nauttia yhtään mistään saatika kun tilanne on mikä on.

Sitten lähtisin hyvään hotelliin viikoksi ja siitä kotiin. Kertoisin asiallisesti tälle ranskalaiselle mitä mieltä olen siivoamattomasta vaihtokodista yms. Ranskalainen saisi jäädä viettämään lomaansa mun luo, mutta minä olisin siellä myös. En todellakaan nähtyäni hänen kämppänsä uskaltaisi jättää häntä muutenkaan yksin mun luo.

Opettaa se elämä sitä ranskalaistakin.

Vierailija
229/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariisissa asuneena komppaan lähtemään 19 arrondissementista liikkeelle ja pitämään huolen riittävästä nesteytyksestä. Museoissa on viileää ja siistit wc-tilat! Tsekkaa gare d'orsayn museo. Päiväreissuja voi helposti tehdä vaikka Versaillesiin missä on isot puistoalueet.

iso osa ranskalaisten "ylimielisyydestä" on silkkaa noloutta eurooppalaisittain surkeasta englanninkielen taidosta. Pienet bonjourit ja mercit luovat hyvää pohjaa vuorovaikutukselle.

Vierailija
230/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh, tää on joku provo. Eihän 19. arrondissement ole edes kaukana ja metrot kulkee. Buttes-Chaumontkin on ihan naapurissa.

Vierailija
231/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Place des Fetesin lähellä on Lidl. Kato kartasta 😅

Vierailija
232/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt menet ne katakombiverkostot hortoilemaan , niitähän on kymmeniä km Pariisin alla. Maanpinnalle tultuasi olet onnellinen.

Juu, kannattaa ensin vaikka edellisenä iltana unta odotellessa katsoa As Above, So Below... ;)

Vierailija
233/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä erilaisessa elämässä koti on kuin sikolätti, mutta on niin hienoa maleksia ja istuksia kahviloissa. Syy taisi löytyä: täydellinen välinpitämättömyys muuhun kuin omaan napaan ja itsensä esittelyyn.

Jaahas. Siellä joku on kauhukseen huomannut että muualla maailmassa eletään toisin kuin Suomessa. Jukra. Niinhän sitä jo 30-luvulla aitosuomalaiset ja IKL varoittivat kaupungeista, kun niissä on niitä juutalaisia ja homoja. Pois moiset synnin pesät!

Vierailija
234/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkailu on pääsääntöisesti perseestä.

Vierailija
235/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kulttuurisokki menee kuitenkin muutamassa päivässä ohi. Mene aamukahville kahvilaan, juo maitokahvia ja syö croissant. Pian alat nauttia erilaisesta elämästä.

Olihan sille syynsä jo yli sata vuotta sitten, miksi niin monet suomalaistaiteilijat sinne halasivat ”inspiroituakseen”: siellä oli hyviä prostituoituja. Makunsa kullakin. Likainen kaupunki kaikin puolin, edelleen, vaikkei sieltä kai nykyisin enää syfilistä saa tuliaisena.

Vilkaisu palvottujen Sartren ja Simone de Beauvoirin elämien kulisseihin kertoo omaa karua kieltään, miten rikkinäisiä ihmisiä pariisilaiset usein ovat. Kopeita kylläkin, osa pitää itseään hyvinkin älykkäänä ollen täynnä turhamaisuutta.

Pariisilaiset ovat jo pidempään näyttäytyneet niin luotaantyöntävinä, narsistisen itsekeskeisinä ihmisinä, että minulle saa maksaa kunnon korvauksen, että enää liikahtaisinkaan siihen suuntaan. No, työmatkat joissain tapauksissa käyvät, mutta vapaaehtoisesti en halua olla mukana tukemassa sitä sairasta kaupunkia enää.

Sitä en ihan ymmärrä, miksi nimenomaan (musli)mimaahanmuuttajat hakeutuvat sinne niin sankoin joukoin. Ehkä he ajattelevat vielä voivansa pelastaa Pariisin? 🤔

Pariisilaiset eivät voi hyvin, sitähän se nyt vain on. Todellisuus on niin toisenlainen kuin keinotekoisesti ylläpidetty romanttinen kulissi Pariisissa — se on kyllä ostettavissa, mutta onttoa.

Sehän on vapaamuurareitten rakentama kaupunki jossa katolista jesuiittamoraalia päällä, niin on se kaukana siististä luterilaisesta Saksasta tai Suomesta se käytös. Suomalaiset voisivat alkaa arvostaa sitä vahvaa perustusta jonka protestanttinen usko loi järjestyksenä ja tasa-arvona ja ahkeruutena meillekin. Protestattisuus syntyi syystä katolista kirkkoa kohtaan. Uskokaa jo- kyse oli huikeasta erosta moraalin suhteen jo.

Vierailija
236/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oma kokemukseni tuosta 19. arrondisementistä on, että erityisesti pohjois-osa on hyvin epämääräistä ja rähjäistä. ( Port de La Chapelle alue). Huumehörhöjä, siirtolaisia. Tuskin moni työelämässä kiinni, jos koskaan ollutkaan. Välttelisin kyllä iltaiseen aikaan liikkumista tuolla, mutta silmät saa olla auki päivisinkin. 

Pariisissa voi tunnelma muuttua ihan yhdellä korttelinvälillä. Kannattaa huolella selvittää etukäteen. 

Vierailija
237/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, muista tulla loman jälkeen kertomaan miltä Helsingin kämppä näyttää ranskiksen jäljiltä. :D

Vierailija
238/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luotaantyöntävästä narsistista puhuttaessa minulle tuli kyllä ihan muu henkilö mieleen kuin yksikään ranskalainen tuttavani. Tosin pariisilaisia tunnen paremmin vain yhden.

Sinä olet varmaan niitä, jotka pitävät automaattisesti helsinkiläisiä ylimielisinä ja leuhkoina pelkästään heidän kotipaikkakuntansa vuoksi.

😀

Pitää tuottaa pettymys eli itsekin Helsingistä, nyt jo vuosikymmenen ulkosuomalainen. Tuttuja monet suurkaupungit, mutta Pariisi töykeydessään on omaa luokkaansa ja nyt vain ei kiehdo. Makunsa kullakin.

Jos on aivan pakko, mielistellä osaan tiukan paikan tullen tarpeen vaatiessa ja selviän kyllä, mutta kuten sanottu, vapaaehtoisesti se kaupunki ei ole valintani. On monia muitakin vaihtoehtoja.

Ero on huomattava, jos puhut ranskaa. Olen kokenut molemmat, ennen ja jälkeen. 

Vierailija
239/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pariisi on Pariisi. Siitä joko tykkää tai ei tykkää.

Pääset metrolla näppärästi vaihtamaan paikkaa, halpa ja nopea tapa liikkua kaupungissa. Älä jää sinne 19. districkiin. Mene päiväksi katselemaan nähtävyyksiä, vetelehtimään puistoihin peripariisilaisittain. Osta juustoa, patonkia ja viiniä, nauti lämmöstä ulkona. Osta kunnollinen tyyny! Se ei maltaita maksa ja hyvän tyynyn kanssa nukut kovemmallakin alustalla. Samalla kauppareissulla osta styrkkaa pesuainetta sekä luuttu ja hyvät korvatulpat.

Kämpille saavuttuasi kuuraa kämppä siltä osin mitä tiloja käytät ja tarkista voisitko kenties nukkua ikkunat auki (tsekkaa turvallisuusnäkökulma kuten paloportaa). Jos ikkunat voi jättää yöksi auki, niin kämppä kyllä viilenee yön aikana ja nuku pelkällä lakanalla, jonka voi kevyesti kostuttaa vedellä illalla - auttaa kummasti kuumuuteen (vanha kikka välimeren rillutteluvuosilta).

Unohda se rikkinäinen uuni ja syö tuoreita hedelmiä, vihanneksia, vastaleivottua leipää ja croisantteja juuston kanssa. Juo paljon viiniä, tutustu ihmisiin ja NAUTI! Kuulostaa unelmalomalta <3 Ethän säkään ole kantaranskalainen, mitä siitä sitten ettei ne muutkaan siinä naapurustossa ole?

Pariisi ei ole enää Pariisi. Tietyt ilmiöt muuttivat koko kaupungin lopullisesti.

Niin kerrotaan... :/

Olen käynyt useita kertoja Pariisissa ja puhun ranskaa, mutta viime käynnistä on jo n. 10 vuotta, joten meinaan mennä kokemaan sen muutoksen vielä paikan päälle.

Vierailija
240/351 |
26.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOL, koitahan nyt ryhdistäytyä. Osta korvatulpat vaikka alkuun. Kauppoja on muuallakin kuin sillä kadulla. Siivo, ole päivät muualla ja yöksi vaan nukkumaan sinne, varmasti löytyy tekemistä?. Ilmastolle ei voi mitään, monet nauttis lämmöstä. Huuda huutelijoille takas :D Pariisi on ruuhkainen kaupunki, ylläri jos autoja ja ampulansseja menee.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi