Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies lasten lähivanhempana: 11-vuotias on yhä unessa kello 13.30

Vierailija
23.06.2019 |

Eikö nyt sen vertaa voi lasten eteen tehdä, että katsoo, etteivät valvo liian myöhään, tai toissaalta repiä ylös esim. kymmeneltä? Ihan ihmeellistä välinpitämättömyyttä taas.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen että miten aikanaan lähes kaikista on tullut normaaleja aikuisia vaikkei tästä aiheesta puhuttu juuri missään. Aiheutetaan turhaa hysteriaa asialla jolla ei käytännössä ole mitään väliä. :D

Vierailija
42/72 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä, että ei saisi valvoa niin myöhään, että pitää pitkälle iltapäivään nukkua, varsinkaan vasta tuossa iässä.

Pitää olla joku ryhti elämässä, oli sitten talvi ja koulua tai kesä ja loma. 10.30 pitäisi olla jo takaraja joskus vkl. Onko entinen miehesi itse tolkun ihminen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaa lapsuutta kun mietin, niin sain/olisin saanut nukkua lomalla niin pitkään kun halusin, paitsi jos oli jotain tärkeää menoa. Alle 13-vuotiaana ei kerennyt nukkua myöhään kun piti lähteä kavereiden kanssa puuhaamaan ulos jo aamulla 7-8 aikoihin. Teini-ikäisenä rytmi muuttui toisinpäin, olin myöhään ulkona kavereiden kanssa ja nukuin pitkään. Eikö se mene lähes kaikilla näin? Olen syntynyt 90-luvun alkupuolella.

Olen samaa mieltä ja meillä toimitaan nykyisinkin näin. Valitettavasti yhteiskunta on muuttunut ja kaikki uskotaan aina sanatarkasti, ihme ettei meistä ole tehty yhtään lasua. Kaikki uskotaan mitä netissä tai netin keskustelupalstalle on kirjoitettu. Pitää olla niin täydellinen vanhempi. Meillä 7v. ja 9v ovat olleet aamusta asti ulkona kavereiden kanssa (kävivät välissä syömässä), teini 15v. heräsi klo 12.30 nälkäänsä ja tuli viimeyönä kotiin klo 01.00. Samalla tavalla toimittiin minun nuoruudessa ja samalla tavalla toimin lasteni kanssa.

Meillä oli vanhemmilla joku pakkomielle herättää koko talo klo.9 viimeistään, huolimatta siitä mihin aikaan kukakin on mennyt nukkumaan. Sitten sitä istuttiin silmät ristissä ja pyöriteltiin peukaloita. Kuulemma ettei rytmi mene sekaisin! Oli ihanaa olla kavereilla yötä kun sai nukkua aamulla.. olisin nukkunut max.11 mikä nyt ei ole mitenkään koko päivän nukkumista mielestäni..

Vierailija
44/72 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaa lapsuutta kun mietin, niin sain/olisin saanut nukkua lomalla niin pitkään kun halusin, paitsi jos oli jotain tärkeää menoa. Alle 13-vuotiaana ei kerennyt nukkua myöhään kun piti lähteä kavereiden kanssa puuhaamaan ulos jo aamulla 7-8 aikoihin. Teini-ikäisenä rytmi muuttui toisinpäin, olin myöhään ulkona kavereiden kanssa ja nukuin pitkään. Eikö se mene lähes kaikilla näin? Olen syntynyt 90-luvun alkupuolella.

Ei 11 vuotias ole vielä teini.

Ihme suvaitsevaisuutta täällä taas, kyllä puoli kahteen nukkuminen on aivan järjetöntä tuon ikäisellä. Vaikka ois kuinka loma.

Vierailija
45/72 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhotus nyt :) 

Meillä 5 vuotias nukkui tänään klo 12 asti päivällä. Itse nukuin puoli kahteentoista ;) Ja ihan kelvollinen kansalainen olen. Kolmivuorotyön ansiosta erilaisiin kellonaikoihin on ollut koko perheen pakko oppia. Meillä kellonaika on vain ajanmääre ja ne on sitten ihan muita asioita, joita arvostamme ;) 

Hyvä, että lapsi sai nukuttua :) 

Vierailija
46/72 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

38v äiti-ihminen tässä terve! Minä kärsin siitä, että joudun heräämään työpäivinä klo 7 ja olemaan töissä 8-16 välisenä aikana. Luontainen unentarpeeni on 9 tuntia ja olen iltavirkku. Rakastan pitkiä kesälomiani, jolloin voin mennä huoletta puolenyön jälkeen nukkumaan ja herätä silloin, kun herään. Olen ollut tällainen aina, lapsesta asti. Nukun viikonloppuisin kellon ympäri, koska en saa mitenkään nukuttua viikolla tarpeeksi. En, vaikka olen käyttänyt unilääkkeitä ja 10mg melatoniineja.

Jos minulla olisi puoliso, joka pakottaisi heräämään kesälomallakin johonkin tiettyyn aikaan, niin olis pian entinen puoliso. Meillä on kolme teini-ikäistä lasta, jotka heräävät kesälomalla 10-14 välillä. 

Kaikki saavat nukkua tarpeeksi. Mitä ihmeen väliä sillä on, milloin menee nukkumaan? Valoisaa on kuitenkin läpi vuorokauden. Ehtii sen kellon tahdistaa syksyllä töihin ja kouluun mennessä taas ihan hyvin.

Johtuiskohan ne sun uniongelmat juurikin tuosta? Epäsäännöllinen vuorokausirytmi 🤦‍♀️

Vierailija
47/72 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla (lapsillakin) on oma unirytminsä lomalla:)

Vierailija
48/72 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä nukun myös mielelläni puoli kahteen päivällä, jos ei ole mitään menoa tai kukaan ei herätä ennen. Olen aina ollut tällainen. Onneksi nyt saan nukkua oman rytmin mukaan, kun olen eläkkeellä. Ihan kunnon ihminen minusta tuli, opettaja, joka sääli aamutorkkuja oppilaitaankin.

Vierailija
49/72 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän että teininä nukutaan kolmeen iltapäivään. 11-vuotias on kuitenkin vielä lapsi ja tosi tärkeää säännöllinen rytmi. Voihan sitä nyt joskus vaikka 11 max. 12 vedellä hirsiä, mutta tuo puoli kahteen, kahteen on kyllä liian pitkään.. Vaikeuttaa kyllä unensaantia seuraavana yönä huomattavasti.

Vierailija
50/72 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas negatiivinen asenne tällä äitiliinillä! Haukkuu kaikkea, lastaan, miestään, muita kirjoittajia. Miten mukavaa seuraa mahtaakaan olla? Onneksi lapsi saa olla muualla!

Vierailija
51/72 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No menee päivärytmi sekaisin ja antaa oikeutuksen lapselle olla yhteiskunnallinen nolla.

Ap

Miksi ihmeessä et ole lasten lähivanhempi, kun osaat tuon kasvatuksen niin paljon paremmin kuin lasten isä? Hommaa ihmeessä ne lapset itsellesi.

Vierailija
52/72 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap edes joskus pitäisit niitä omia lapsia luonasi edes yhden yön, etkä täällä juoksisi valittamassa ex-miehestäsi, joka kantaa hoitovastuun lapsista yksin.

Totaali yh:na, jota exä vielä arvostelee jatkuvasti, on todella raskasta. Joskus lomalla on lasten lähivanhemmallakin oikeus hieman höllätä ja antaa lasten valvoa/nukkua pitkään.

Vierailija
53/72 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et itse ota lasta luoksesi nukkumaan, jos vartioit noin tarkasti hänen untaan? Jos olet hyvä ja huolehtiva äiti?

Vierailija
54/72 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellinen ja tasapainoinen ihminen on aina parempi kuin pelkäämäsi "yhteiskunnalinen nolla"! Oletko itse yhteiskunnallinen kymppi?

Vierailija
55/72 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on oikeassa. 11-vuotias ei ole teini edes. Tutkimusten mukaan säännöllinen vuorokausirytmi on yllättävän tärkeä. Tunninkin heitolla on fysiologisia seurauksia. Esim. aineenvaihduntaan, mikä voi johtaa lihomiseen. Ei pieni juttu.

20 viestiä piti lukea, ennen kuin joku sanoi tämän! 11 v ei ole teini, ihan lapsi vielä ja itselläkin on just tuon ikäinen lapsi.

Hyvään vanhemmuuteen kuuluu minunkin mielestäni se, ettei lapsen unirytmin anneta mennä loman aikana päälaelleen. Jos nyt pari kertaa kesän aikana valvotaan yö ja nukutaan aamupäivä, niin ei se nyt mikään katastrofi ole, mutta onnea vaan syksyyn, jos lapsen on annettu koko kesän valvoa yöt ja nukkua iltapäivälle.

Vierailija
56/72 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tämä aamuvirkkujen tyrannia, jonka mukaan yhteiskunta pyörii ja pakottaa lapsetkin lomalla ylös "normaaliin aikaan." Olin itse kouluaikoina niin väsynyt väärän rytmin takia (klo 23-06), että nukuin 20h lähes joka lauantai putkeen, että jaksan taas täysjärkisenä seuraavan viikon. Koulun lisäksi  minulla oli harrastuksina vain partio kerran viikossa.

Olen luontaisesti viivästyneen unirytmin naikkonen, nukun parhaiten klo 6-14 välisen ajan. 

Onneksi saan työskennellä iltatöissä ja nukkua kuten haluan. 

Olen huomattavasti tuotteliaampi yhteiskunnalle näin. Aikoinaan viivästyneen unirytmin ihmisiä tarvittiin vahtimaan leirinuotiota ja talvisin näin pohjoisessa asuntojen uuneja muun väen nukkuessa. 

Vierailija
57/72 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi ei ole erityislapsi, niin tarkoilla rutiinilla ei ole mitään arkea mullistavaa merkitystä, joten anna nauttia lomasta ja nukkua pitkään.

Vierailija
58/72 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvänenaika että te ihmiset olette oikeasti hulluja....

pitäiskö nyt vaikka ihan löysätä sitä kiristystä pään ympäriltä ja relata.

Antakaa niiden lapsien nukkua edes kesällä. Nykysin elämä on niin hektistä arjessa, että enemmän olen itse huolissani arjen kuormittavuudesta lapsen hermostolle kuin pitkistä unista jotka nimenomaan ”hoitavat” hermostoa.

Noilla tutkimuksilla voitte pyyhkiä sen täydellisen peräpäänne :) kesäloman ajoittaiset pitkään nukkumiset eivät sairastuta yhtään ketään.

Nauttikaa elämästä ja lopettakaa tuo jatkuva suorittaminen ja päteminen. Ja jos ette itse siihen pysty niin antakaa teidän lasten edes nauttia ja saada mukavia muistoja rennosta lomasta.

Vierailija
59/72 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tämä aamuvirkkujen tyrannia, jonka mukaan yhteiskunta pyörii ja pakottaa lapsetkin lomalla ylös "normaaliin aikaan." Olin itse kouluaikoina niin väsynyt väärän rytmin takia (klo 23-06), että nukuin 20h lähes joka lauantai putkeen, että jaksan taas täysjärkisenä seuraavan viikon. Koulun lisäksi  minulla oli harrastuksina vain partio kerran viikossa.

Olen luontaisesti viivästyneen unirytmin naikkonen, nukun parhaiten klo 6-14 välisen ajan. 

Onneksi saan työskennellä iltatöissä ja nukkua kuten haluan. 

Olen huomattavasti tuotteliaampi yhteiskunnalle näin. Aikoinaan viivästyneen unirytmin ihmisiä tarvittiin vahtimaan leirinuotiota ja talvisin näin pohjoisessa asuntojen uuneja muun väen nukkuessa. 

Samaa mieltä. Olin opettajana ja työaika 8-16 oli kauheaa minulle, lauantaisin nukuin 16 tuntia, että sain unitarpeen tyydytettyä. En ollut järjissäni aamupäivällä, vasta illalla olisin ollut hyvä työntekijä, mutta vuorolukua ei enää ole kouluissa.

Miksi ihmeessä vieläkin arvostetaan vanhaa agraariyhteiskunnan aamuvirkkuutta? En ymmärrä?

Vierailija
60/72 |
23.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just näin. Koko homma perustuu luterilaiseen työmoraaliin ja agraariyhteiskuntaan. Aikainen aamuherääminen on jäänne noista ajoista, jolloin emännät ja isännät riensivät askareisiin jo viiden aikaan aamulla. Miettikää montako sananlaskua löytyy tätä väittämää tukemaan. Aamuisin ei kertakaikkiaan voinut nukkua pithään, siitä pitivät huolen mm. eläimet, jotka vaativat huolenpitoa. Mutta oli myös moraalisesti kauhistus sellainen eläjä, joka oli aamu-uninen. En sano mitään 11 vuotiaan nukkumisesta. Meillä teinit ovat saaneet lomilla valvoa ja nukkua kuten lystäävät. Kunhan muuten elävät ruodussa, eivätkä etsiydy vaikka laittomuuksiin. Kesätyöt ja muut asialliset asiat myös pitää hoitaa jämptillä otteella. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä seitsemän