Tuloerot johtuvat ihmisten geeneistä
Rikkailla on paremmat geenit menestymiseen ja elämään kertoo tutkimus.
Miksi yksi tienaa toista enemmän? Tutkimusten mukaan tuloerot selittyvät suurelta osin geeneillä, eikä lasta voi kasvattaa menestyjäksi. Perintötekijät ja yksilölliset sattumukset määräävät valtaosin sen, millaisiin ansioihin ihminen elämässään yltää. Kasvatuksen osuus jää pieneksi, osoittavat tutkimukset...
Kommentit (113)
Näinhän se menee vaikka tuo sattuu joihinkin. Miksi jotkut maat on köyhiä ja jotkut rikkaita ja mikä geeniero noissa maissa on.
Vierailija kirjoitti:
Totaalista paskaa koko tutkimus. Menestymistä ohjaa halu menestyä. Jos ovat tutkimuksessa löytäneet geenin joka ohjaa ihmistä haluamaan rahaa, niin ovat ylittäneet jo itsensä. Muuten tutkimus on täydellistä bullshittiä.
...ja se halu menestyä pohjautuu geeneihin. Aikaansaava ja eteenpäin pyrkivä ihminen menestyy elämässään. Samoin jos on luontaisesti tyhmä ja laiska pärjää elämässä kehnommin. Näinhän se juuri menee.
Perimä ja geenit mikä ihana teko syy luopua ja hylää kaikki haaveet ja toiveet paremmasta huomisesta! Miä sitä enää ponnistelemaan kun tuli valittua ja päätetyä itselle niin huonot ja vajavaiset vanhemmat. Mien tämän asian kanssa ny jaksaisi olla ja elää kun harhaisesi ja hyvä uskoisena olen luullu ja eäny uskossa, etä voin ja pysyn aika hyvin myös vaikuttamaan omaan elämääni ja sen mielekyyteen. Yrittäen keskiyä enempi niihin asioihin joille voin ja mahd. pysyn jaa sivuuttaa ja ohittaa joille en voi miään tai voin vain hyvin vähän. - Aika hyvin olen onnisunut. Vaikka en toki aina. Toisinaan onnisunu sellaisissa, joissa ei kai ylesiesi ole tapana. Kuten kokenu, että en ole jäänyt ilman nais-seuraa vaikka olen niin kilti kuin lyhytkasvuinen kuin kalju mies, jolla ei kaikesa huolimatta ole erityistä monien miljoonien omaisuutta. Mutta sen verran kuitenkin, että voin sanoa tulevani toimeen ja voivani hankkia yleensä kaiken sen, miä olen tarvinnut tai ajatellut tarvisevani.
...niin tyhmyys ja viisaus ovat periytyviä ominaisuuksia. Toiset ne tekevät samat virheet sukupolvesta toiseen, eli eivät kouluttaudu ja ala säästämään ajoissa. Pari vuotta kun säästää, niin sennjälkeen tuottaa jo säästämisen verran itsekseen.
Äitini sisarusparvea yhdistää vahva velvollisuudentunto. Äidin siskosta tuli yksi aikansa harvoista piinkovista naisjohtajista; äitini taas kouluttautui oman äitinsä (pienipalkkaiseen) ammattiin kunnianosoituksena sukujuurilleen. Minä olen vuorostani kahden pienituloisen, köyhyysrajalla elävän tunnollisen vanhemman aikuinen lapsi.
Olen saanut kouluista hyviä arvosanoja, työelämä on ottanut minut ilolla vastaan ja elämä hymyilee. Olen saanut mahdollisuuksia ja vanhempieni ansiosta olen uskaltanut ja voinut tarttua niihin. En yhtään epäile, etteikö vanhempieni ahkeruus ja tunnollisuus olisi myös minun etuni - vaikkeivat he itse päässeetkään nauttimaan "hyvistä geeneistään".
Siis...eihän Suomessa edes juuri ole rikkaita. Oikeasti rikkailla on parinsadan miljoonan omaisuus joka tuottaa heille rahaa vaikka eivät tekisi mitään. Ilmeisesti Suomi kuuluu niihin heikkojen geenien maihin?
En kutsuisi liki 50 % kasvuympäristön merkityksestä pieneksi. Artikkeli lukemalla asia selviää.
Miksi sitten saman ihmisen tulot voivat vaihdella elämän aikana? Eivät kai geenit vaihdu?
Suomessssa täällä tienaaa ketjut ja ulkomaisett yksityiseet isot kihoot.
Vierailija kirjoitti:
Siis...eihän Suomessa edes juuri ole rikkaita. Oikeasti rikkailla on parinsadan miljoonan omaisuus joka tuottaa heille rahaa vaikka eivät tekisi mitään. Ilmeisesti Suomi kuuluu niihin heikkojen geenien maihin?
""Oliko se Iltalehti joka teki tästä kyselyn lukijoiden mielipiteestä. Tulos oli että kyselyyn vastanneiden mielestä raja kulki 500000,-
Mielestäni aika pientä, useat asuvat 350000,- asunnossa (myös asuntojen hintojen korjausliikkeen jälkeen).""
Kyllä noita on suomesa paljon, Mukaan lukien minä
mies51v
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se menee vaikka tuo sattuu joihinkin. Miksi jotkut maat on köyhiä ja jotkut rikkaita ja mikä geeniero noissa maissa on.
Isoimmat geenierot ovat afrikkalaisten välillä, mutta ei kai Afrikan valtioiden välillä ole valtavia eroja rikkauden ja köyhyyden suhteen.
Mä haluuaisin perustaa sellaisen putiikin minne voisi ottta syrjäytymisvaarasssa olevia.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on harvinaisen sisäsiittoinen laji, kovin isoja geneettisiä eroja ei ole ihmisten välillä.
Afrikan talous
Väkiluku887 miljoonaa (14 %)
BKT (ostovoima)1,635 biljoonaaUSD
BKT (varallisuus)558 miljardia USD
BKT henkeä kohden (ostovoima)1 968 USD
BKT henkeä kohden (varallisuus)671 USD
BKT:n vuosittain kasvu henkeä kohden0,74 % (1990–2002)
Rikkaimman 10 % ansiot44,7 %
Miljonäärejä0,1 miljoonaa (0.01 %)lähde?
Ihmiset jotka elävät alle dollarilla päivässä36,2 %
Velka (% BKT:stä)60,7 % (1998)
Velan lyhennykset (% BKT:stä)4,2 %
Saatu kehitysapu (% BKT:stä)3,2 % (2001)
Naisten keskimääräinen tulotaso51
No esim jotkut on ahneita ja raha keskeisiä suht tyhmiä. Sit ne silti lisääntyy ja ahneutta sekä rahanhimo tulee lisää. Sit joku on todella kaunis ja hyvägeeninen ja mukava, mut ei rahan ahne.
Tuloerot johtuvat yhteiskunnallisista rakenteista, ei geeneistä. Samoin köyhyys. Jos mikä tahansa yhteiskunta rakennettaisiin sillä tavalla että kaikilla olisi mahdollisuus käydä töissä ja työntekijöiden palkat olisivat lähes yhtä isoja tai vaikka kaikilla peräti samat; niin ei olisi tuloeroja ollenkaan eikä myöskään köyhyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen on harvinaisen sisäsiittoinen laji, kovin isoja geneettisiä eroja ei ole ihmisten välillä.
Riittävän suuret kuitenkin. Ihmisen ja apinan ero on 1,5% ja banaanikärpäsen kanssa ero on 30%
Vierailija kirjoitti:
Tuloerot johtuvat yhteiskunnallisista rakenteista, ei geeneistä. Samoin köyhyys. Jos mikä tahansa yhteiskunta rakennettaisiin sillä tavalla että kaikilla olisi mahdollisuus käydä töissä ja työntekijöiden palkat olisivat lähes yhtä isoja tai vaikka kaikilla peräti samat; niin ei olisi tuloeroja ollenkaan eikä myöskään köyhyyttä.
Miksei sitä sitten ole rakennettu niin? Tämähän se ero juuri on.
Totaalista paskaa koko tutkimus. Menestymistä ohjaa halu menestyä. Jos ovat tutkimuksessa löytäneet geenin joka ohjaa ihmistä haluamaan rahaa, niin ovat ylittäneet jo itsensä. Muuten tutkimus on täydellistä bullshittiä.