18-vuotiaana loppuu peruspäivärahan korotus vanhemmilta.
Meillä poika täytti juuri 18. Mun peruspäivärahaani siis pudotettiin.
Pyydänkö nyt poikaa muuttamaan omilleen vaikka lukio on kesken ja täällä olisi halvempaa asua.
Itse en saa toimeentulotukea enkä asumistukea.
Yhteiskunnalle tulisi kyllä halvemmaksi maksaa vanhemmillaan asuvasta opiskelijasta se 100 euron lisä mulle kuussa.
Mutta neuvokaa, miten nyt kannattaisi tehdä. Sääko hän omaa toimeentulotukea täällä asumiseensa vai onko muutettava vuokralle?
(itse siis en saa toimeentulotukea, kun on omaisuutta).
Kommentit (59)
Onko teillä ideoita, miten tässä kannattaisi toimia.
(toki mielellään nuori saisi asua edelleen kotona, mutta saako hän siihen siihen tukea sen verran, mitä minä ja mies menetämme työmarkkinatuesta, eli 200 euroa. Opintotuen toki saa. Sehän tavallaan korvaa lapsilisän, jok loppui jo vuosi sitten )
Lapsikorotus loppuu kaikilta, kunlapsi täyttää 18 v. Toimeentulotukea voi hakea.
Poika ei tule saamaan toimeentulotukea, koska opintolaina lasketaan tuloksi hänelle.
En nyt oikein ymmärrä. Sulla on omaisuutta, mutta et tule toimeen peruspäivärahalla. Miksi et myy sitä omaisuuttas? Eihän yhteiskunnan tehtävä ole tukea rikkaita pitämään omaisuuttaan kun menee huonosti.
Pyydät lapselta vuokrarahaa jonkun kohtuullisen summan. Saahan hän opintotukea ja voi nostaa opintolainaa, jos ei rahat muuten riitä. Tai sitten vain tyydytte elättämään häntä ilman vastiketta.
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein ymmärrä. Sulla on omaisuutta, mutta et tule toimeen peruspäivärahalla. Miksi et myy sitä omaisuuttas? Eihän yhteiskunnan tehtävä ole tukea rikkaita pitämään omaisuuttaan kun menee huonosti.
Me itse kituuttelemmekin työmarkkinatuella, kun on omaisuutta.
Kysynkin nyt lapseni puolesta, että onko hän oikeutettu 18 täytettyään henkilökohtaiseen toimeentulotukeen, kun asuu vielä kanssamme. (lukio) Hänellä ei ole omaisuutta.
Luulisi hänen olevan oikeutettu johonkin, kun meiltä loppui lapsikorotus työmarkkinatuessa.
Ap
Muistaakseni vanhemmillaan asuva täysi-ikäinen saa toimeentulotukea reilu 300e, mikäli ei siis ole omaisuutta tai oikeutta ensisijaisiin tukiin.
Ei saa toimeentulotukea, kun tulot on n. 900€/kk (opintotuki 250€+opintolaina 650€). Ihan sama nostaako lainaa vai ei. Toimeentulotukea varten on kuitenkin se valtiontakaus haettava.
Se on teidän oma asia rahoitatteko lapsen opinnot, vai potkitteko hänet pihalle.
Yksi vaihtoehto on, että lapsi menee töihin.
Vierailija kirjoitti:
Pyydät lapselta vuokrarahaa jonkun kohtuullisen summan. Saahan hän opintotukea ja voi nostaa opintolainaa, jos ei rahat muuten riitä. Tai sitten vain tyydytte elättämään häntä ilman vastiketta.
Saisiko hän muuta tukea kuin lainaa elämiseensä, jos asuisi itsekseen.
Aika surullista, jos joutuu ottamaan opintolainaa jo lukioaikana.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni vanhemmillaan asuva täysi-ikäinen saa toimeentulotukea reilu 300e, mikäli ei siis ole omaisuutta tai oikeutta ensisijaisiin tukiin.
Jos on mahdollisuus nostaa opintolainaa (mikä nykyään on ihan kaikilla), ei saa toimeentulotukea. Laki muuttui Sipilän hallituksen myötä. Äitinikin, jolla oli jo ulosotossa n. 30 000€, joutui nostamaan opintolainaa opintojen loppupuolella. Aiemmin ei olisi saanut, mutta nyt sai, vaikka oli luottotiedot mennyt.
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi riittävä kyllä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me itse kituuttelemmekin työmarkkinatuella, kun on omaisuutta.
Kysynkin nyt lapseni puolesta, että onko hän oikeutettu 18 täytettyään henkilökohtaiseen toimeentulotukeen, kun asuu vielä kanssamme. (lukio) Hänellä ei ole omaisuutta.
Luulisi hänen olevan oikeutettu johonkin, kun meiltä loppui lapsikorotus työmarkkinatuessa.
Ap
Aika vaikea on toimeentulotukea saada jos täysi-ikäinen opiskeleva lapsi asuu kotona. Sitä on hankala saada jopa jos on omillaan (ja saa opintotukea). On todistettava että lapsi ei saa rahaa vanhemmiltaan.
Mitä jos lapsi menisi töihin opintojen ohella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saisiko hän muuta tukea kuin lainaa elämiseensä, jos asuisi itsekseen.
Aika surullista, jos joutuu ottamaan opintolainaa jo lukioaikana.
Ei saisi opintojen aikana. Näin se menee. Näin päätti Sipilän hallitus. Kohta meillä on ennätysmäärä velkaantuneita nuoria.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa toimeentulotukea, kun tulot on n. 900€/kk (opintotuki 250€+opintolaina 650€). Ihan sama nostaako lainaa vai ei. Toimeentulotukea varten on kuitenkin se valtiontakaus haettava.
Se on teidän oma asia rahoitatteko lapsen opinnot, vai potkitteko hänet pihalle.
Ainakin tähän asti opintotuki on ollut alle 100 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitä en tiedä miten kotona asuvalla. Minulla oli 250€.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sitä en tiedä miten kotona asuvalla. Minulla oli 250€.
Nos josko se nousisi 250:een täysi-ikäistyttyä. En oo sitä selvittänyt vielä.
Se riittäisi meille. (tai sitten on muutettava omilleen)
No mutta, vaikka opintotuki olisi vain 6€/kk, tuloiksi lasketaan kuitenkin se 650€/kk laina. Ja kun kotona asuva ei vuokraa maksa, ei ole vuokrakulujakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten muut tällaisessa tilanteessa toimivat?
Elätän itse kaksi lastani yksin. Omaisuutta ei ole, säästöjä ei kerry. Tekevät välillä töitä, että saavat omaa rahaa.
Miten muut tällaisessa tilanteessa toimivat?