Miniän lapset
Poika sitten meni pariutuun naisen kanssa jolla kaksi lasta edellisestä liitostaan.
Nyt sitten kuulemma tulossa juhannukseksi meidän mökille. Nyt hyviä syitä miksi ei voi tulla lasten kanssa sinne. En vaan halua niitä omasta takaa on jo tarpeeksi kyllä.
Kommentit (335)
Jo on pojalla ilkeä äiti ja miniällä ilkeä anoppi. Tänä päivänä on kuitenkin varsin tavallista, että nainen tai mies on ollut jo aikaisemmin parisuhteessa, josta on lapsi tai pari. Noissa anopin sanoissa kaikuu ajatus siitä, että minähän en toisten kakaroita syöttele.
Oletko anoppi sota-ajan lapsi? Sodan jälkeenhän tuollainen asenne oli aika tavallinen. Jos perheen isä oli kaatunut rintamalla, niin äidin uusi puoliso tokaisi, että hoida noi mukulat pois, niin menen kanssasi naimisiin. Lapsia sitten kaupattiin jopa sanomalehti-ilmoituksilla "hyvään kotiin". Vastaavanlaisia tilanteita syntyi myös, jos perheen äiti kuoli. Jos anopit vielä olivat hengissä, niin nurja suhtautuminen pesään tuotuihin valmiisiin lapsiin oli melkein sääntö. Sanoo uusperheessä kasvanut.
Ap tässä hei, onpas tullut viestiä. Kerron nyt jotain lisää mutten liikaa ettei tunnisteta. Olen jo viikon verran suunnitellut ja laittanut paikkoja kuntoon juhannusta varten. Yövieraita tulee noin 20 ja päivävieraita toiset 20, osa pe ja osa la. Joten porukkaa on jo kylliksi. En ole sotaajan puutteessa elänyt vanha mummu vaan reilu viiskymppinen työssä käyvä ihminen. Meillä on aina kesäolympialaiset siihen olen hommannut lapsille mitallit ja tehnyt kaikille puuhapussit herkkuineen ja niitä on tehty tietysti sopiva määrä. Muutenkaan en pidä sopivana että lapset esitellään suvulle lyhyen seurustelun jälkeen.
En pakota ketään tulemaan tänne ja en myöskään ole itse kutsunut ketään vaan päin vastoin lapset ja sukulaiset on soittaneet että saako taas tulla. Ollaan aina juhlittu isosti juhannusta meillä on jopa elävää musiikkia ja tanssilava. Ihan kaikille on kuulemma ollut kesän kohokohta.
Olen sitten hirviöanoppi mutta meidän mökki meidän säännöt.
Ajattelepa asiaa toisin päin, jos pojallasi olisi entuudestaan lapsia ja hänen uusi anoppinsa kieltäsi poikasi lapsen eli sinun lapsenlapsen tulemisen mökille? Olisiko sinusta oikein poikaasi ja hänen lapsiaan kohtaan?
Poikasi ja miniäsi ovat nyt perhe ja miniän lapset kuuluvat siihen samaan pakettiin. Kannattaisi hyväksyä asia tai muuten saatat menettää välisi poikasi kanssa.
T. Neljän "extran" mummi
Vierailija kirjoitti:
Jo on pojalla ilkeä äiti ja miniällä ilkeä anoppi. Tänä päivänä on kuitenkin varsin tavallista, että nainen tai mies on ollut jo aikaisemmin parisuhteessa, josta on lapsi tai pari. Noissa anopin sanoissa kaikuu ajatus siitä, että minähän en toisten kakaroita syöttele.
Oletko anoppi sota-ajan lapsi? Sodan jälkeenhän tuollainen asenne oli aika tavallinen. Jos perheen isä oli kaatunut rintamalla, niin äidin uusi puoliso tokaisi, että hoida noi mukulat pois, niin menen kanssasi naimisiin. Lapsia sitten kaupattiin jopa sanomalehti-ilmoituksilla "hyvään kotiin". Vastaavanlaisia tilanteita syntyi myös, jos perheen äiti kuoli. Jos anopit vielä olivat hengissä, niin nurja suhtautuminen pesään tuotuihin valmiisiin lapsiin oli melkein sääntö. Sanoo uusperheessä kasvanut.
Mutta miten ihmeellä tämän päivän mummot ja anopit jaksavat, kun mökille passattavaksi, alkeellisiin olosuhteisiin tulevat lapset lapsenlapsineen ja heidän edell. suhteesta syntyneet lapsensa ja moni anoppi on mukana työelämässä ja luulisi viikonloput menevän töistä palautumiseen ja mökkitöihin, kun täälläkin jatkuvasti nuoret ja terveet valittavat, kuinka lapsiperheen arki on raskasta.
Ja niin kuin täällä on kerrottu, lapsia mökillä saattaa olls jopa 11, joka muistuttaan jo päiväkotiryhmää.
Olen 50v ja onneksi lapset ovat vielä teinejä, mutta olen ap. kanssa samaa mieltä. Juhannukselta en kaipaa muuta kuin lepoa, enkä edes toivo vieraita, kun haluan levätä ja palautua työkiireestä.
Ja melko outo miniä kokelas, kun puolen vuoden seurustelun jälkeen ollaan jo tunkeutumista lapsineen toisten mökille. Eikä selvästikään ole kysynyt, sopiiko tulla.
Kyllä ihan reippaasti suoraan sanot. Sinun mökki ja te päätätte. Siitä on aivan turha ottaa nokkiinsa. Miksi tänä päivänä ihmiset eivät sano asioita rehellisesti mitä ajattelevat? Miksi pitää kiertää ja kaartaa ? Se vaikeuttaa vielä enemmän tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelepa asiaa toisin päin, jos pojallasi olisi entuudestaan lapsia ja hänen uusi anoppinsa kieltäsi poikasi lapsen eli sinun lapsenlapsen tulemisen mökille? Olisiko sinusta oikein poikaasi ja hänen lapsiaan kohtaan?
Poikasi ja miniäsi ovat nyt perhe ja miniän lapset kuuluvat siihen samaan pakettiin. Kannattaisi hyväksyä asia tai muuten saatat menettää välisi poikasi kanssa.
T. Neljän "extran" mummi
Ai, oikein perhe! muutaman kuukauden seurustelusuhde takana, ennen kun tulee taas uusi kumppani ja on taas uusi perhe.
Kyllä nyt perhe käsite taitaa olla hukassa.
Todellisessa elämässä moni ei tuossa vaiheessa ole tavannut rdes seurustelukumppsnin vanhempia ja puhutaan uudesta seurustelusuhteestam
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Olen sota-ajan lapsi, enkä tunnista tuosta mitään. Nyt olet sekoittanut jostain elokuvasta fiktion ja faktat keskenään.
Ja sodan jäljeen, vielä 80-luvulle saakka ei olisi tullut kuuloonkaan mennä jonkun mökille ilman kutsua ja muutaman kuukauden seurustelun jälkeen.
Ja jos on 5 lasta ja vanhemmat, niin ihan käytänmön asia, mitä löydät ylimääräiset kylmäsäilytystilat ruualle 7hengelle tai nukkumapaikat.
Vierailija kirjoitti:
Ap tässä hei, onpas tullut viestiä. Kerron nyt jotain lisää mutten liikaa ettei tunnisteta. Olen jo viikon verran suunnitellut ja laittanut paikkoja kuntoon juhannusta varten. Yövieraita tulee noin 20 ja päivävieraita toiset 20, osa pe ja osa la. Joten porukkaa on jo kylliksi. En ole sotaajan puutteessa elänyt vanha mummu vaan reilu viiskymppinen työssä käyvä ihminen. Meillä on aina kesäolympialaiset siihen olen hommannut lapsille mitallit ja tehnyt kaikille puuhapussit herkkuineen ja niitä on tehty tietysti sopiva määrä. Muutenkaan en pidä sopivana että lapset esitellään suvulle lyhyen seurustelun jälkeen.
En pakota ketään tulemaan tänne ja en myöskään ole itse kutsunut ketään vaan päin vastoin lapset ja sukulaiset on soittaneet että saako taas tulla. Ollaan aina juhlittu isosti juhannusta meillä on jopa elävää musiikkia ja tanssilava. Ihan kaikille on kuulemma ollut kesän kohokohta.
Olen sitten hirviöanoppi mutta meidän mökki meidän säännöt.
Niin että suvun muut lapset on tervetulleita mutta tämän yhden lapset ei!!!!! Jo on törkeetä!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten ihmeellä tämän päivän mummot ja anopit jaksavat, kun mökille passattavaksi, alkeellisiin olosuhteisiin tulevat lapset lapsenlapsineen ja heidän edell. suhteesta syntyneet lapsensa ja moni anoppi on mukana työelämässä ja luulisi viikonloput menevän töistä palautumiseen ja mökkitöihin, kun täälläkin jatkuvasti nuoret ja terveet valittavat, kuinka lapsiperheen arki on raskasta.
Ja niin kuin täällä on kerrottu, lapsia mökillä saattaa olls jopa 11, joka muistuttaan jo päiväkotiryhmää.
Olen 50v ja onneksi lapset ovat vielä teinejä, mutta olen ap. kanssa samaa mieltä. Juhannukselta en kaipaa muuta kuin lepoa, enkä edes toivo vieraita, kun haluan levätä ja palautua työkiireestä.
Ja melko outo miniä kokelas, kun puolen vuoden seurustelun jälkeen ollaan jo tunkeutumista lapsineen toisten mökille. Eikä selvästikään ole kysynyt, sopiiko tulla.
Höpö höpö ei tuo ole nykypäivää. Nykypäivää on se että isovanhemmat ilmoittavat tylysto että emme aio hoitaa lapsenlapsia koskaan ja mökillemmexemme ota voeraita - koskaan.
Näin on tehneet sekä mun vanhemmat että miehen vanhemmat, eivät halua olla isovanhempia ollenkaan ja evät elämäänsä niinkuin heillä ei olisi lapsia ollenkaan. Nykypäivänä isovanhemmat on hemmetin itsekkäitä.
40 vierasta tulossa juhannuksen viettoon ja 4 pentua sotkee muka koko kuvion. Ei haluta esitellä suvulle...hörönlöröt...ihmisiä tulee ja menee tuollaisessa porukassa. Vai oletteko jo kuninkaallinen hovi?
Tule tähän päivään, nainen.
Kai sinne tontille nyt pari telttaa mahtuu?
Vierailija kirjoitti:
Lapset kuuluvat poikasi perheeseen. Jos haluat, että välit poikaan säilyvät, niin hyväksyt hänen uusperheensä.
MITÄ?! Nyt menee ot mutta menkööt. Ai, nyt uusperheen lapset ovat myös uuden kumppaninkin, jolla ei ole omia lapsia?
Täällähän saa jatkuvasti lukea kuinka lapset ovat miehen/naisen. Niihin ei uusi kumppani mitenkään liity.
Uusperhe kuviot on sairaita. Aikapommi tikittää, kun palstamammojen uusperhekuvioissa kasvaneet lapset kasvaa.
Sun mökki, sä määräät keitä mökillä käy.
En yhtään ihmettele kuinka lasten ja nuorten mielenterveys ongelmat lisääntyy kun ne ei kuulu mihkään. Äiti haluaa mennä uuden miehen kanssa, missä isä? Vaarille lykätään sitten kun muut ei huoli. Ikinä en itse tohon lähtis. Onneksi oma perhe on pysynyt kasassa ja lapsetkin jo teinejä mutta jos nyt tulis ero niin uutta ukkoo ei tulis ennenkun lapset olis aikusia. Omassa lähipiirissä tarpeeksi tullut nähtyä kaiken näköstä uusperhe viritelmää. Ajatelkaa niitä lapsia!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sille, joka kirjoitti, että näkisi oikean luonteen. Miksi ihmeessä naisen rooli on se, että ensin se raataa viikot töissä ja viikonloppuna pitäisi hoitaa jopa muiden ihmisten lapset. Mutta miehiltä ei kukaan vaadi sitä.
Tarvitsen minäkin naisena lepoa joskus.
Miksi ne lapset olisi mökillä anopin hoidettavana? Onhan lasten äiti ja isäpuolikin mukana menossa.
No ihan vain siksi, jos isovanhempien/anopin mökki, joutuu etukäteen miettimään ruuat (perus elintarvikkeet) ja petipaikat. Ja jos tulee vieraita, ei pelkkä lastenhoito riitä, vaan on paljon asioita etukäteen mietittävånä.
Jos iso porukka, esim. kylmäsäilytystilat, astioiden riittävyys, pyyhkeet ja lakanat, patjat ja sånkypaikat jne.
Kun mökkivarustus on alhaisempi, kuin kotona tai suurperheen arjessa.Sulla ei taida mökkiä olla, kun mieleen tulee vain pelkkä lastenhoito, eikä muuta tarvitse huomioida lapsivieraiden kanssa.
No jos haluaa passata kaiken valmiiksi, niin itse on syypää liian suureen työtaakkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on viisaita sanoja. Ap:n tapauksessakin oli seurustelu kestänyt puoli vuotta. Mun tytärkin seurustelee miehen kanssa kellä lapsi ed. liitosta. Ovat seurustelleet nyt lähes 4 vuotta ja tytärkin nähnyt lasta alle 5 kertaa, saati sitten minä.
Menee ihan hiukan överiksi. Vai näkeekö mies itsekin lastaan vain pari kertaa vuodessa?
Miniä kuulostaa lokkeilijalta, joka on saanut höynäytettyä pojan muulikseen.
Parin vuoden seurustelun jälkeen saattaisi olla paikallaan kysäistä tuollainen kyläilyreissu.
Miten ihmeessä täällä kaikki sättivät "miniää" ? En pysty hyvällä tahdollanikaan kuvittelemaan tilannetta jossa mies on tavannut uuden naisystävän jonka kanssa haluisi viettää keskenään juhannusta, mutta nainen väkisin haluaa mennä juhannuksena anopin nurkkiin pyörimään. Pystyttekö te?
Luultavammin tilanne on mennyt niin että Ap:n poika on tottunut olemaan äitinsä passattavana joka vuosi mökillä, ja sukuperinne on muutenkin ollut niin kiva että haluaa sinne tänäkin vuonna. Poika haluaa kuitenkin olla myös naisystävänsä kanssa, joten on omatoimisesti kutsunut tämän paikalle. Miniä on luultavasti sanonut että lapsi on tänä vuonna hänellä ettei oikein voi lähteä mihinkään ilman lasta, johon poika jo mainostamaan sitä kuinka juhannuksena on lasten olympialaiset ja vaikka mitä hauskaa tekemistä, että sinne vain mukaan!
Ymmärrän kyllä Ap:ta joka ei tajua miksi ihmeessä tuntematon nainen lapsineen on tulossa hänen mökilleen, mutta syyllinen on tuskin se miniä. Ap:n kannattaa ainakin yrittää hyväksyä ajatus että hänenkin poikansa voisi olla törppö.
Vierailija kirjoitti:
40 vierasta tulossa juhannuksen viettoon ja 4 pentua sotkee muka koko kuvion. Ei haluta esitellä suvulle...hörönlöröt...ihmisiä tulee ja menee tuollaisessa porukassa. Vai oletteko jo kuninkaallinen hovi?
Tule tähän päivään, nainen.
Ei neljä vaan kaksi pentua.
Tähän tuli vielä mieleen, että äitienpäivänä käytiin kylässä minun porukan ja veljeni exän sekä hänen lasten kanssa joista kolme on veljeni lapsia ja vauva on uudesta suhteesta eli ei mitään sukua minun vanhemmille. Ihan samalla tavalla äitini otti pikkuisen syliin tarjoten lapsen äidille rauhan juoda kahvia ja istua hetki pöydässä ilman syliteltävää. Me sitten juotiin kahvia ja huolehdittiin isommista lapsista ja höpöteltiin kaikki yhdessä. Äitini ihasteli pikkuista ja kyseli miten vauva-arki pyörähtänyt käyntiin ym. Itselläkin tapana huolehtia tuolla tavalla hetkittäin ystävien lapsista jos minun syli kelpaa, saa sitten vauvan äiti pieniä hetkiä tavallaan itselleen.